hardware toevoegen... een helse k#t klus!

Pagina: 1
Acties:
  • 116 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• BdR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-09-2025

BdR

TV is gooder then books

Topicstarter
AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH!!!!!!!!!!

* BdR tel weer rustig tot 10..

ligt het alleen aan mij of is hardware in je pc toevoegen of wijzigen ALTIJD een kut-karwei! Ik wou 'even' een CD-RW drive en een extra harddisk drive toevoegen (ik heb nu 4,3Gb) aan mn peeceetje. Ik zag er eigenlijk al tegen op want ik ben helemaal niet into hardware. Uiteindelijk toch maar naar de winkel en ja hoor..

probleem 1:
omdat mn pc volgens de verkoper uit het stenen tijdperk komt (ik had em 3 jaar eerder bij diezelfde winkel gekocht :( ) *kan* het zijn dat er maximaal 8Gb of *misschien* 32Gb gebruikt kan worden.. andere winkels gevraagd, web-site van moederbord/bios-chip bekeken, NERGENS kan ik vinden wat het maximale aantal Gb is wat het BIOS ondesteund..

naja dan maar 1 van 30Gb kopen en als het niet werkt ruilen..

probleem 2:
van 30 Gb harddisks is er alleen 7200 rpm te krijgen: extra duur plus er moet een cooler bij

naja vooruit.. computer open sleutelen en..ja hoor

probleem 3:
fisyk is het onmogelijk om een extra HDD toe te voegen want de CPU module zit in de weg :( :( :( :( ik had blijkbaar de goedkoopste behuizing ofzo want ik zie ook dat van de PCI slots 2 ook onbruikbaar zijn omdat deze kaarten te dicht op elkaar zitten + het KAN helemaal niet want er is geen plekwaar het achteruit kan steken :(

bonus probleem 4:
zelfs als de extra HDD niet door de CPU module in de weg zou zitten dan zou de cooler de warme lucht op blazen de onderste (de oude) HDD blazen en deze zou over verhit raken..

* BdR loopt een blokje om, schopt tegen bomen en duwt wat ouwe mensen omver

pfffffff dat lucht op.. okee, als oplossing dan maar: eerste de CD-RW erin proppen hopen dat dat lukt dan de software ( :( :( :( ) installeren (die zal het ongetwijfeld ook niet doen) dan de oude HDD op CD copieren, dan die eruit halen en die van 30GB erin.. EN O-WEE ALS DAT KUTDING DAN SLECHTS 8Gb ZIET!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! dan gaan er ruiten sneuvelen

... nou et lucht iig op om et ff te melden
* BdR hoopt op begrip

mijn web games -> Impossible Snake 2 :: Impossible Snake :: Snake Slider

• happy3736
  • Laatst online: 30-12-2024
lol wat een verhaal

wat heb je van pc dan?

• kiekerjan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-08 21:42
En als je bios maar 8 gb ziet (of 2 zoals in mijn geval :) ) dan kun je meestal van de website van de HD fabrikant wel een progje downloaden om het toch te laten werken. (was ik erg blij mee)

These are my principles. If you don't like them I have others.

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:22

Beaves

Usque ad Finem

Wat misschien ook wel handig is, is om een nieuwe case (bigtower) te kopen. Want dan heb je genoeg ruimte voor de extra HD en voor de CD-RW. Alleen wordt dat wel moeilijk als je nog een AT mobo hebt, maar dan moet je gewoon ff naar een AT bigtower zoeken.

