Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

upgraden game pc uit 2013

Pagina: 1
Acties:

• paaltjuh
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 28-03 21:11
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen

Wat mag het systeem gaan kosten?
1000?

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
ik wil nu vervangen mijn moederbord, processor en werkgeheugen

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
direct: nieuw moederbord, nieuwe cpu, nieuw werkgeheugen en een pcie ssd

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
ik heb nu een intel processor en dit bevalt goed, maar sta open voor een amd (prijs/kwaliteit)
het merk moederbord en werkgeheugen maakt me niet zo veel uit.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wacht met het kopen van een nieuwe grafische kaart op de opvolging van de 2080ti later dit jaar
het liefst geef ik nu wat meer geld uit, zodat ik de komende 5 jaar een pc heb die de nieuwste spellen met gemak draait.
Ook denk ik erover om een nieuw scherm aan te schaffen of meerdere schermen te nemen, maar de urgentie ligt nu bij een werkende pc

Ga je overklokken?
Ik bezit nu een pc waarmee ik kan overklokken ,maar heb dit eigenlijk nooit echt gedaan omdat ik daar niet heel veel verstand van heb. Dit is dus ook geen pré voor mijn nieuwe build.

Wat verwacht je van ons?
Ik hoop hier hulp te krijgen bij het uitzoeken van nieuwe hardware die het beste past bij wat ik wil.
Mijn pc vertoont sinds kort steeds meer kuren en dat ben ik zat.
De games die ik momenteel speel vragen ook eigenlijk al om een veel krachtigere pc. Ik speel momenteel BFV, GTAV en ARK.
Aan mijn nieuwe systeem zou ik graag een solid state drive direct op het moederbord toevoegen voor extra snelheid.

De onderdelen die ik denk te kunnen behouden zijn mijn:
-kast
-voeding
-processor koeler
-3x ssd
-cd-rom drive

later dit jaar wil ik vervangen:
-mijn scherm
-mijn grafische kaart

Wat adviseren jullie mij kwa:
-moederbord
-processor
-werkgeheugen
-pcie ssd

Wat er nu in mijn pc zit:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-4770K Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenAsus Republic Of Gamers Maximus VI Hero€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenEVGA GeForce GTX 780 Ti 3GB€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenCM Storm Trooper (Window)€ 0,-€ 0,-
1MonitorenSamsung Syncmaster S27A750D Zwart€ 0,-€ 0,-
1WaterkoelingCorsair Hydro H100i€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LP CML16GX3M2A1600C9€ 67,83€ 67,83
1Optische drivesLG BH16NS40 Bulk€ 87,48€ 87,48
1VoedingenCorsair AX760i€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 840 Pro (Bulk) 256GB€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 850 EVO 250GB€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 850 EVO 500GB€ 97,90€ 97,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 253,21

[Voor 46% gewijzigd door paaltjuh op 20-01-2020 21:53]

• White Feather
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 16:37
Wat is je eigen lijstje? Wat heb je zelf gevonden?

Kijk bijvoorbeeld eens hier: reviews: Desktop Best Buy Guide - januari 2020

Of naar de andere tig vragen over gamesystemen op het forum.

Een 2080 Ti/3080 Ti whatever heeft een zeer grote meerprijs zo’n 50% boven een 2080 Super die maar 15% minder scoort. Financieel kun je beter een 2080 Super nemen en die over 3 jaar vervangen voor een 4080/5080. Dan heb je op dat moment zeer waarschijnlijk gewoon meer power door de nieuwe kaart vs een 3 jaar oude.

Je gaat een nieuw scherm kopen. Graag even aangeven aan welke resolutie en framerate je zit te denken. Dat is essentieel voor het kiezen van een gebalanceerd systeem.

• paaltjuh
Graag op of aanmerkingen op wat ik uitgezocht heb.
Kan er iets goedkoper of heb ik overkill ?
Met dit systeem wil ik gaan gamen op een nog aan te schaffen 32inch scherm met minimaal 120hz en op 4k?
Grafisch wat ik de nieuwe kaarten van nvidia af later dit jaar.

1ProcessorsIntel Core i7-9700K Boxed€ 405,05€ 405,05
1MoederbordenAsus ROG Maximus XI Hero€ 279,-€ 279,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16€ 148,05€ 148,05
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 165,-€ 165,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 997,10

[Voor 93% gewijzigd door paaltjuh op 21-01-2020 21:41]

• NightRaven88
  • Registratie: januari 2013
  • Nu online
Gamen op 4k met 120hz is not-done op het moment.
De hardware is gewoonweg niet toereikend.
Kijkend naar het verleden, hoeveel extra performance over de afgelopen generaties, verwacht ik ook aan het eind van het jaar dat de nieuwe generatie ook nog niet toereikend is voor 120hz op 4k resolutie.

• paaltjuh
Ik weet dat het erg zwaar is voor een kaart om op die freq 4k op hoge kwaliteit te draaien. Toch denk ik dat de nieuwe kaarten dit jaar weer een grote sprong gaan maken. Ik hoop met dit nieuwe systeem mezelf zo goed mogelijk voor te bereiden op gamen in 4k zodat ik de komende 5 jaar geen nieuwe hardware hoef te kopen.

