Microsoft Certificeringen veranderd?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.944 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaddeusX
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 09-11-2021
Ik wil graag een Microsoft Server 2019 ceritifcaat behalen (MSCA niveau).

Ik heb begrepen dat Microsoft af is van titels zoals: MTA, MSCA, MSCE etc...

Maar waarom kan ik niks vinden op Windows Server 2019 ? En welke rollen moet ik selecteren?

URL:
https://www.microsoft.com...tificationtype=role-based

Ik werk op een IT servicedesk met systeembeheer taken. Waar ik dus Windows server omgevingen op moet kunnen beheren, troubleshooten en kunnen oplossen indien er storingen zijn.

Moet ik alleen role "Administrator" hebben of wat anders? Ik word er gek van 8)7

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• erwin26
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-04 13:15
Als je even kijkt bij Microsoft zelf dan zie je dat er nog geen 2019 server examens beschikbaar zijn. Zie de links:

https://www.microsoft.com/en-us/learning/exam-list.aspx
https://www.microsoft.com...e-all-certifications.aspx

Ik zou eerder een Azure examen doen of een 2016 examen dan wachten op 2019. Wanneer 2019 uit komt weet ik niet.

edit:

Als je MCSA haalt voor 2016 kun je zo MSCA voor 2019 halen. Dan moet je één examen doen om 2019 MCSA te krijgen en geen 3. Dus het is sowieso niet zonde om 2016 te halen.

[ Voor 20% gewijzigd door erwin26 op 21-01-2020 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaddeusX
erwin26 schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 14:40:
Als je even kijkt bij Microsoft zelf dan zie je dat er nog geen 2019 server examens beschikbaar zijn. Zie de links:

https://www.microsoft.com/en-us/learning/exam-list.aspx
https://www.microsoft.com...e-all-certifications.aspx

Ik zou eerder een Azure examen doen of een 2016 examen dan wachten op 2019. Wanneer 2019 uit komt weet ik niet.

edit:

Als je MCSA haalt voor 2016 kun je zo MSCA voor 2019 halen. Dan moet je één examen doen om 2019 MCSA te krijgen en geen 3. Dus het is sowieso niet zonde om 2016 te halen.
Ik heb gebeld en gesproken met een sales persoon van Global Knowledge. Hij zei dat er geen certificering specifiek voor 2019 gaat uitkomen.

Hij gaf aan dat we de 2016 moeten behalen en uiteindelijk op papier krijgen we geen 2016 te zien.

Ik vond dit heel raar. Maar snapte het ook wel omdat de verschillen met 2016 & 2019 dusdanig weinig zijn dat Microsoft hier geen certificering voor wil aanbieden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• erwin26
ThaddeusX schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 15:30:
[...]

Ik heb gebeld en gesproken met een sales persoon van Global Knowledge. Hij zei dat er geen certificering specifiek voor 2019 gaat uitkomen.

Hij gaf aan dat we de 2016 moeten behalen en uiteindelijk op papier krijgen we geen 2016 te zien.

Ik vond dit heel raar. Maar snapte het ook wel omdat de verschillen met 2016 & 2019 dusdanig weinig zijn dat Microsoft hier geen certificering voor wil aanbieden.
Gevaarlijke uitspraak van de Sales persoon. Microsoft heeft zover ik weet nog niks bekend gemaakt over 2019 examens. Ik zou wel denken dat Microsoft zelf bekend zou maken dat er geen examens van komen. Op papier (internet) staat toch echt wel degelijk MCSA Windows Server 2016. Dit alleen uiteraard als je alle 3 examens hebt gehaald. Anders weet je niet voor welke Windows server jij een MCSA hebt.

Er zit degelijk verschil in 2016 en 2019 en na mijn idee genoeg voor een certificering.

Om even terug te komen op je vraag zou ik als ik jouw was 2016 gaan doen. Stel er komt 2019 MCSA uit dan kun je altijd (indien je 2016 MCSA hebt) met 1 examen je 2019 MCSA behalen. Komt er geen 2019 MCSA uit, dan heb jij gewoon je 2016 binnen en de aller nieuwste server certificering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaddeusX
erwin26 schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 16:07:
[...]

Gevaarlijke uitspraak van de Sales persoon. Microsoft heeft zover ik weet nog niks bekend gemaakt over 2019 examens. Ik zou wel denken dat Microsoft zelf bekend zou maken dat er geen examens van komen. Op papier (internet) staat toch echt wel degelijk MCSA Windows Server 2016. Dit alleen uiteraard als je alle 3 examens hebt gehaald. Anders weet je niet voor welke Windows server jij een MCSA hebt.

Er zit degelijk verschil in 2016 en 2019 en na mijn idee genoeg voor een certificering.