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

• Bluezy
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-11-2023

Bluezy

kiss my As(s)us

Misschien is het wel een goed idee om alle andere onderdelen maar te vervangen
:)

I'm partial to your abracadabra

• BdR

BdR

TV is gooder then books

Topicstarter
LOL ?!!? :?

naja.. kheb nu een P2-333mhz, 64MB plus de usual: CD-ROM, Sound Blaster 64, 4,3Gb HDD, erh.. oh ja modempje naja etc.

gekocht bij Norrod in Groningen voor wie et wil weten..

maar goed.. goddamned zeg! ik dacht toen dat die behuizen maar onbelangrijk was |:( kweet nu wel beter

• RooT
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 05-05 13:55
Op donderdag 02 augustus 2001 23:38 schreef BdR het volgende:
..
* BdR loopt een blokje om, schopt tegen bomen en duwt wat ouwe mensen omver
ROTFLMAO!!! :D :) :D :)

maargoed.. als je BIOS nou eenmaal tot 8 GB ondersteund kan je er weinig aan doen.. (heel misschien een BIOS update)

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
Cooler op 7200Rpm hd is niet nodig .. :) (heb ik ook nie)

Kast kan je vervangen .. 3 jaar oud is waarschijnlijk een AT kast .. dus voor 60piek een andere :)

en met biosupdate (effe flashen) kan die zeker meer dan 8GB aan hoor ;)

valt allemaal wel mee maar als ik het zo lees .. niet meer naar die zaak :)

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• Emcee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-08 00:23
Is een harddisk koeler altijd nodig bij een 7200 rpm exemplaar?
kan toch ook wel zonder?
Wil dit wel graag even weten want ik wil binnekort ook een 7200rpm schijf kopen...

• Beaves

Beaves

Usque ad Finem

Is een harddisk koeler altijd nodig bij een 7200 rpm exemplaar?
kan toch ook wel zonder?
Wil dit wel graag even weten want ik wil binnekort ook een 7200rpm schijf kopen...
Het hoeft niet, maar het wordt wel aangeraden en aangezien die coolers bijna niets kosten heb ik er wel eentje genomen.

• BdR

BdR

TV is gooder then books

Topicstarter
Op donderdag 02 augustus 2001 23:44 schreef kiekerjan het volgende:
En als je bios maar 8 gb ziet (of 2 zoals in mijn geval :) ) dan kun je meestal van de website van de HD fabrikant wel een progje downloaden om het toch te laten werken. (was ik erg blij mee)
ja dat hoorde ik ook van die verkoper, is idd goed nieuws want die HD erin propper is letterlijk: ERIN PROPPPEN, allerlei kabels zitten in de weg + als ik die metalen omhulsing van de harddisk (waar die oude nu dus in zit) los wil krijgen moet de GEHELE pc uit elkaar |:( WIE-O-WIE VERZINT GVD zoiets?!?!
Op donderdag 02 augustus 2001 23:45 schreef Bluezy het volgende:
Misschien is het wel een goed idee om alle andere onderdelen maar te vervangen
:)
haha.. ja ik zat idd serieus te overwegen om dit ding uit het raam (ik woon 4 hoog) te keilen, maar ja tis nog best een goeie pc
* BdR strokes his sweet computer

• Kev0867
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-12-2020
van die cooler op een 7200 HD is echt BULL****. :) , ik heb hier 8pc's draaien met alle maal 2 HD's erin waar ze allemaal op 7200rpm draaien en waarbij er geen coolers op zitten, en allemaal krap op elkaar zitten in midi-towers(dus totaal 14 HD's met 7200rpm draaien zonder coolers, merk: IBM)...
ze hebben je maar wijs gemaakt in de winkel over zoiets zodat ze waarschijnlijk alleen hun voorraad weg kunnen krijgen die al meer dan een jaar staat omdat niemand ze koopt..
edit: deze pc's zijn niet allemaal van mij (was het maar zo'n feest)maar een gedeelte van me werk(6 van me werk), die deze week nog terug gaan.. :)

• Beaves

Beaves

Usque ad Finem

van die cooler op een 7200 HD is echt BULL****. , ik heb hier 8pc's draaien met alle maal 2 HD's erin waar ze allemaal op 7200rpm draaien en waarbij er geen coolers op zitten, en allemaal krap op elkaar zitten in midi-towers(dus totaal 14 HD's met 7200rpm draaien zonder coolers, merk: IBM)...
Tuurlijk blijven die HDD's het wel doen, maar de levensduur wordt wel verkort als de HDD's te warm worden.

