Hoe snel mag je gebruik maken van de Wegenwacht?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
De auto wil niet starten, het gaat om een oude Seat.
Niet dagelijks nodig, dus geen haast.

Als ik me nu aanmeld voor de wegenwacht, hoe snel mag ik er dan gebruik van maken?
Bel ik nu maken ze me ter plekken lid, maar betaal je meer.

Ik ben wel lid van de ANWB (sinds 1999) maar wegenwacht uitgezet toen ik private lease ging rijden. Niet meer aangezet toen dat contract afgelopen was en ik een oud barrel kocht omdat mn dochter haar rijbewijs gehaald had.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:50
Ik zou zeggen: Bel de wegenwacht en vraag het.

In mijn optiek kan je ook direct "aan de deur" nog lid worden.

Het zou wel sieren als je voorts een paar jaar lid blijft en niet alleen dat éne jaar ;)

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Awesome
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-01 11:55

Mr. Awesome

Vroeger hyptonize

Volgens mij direct. Maar je krijgt het snelste en betrouwbaarste antwoord als je de klantenservice van de ANWB belt met deze vraag.

[ Voor 5% gewijzigd door Mr. Awesome op 21-01-2020 08:44 ]

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online
En toen keek je wat verder dan je neus lang was en vindt je het antwoord |:(
11 Wanneer heeft u recht op hulp in Nederland? •
U heeft 2 werkdagen na het afsluiten van Wegenwacht Service en nadat wij uw premiehebben ontvangen recht op volledige hulp. Het afsluiten moet wel hebben plaatsgevondenvoordat de pech ontstaat. Dit geldt ook voor uitbreidingen van uw Wegenwacht Service. • Als u binnen 2 werkdagen na het afsluiten van Wegenwacht Service onze hulp inroept, heeft u tegen betaling van € 90,- alleen recht op sleutelhulp en indien noodzakelijk op transporthulp. Dit geldt ook voor uitbreidingen van uw ANWB-lidmaatschap en /of Wegenwacht service.• Wanneer u nog geen Wegenwacht Service heeft afgesloten op het moment van pech, schrijven wij u ter plekke in voor Wegenwacht Nederland Standaard inclusief het tarief voor directe pechhulp. U heeft alleen recht op sleutelhulp en indien noodzakelijk op transporthulp van maximaal 40 kilometer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NyceNL
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 30-03 15:47
Edit: Ik zie dat je het net voor mij hebt gevonden ;)

[ Voor 91% gewijzigd door NyceNL op 21-01-2020 08:47 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

JdM

Humbled

Kun je niet beter een garage bellen voor een niet startende auto als het geen echte haast heeft?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Erapaz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-04 17:17
met @JdM, bel even een lokale garage en overleg. Zeker als het geen haast heeft willen ze misschien wel een monteur langs sturen om hem rijdend te krijgen.
Overigens, indien het de accu is, zelf vervangen is een peuleschil. Mocht het de startmotor zijn, dan is aanduwen ook geen probleem. Dan rij je weer en kun je zelf naar de garage rijden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:11
[verwijderd]

[ Voor 100% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 14:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
Let wel op dat, mocht je de wegenwacht afsluiten, je het inclusief woonplaats pechhulp doet.
Als je dat niet doet komen ze waarschijnlijk alsnog niet als de auto voor je deur staat...

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online
Accu is half jaar oud, we gaan ook eens proberen hem aan te duwen en dan naar de garage te rijden.

Evengoed maar lid worden van de wegenwacht, toch wel handig met een gebakje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erapaz
  • Laatst online: 04-04 17:17
@hjs Sommige verzekeraars hebben ook pechhulp overigens. Dat zou je nog kunnen checken.
Als je Seat < 10 jaar oud is en je doet de beurtjes bij de dealer heb je overigens zelfs mobiliteitsgarantie (maar dat zal wel niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online
@Erapaz De seat is van 2001 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
hjs schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 08:51:
Accu is half jaar oud, we gaan ook eens proberen hem aan te duwen en dan naar de garage te rijden.
Anders eerst even startkabels proberen (weet je of het de dynamo is) of slepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:06
@Rukapul als de accu nu leeg is vanwege een defecte dynamo dan had je met de laatste rit wel een laadstroom lampje gehad om dat aan te duiden.

En ja dat lampje kan stuk zijn, maar bij oude auto's werkt het opladen niet als dat lampje stuk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 10:31
Kan je niet laten duwen? In zijn 1e 2e versnelling zetten, koppeling intrappen, iemand laten duwen, en bij wat vaart koppeling loslaten en gas geven.

[ Voor 3% gewijzigd door SirLct op 21-01-2020 09:35 ]

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online
gergs schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 09:17:
Kan je niet laten duwen? In zijn 1e versnelling zetten, koppeling intrappen, iemand laten duwen, en bij wat vaart koppeling loslaten en gas geven.
Aanduwen doe je toch in z'n 2 ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:29
@hjs Het mag wel iets meer eigen inzet ipv een chat met kleine vraagjes...