Om even terug te komen op je vraag zou ik als ik jouw was 2016 gaan doen. Stel er komt 2019 MCSA uit dan kun je altijd (indien je 2016 MCSA hebt) met 1 examen je 2019 MCSA behalen. Komt er geen 2019 MCSA uit, dan heb jij gewoon je 2016 binnen en de aller nieuwste server certificering.
Ik heb geen haast. Dus ik kan ook over een half jaar beginnen. Hopelijk dat ze dat dan wel een 2019 hebben.

En anders is Azure wel aantrekkelijker. Alhoewel mijn werkgever het niet gebruikt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwin26
ThaddeusX schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 16:10:
[...]

Ik heb geen haast. Dus ik kan ook over een half jaar beginnen. Hopelijk dat ze dat dan wel een 2019 hebben.

En anders is Azure wel aantrekkelijker. Alhoewel mijn werkgever het niet gebruikt...
Helaas is niks zeker over de 2019 versie. Het kan goed zijn dat Global gelijk heeft en er geen 2019 komt op dit gebied. Kans zit erin dat je dus half jaar wacht voor niks.

Azure is wel toekomst gericht, maar durf ik weinig over te zeggen met betrekking tot certificering. Als ik het zo lees moet je veel 2016 en of 2019 kennis hebben + Azure natuurlijk.

Het zou geen kwaad kunnen om nu / binnenkort te starten met 2016. Is zeker niet erg voor je eigen ontwikkeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaddeusX
erwin26 schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 16:23:
[...]

Helaas is niks zeker over de 2019 versie. Het kan goed zijn dat Global gelijk heeft en er geen 2019 komt op dit gebied. Kans zit erin dat je dus half jaar wacht voor niks.

Azure is wel toekomst gericht, maar durf ik weinig over te zeggen met betrekking tot certificering. Als ik het zo lees moet je veel 2016 en of 2019 kennis hebben + Azure natuurlijk.

Het zou geen kwaad kunnen om nu / binnenkort te starten met 2016. Is zeker niet erg voor je eigen ontwikkeling.
Ik denk dat je toch gelijk hebt! Ik ga toch eerst voor een 2016 en dan Azure.

Word even googelen vanavond naar wat gratis material over 2016 >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwin26
ThaddeusX schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 16:25:
[...]

Ik denk dat je toch gelijk hebt! Ik ga toch eerst voor een 2016 en dan Azure.

Word even googelen vanavond naar wat gratis material over 2016 >:)
Ik zelf maak vaak gebruik van pluralsight. Voornamelijk dat dit gratis te gebruiken valt als je elke maand nieuwe account aanmaakt. (zijn wel fimpjes)

Hieronder een link hoe je 1 maand gratis krijgt:

https://docs.microsoft.co...scriptions/vs-pluralsight

Ja er staat 3 maanden gratis, maar dit is aangepast na 1. 8)7

Oreilly is 10 dagen gratis. Je ken elke 10 dagen een nieuw account aanmaken als je niet wilt betalen. Hun bieden vaak boeken aan, maar weinig ervaring met hun.

https://www.oreilly.com/

cbtnuggets is haast wel een van de bekendste. Dit valt helaas wel terug te zien in de prijs

https://www.cbtnuggets.com/

Je kan het ook altijd voorstellen aan je werkgever. Meeste werkgevers zijn blij met mensen die certificeringen willen halen en bieden mogelijk lesstof aan. BV een ctbnugget account.

Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaddeusX
erwin26 schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 16:38:
[...]

Ik zelf maak vaak gebruik van pluralsight. Voornamelijk dat dit gratis te gebruiken valt als je elke maand nieuwe account aanmaakt. (zijn wel fimpjes)

Hieronder een link hoe je 1 maand gratis krijgt:

https://docs.microsoft.co...scriptions/vs-pluralsight

Ja er staat 3 maanden gratis, maar dit is aangepast na 1. 8)7

Oreilly is 10 dagen gratis. Je ken elke 10 dagen een nieuw account aanmaken als je niet wilt betalen. Hun bieden vaak boeken aan, maar weinig ervaring met hun.

https://www.oreilly.com/

cbtnuggets is haast wel een van de bekendste. Dit valt helaas wel terug te zien in de prijs

https://www.cbtnuggets.com/

Je kan het ook altijd voorstellen aan je werkgever. Meeste werkgevers zijn blij met mensen die certificeringen willen halen en bieden mogelijk lesstof aan. BV een ctbnugget account.