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-08 21:30
idd een lullig probleem... als je niet zo met hardware bezig bent en je koopt een systeem koop je meestal of een klein kassie (mini hooguit midi) omdat die ook meestal gebruikt worden in de systemen waar mee ze stunten en degene die die dingen kopen ook nou niet echt een idee hebben van hoe het er van binnen uitzien ;)

Zelf heb ik ook een P2 en deze gebruik ik als server, mijn BIOS ondersteund gewoon mijn 27GB :) Alleen ja ik had al een midi tower ;)

Verder kan je zeker als je een Maxtor koopt wel een 5400 toerenschijf kopen, maar een 7200 heeft niet direct extra cooling nodig, IBM's worden niet zo heet.

Kijk gewoon welk merk mobo je heb, bekende merken zolas Asus, Aopen, Abit hebben vast een bios update. Met el cheapo mobo's wordt dit lastig. En koop een leuk kassie zou ik zeggen... minimaal een midi, zelf heb ik een Antec 1040B, plenty space...

Verwijderd

hmmm 30gb alleen in 7200 rpm ? dacht het niet zomaar een voorbeeldje uit de price watch:
IDE 30GB Western Digital Caviar 5400rpm udma 100
En als je door gaat zoeken dan kan ik je toch echt doodgooien met dit soort schijfjes.
Maar goed heb je nog een 5.25 vrij (onder je cdrw bijvoorbeeld) daar past de tweede hd weliswaar niet lekker in maar zelf heb ik dat wel eens gedaan en dan aan een kant vastschroeven en een stukje schuimplastic eronder om de boel een beetje waterpas te houden. Als je geen gekke dingen doet met de pc (zoals uit het raam gooien :)) dan is dat geen probleem.

Verwijderd

Op donderdag 02 augustus 2001 23:38 schreef BdR het volgende:
probleem 1:
omdat mn pc volgens de verkoper uit het stenen tijdperk komt (ik had em 3 jaar eerder bij diezelfde winkel gekocht :( ) *kan* het zijn dat er maximaal 8Gb of *misschien* 32Gb gebruikt kan worden.. andere winkels gevraagd, web-site van moederbord/bios-chip bekeken, NERGENS kan ik vinden wat het maximale aantal Gb is wat het BIOS ondesteund..
Zoals anderen al hebben gezegd, een BIOS update of het programmaatje van de website downloaden helpt een stuk.

Weet je welk mobo je erin hebt hangen? Dan kunnen we vast en zeker aan een BIOS update komen.

Weet je wat voor nieuwe HDD je gaat kopen, dan kun je zelf vanaf de site van dat merk een software programma halen dat doet of je HDD een 2Gb drive is. 't Zal iets langzamer werken, maar met zeg 30Gb merk je dat niet eens :)
probleem 2:
van 30 Gb harddisks is er alleen 7200 rpm te krijgen: extra duur plus er moet een cooler bij
Ook zoals anderen al hebben gezegd, pure bullshit, en alleen erop gericht om jou geld uit je zak te kloppen.

't Gaat om 1 HDD in je hele PC heb ik begrepen? Alle 7200rpm drives hebben een luchtgat aan de onderkant of bovenkant. Zolang je zorgt dat dat gat niet is afgedekt, is er niks aan de hand. Die drive zorgt zelf wel voor z'n koeling dan. 't Enige wat je wilt doen is zorgen voor extra ontluchting misschien (bijv. een backplate achter uit je PC slopen op een ISA of PCI slot die je toch niet gebruikt).
probleem 3:
fisyk is het onmogelijk om een extra HDD toe te voegen want de CPU module zit in de weg :( :( :( :( ik had blijkbaar de goedkoopste behuizing ofzo want ik zie ook dat van de PCI slots 2 ook onbruikbaar zijn omdat deze kaarten te dicht op elkaar zitten + het KAN helemaal niet want er is geen plekwaar het achteruit kan steken :(
Hoe groter de drive, hoe groter de behuizing ervan klopt allang niet meer. De nieuwe HDD moet ongeveer even groot zijn als je oude HDD. Als je de oude niet meer nodig hebt, zet er de nieuwe voor in de plaats.