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Venraiden4K
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19-12-2024
hjs schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 09:21:
[...]

Aanduwen doe je toch in z'n 2 ?
Aanduwen doe je in de versnelling waar je verwacht de juiste compressie te hebben om een goede slag te kunnen maken. 1, 2, 3 kan allemaal. 2 is idd het meest gebruikelijk.

Professioneel koffiedrinker en stoelzitter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
.

[ Voor 113% gewijzigd door Brazos op 25-11-2021 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venraiden4K
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19-12-2024
Brazos schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 10:47:
[...]

Compressie is in alle gevallen gelijk. Aanduwen doe je in de versnelling waarmee de motor het juiste aantal omwentelingen maakt bij het looptempo om aan te slaan. Dat kun je beter niet in de 1 doen, dan zit je waarschijnlijk met je gezicht op het achterraam. De 2e versnelling is gebruikelijk.
Excuus, zo bedoelde ik het ook. Was er nog even niet bij met mijn hoofd :+

Je kan hem ook in z'n achteruit starten :P (Vaak wel gedaan met wat lastigere / zwaardere auto's)

Professioneel koffiedrinker en stoelzitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 08-05 11:18
hjs schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 08:43:

Als ik me nu aanmeld voor de wegenwacht, hoe snel mag ik er dan gebruik van maken?

Ik ben wel lid van de ANWB (sinds 1999) maar wegenwacht uitgezet toen ik private lease ging rijden. Niet meer aangezet toen dat contract afgelopen was en ik een oud barrel kocht omdat mn dochter haar rijbewijs gehaald had.
Let erop: woonplaatsdekking (ja dit is een ding) zit niet altijd inbegrepen. Sta je dan met een niet startende auto op je eigen oprit.

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:44
hjs schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 08:43:

Maakt dus niets uit, de pech moet ontstaan zijn nadat je lid geworden bent. Dus in theorie mag je deze pech niet aanmelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Venraiden4K schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 10:57:
[...]

Excuus, zo bedoelde ik het ook. Was er nog even niet bij met mijn hoofd :+

Je kan hem ook in z'n achteruit starten :P (Vaak wel gedaan met wat lastigere / zwaardere auto's)
Bij mijn Suzuki Swift uit '96 deed ik dit ook 1 keer toen deze op een helling stond en toen kon ik de versnellingsbak vernieuwen. Het kan dus niet zomaar bij elke auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Nu online

JdM

Humbled

Ernemmer schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 14:48:
[...]

Bij mijn Suzuki Swift uit '96 deed ik dit ook 1 keer toen deze op een helling stond en toen kon ik de versnellingsbak vernieuwen. Het kan dus niet zomaar bij elke auto.
Dan ben je aardig gefopt geloof ik (of er was iets anders aan de hand), een hand-versnellingsbak gaat niet kapot van aanduwen in de versnelling, vooruit of achteruit ;)

[ Voor 4% gewijzigd door JdM op 21-01-2020 15:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
JdM schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 15:01:
[...]

Dan ben je aardig gefopt geloof ik (of er was iets anders aan de hand), een hand-versnellingsbak gaat niet kapot van aanduwen in de versnelling, vooruit of achteruit ;)
Toen ik de bak er zelf onderuit haalde bleek een tandwiel gebroken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JdM
  • Nu online

JdM

Humbled

@Ernemmer Dat kwam dan niet door het aanduwen in de versnelling, dat is technisch onmogelijk zonder dat er al wat anders mis was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeakAtTweaking
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-04 12:44
Wat kost het extra om 'ter plekke' lid te worden? Met een wat nieuwere auto misschien wel voordelig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scorp
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-04 18:21
Heb laatst een andere auto mogen verwelkomen, en had nog geen hulp onderweg geregeld voor dit kenteken. En ja hoor, kwam stil te staan op weg naar huis voor ik het gefixt had.

ANWB gebeld. 'De kosten komen neer op 70,-, + 100,- omdat u direct geholpen wilt worden'.
Gevraagd of die additionele kosten ook gemaakt zouden worden als ik mijzelf zou aanmelden via de website. 'Dat kunt u proberen'. Opgehangen, online aangemeld, ANWB nummer opgeschreven.

Opnieuw gebeld, ANWBnummer doorgegeven en ik had binnen 15 minuten hulp naast me staan en de volgende maand werd het eerste maandelijkse bedrag afgeschreven (zo'n 7 euro?).

M.a.w. het kan allemaal lekker snel gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-05 17:52

Part

Helemaal niets.....

