Acties:
  • 0 Henk 'm!

• viper1967
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20-08 15:37
Ik had via een usb kabel mijn A400 kingston SSD geformateerd via Kingston SSD manager. Ik moest de laatste 4 tekens van mijn serienummer invullen , alles ging goed totdat ik de schijf aansluit en deze om een paswoord vraagt (ik heb geen 1 bios paswoord o.d. gebruikt). Ik heb als code de laatste 4 tekens gebruikt van het serienummer maar dat is het dus niet. de schijf koppelen via usb heeft ook geen nut want ik kan geen partitie of schijfletter aan maken. Volgende las ik bij Kingston op de site:

If I enable the ATA security on my SSDNow drive and forget my password, can I reset the drive in order to use it again?
No. If you forget the password for this drive, it cannot be accessed. Be aware that forgetting your password is not covered under Kingston’s warranty.

The only exception to this is using a master or administrative password for the drive. The BIOS would have to support this and it would have to be enabled at the time you initiated the ATA security for this drive. Using a master password would allow an administrator to reset the drive.

Echter heb ik nooit een paswoord aangemaakt of in de pc gehad. Via schijfbeheer ziet hij hem wel kan alleen niks kiezen om actief te maken o.d. Heb geprobeerd w10 erop te zetten maar ik blijf hangen in het setup menu. Wie weet een oplossing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vinny1994
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09-09 16:29
Als er geen data meer op staat welke je lief is, werkt het om hem te 'cleanen' via diskpart?

Open CMD
Typ 'diskpart'
Typ 'list disk'
Check bij Disk ### welk disk nummer je SSD is.
Typ 'select disk <cijfer van je disk>'
Typ 'clean'

Je kunt de disk dan initialiseren en formatteren via cmd of via diskmgr.msc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• viper1967
selected disk is clean zie ik dan echter geen sterretje bij GPT
Ik open schijfbeheer krijg de melding schijf initialiseren (GPT) klik op ok en zie dan gegevensfout ,
vreemd ,schijfje is 2 maanden geleden aangeschaft bij Aliexpress en werkte altijd prima tot dat ik Kingston manager uitprobeerde. Terugsturen naar China is dus ook geen optie. begrijp ook niet dat als ik doe wat er bij Kingston manager staat (de secure erase) ik een paswoord opeens moet invullen en dat ik geen partitie meer kan aanmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinny1994
probeer eens in CMD :

diskpart
list disk
select disk <x>
clean
online disk
convert mbr
create partition primary
format fs=ntfs quick
assign

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• viper1967
diskpart encountered a error (gegevensfout cyclische redundantiecontrole)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• viper1967
ik kan chkdsk ook niet gebruiken omdat ik geen schijfletter kan toevoegen , ik zie wel dat de schijf online is maar geen gpt heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:05
Je drive is nu gelocked, je zult eerst de ATA security moeten resetten.

"The only exception to this is using a master or administrative password for the drive. The BIOS would have to support this and it would have to be enabled at the time you initiated the ATA security for this drive. Using a master password would allow an administrator to reset the drive"

Aansluiten met SATA (geen USB) geeft je nog een kans. Kun je nog op hetzelfde scherm komen waar je die vier cijfers hebt ingeklopt? Dan valt daar misschien te lezen wat je de Kingston software met je SSD hebt laten doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• viper1967
ga vanmiddag ff proberen thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• viper1967
daar staat in kingston SSD manager:

security is enabeld. The SSD is security locked. If this condition was caused by an attempted secure erase then retrying the secure erase may clear the locked state . Secure is disabeld for this partitioned drive.please remove the partition first using system tools.

echter op ssd manager kingston kan ik niet secure erase aanklikken. Health is 100%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinny1994
viper1967 schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 12:30:
Secure is disabeld for this partitioned drive.please remove the partition first using system tools.
Dit impliceert, zoals ik het lees, dat er een partitie op de SSD staat. Zie je deze ook terug via diskmgr.msc ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• viper1967
krijg ik een lijst met allemaal commandoos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• viper1967
zie wel dat ie online staat maar geen sterretje bij gpt
en die kan ik ook niet aanmaken via schijfbeheer of de prompt zoals je bovenaan vermeld

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InFamous
  • Laatst online: 10:42

InFamous

excommunicado

@viper1967 de drive heb je gekocht op Aliexpress?

Bij het gebruik van de Kingston software moest je een deel van je serienummer invoeren en nu is de SSD gelocked?

Dit klinkt mij alsof de SSD uit een louche partij (gestolen, kloon whatever) komt die Kingston nu op basis van het serienummer heeft geblokkeerd. Neem anders eens contact op met Kingston.