Succes!
Het kwam ook vanuit mijn werkgever toevallig. Ik ga CBT voorstellen. Die was ik bijna vergeten!!!! :) (wantja een boekje kan iedereen kopen)

En zo een droog dik boek lezen naast een 40 uur baan vind ik vrij pittig 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:47
Ik heb de hoop wel een beetje opgegeven hoor qua 2019 certificering. Microsoft richt zich helemaal op role-based certification en stapt inderdaad af van MCSA en MCSE. Als je kijkt naar de certificering die de laatste tijd is uit gekomen is het bijna allemaal cloud, Office 365, Azure en devops spul. Stiekem denk ik dat er nooit meer een klassieke server certificering gaat uitkomen.

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaddeusX
HKLM_ schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 16:58:
Ik heb de hoop wel een beetje opgegeven hoor qua 2019 certificering. Microsoft richt zich helemaal op skill based certificering en stapt inderdaad af van MCSA en MCSE. Als je kijkt naar de certificering die de laatste tijd is uit gekomen is het bijna allemaal cloud, Office 365, Azure en devops spul. Stiekem denk ik dat er nooit meer een klassieke server certificering gaat uitkomen.
Ik snap het wel. Maar is het niet te vroeg? Het is niet zo dat de "meeste" al in de cloud liggen.

Zonder die certificaat kan iedereen zich een "systeembeheerder" noemen |:(
(nja examen antwoorden uit je hoofd leren kan ook natuurlijk).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
ThaddeusX schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 17:01:
[...]

Ik snap het wel. Maar is het niet te vroeg? Het is niet zo dat de "meeste" al in de cloud liggen.

Zonder die certificaat kan iedereen zich een "systeembeheerder" noemen |:(
(nja examen antwoorden uit je hoofd leren kan ook natuurlijk).
True maar Microsoft maakt soms rare keuzes. Ik zou voor MCSA 2016 gaan als ik jou was. Server 2016 support loopt nog tot 1 januari 2027 dus je certificering kan prima nog een paar jaar mee dan.

Extra tip: Twee leuke examens om te halen voor basis kennis is Azure Fundamentals en Microsoft 365 Fundamentals. Dan ben je geen expert maar weet je qua basis wel waarover je praat :+

[ Voor 14% gewijzigd door HKLM_ op 21-01-2020 17:05 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• erwin26
ThaddeusX schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 12:08:
Ik wil graag een Microsoft Server 2019 ceritifcaat behalen (MSCA niveau).

Ik heb begrepen dat Microsoft af is van titels zoals: MTA, MSCA, MSCE etc...

Maar waarom kan ik niks vinden op Windows Server 2019 ? En welke rollen moet ik selecteren?

URL:
https://www.microsoft.com...tificationtype=role-based

Ik werk op een IT servicedesk met systeembeheer taken. Waar ik dus Windows server omgevingen op moet kunnen beheren, troubleshooten en kunnen oplossen indien er storingen zijn.

Moet ik alleen role "Administrator" hebben of wat anders? Ik word er gek van 8)7
Ik heb net een mailtje ontvangen van een examencentrum waar ik ingeschreven sta dat server 2019 examens komen. Er komen in totaal 3 examens en na verwachting beginnen de trainingen in juni (dit jaar). Dit zou betekenen dat de examens dus ergens in juni of juli wel beschikbaar moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaddeusX
erwin26 schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 09:39:
[...]

Ik heb net een mailtje ontvangen van een examencentrum waar ik ingeschreven sta dat server 2019 examens komen. Er komen in totaal 3 examens en na verwachting beginnen de trainingen in juni (dit jaar). Dit zou betekenen dat de examens dus ergens in juni of juli wel beschikbaar moeten zijn.
Super! Dankjewel voor het posten.

Betekend dat ook dat er nieuwe studie materiaal & boeken uitkomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• erwin26
ThaddeusX schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 12:51:
[...]

Super! Dankjewel voor het posten.

Betekend dat ook dat er nieuwe studie materiaal & boeken uitkomen?
Nieuwe studie materiaal gaat zeker uitkomen. Microsoft brengt vaak eerst het boek uit en dan pas het examen. Dus ik verwacht dat het boek wel in de schappen komt voor juni. Wil je nu op ctbnugget filmpjes kijken moet je helaas stuk langer wachten. Deze filmpjes worden niet gemaakt door Microsoft, maar door externe mensen en na mijn ervaringen duurt dit altijd wel lang. De klassikale lessen zijn uiteraard wel beschikbaar in juni.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkje.doc
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21-09 16:36
Met SQL examens is een soortgelijke situatie aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
erwin26 schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 09:39:
[...]

Dit is online nog helemaal nergens terug te vinden?

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-09 15:29

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Guys, ik denk dat [Microsoft Certified] Ervaringen en discussies - Deel 9 een betere plaats is voor deze discussies en vragen.

Daarom sluit ik dit topic. @ThaddeusX mocht je een deel van dit topic gemerged willen hebben, dan hoor ik dat graag :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.