Draadloze switch zonder hub, maar geen klik/aan/klik/uit

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmeter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-07 16:31
Ik zoek eenvoudige maar betrouwbare draadloze schakelaars. Na eigen speurwerk op Google heb ik nog onvoldoende inzicht om een keuze te maken. Bij bijna alle tutorials komt een smartphone of een hub/bridge tevoorschijn en dat wil ik niet. Ik wil het klein houden: één dubbele schakelaar en twee relais. Tegelijk wil ik wegens slechte ervaringen geen klik/aan/klik/uit, maar een betrouwbaar merk en protocol.

Wensen:
- Een dubbele opbouwschakelaar, lijkend op reguliere lichtschakelaars in woningen.
- Een compacte aan/uit-switch voor inbouw in de doos waar de lichtschakelaar zat (die komt achter een kast).
- Een tweede aan/uit-switch in de vorm van een stekker met contrastekker. Daar komt een staande lamp in.
- Geen centrale hub of smartphone nodig.

Mijn voornaamste vraag: kan ik drie producten die werken met bijvoorbeeld het Z-wave-protocol (of Zigbee, uiteraard één van beide, niet gemixt) van verschillende merken zoals Fibaro en TBKHome zonder hub combineren? Staat ergens uitgelegd hoe dat werkt? En zijn er betaalbare maar betrouwbare merken?

[ Voor 10% gewijzigd door pmeter op 21-01-2020 15:44 ]

Beste antwoord (via pmeter op 28-01-2020 13:16)

• Rgerr
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 19-07 15:52
pmeter schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 19:33:
Bedankt voor de alternatieve suggesties.

Inmiddels heb ik uit andere bron antwoord op mijn vraag. Om mensen die dezelfde vraag hebben te helpen geef ik het antwoord. Het is niet mogelijk om drie producten die werken met het Z-wave-protocol van verschillende merken zoals Fibaro en TBKHome zonder hub te combineren.
Bron: een e-mail van een webshop.

Met dit in gedachten ga ik me herbezinnen of ik niet toch een oplossing met hub wil.
Z-wave (maar ook zigbee) heeft altijd een controller nodig, dat kan zijn een zwave usb stickie in een rpi, maar ook een fibaro home center (om maar even de goedkoopste en de duurste te nemen). Verder kan je daar eigenlijk alle zwave devices aan toevoegen en een netwerk bouwen. Zigbee en zwave door elkaar kan ook prima, gezien ze op een totaal andere frequentie werken van elkaar. Zo werkt zigbee op 2.4ghz en zwave op 868mhz. Welke van beide je ook kiest, houdt rekening met twee zaken: gevoede devices werken als repeater, battery powered niet (end device). Maar je zei toch twee zaken? Dat klopt: zwave is over het algemeen duurder dan zigbee.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenathome
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:18

jeroenathome

Een regel tekst

Misschien is een shelly1 iets wat zoekt.

Te vinden op shelly.cloud

Ik rij voor mijn plezier en ben niet op de vlucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:39

ericplan

5180 Wp PV

Alle fabrikanten van schakelmateriaal hebben wel zoiets. Bijvoorbeeld Peha Easyclick, werkt zonder batterijen. Schakelaar en module koppel je simpel aan elkaar, zonder hulpapparaten. Vaak propriety protocollen en helaas niet voldoend aan je eis goedkoop betaalbaar, want vrij prijzig. Wel zeer betrouwbaar. Werkt bij mij al jaren (+10).

[ Voor 21% gewijzigd door ericplan op 21-01-2020 07:05 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmeter
Klik/aan/klik/uit vond ik onvoldoende betrouwbaar. Peha is erg duur (paar honderd euro voor alles samen).
Z-wave producten lijken hier tussenin te zitten. Maar de merken Shelly, Fibaro en TBKHome hebben niet alle drie de onderdelen in het assortiment die ik nodig heb. Daarmee blijft mijn vraag aan het einde van mijn eerste post actueel.

[ Voor 192% gewijzigd door pmeter op 21-01-2020 15:41 . Reden: Verduidelijkt. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-07 13:11
Laten we even iets duidelijk krijgen:

TBKHome wil je niet
Shelly wil je niet
Fibaro wil je niet
Klikaan Klikuit wil je niet

Blijft zitten pushen op Zigbee of Z-wave... dan heb je de keuze toch al gemaakt?

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmeter
corset schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 14:51:
Laten we even iets duidelijk krijgen:

TBKHome wil je niet --> Dat bedoelde ik niet + dit is juist Z-wave.
Shelly wil je niet --> Hun productlijn lijkt niet te hebben wat ik wil. Dus klopt.
Fibaro wil je niet --> Dat bedoelde ik niet + dit is juist Z-wave.
Klikaan Klikuit wil je niet --> Dat klopt, zie first post.

Blijft zitten pushen op Zigbee of Z-wave... dan heb je de keuze toch al gemaakt? --> Mijn vraag is juist of dit kan.
Bijna goed (zie boven) :) Mijn voornaamste vraag: kan ik drie producten die werken met bijvoorbeeld het Z-wave-protocol van verschillende merken zoals Fibaro en TBKHome zonder hub combineren?

Als dat zo is, dan kan ik een mooie combinatie samenstellen. Want het ene merk levert geen inbouwrelais en het andere merk levert geen gewone muurschakelaar. Dan is het moeilijk om voor één merk te gaan.

[ Voor 50% gewijzigd door pmeter op 22-01-2020 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:06
En iets uit de sonoff reeks dan? Ja, het werkt via de cloud en de ewelink app.... maar wellicht wel de oplossing die je zoekt?

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmeter

Inmiddels heb ik uit andere bron antwoord op mijn vraag. Om mensen die dezelfde vraag hebben te helpen geef ik het antwoord. Het is niet mogelijk om producten die werken met het Z-wave-protocol van verschillende merken zoals Fibaro en TBKHome zonder hub te combineren.

Met dit in gedachten ga ik me herbezinnen of ik niet toch een oplossing met hub wil.

[ Voor 10% gewijzigd door pmeter op 22-01-2020 22:32 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 19-07 15:52
pmeter schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 19:33:

Inmiddels heb ik uit andere bron antwoord op mijn vraag. Om mensen die dezelfde vraag hebben te helpen geef ik het antwoord. Het is niet mogelijk om drie producten die werken met het Z-wave-protocol van verschillende merken zoals Fibaro en TBKHome zonder hub te combineren.

Z-wave (maar ook zigbee) heeft altijd een controller nodig, dat kan zijn een zwave usb stickie in een rpi, maar ook een fibaro home center (om maar even de goedkoopste en de duurste te nemen). Verder kan je daar eigenlijk alle zwave devices aan toevoegen en een netwerk bouwen. Zigbee en zwave door elkaar kan ook prima, gezien ze op een totaal andere frequentie werken van elkaar. Zo werkt zigbee op 2.4ghz en zwave op 868mhz. Welke van beide je ook kiest, houdt rekening met twee zaken: gevoede devices werken als repeater, battery powered niet (end device). Maar je zei toch twee zaken? Dat klopt: zwave is over het algemeen duurder dan zigbee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vloris
  • Laatst online: 16:09
Z-Wave heeft sowieso een controller nodig, maar als je die hebt kun je wel prima spul van verschillende merken met elkaar combineren.

Een controller kan ook heel simpel als b.v. een Aeotec Minimote zijn.
Pagina: 1