Als je je data van de oude naar de nieuwe drive wilt zetten, kun je de nieuwe drive tijdelijk losliggend op je PC of naast je PC laten liggen, al de data overkopieëren, dan oude ontkoppelen en nieuwe erin zetten. (Wel je PC uit zetten !!)

Jord.

• monterey
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-11-2025
een hd inbouwen in een 5.25 bay kan gemakkelijk er zijn hier speciale u beugels voor zodat je niet hoeft te knoeien met een stukkie schuim kost 10 piek.

probeer je bios te flashen als ze zo'n bios maken heb je misschien de kans een 30 gb hd erin te zetten echter zal ie op udma 33 lopen en alle hd's zijn tegenwoordig dma 100 dus mindere performance anders lossen dma 100 controller is je probleem ook opgelost.

Verwijderd

Als je nou je nieuwe hdd ff met fdisk 7 partities maakt van 4g dan heb je niks met je bios te maken.

• SiGNe
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 18-06 00:01

SiGNe

Ook hoi!

Op donderdag 02 augustus 2001 23:46 schreef bjck het volgende:
Kast kan je vervangen .. 3 jaar oud is waarschijnlijk een AT kast .. dus voor 60piek een andere :)
Mja..P2 333Mhz in een AT kast..tuurlijk.
nee dus, da's gewoon ATX.
't is misschien een oud beessie maar antiek is ie nog niet.

Niet?
[Specs]

Verwijderd

Op vrijdag 03 augustus 2001 00:25 schreef kimtanya het volgende:
Als je nou je nieuwe hdd ff met fdisk 7 partities maakt van 4g dan heb je niks met je bios te maken.
Hoe dacht je dat te doen? 't Eerste wat je PC tegenkomt als hij opstart is de BIOS, die checkt wat voor HDD in je PC zit. Denk je echt dat je BIOS zegt dat je 26 partities op een HDD hebt zitten allen 1Gb groot? bwhahahaha...

Dat programmaatje van je HDD maker, zegt trouwens vlak na je BIOS/POST deze niet te geloven en gaat dan gewoon door.

• RemCOW
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11-08 08:25
Nou, zo'n cooler is nog best wel handig hoor. Mijn Maxtor Diamonmax 2500plus doet soms ook moeilijk omdat ie last heeft van de hitte ;). Dan moet ik gewoon mijn kast open pleueren anders komt het niet goed.
En ook mijn broer met een 40GB (Maxtor volgens mij) heeft wel es probs gehad door oververhitting. Hij heeft al een 2x een crash gehad volgens mij (best heftig). Nouja datwil niet direct zeggen dat het daardoor komt. Maar met Lost&Found moest hij alles terughalen want hij was alles kwijt (fat verneukt etc). Zonder extra cooling (bereau ventilator) kwam de data er niet goed terug op of liep de boel vast. Met ventilator ging alles prima....

dus ... je weet maar nooit, extra cooling kan nooit kwaad. Is wel beter voor de hardware.

Verwijderd

Even een paar misverstanden uit de wereld helpen :)
Op vrijdag 03 augustus 2001 00:09 schreef Jorden het volgende:

Alle 7200rpm drives hebben een luchtgat aan de onderkant of bovenkant. Zolang je zorgt dat dat gat niet is afgedekt, is er niks aan de hand. Die drive zorgt zelf wel voor z'n koeling dan
Dat gat is niet voor de koeling, maar om de luchtdruk in de schijf niet te hoog/laag te laten worden als de schijf opwarmt/afkoelt. Die luchtdruk moet namelijk weer constant zijn omdat de koppen op een klein luchtkussentje boven de platters zweven.

Verder is een hd koeler op een moderne 7200 toeren hd niet nodig in een normale kast. Maar als je nog een oude AT hebt die de warme lucht van de voeding naar binnen blaast en weinig airflow heeft kan het met deze warme dagen nog best wel een goed idee zijn.

