Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jhsmit
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12-08 13:46
Ik ben op zoek naar een nieuwe dataverwerking laptop aangezien mijn huidige laptop op sterven na dood is.

Wat ga je met je laptop doen?
Ik gebruik mijn laptop voor het verwerken van wetenschappelijke data en het ontwikkelen van software voor anderen om ook die data te verwerken. OS is windows en ik gebruik voornamelijk python.
De datasets kunnen redelijk groot worden (tot tientallen GBs) en als ik jupyter notebooks gebruik om de data te verkennen merk ik dat als ik op een desktop werk met 64GB geheugen ik niet na hoef te denken over effectief geheugengebruik dus dat dat sneller werkt. Vandaar dat ik een laptop met 32GB geheugen wil, wat misschien overkill is maar liever teveel dan te weinig.

Voor sommige grotere dataverwerking klussen gebruik ik multiprocessing, vandaar dat meer cores een pré is hoewel sommige berekeningen dan weer niet parallel zijn dus goede single-core performance is ook belangrijk.

Verder gebruik ik zo nu en dan neurale netwerken of doe ik andere berekeningen op de GPU, dus een video kaart is ook een vereiste. Ik zat te denken aan een iets met minimaal 4GB geheugen. Double precision is niet noodzakelijk en voor zover ik weet runnen neurale netwerken op tensorflow beter of gaming videokaarten in vergelijking met bijvoorbeeld nvidia quadro kaarten.

High DPI scherm / touchscreen / tabletmodus is allemaal leuk en aardig maar niet noodzakelijk en aangezien dit altijd ten koste zal gaan van prijs of performance liever niet. Ik heb nu een HP spectre x360 G1 die deze features allemaal wel heeft maar high DPI geeft alleen maar gedoe met scaling, de touchscreen staat uit want is defect en tabletmodus gebruik ik toch nooit. Deze laptop is ook (ultra)dun maar word snel warm bij heftig gebruik en maakt dan geluid als een stofzuiger. Vandaar dus liever groter en lomper maar met betere performance.

Samenvatting:
32 GB geheugen
>6 core CPU, intel i7-9xxx of beter, of AMD?
>4GB video kaart
Voorkeur voor 15''
512 GB SSD
Optioneel 2e HDD

Wat is je budget?
Budget is ongeveer €1300 - €1500

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Wel enigszins regelmatig maar ik heb liever een paar kilo meer dan dat ik in moet leveren op performance of heat management.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Geen Apple.
Wel voorkeur voor HP, Dell, Acer, Asus, evt Lenovo. Andere merken sta ik wel voor open maar heb ik minder ervaring mee.

Ik ben nu met deze criteria uitgekomen op de Acer Aspire 7 A715-74G-7602.
pricewatch: Acer Aspire 7 A715-74G-7602

Mijn vraag is nu of er nog andere laptops zijn die aan deze criterea voldoen, of dat het misschien slim is om nog even te wachten? Ik zie her en der aankondigingen van AMD laptops en misschien zijn dat ook wel goede kandidaten voor mijn toepassingen. ASUS Zephyrus ziet er erg leuk uit maar die zal wel een paar slagjes te duur zijn.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pepper92
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10:11
ASUs Zephyrus M GU502GU kwam in mijn geval met 2x8gb waarvan 1x gesoldeerd, dus daarbij is uitbreiden naar 32gb niet goed mogelijk. De variant die overal gereviewed is was 1x16gb gesoldeerd, (en dus uitbreidbaar) maar ik weet niet of die ergens te krijgen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:12

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Een gebruikte Lenovo P50? Met Xeon en 64 Gb max geheugen. Je levert in op de cores, je wint op geheugen. Er zijn ook opvolgers met 6 cores, maar dan moet je wel je auto verkopen...

