Aansluiten voor 4k: TV - Nvidia Shield - oude Denon AVR

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iWishmaster
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 05-10 21:15
Ik heb een nieuwe tv gekocht, een Sony KD-55AG9. Mijn oude tv ondersteunde slechts full HD, deze natuurlijk 4k. Voorheen had ik het als volgt aangesloten:
Nvidia Shield Pro -> HDMI -> Denon AVR-1713 -> TV.

De Denon receiver ondersteund geen 4k, dus met deze setup heb ik slechts full HD. Nu kan ik de Nvidia Shield -> TV aansluiten en dan met een optische kabel naar de Denon voor het geluid, maar zou het ook kunnen met HDMI? Dus Nvidia Shield -> HDMI -> TV -> Denon AVR? Welke aansluitingen moet ik dan gebruiken?

Beste antwoord (via iWishmaster op 22-01-2020 10:33)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02:51

FeaR

In GoT we trust

iWishmaster schreef op maandag 20 januari 2020 @ 23:05:
...maar zou het ook kunnen met HDMI? Dus Nvidia Shield -> HDMI -> TV -> Denon AVR? Welke aansluitingen moet ik dan gebruiken?
Kom op, beetje eigen inzet mag wel, dit staat gewoon in de handleiding van de Denon. De template is er niet voor niets. HDMI ARC kan wat je wilt.

Overigens ondersteunt de AVR-1713 HDMI 1.4 welke ook 4K door zou moeten kunnen zetten. Zo te zien heeft Denon die optie bij de lagere series alleen weggelaten. Niet dat je het had willen gebruiken, HDMI 1.4 doet wel 4K maar dan met slechts 30 Hz en zonder HDR. Let wel dat HDMI ARC in theorie leuk is maar in praktijk niet altijd even lekker werkt. Maar goed, testen kan altijd en een optische kabel is zo gekocht.
pagani schreef op maandag 20 januari 2020 @ 23:17:
Enige waar je dan op moet letten is of je geen vertraging krijgt op de audio door allerlei verwerking in je tv.
Veelal is S/PDIF Out en HDMI ARC in sync met het beeld. Als je de bron los aan sluit, dus HDMI voor video naar de TV en S/PDIF naar de receiver voor audio dan heb je meer kans op vertraging omdat het geluid sneller wordt verwerkt door de receiver dan het beeld door de TV. Al heeft die methode soms wel de voorkeur van aansluiten. Niet elke TV geeft alle signalen door over ARC dan wel S/PDIF Out. Als je los aansluit dan ben je wel verzekerd van de maximale DD en DTS 5.1.

[ Voor 80% gewijzigd door FeaR op 20-01-2020 23:52 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Als het goed is zou shield - hdmi - non arc poort tv - arc poort tv - hdmi - arc poort receiver moeten werken.

Enige waar je dan op moet letten is of je geen vertraging krijgt op de audio door allerlei verwerking in je tv.

[ Voor 34% gewijzigd door pagani op 20-01-2020 23:18 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02:51

FeaR

In GoT we trust

iWishmaster schreef op maandag 20 januari 2020 @ 23:05:
...maar zou het ook kunnen met HDMI? Dus Nvidia Shield -> HDMI -> TV -> Denon AVR? Welke aansluitingen moet ik dan gebruiken?
Kom op, beetje eigen inzet mag wel, dit staat gewoon in de handleiding van de Denon. De template is er niet voor niets. HDMI ARC kan wat je wilt.

Overigens ondersteunt de AVR-1713 HDMI 1.4 welke ook 4K door zou moeten kunnen zetten. Zo te zien heeft Denon die optie bij de lagere series alleen weggelaten. Niet dat je het had willen gebruiken, HDMI 1.4 doet wel 4K maar dan met slechts 30 Hz en zonder HDR. Let wel dat HDMI ARC in theorie leuk is maar in praktijk niet altijd even lekker werkt. Maar goed, testen kan altijd en een optische kabel is zo gekocht.
pagani schreef op maandag 20 januari 2020 @ 23:17:
Veelal is S/PDIF Out en HDMI ARC in sync met het beeld. Als je de bron los aan sluit, dus HDMI voor video naar de TV en S/PDIF naar de receiver voor audio dan heb je meer kans op vertraging omdat het geluid sneller wordt verwerkt door de receiver dan het beeld door de TV. Al heeft die methode soms wel de voorkeur van aansluiten. Niet elke TV geeft alle signalen door over ARC dan wel S/PDIF Out. Als je los aansluit dan ben je wel verzekerd van de maximale DD en DTS 5.1.

[ Voor 80% gewijzigd door FeaR op 20-01-2020 23:52 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iWishmaster
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 05-10 21:15
Mijn vraag is wellicht wat eenvoudig, maar de reden dat ik hem stel is ook om de voor en nadelen van de oplossingen te achterhalen, bedankt voor de uitleg dus! Oplossing gisteravond getest en werkt:
Nvidia Shield -> HDMI -> Input Sony TV -> ARC output HDMI -> ARC Denon. 4K 60hz en DTS 5.1 en dolby digital werkt nu beide perfect.