Windows 7 en Windows10 op zelfde machine

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjvh
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 11:35
Ik heb een oude W7 Pro desktop, voorzien van een geactiveerde licentie.
Er staat daar nog wat software op die ik wellicht zo af en toe nog wil gebruiken. Ik wil dan ook geen upgrade doen (je weet nooit wat er mis gaat, bovendien staat er veel oude zooi op).
De machine is circa 10 jaar oud, en heeft 8GB geheugen. Gebruik zal testjes en niet al te zware programma's.

Was ik doen wil is er een tweede schijf in stoppen (Ik heb nog een 250GB schijf liggen) en daar een clean install van Windows 10 opzetten.

Ik heb de volgende vragen:
1) Kan ik Windows 10 op deze nieuwe schijf installeren en activeren als ik tijdens de installatie en activatie
de Windows 7 schijf uit het systeem haal?

2) Kan ik daarna beide systemen gebruiken (uiteraard niet gelijk), of maakt de Window10 activatie de
W7 licentie ongeldig? De keuze van welk systeem te booten maak ik dan in de Bios (beetje pruts oplossing, maar is geen probleem voor mij).

[ Voor 13% gewijzigd door wjvh op 21-01-2020 09:18 ]

Beste antwoord (via wjvh op 23-01-2020 21:28)

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:56
Ja, je kan Windows 10 installeren / activeren zonder dat de Windows 7 schijf aanwezig is.
Gebruik dan bij het installeren van Windows 10 de Windows 7 key of volg deze procedure:
TenForums.com: Clean Install Windows 10 Directly without having to Upgrade First
Sowieso is het dan raadzaam om de Windows 7 HDD te verwijderen tijdens het installeren om te voorkomen dat Windows 10 de boot informatie/partitie gaat aanpassen.

De Windows 10 activatie blijft gewoon actief naast de bestaande Windows 7 installatie.
Deze situatie heb ik zelf ook bij diverse PC's hier. ;)

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:56
Ja, je kan Windows 10 installeren / activeren zonder dat de Windows 7 schijf aanwezig is.
Gebruik dan bij het installeren van Windows 10 de Windows 7 key of volg deze procedure:
TenForums.com: Clean Install Windows 10 Directly without having to Upgrade First
Sowieso is het dan raadzaam om de Windows 7 HDD te verwijderen tijdens het installeren om te voorkomen dat Windows 10 de boot informatie/partitie gaat aanpassen.

De Windows 10 activatie blijft gewoon actief naast de bestaande Windows 7 installatie.
Deze situatie heb ik zelf ook bij diverse PC's hier. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05:04
De optie die ik altijd gebruik is om de installer van Windows 10 onder Windows 7 te starten. Je moet dan de setup.exe uit de sources map gebruiken. Kies dan de geavanceerde optie om zelf de dis of partitie aan te wijzen waarop Windows 10 geïnstalleerd gaat worden. Windows 10 maakt dan een bootloader aan.

Vooraf formatteer je de nieuwe schijf en geeft deze een drive letter. Als je Windows 10 installeert zal het deze drive letter gebruiken; bijvoorbeeld D. Het voordeel is dat je op beide Windows installaties dezelfde drive letters hebt; je ziet dus WIndows 7 altijd op C en Windows 10 op D. Ik heb jaren vier harde schijven gehad met resp XP, Vista, 7 en 8.1 (gewoon omdat het kon) en dan is het reuze handig dat je bij allen dezelfde partitie structuur hebt,

Je kunt EasyBCD gebruiken om een multi boot loader te maken of managen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjvh
Mijn (beperkte) ervaring met bootloaders is dat ik daar vroeger of later spijt van krijg,
omdat er bij upgrades etc vaak iets niet lekker loopt.

Ik ga voor de clean install op een extra disk, terwijl de andere schijf dan verwijderd is.
Mocht dat niet werken dan zet ik eerst W7 opnieuw op die disk (en dan maar hopen
dat dat nog werkt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Je zou ook kunnen kijken of je Windows 7 als virtuele machine op Windows 10 kunt draaien via VirtualBox: https://www.virtualbox.org/

Heb je misschien niet de performance van native Windows 7, maar als dat niet nodig is, is het wel een comfortabele oplossing. Geen gedoe met dualboot en extra disks, toch je Windows 7 desktop tot je beschikking als je 'm wilt hebben.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjvh
Maar kan ik daar mijn bestaande Windows 7 machine in hangen? Of moet ik dan W7 van scratch opbouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

wjvh schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 06:58:
Maar kan ik daar mijn bestaande Windows 7 machine in hangen? Of moet ik dan W7 van scratch opbouwen?
In theorie zou je een image moeten kunnen maken van je bestaande W7 machine, maar ik weet niet precies hoe. Snelle Google levert dit op: https://www.joe0.com/2017...rtualbox-virtual-machine/ (verder niet gelezen of dat gaat werken of niet).

Het kan zijn dat je alsnog je W7 moet gaan reïnstallen. W7 kan net wat minder lief zijn als opeens alle hardware d'r onderuit word getrokken en vervangen. :)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjvh
Eigenlijk denk/hoop ik dat in Windows 7 niet meer nodig zal hebben, dus vanuit die blik is W10 op een aparte schijf de meest snelle oplossing. Aan de andere kant is dat gaan spelen met de virtuele software ook wel eens leuk.
Dank zover voor alle hulp.
======
23 jan 2019
Deel 1 is gelukt: met een afgekoppelde W7 disk een versie van Windows 10 installeren op een lege disk en via de licentiecode activeren. Systeem is wel traaaaaag. Niet alleen is het een oud systeem (2010: Core i5 CPU 750 met 4GB), ook het feit dat de W10 schijf uit 2005 komt helpt niet.

Nu nog testen of W7 nog werkt, of dat de activatie van W10 dat heeft gesloopt.

[ Voor 44% gewijzigd door wjvh op 23-01-2020 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjvh
Vanavond verder gegaan. Via de F12 kan ik tijdens het bootmenu een schijf, en dus OS kiezen, Het lijkt allemaal goed te werken. Niet supersnel, maar dat wist ik.
In ieder geval hebben de beide activaties elkaar niet gesloopt.
Nog niet in ieder geval.
Pagina: 1