[ Voor 47% gewijzigd door thunder7 op 21-01-2020 18:25 ]

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:07
thunder7 schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 18:23:
Een gebruikte Lenovo P50? Met Xeon en 64 Gb max geheugen. Je levert in op de cores, je wint op geheugen. Er zijn ook opvolgers met 6 cores, maar dan moet je wel je auto verkopen...
Kijk ook even of er een SSD in zit, daarmee haal ik veel snelheidswinst. Nog niet met deep learning bezig, maar wel zwaar gis/python werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeArmeStudent
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-05-2024
Een gtx 1650 is nogal zwak voor een 1300euro dure laptop en ook een 1660ti mist tensor cores.
De GTX 1660 Ti bestaat uit een Turing-gpu die al deze verbeteringen dus ook aan boord heeft, maar de Tensor en RT-cores moet missen. Hardwarematige versnelling voor ray tracing en deep learning-algoritmen zijn dus afwezig.

Je kunt dus beter op zoek gaan naar een laptop met een gtx 2060 erin...ook zijn laptops met 16 gb intern geheugen beter vindbaar en wellicht upgradebaar. Misschien zelf een laptop samenstellen volgens je wensen?

[ Voor 15% gewijzigd door DeArmeStudent op 09-02-2020 00:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jhsmit
Goed punt, de videokaart zag ik eerst als leuk extraatje maar ik begin het nu meer als voorwaarde tezien ook aangezien er steeds meer computation naar de videokaart gaat, en niet alleen voor deep learning.

Ik heb de HP Pavilion gaming aan mijn optielijst toegevoegd omdat die makkelijk upgradebaar is qua RAM en SSD / HDD, maar heeft dus wel een GTX1650

pricewatch: HP Pavilion Gaming 17-cd0500nd

Ik zit nu ook naar de Lenovo Y540 te kijken, ook upgradebaar en heeft een RTX2060. Maar volgens youtube reviews schijnt ie wel erg warm te worden.

pricewatch: Lenovo Legion Y540-15IRH (81SX00AHMH)

Gebruikte p50's heb ik niet direct kunnen vinden maar ik weet niet of ik tweedehands wel aandurf. Een laptop samenstellen bij bijvoorbeeld Dell (waar mijn universiteit een deal mee heeft) komt altijd >3000E uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Potenscia
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 09-09 09:51
Met 32GB RAM, een goeie CPU, een prima GPU en een FHD 15,6" scherm, zijn er voor minder dan €1500 twee kanshebbers:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1LaptopsAcer Aspire 7 A715-74G-7602€ 1.339,-€ 1.339,-
1LaptopsHP Pavilion Gaming 15-dk0052nb (Azerty toetsenbord)€ 1.399,-€ 1.399,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.738,-

Het enige nadeel is misschien de GTX 1650, maar voor een betere videokaart heb je een iets groter budget nodig, of krijg je een 17+" scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Jhsmit Niks mis met je keuze laptop. Lenovo komt met 2x8GB modules, dus zul je compleet moeten vervangen(gpu wel krachtiger) ook de HP komt met 2x8GB RAM

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B190
  • Laatst online: 19:20
Potenscia schreef op maandag 10 februari 2020 @ 15:34:
Met 32GB RAM, een goeie CPU, een prima GPU en een FHD 15,6" scherm, zijn er voor minder dan €1500 twee kanshebbers:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1LaptopsAcer Aspire 7 A715-74G-7602€ 1.339,-€ 1.339,-
1LaptopsHP Pavilion Gaming 15-dk0052nb (Azerty toetsenbord)€ 1.399,-€ 1.399,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.738,-

Het enige nadeel is misschien de GTX 1650, maar voor een betere videokaart heb je een iets groter budget nodig, of krijg je een 17+" scherm.
zou zelf niet blij worden van een azerty toetsenbord...