WeakAtTweaking schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 15:44:
Wat kost het extra om 'ter plekke' lid te worden? Met een wat nieuwere auto misschien wel voordelig
Ik heb er 1 maal gebruik van moeten maken toen ik op viaduct (snelweg) stil kwam te staan.
Kon werkelijk geen kant op.

Kosten jaarabonnement + ongeveer 100 euro. Lullige was dat je voor een heel jaar moest betalen terwijl het jaar na iets meer dan een maand al voorbij was.

Met de service trof ik het ook niet. Man ging bij de voorkant van de auto staan en vroeg de motorkap open te doen terwijl de motor bij mijn auto achter zit. Gevolg man werd poep chagrijnig.
Na 1500 meter afslepen mocht ik het op de parkeerplaats onderaan de afrit zelf uitzoeken. Ik denk dat ik gewoon erg veel pech heb gehad, de meeste automobilisten worden wel goed geholpen.

Ik heb het abonnement direct stopgezet en 20 jaar ook geen wegenwacht meer nodig gehad.

Om je vraag te beantwoorden: Het is vrijwel altijd voordeliger om geen abonnement te nemen. Staat tegen over dat als iedereen dit zou doen ze dan waarschijnlijk ook niet meer zouden bestaan. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Part op 21-01-2020 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdemc
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
Scorp schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 15:54:
Heb laatst een andere auto mogen verwelkomen, en had nog geen hulp onderweg geregeld voor dit kenteken. En ja hoor, kwam stil te staan op weg naar huis voor ik het gefixt had.

ANWB gebeld. 'De kosten komen neer op 70,-, + 100,- omdat u direct geholpen wilt worden'.
Gevraagd of die additionele kosten ook gemaakt zouden worden als ik mijzelf zou aanmelden via de website. 'Dat kunt u proberen'. Opgehangen, online aangemeld, ANWB nummer opgeschreven.

Opnieuw gebeld, ANWBnummer doorgegeven en ik had binnen 15 minuten hulp naast me staan en de volgende maand werd het eerste maandelijkse bedrag afgeschreven (zo'n 7 euro?).

M.a.w. het kan allemaal lekker snel gaan.
Privé is de ANWB persoonsgebonden en niet op een kenteken.

https://www.anwb.nl/experts/auto/11/kenteken-doorgeven
de Wegenwachtservice is namelijk persoonsgebonden.

Geef het nieuwe kenteken wél door als een gezinslid een ANWB Jongerenpas of Partnerpas heeft. Gebruikers van deze passen hebben namelijk alleen recht op pechhulp in de gezinsauto.

[ Voor 12% gewijzigd door mrdemc op 21-01-2020 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Je kunt ook gewoon gebruikmaken van pechulp on demand, bijvoorbeeld www.roadguard.nl (centraal beheer)
Helaas stopt Allianz / Allsecur er volgende week precies mee (https://www.allianzdirect.nl/service/pechhulp-on-demand/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Mar.tin schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 08:50:
Ennuh, wat stond er op de website van de ANWB toen je daar ging kijken? O+

https://www.anwb.nl/wegenwacht/wegenwacht-europa-standaard

(2 werkdagen)

Edit: Spuit 11 :9
Dat is dus veranderd. Een aantal jaren geleden was dat nog 1 dag. Dus toen mijn auto niet wilde starten ben ik op de fiets naar Hoog Sjacherijne gegaan, me bij de ANWB winkel in laten schrijven om de volgende dag "stomverbaasd" de Wegenwacht te bellen dat mijn auto het niet meer deed... 8)

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Ik zal lokale garage vragen of handige buurman. Meestal stukken goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.C
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-05 15:07

T.C

ybos schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 14:45:
[...]

Maakt dus niets uit, de pech moet ontstaan zijn nadat je lid geworden bent. Dus in theorie mag je deze pech niet aanmelden.
Gisteren deed hij het nog O-)

Iedereen mag een mening hebben over onderwerpen. Maar het hoeft niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeakAtTweaking
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-04 12:44
Part schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 16:46:
[...]

Man ging bij de voorkant van de auto staan en vroeg de motorkap open te doen terwijl de motor bij mijn auto achter zit. Gevolg man werd poep chagrijnig.

Ik heb het abonnement direct stopgezet en 20 jaar ook geen wegenwacht meer nodig gehad.

Om je vraag te beantwoorden: Het is vrijwel altijd voordeliger om geen abonnement te nemen. Staat tegen over dat als iedereen dit zou doen ze dan waarschijnlijk ook niet meer zouden bestaan. ;)
Fijn zo'n monteur met een fragiel zelfbeeld, hehe.

Waarschijnlijk is de info over die kosten zo lastig te vinden omdat anders zoveel mensen het risico zouden nemen. Misschien zou ik de kosten er wel uithalen als ik inkomsten zou mislopen door autopech, maar ik rijd alleen privé. Ik waag de gok gewoon, hopen dat ik net zoveel geluk heb als jij :9
Pagina: 1