Beste tweakers,
Ik zit al een tijdje te twijfelen en te sparen voor de aankoop van een nieuw desktop game-workstation.
M'n huidige setup is zo achterhaald dat ik bepaalde software niet meer draai vanwege het gebrek aan power. Je mag me beschouwen als occasioneel poweruser (zowel GPU als CPU).
Huidige systemen
Hoger gaan heeft geen toegevoegde waarde meer
Het duurde een tijdje tot ik aan deze lijst kwam.
Eerst stond er een 3900X in, maar het laatste jaar heb ik geen nood gehad aan zoveel cores. Ben dit wel van plan te benutten, maar aangezien ik nog geen project op het oog heb waar dit nuttig kan zijn, mag een zware processor ff uitblijven. Redenering: over 3j gaan voor de combinatie DDR5, PCIe5, USB C. (ik koop geen USB A peripherals meer). M'n VR headset zal ik eind 2020 of later upgraden.
Na te besparen op mobo + CPU kwam ruimte vrij voor een 2080 Super, maar dit leek verloren geld i.c.m. een (bottleneck?) Ryzen 2600. Helaas geen USB Type-C header voor het front panel bij dit mobo, maar heb er nog 1x in GPU en 1x in back panel. Ben van plan een 144Hz monitor te kopen wanneer het budget dit voorziet.
Een SSD liet ik achterwege, dit kan ik nog ff uitstellen.
De voeding is redelijk duur, maar het verschil in prijs met andere SFX voedingen (~€20) leek niet de moeite om platinum te laten vallen. Redenering: zuiniger = stiller; deze pc draait gemiddeld enkele uren/dag en mag wel eens een dag renderen of een machine learning testprojectje draaien. Vandaar ook Nvidia/CUDA met 8GB+ VRAM als vereiste.
Qua case hou ik van strak, maar wil er niet té veel aan uitgeven. Front panel IO is een plus, maar small form factor is prioriteit. Heb niet voor de kleinste case gekozen om koeling niet te hinderen (stil > extreem klein). Ik laat regelmatig HDDs/SSDs los bengelen in de case, dus waterkoeling zou een risico zijn. Ik wil zoiets ook niet onderhouden/checken.
RGB zet ik softwarematig af.
Advies nodig:
Ik spendeer veel tijd op deze PC, dus het budget is flexibel van €1000 tot €1900.
Alvast bedankt!
Ik zit al een tijdje te twijfelen en te sparen voor de aankoop van een nieuw desktop game-workstation.
M'n huidige setup is zo achterhaald dat ik bepaalde software niet meer draai vanwege het gebrek aan power. Je mag me beschouwen als occasioneel poweruser (zowel GPU als CPU).
Huidige systemen
- Persoonlijke desktop: hopeloos verouderd
- Win10, i7 860, R9 270X, 12GB, 512GB SSD (SATA2) + oude HDDs
- 2560x1440 60Hz, 1920x1200 60Hz
- HTC Vive, nauwelijks bruikbaar
- Gezin HTPC: net gekocht, goed voor 5j+
- Win10, Ryzen 2600, GTX 1050Ti, 16GB, 1TB SSD (NVMe)
- 4K TV aan de keukentafel (=superhandig!)
- Laptop: development
- Persoonlijk: Linux, i7 4770HQ, 16GB RAM, zwakke GPU
- te verkopen na aankoop desktop
- Werk: Macbook pro
- Persoonlijk: Linux, i7 4770HQ, 16GB RAM, zwakke GPU
- CPU: Ryzen 5 2600
- GPU: CUDA, 8GB+, Virtuallink ⇒ RTX 2060 Super
- RAM: 32GB
- Case: Small form factor, geen waterkoeling, idle relatief stil, geen 3.5"/5.25" bays
- Verbindingen: minstens 2x USB Type-C; Thunderbolt is een plus
- SSD: uitstel aankoop
Hoger gaan heeft geen toegevoegde waarde meer
- CPU: Ryzen 7 3900X
- GPU: RTX 2080 Super (budgetlimiet)
- SSD: 2TB
- RAM: 32GB
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed | € 122,95 | € 122,95 |
| 1 | Moederborden | ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac | € 109,95 | € 109,95 |
| 1 | Videokaarten | Gigabyte GeForce RTX 2070 Super Gaming OC 8G | € 579,70 | € 579,70 |
| 1 | Behuizingen | Lian Li TU150 Closed Zilver | € 108,54 | € 108,54 |
| 1 | Processorkoeling | Scythe Mugen 5 PCGH Edition | € 49,95 | € 49,95 |
| 1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16 | € 137,90 | € 137,90 |
| 1 | Voedingen | Corsair SF600 (2018) | € 117,91 | € 117,91 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.226,90 | ||
Het duurde een tijdje tot ik aan deze lijst kwam.
Eerst stond er een 3900X in, maar het laatste jaar heb ik geen nood gehad aan zoveel cores. Ben dit wel van plan te benutten, maar aangezien ik nog geen project op het oog heb waar dit nuttig kan zijn, mag een zware processor ff uitblijven. Redenering: over 3j gaan voor de combinatie DDR5, PCIe5, USB C. (ik koop geen USB A peripherals meer). M'n VR headset zal ik eind 2020 of later upgraden.
Na te besparen op mobo + CPU kwam ruimte vrij voor een 2080 Super, maar dit leek verloren geld i.c.m. een (bottleneck?) Ryzen 2600. Helaas geen USB Type-C header voor het front panel bij dit mobo, maar heb er nog 1x in GPU en 1x in back panel. Ben van plan een 144Hz monitor te kopen wanneer het budget dit voorziet.
Een SSD liet ik achterwege, dit kan ik nog ff uitstellen.
De voeding is redelijk duur, maar het verschil in prijs met andere SFX voedingen (~€20) leek niet de moeite om platinum te laten vallen. Redenering: zuiniger = stiller; deze pc draait gemiddeld enkele uren/dag en mag wel eens een dag renderen of een machine learning testprojectje draaien. Vandaar ook Nvidia/CUDA met 8GB+ VRAM als vereiste.
Qua case hou ik van strak, maar wil er niet té veel aan uitgeven. Front panel IO is een plus, maar small form factor is prioriteit. Heb niet voor de kleinste case gekozen om koeling niet te hinderen (stil > extreem klein). Ik laat regelmatig HDDs/SSDs los bengelen in de case, dus waterkoeling zou een risico zijn. Ik wil zoiets ook niet onderhouden/checken.
RGB zet ik softwarematig af.
Advies nodig:
- Is dit een redelijke mobo/cpu/koeler/case combinatie?
- RTX 2070S of hoger?
- Toffe small form factor alternatieven op luchtkoeling?
- Keuzestress

Ik spendeer veel tijd op deze PC, dus het budget is flexibel van €1000 tot €1900.
Alvast bedankt!