Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twcm
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11:08
Goedemiddag, wat ik nu aan mijn fiets heb hangen....

Afgelopen december een Acer A315 gekocht voor een klant. Deze laptop voorzien van een schone Windows install. Hij wilde naar Pro, en ik wil geen bloatware, dus een schone install.

Vervolgens werkte de touchpad niet en krijgt hij bij uit- en aanzetten BSOD's. Reboots gaan wel goed (Energy-management anyone?)

Zojuist gesproken met een medewerker van Acer: Dit is een bekend probleem en alleen op te lossen door het standaard image van Acer terug te zetten. Deze laptop werkt dus alleen met het image van Acer zelf.

De drivers op de website staan er voor spek en bonen? Nou ja, mochten er nieuwere drivers zijn zouden die wel moeten werken, maar dan wel over de bestaande drivers heen.

Een schone install werkt niet.

Vervolgens kreeg ik er nog als opmerking bij, dat dit nieuwe info was van vandaag, en daarom niet bekend in de buitenwereld....

Nou doe ik dit al een tijdje (Zo'n 25 jaar), en ik heb wel ooit custom Windows versies gezien, maar dat was in het 3.11 tijdperk (IBM PC's hadden een aangepaste versie van WfW). Sindsdien geloof ik niet dat ik ooit heb meegemaakt dat een schone install niet werkte.

Enfin, tis maar dat jullie het weten.

Do not meddle in the affairs of dragons. For thou art crunchy an taste good with ketchup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pindakoek
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22-05 22:06
Thnx voor de heads up, volgende week krijg ik met dezelfde serie te maken en normaal gesproken gaan desktops en notebooks direct aan de WDS maar dat zal ik nu maar achterwege laten..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Heb je al geprobeerd alle drivers bij de betreffende chipfabrikanten zelf te halen? Ik weet niet waar de BSOD's over gingen?

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Het gebeurt vaker dat hardware van laptops niet ondersteund wordt met standaard Windows 10 omdat het veel minder standaard is, ik heb dat zelf ook gezien bij Lenovo. Het is dan zaak de driver van de leverancier te gebruiken.

Laptopleveranciers passen vrijwel altijd de Windows installatie aan. Misschien kun je driver proberen te extraheren uit de image van Acer? Misschien kun je een bestaande inf aanpassen of de informatie uit de registry overnemen.

Windows 10 claimt vaak dat het de laatste driver versie heeft, terwijl dat niet zo is. Soms kun je dat oplossen door die drivers te deinstalleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twcm
Wat ik normaal doe voor klanten.
Win 10 (Pro) schoon erop, vervolgens alle drivers downloaden van de website fabrikant ( in dit geval Acer).

En ik heb eigenlijk nog nooit meegemaakt dat het dan niet werkte.

Wat ik hier ook vreemd vond was dat de touchpad niet werkte tijdens de installatie van Windows.

Maar goed, 42 euro aftikken voor een preload set, en een week wachten...
Dan kan ik voor deze klant opnieuw beginnen.

Ik koop gewoon geen acer meer voor mijn klanten.

Do not meddle in the affairs of dragons. For thou art crunchy an taste good with ketchup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mechanical_Man
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 01-07-2021
Een eigen installatie erop zetten is wel mogelijk, je moet er alleen iets meer voor doen.
Bij het gebruik van eigen installatie dien je de drivers van de Acer website te gebruiken.
(zie driver lijst hieronder)

Een non-acer installatie zorgt er voor dat je touchpad inderdaad niet werkt.
BSOD's zijn direct gelinkt aan drivers van het touchpad / I/O Intel drivers.
Zodra systeem in of uit slaapstand komt krijg je dan een BSOD.
Bij gebruik van volgende drivers heb je deze problemen niet:
- IRST (Intel® Rapid Storage Technology)
- Serial IO
- Chipset (for 8 of 10th Gen CPU afhankelijk van de systeem config)
https://www.acer.com/ac/n.../support-product/7996?b=1

Dus zorg ervoor dat je de juiste drivers hebt dan werkt het systeem ook met een non-acer OS.
Mocht het dan nog niet werken systeem insturen voor reparatie en fabrieksinstallatie erop laten zetten, dan garanderen ze de werking van het systeem ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twcm
Ik begreep van Acer dat als je bij deze machine een reparatie aanmeld waarbij men domweg de preload terug dondert je een rekening krijgt. En het zou ongeveer 2 weken duren.

Ik ga je driver lijstje nalopen, maar volgens mij heb ik alle drivers die je noemt al geïnstalleerd staan. Misschien die IRST driver niet.

En zoals ik al zei: een touchpad die het tijdens de installatie van Windows niet doet (dus bij het kiezen van de versie [pro/home] en de schijf enzo) vind ik bijzonder. Normaal doet een touchpad het dan.

Zodra Windows erop staat installeer je dan de Elan/Alps/Synaptics driver nog. Maar zelfs zonder werken die merken normaal al.

edit:toevoeging 27 januari 2020.

Afgelopen weekend de machine nogmaals bekeken.
De drivers op de website van Acer hebben op 21-1 allemaal een update gehad.
Ik bleek alle drivers uit het lijstje Mechanical Man te hebben geïnstalleerd, maar na de nieuwe versies eroverheen gezet te hebben werkt het apparaat nu wel.

Met dank voor iedereen die meegedacht heeft!

[ Voor 22% gewijzigd door twcm op 27-01-2020 18:53 . Reden: toevoeging 27-1 ]

Pagina: 1