[ Voor 3% gewijzigd door InFamous op 21-01-2020 13:42 ]

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
InFamous schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 13:36:
@viper1967 de drive heb je gekocht op Aliexpress?

Bij het gebruik van de Kingston software moest je een deel van je serienummer invoeren en nu is de SSD gelocked?

Dit klinkt mij alsof de SSD uit een louche partij (gestolen, kloon whatever) komt die Kingston nu op basis van het serienummer heeft geblokkeerd. Neem anders eens contact op met Kingston.
Dat lijkt me sterk, waar baseer je dat op? Bovendien: "Be aware that forgetting your password is not covered under Kingston’s warranty."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• viper1967
Das dus ook het idiote van het verhaal. ik heb nooit een bios paswoord in mijn pc gehad, deze startte gewoon door naar w10.
Ook de stroom er niet af gehaald tijdens het wissen. Ben nu in contact met Kingston.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous
  • Laatst online: 10:42

InFamous

excommunicado

biomass schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 15:47:
[...]

Dat lijkt me sterk, waar baseer je dat op?
Ik baseer het nergens op maar de chain of events is wel kenmerkend, een uit China geïmporteerde SSD die na het gebruik van de software van de fabrikant en het invoeren van het serienummer gelocked word is wel opmerkelijk. Daarbij blijken alle aangedragen oplossingen niet te werken.

Overigens was het mijn 2 cents en geen feit wat ik verkondigde.
Bovendien: "Be aware that forgetting your password is not covered under Kingston’s warranty."
Wat wil je hiermee zeggen? Dat er een optie opzit om een password te gebruiken betekend niet automatisch dat er niet een gelijkende lock opgezet kan worden indien een product niet via legale wegen verkregen is.

Dit gebeurt ook geregeld met games en kan mij voorstellen dat een dergelijke lock ook op hardware werkt en zeker als je de software van de fabrikant gebruikt.

[ Voor 6% gewijzigd door InFamous op 21-01-2020 16:59 ]

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
In de handleiding die ik hier vond (https://media.kingston.com/support/downloads/KSM-UG.pdf), staat dat je een secure erase kunt doen, maar dat je eerst de laatste vier tekens van het serienummer moet invoeren om de actie te bevestigen. Het lijkt er op dat je secure erase niet goed is afgesloten, omdat je de SSD via USB verbonden had (veilig verwijderd?)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• viper1967
Verwijdert toen de laptop uitgeschakeld was, en de laatste 4 tekens inderdaad ingevoerd en daarna knopje secure erase aangeklikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
Weet je zeker dat de secure erase voltooid was voor je de laptop uitzette? Heb je zelf een desktop waar je de SSD met SATA kunt aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• viper1967
Ja gebeurde op de pc en de pc was uit toen ik de usb afkoppelde , en op de 2e sata heb ik via diskpart geprobeerd (verschillende commando) en dat helpt niet (geg.fout) maar ik krijg ook een i/o melding als ik de schijf wil iniatiliseren via schijfbeheer. Ik kan er niks meer mee denk ik app.beheer zegt schijft werkt correct en ook Kingston SSD zegt dat de schijf 100% in orde is. Ik ben nu bezig met Kingston , kijken wat hun oplossing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
Je hebt een Secure Erase functie op je moederbord nodig om het goed te krijgen zonder hulp van Kingston
"The only exception to this is using a master or administrative password for the drive. The BIOS would have to support this and it would have to be enabled at the time you initiated the ATA security for this drive. Using a master password would allow an administrator to reset the drive"

https://forum.giga-byte.co.uk/index.php?topic=13091.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• viper1967
Biomass bedankt voor het snelle reageren en nadenken , heb ondertussen maar een rma aangemaakt bij kingston , even afwachten wat hun ermee gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Ben je er zeker van dat het geen namaak is? Die Chinezen maken echt alles na. Geen idee of dat dit probleem kan triggeren, maar ik vertrouw die Chinezen gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
Als hij via aliexpress komt verwacht ik inderdaad een namaak drive of productieafkeur.
In dat geval zal kingston niks voor je doen

(was hij toevallig significant goedkoper dan in de winkel?)

[ Voor 19% gewijzigd door timberleek op 23-01-2020 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• viper1967
Dat zien ze dan wel aan het serienummer want dat moest ik opgeven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:11

nelizmastr

Goed wies kapot

timberleek schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 10:58:

(was hij toevallig significant goedkoper dan in de winkel?)
De A400 is al super goedkoop in NL. Kan me niet voorstellen dat het meer dan €5 scheelt, en om daarvoor nou uit China te importeren....

