Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Mini-ITX game systeem met besparingen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• FlaffTweakr
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15-07 09:37
Beste tweakers,

Ik zit al een tijdje te twijfelen en te sparen voor de aankoop van een nieuw desktop game-workstation.
M'n huidige setup is zo achterhaald dat ik bepaalde software niet meer draai vanwege het gebrek aan power. Je mag me beschouwen als occasioneel poweruser (zowel GPU als CPU).

Huidige systemen
  • Persoonlijke desktop: hopeloos verouderd
    • Win10, i7 860, R9 270X, 12GB, 512GB SSD (SATA2) + oude HDDs
    • 2560x1440 60Hz, 1920x1200 60Hz
    • HTC Vive, nauwelijks bruikbaar ;(
  • Gezin HTPC: net gekocht, goed voor 5j+
    • Win10, Ryzen 2600, GTX 1050Ti, 16GB, 1TB SSD (NVMe)
    • 4K TV aan de keukentafel (=superhandig!)
  • Laptop: development
    • Persoonlijk: Linux, i7 4770HQ, 16GB RAM, zwakke GPU
      • te verkopen na aankoop desktop
    • Werk: Macbook pro
Minimale specs
  • CPU: Ryzen 5 2600
  • GPU: CUDA, 8GB+, Virtuallink ⇒ RTX 2060 Super
  • RAM: 32GB
  • Case: Small form factor, geen waterkoeling, idle relatief stil, geen 3.5"/5.25" bays
  • Verbindingen: minstens 2x USB Type-C; Thunderbolt is een plus
  • SSD: uitstel aankoop
Maxima
Hoger gaan heeft geen toegevoegde waarde meer
  • CPU: Ryzen 7 3900X
  • GPU: RTX 2080 Super (budgetlimiet)
  • SSD: 2TB
  • RAM: 32GB
Voorgesteld systeem

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 122,95€ 122,95
1MoederbordenASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac€ 109,95€ 109,95
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 2070 Super Gaming OC 8G€ 579,70€ 579,70
1BehuizingenLian Li TU150 Closed Zilver€ 108,54€ 108,54
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 49,95€ 49,95
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16€ 137,90€ 137,90
1VoedingenCorsair SF600 (2018)€ 117,91€ 117,91
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.226,90

Het duurde een tijdje tot ik aan deze lijst kwam.

Eerst stond er een 3900X in, maar het laatste jaar heb ik geen nood gehad aan zoveel cores. Ben dit wel van plan te benutten, maar aangezien ik nog geen project op het oog heb waar dit nuttig kan zijn, mag een zware processor ff uitblijven. Redenering: over 3j gaan voor de combinatie DDR5, PCIe5, USB C. (ik koop geen USB A peripherals meer). M'n VR headset zal ik eind 2020 of later upgraden.

Na te besparen op mobo + CPU kwam ruimte vrij voor een 2080 Super, maar dit leek verloren geld i.c.m. een (bottleneck?) Ryzen 2600. Helaas geen USB Type-C header voor het front panel bij dit mobo, maar heb er nog 1x in GPU en 1x in back panel. Ben van plan een 144Hz monitor te kopen wanneer het budget dit voorziet.

Een SSD liet ik achterwege, dit kan ik nog ff uitstellen.

De voeding is redelijk duur, maar het verschil in prijs met andere SFX voedingen (~€20) leek niet de moeite om platinum te laten vallen. Redenering: zuiniger = stiller; deze pc draait gemiddeld enkele uren/dag en mag wel eens een dag renderen of een machine learning testprojectje draaien. Vandaar ook Nvidia/CUDA met 8GB+ VRAM als vereiste.

Qua case hou ik van strak, maar wil er niet té veel aan uitgeven. Front panel IO is een plus, maar small form factor is prioriteit. Heb niet voor de kleinste case gekozen om koeling niet te hinderen (stil > extreem klein). Ik laat regelmatig HDDs/SSDs los bengelen in de case, dus waterkoeling zou een risico zijn. Ik wil zoiets ook niet onderhouden/checken.

RGB zet ik softwarematig af.

Advies nodig:
  • Is dit een redelijke mobo/cpu/koeler/case combinatie?
  • RTX 2070S of hoger?
  • Toffe small form factor alternatieven op luchtkoeling?
  • Keuzestress |:(
Het is al een tijdje geleden dat ik krachtige hardware heb gebruikt, dus ik weet niet goed waar de balans zich bevindt tussen 'nuttig', 'overkill' en 'veroudert snel'.

Ik spendeer veel tijd op deze PC, dus het budget is flexibel van €1000 tot €1900.

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via FlaffTweakr op 23-01-2020 00:10)

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-10 17:25
Tis vrij onduidelijk wat je nu eigenlijk gaat doen met die PC...

Als die die HTC Vive moet aansturen dan zou ik idd minstens een 2070Super nemen, alles daarboven is naar mijn mening prijs/kwaliteit het niet waard, tenzij je Nvidia wil aanmoedigen in hun debiele price setting...

Geen idee waarom je de aankoop van de SSD wil uitstellen, je wil toch gewoon je OS op je snelste drive hebben?

Een NZXT H200i case is mssn een mooi alternatief, iets groter maar wel plaats voor een ATX voeding en gewoon overal wat meer speelruimte. Kwa looks gelijkaardig.

Met je budget zou ik dan zowiezo de Ryzen 3600 nemen die toch een trapje hoger ligt kwa performance.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-10 17:25

Als die die HTC Vive moet aansturen dan zou ik idd minstens een 2070Super nemen, alles daarboven is naar mijn mening prijs/kwaliteit het niet waard, tenzij je Nvidia wil aanmoedigen in hun debiele price setting...

Geen idee waarom je de aankoop van de SSD wil uitstellen, je wil toch gewoon je OS op je snelste drive hebben?

Een NZXT H200i case is mssn een mooi alternatief, iets groter maar wel plaats voor een ATX voeding en gewoon overal wat meer speelruimte. Kwa looks gelijkaardig.

Met je budget zou ik dan zowiezo de Ryzen 3600 nemen die toch een trapje hoger ligt kwa performance.

• FlaffTweakr
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15-07 09:37
Inrage schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 10:32:
Over het algemeen speel ik relatief lichte games (rocket league, counterstrike), maar af en toe experimenteer ik lokaal met machine learning scripts waarvoor je toch wel een zware CPU/CPU kan gebruiken (sterk afhankelijk van het algo.).

Qua SSD heb ik een 512GB EVO860, daar kom ik mee toe. Op de HTPC build was de upgrade van een 40 eur 128GB SSD naar de 1TB EVO 970 M.2 niet echt merkbaar. Dan heb ik nog geen nood aan een snelheidsupgrade. Qua schijfruimte kom ik na een format wel enkele maanden toe. Hopelijk zakken de 2TB SSDs tegen dan nog wat.

Dan zal ik idd gaan voor de 2070S, de 2080S is nogal duur. Dat extra geld geef ik liever aan een vervangende monitor.

De h200i al gepasseerd maar niet goed bekeken. Zal enkele YT filmpjes bekijken.

Ok, ik zoek nog enkele moederbord/CPU combo's met de 3xxx serie. De prijs van beide opgeteld leek vooralsnog een pak hoger uit te vallen dan de 2xxx serie zonder evenwaardige performance boost. (misschien vanwege filter Mini-ITX + USB Type-C).

Thx @Inrage

• DanDGT
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 13-11 17:35
@FlaffTweakr Je kunt dat moederbord ook gebruiken voor ryzen 3000 (al dan niet met bios-update)