En verder: waarom moeten er per se twee hd's in je systeem zitten? Vervang die oude hd toch gewoon door die nieuwe. Dus ff aansluiten en los naast de kast leggen (niet op de bodem, want dan heb je grote kans op kortsluiting door de electronica aan de onderkant van de hd) en kopieer de hele boel ff. Aan die 4,3 gig heb je toch vrijwel nix meer in vergelijking met een moderne hd.

En tenslotte: als je bios dus niet meer als bijvoorbeeld 8gig ondersteunt kan je dus idd zoals al meerdere mensen zeiden een proggie installeren om toch de hele hd te gebruiken. Zo'n proggie heet een Dynamic Drive Overlay (DDO) en die installeert zichzelf dan in de bootsector van je hd. Elke keer dat de pc dan opstart komt dat programma in het geheugen terecht en vertaalt het alle activiteit tussen de software en de hd. Hierdoor ben je dus ook gedoemd om met een geinstalleerde DDO een aparte opstartschijf te gebruiken omdat met de standaard cd van windows/opstartdiskette geen DDO geladen word en de bios helemaal nix meer van je hd snapt en de setup van windows zelfs automatisch de boel voor je gaat partitioneren :( Bovendien is het wat trager omdat alle hd-activiteit via dat proggie gaat.
Op vrijdag 03 augustus 2001 00:25 schreef kimtanya het volgende:
Sorry, maar dit is dus complete BS...
Het probleem bij oude biossen is dat ze niet verwachten dat een hd zoveel cilinders heeft. Daardoor kan de boel vastlopen tijdens het posten, de hd niet werken, slechts als 32 gig herkend worden, enz... Dit heeft nix te maken met de grootte van je partities...

Verwijderd

Koop een goeie kast, grote miditower of bigtower. Antec en Chieftec hebben fijne kasten, zeer makkelijk om in te bouwen. Koop anders een 2de hands mobo + proc voor 200 piek ofzo en kun je weer vooruit. :)

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-08 19:39
jah man, doe gewoon effe nieuwe kast kop jongen en een AMDtje en mobotje weetjeweeel.
enigste fucking probleem is dan dat je problemen krijgt met die AMD config omdat je een cooler op die AMD moet zetten en jij niet hardwareman bent.

is mischien wel de beste oplossing voor al je frustraties.

Verwijderd

Volgens mij valt de ellende van de 8GB wel mee. Het kan zijn dat je je partities niet groter kunt maken dan 8GB. Een bios update kan dan inderdaad helpen ( http://support.microsoft.com/support/kb/articles/Q153/5/50.asp )

• You-Suk
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-11-2025
LMAO.....

lult inderdaad maar wat, je doet je sig eer aan >:)

• BdR

BdR

TV is gooder then books

Topicstarter
Op vrijdag 03 augustus 2001 10:02 schreef Ohim het volgende:
Ook aan het fokken!???

http://www.fokforum.nl/showtopic.php/53342
idd, khad em al of fok gezet maar bedacht toen dat ik et beter hier kan vragen (meer technische kennis hiero! :) )

UPDATE:

okee, ik was er gister niet uitgekomen, en het zag er ook niet uit dat ik er uberhaubt uit zou komen.. dus vanochtend mn peeceetje even meegenomen naar me werk en met hulp van collega is nu alles gelukt! 8-) woooohooo!! :7

eerst voor de zekerheid BIOS naar iets nieuwere versie bijgewerkt (versie 1.0 03 naar 1.0 05) is helemaal niets veranderd voor wat betreft HDD's.. naja update kan nooit kwaad. tis trouwens A-trend ATC6150 moederbord..

oude hd heb ik er wegens ruimte gebrek maar gewoon uitgelaten (wel eerst inhoud gecopieerd natuurlijk) of de CD-RW drive et ook echt doet moet ik thuis nog probere maar dat zal wel goed zitten
Op vrijdag 03 augustus 2001 10:11 schreef You-Suk het volgende:
LMAO.....

lult inderdaad maar wat, je doet je sig eer aan >:)
hoebedoelu?

Pagina: 1