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:25
viper1967 schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 08:43:
Biomass bedankt voor het snelle reageren en nadenken , heb ondertussen maar een rma aangemaakt bij kingston , even afwachten wat hun ermee gaan doen.
Zonde. Nog niet opgestuurd? Je kunt hem zelf unlocken.

Je hebt géén speciale BIOS support nodig; het zetten (of verwijderen) van een ATA security password is immers onderdeel van een security erase. Probleem bij jou is dat het precies na het zetten van het wachtwoord iets is misgegaan. Dan is je SSD locked, en moet je hem eerst unlocken, wat je SSD manager blijkbaar niet (goed) ondersteunt (al zou je nog even kunnen kijken of daar niet een apart knopje voor is).

Het user password dat Kingston SSD Manager zet is 'leeg' (aangezien een ATA password altijd 32 bytes is: 32 null bytes).

Als het met de SSD manager niet lukt kun je het beste even een Ubuntu liveUSB booten, een terminal starten, hdparm installeren (sudo apt install hdparm), een root terminal starten (sudo -s) en vervolgens het volgende doen:

Schijf inpluggen en naam achterhalen (eerste kolom, sdXXX)
lsblk -do NAME,MODEL,SERIAL

ATA status controleren (vervang de XXX):
hdparm -I /dev/sdXXX

Als hij frozen is de schijf opnieuw inpluggen of een suspend/resume van je systeem en nogmaals controleren.

Vervolgens erasen, user password met een blanco wachtwoord (dat is wat Kingston SSD Manager doet):
hdparm --user-master u --security-erase "" /dev/sdXXX

Werkt dat niet, dan kun je het master password proberen:
hdparm --user-master m --security-erase "" /dev/sdXXX

En daarna nogmaals controleren met hdparm -I of de schijf nu inderdaad geen security enabled meer heeft (is vziw. automagisch het geval na een erase).

[ Voor 4% gewijzigd door Thralas op 24-01-2020 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• viper1967
Krijg een nieuwe ssd van Kingston via rma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• viper1967
Heb ondertussen een nieuwe gekregen.
Vreemde van de (kapotte) schijf is dat deze via sata niet meer wil booten (ook niet als deze op de 2e sata zit) enkel nog door usb gezien word en vervolgens via schijfbeheer niet wil iniatiliseren (cyl.gegevens fout). Weet niet of dit door de locked of frozen status komt. Geprobeerd het bovenstaande maar moet een usb live ubuntu 32 bit zien te vinden. Mijn rommel pc heeft meer 3 gb vandaar. Idioote is dat windows foutmeldingen geeft over de schijf maar kingston SSD manager zegt alles 100% healthy. Moet goed kijken hoe dat met hdparm moet want heb nooit hiermee gewerkt, (soort stappenplan) , misschien dat na een erase hiervan de schijf weer werkt en ik weer een partitie kan aanmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-09 21:49
Je hoeft de oude binnen de RMA dus niet in te leveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• viper1967
nee , net ubuntu gedownload (via rufus usb) echter zie ik nergens hdparm staan tussen de programmaatjes of moet dit via mozilla gedownload worden (misschien heb ik een oude ubuntu versie 32 bits waar dit niet op staat 1e keer dat ik ubuntu gebruik ben dus een leek).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinny1994
sudo apt-get update
sudo apt-get install hdparm

Je weet overigens toch wel welke versie van Ubuntu je gedownload hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• viper1967
ubuntu 16.04.6-I386

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• viper1967
Al iets verder gekomen. Via een terminal, als ik de schijf via sata aansluit ziet deze hem niet via het command lsblk -do name,model, serial wel als ik deze op de usb aansluit (zie dan ook het serienummer van de schijf) echter na hdparm -i /dev/sd (serienummer erachter typen neem ik aan) krijg ik de melding input/output error.
Ook het erase instructie van Thralas werkt niet. Vreemd dat de schijf wel via usb en niet via sata (verschillende sata poorten geprobeerd) herkend word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
@viper1967, volgens mij doelde @Thralas op iets als het volgende:
code:
1
2
3
4
5
~ $ lsblk -do NAME,MODEL,SERIAL
sr0 VMware SATA CD01 010000000000001
sda VMware Virtual S
~ $ sudo hdparm -I /dev/sda
~ $ sudo hdparm --user-master u --security-erase "" /dev/sda

Je meld dat je "hdparm -i /dev/sd (serienummer erachter typen neem ik aan)" hebt gedaan en dat is waarschijnlijk niet hetzelfde als wat ik las van @Thralas
Pagina: 1