Memento mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Potenscia
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 09-09 09:51
Oh, volledig over het hoofd gezien. 7(8)7
Is inderdaad niet handig voor de meeste gebruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B190
Lenovo heeft vandaag aardige aanbiedingen, wellicht nog te combineren met hun studentenkorting https://www.lenovo.com/nl...s-day/?IPromoID=LEN307023

Memento mori

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeArmeStudent
  • Laatst online: 03-05-2024
Op de website van lenovo zelf kun je ook de laptop aanpassen, dus 32 gb ram erin laten zetten. Deze dagen geldt er ook nog een e-voucher die je korting geeft, zodat je met een lenovo legion Y540 met gtx 2060 en core i7 met 32 gb ram kan krijgen voor 1550 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jhsmit
Oei, bedankt, goeie tips.

De legion met GTX2060 en i7-9750H is met studentenkorting en valentine slechts €1.239,20! Wel met 16GB.

Ik ben tijdelijk belg (KU Leuven) en inderdaad sommige collega's hebben een Azerty toetsenbord. De q/a wissel is nog te overzien maar cijfers/leestekens zijn geïnverteerd en gescrabled. Frustratie gegarandeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B190
Das wel een stukkie rijden vanaf Almelo

Memento mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jhsmit
Klopt, en vanaf Groningen nog verder.
Ik ben na bestuderen van het lenovo aanbod inmiddels zover dat hoewel 140 tensor cores natuurlijk heel mooi is maar dat is zeer waarschijnlijk toch voor de HP pavilion ga omdat ik die er een stuk beter uit vind zien. Het oog wil ook wat natuurlijk ;)

Hoewel, de HP Omen is ook beschikbaar met een RTX2060

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:07
Ga niet voor looks, een zakelijke laptop gaat niet stuk, een gaming laptop wel....
Ik ben van een MSI apache pro overgestapt op de P50. Wat ik aan looks had bij de MSI heb ik nu aan duurzame hardware, een stevige laptop waarvan het scherm niet tegen het toetsenbord drukt bij een volle tas, een waterbestendig toetsenbord, en de uitwisselbaarheid van harde schijven etc. De MSI had SSD kaarten aan boord van het korte formaat, net na de garantie kapot natuurlijk, en haast niet te krijgen.
De MSI had een zwakke achterkant van het scherm, dus het scherm drukte tegen het toetsenbord aan, en dat geeft krassen/afdruk van toetsen op de coating van het scherm. Ook werd de laptop door de gaming grafische kaart erg heet, de Lenovo kan ik zwaar belasten, en geen centje pijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:48

_Arthur

blub

En hoe belangrijk is eventuele garantie? Bij Lenovo's kan je er Next Business Day onsite garantie bij kopen. Bij die HP pavilion kan je dat er niet bij kopen zover ik zie. Daar ben je dus je laptop voor x-aantal dagen kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jhsmit
Ik schrijf dit bericht vanaf mijn gloednieuwe HP Omen!

pricewatch: HP Omen 15 dc1621nd

Zojuist geüpgrade met 32 GB ram en een 2TB SSD, ging vrij soepel afgezien van dat 1 stickje eerst niet helemaal goed zat.
Eerste indruk is zeer positief, voelt weer helemaal alsof ik in 2020 leef, alles is zo veel soepeler dan op mijn oude, dichtgeslibde x360.

Trackpad is mwoah, de batterij is bij stevig gebruik zo leeg, en het ding is natuurlijk allesbehalve ultralight. Maar dat is allemaal zoals verwacht.

Allemaal bedankt voor de suggesties!

Benchmarks:

UserBenchmarks: Game 71%, Desk 100%, Work 79%
CPU: Intel Core i7-9750H - 84.6%
GPU: Nvidia RTX 2060 (Mobile) - 68.6%
SSD: Samsung MZVLB512HAJQ-000H1 512GB - 213%
SSD: Samsung 860 QVO 2TB - 100.8%
RAM: Kingston HyperX DDR4 2666 C15 2x16GB - 91.3%
MBD: HP OMEN by HP Laptop 15-dc1xxx

[ Voor 42% gewijzigd door Jhsmit op 04-03-2020 19:34 ]

Pagina: 1