• Inrage
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 31-03 16:44
4k 120fps en dan 5 jaar "future proof" zijn, dat is gewoon onmogelijk op dit moment en ik gok dat het met de RTX 3080Ti ook krap wordt, een kaart waar je dan vast nog eens 1400€ voor moet neertellen...

Misschien bevalt 1440p 144Hz je ook wel... Je hebt nu een vrij eenvoudig full HD scherm, dus het is dan zowiezo al een dikke upgrade...
pricewatch: LG UltraGear 27GL850 Zwart (meer voor AMD GPU's)
pricewatch: LG UltraGear 32GK850G Zwart (meer voor high-end Nvidia GPU's)

Je koopt zo te zien graag dure spullen die lang moeten meegaan, maar het is mssn beter om net iets minder high-end te kopen en later een upgrade te doen... En je zet in je lijstje weer een heel duur mobo bedoeld om te overclocken, terwijl je zelf al weet dat je dit toch niet doet. Vreemde keuzes.

• MadMarky
  • Registratie: augustus 2001
  • Niet online
Pak uit de eerdergenoemde BBG gewoon de cpu + mobo + mem combinatie en haal daar meteen een grafische kaart bij. De genoemde 5700XT is daarvoor een goede optie. Dan ben je voor €1000 in één keer klaar en heb je tenminste een goede prijs-kwaliteit verhouding.
Een videokaart is tzt erg eenvoudig te vervangen zodra je voor een redelijk bedrag iets veel snellers kunt krijgen. De nieuwprijzen van een RTX2080/3080 zijn gewoon van de pot gerukt.

PC | BMW Z3 Coupe

• White Feather
Lol, je wordt verwezen naar de BBG en komt met iets volstrekt anders uit.

Waarom een 9700K?

Die heeft voor jouw gaming geen meerwaarde, want tenzij je 240 Hz gaat draaien op Full-HD, is de gpu de bottleneck en heb je dus niets aan de paar % die een 9700k extra levert op die resolutie.

Bovendien wil je er 5 jaar mee doen en binnenkort komen de nieuwe PlayStation en Xbox en die hebben 8 cores en 16 threads. En een nieuwe generatie waardoor er echt veel cpu power in zit. Daar worden veel nieuwe games dus voor gemaakt.

Je ziet nu al dat 6 cores/6 threads problemen oplevert in sommige games. En dan is je 8 Core/8 threads-cpu echt wel binnen 5 jaar het haasje.

Ik zou lekker voor 1440p gaan op 144hz. Dan blijft het nog een beetje betaalbaar en sowieso is dat een huge verbetering boven een 8+ jaar oud Full-HD TN-scherm.

[Voor 10% gewijzigd door White Feather op 23-01-2020 10:57]

• paaltjuh
Allereerst bedankt voor alle reacties. 5 jaar geleden heb ik ook een relatief duur systeem gekocht maar heb daardoor tot aan de dag van vandaag alle nieuwe games kunnen draaien. Wat ik daarmee wil zeggen is dat ik nu wel flink geld uit geef (als dat nodig is) maar de komende 5 jaar in principe alleen een grafische upgrade hoef te doen. Ik vind het ook leuk om de optie te houden om te overklocken voor een paar euro meer op de onderdelen. Gisteravond ben ik me gaan verdiepen in de schermen die beschikbaar zijn en ben van plan om in een winkel of op een beurs schermen in het echt te gaan bekijken. Ik ben nieuwsgierig geworden naar een superwide of ultrawide scherm. Ik snap dat het gamen in 4 k of boven de 60hz dan moeilijk word maar denk wel dat het er erg gaaf uit ziet.

Achteraf denk ik dat ik dit topic ook te snel geopend heb, want ik heb nog geen enkel definitief besluit kunnen nemen🤣

• TristanenTimo
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 21-03 15:48
Mijn reactie zal waarscheinenelijk niet heel gewaardeerd worden maar dit is mijn mening.
IK zou zelf hebben gezocht naar degelijke 2e hands onderdelen met een nieuwe behuizing. Je kan voor 500,- een Game PC bouwen waar je even tevreden over bent dan je er nu 1000 aan uitgeeft en over 5 jaar nog maar 500 waard is.

• MadMarky
  • Registratie: augustus 2001
  • Niet online
TristanenTimo schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 21:13:
Mijn reactie zal waarscheinenelijk niet heel gewaardeerd worden maar dit is mijn mening.
IK zou zelf hebben gezocht naar degelijke 2e hands onderdelen met een nieuwe behuizing. Je kan voor 500,- een Game PC bouwen waar je even tevreden over bent dan je er nu 1000 aan uitgeeft en over 5 jaar nog maar 500 waard is.
Ik ben niet tegen gebruikte onderdelen maar in dit geval slaat jouw suggestie nergens op imho. De TS bezit nu al een i7 4770K. Welk tweedehands systeem had jij in gedachten, dat daar tegenover nog een deftige upgrade zou kunnen zijn?

@paaltjuh daarbij heb je wel geluk gehad dat de ontwikkelingen op CPU gebied de afgelopen 5-10 jaar nou niet echt snel zijn gegaan. Maar ik ben het wel met je eens, als je nu investeert in de basis (cpu+mobo+mem) kun je daar nog weer een tijd mee vooruit. Een videokaart is makkelijk wisselen dus upgrade deze wanneer het uitkomt en ga niet nu het duurste model kopen. Al zou ik deze nu wel meenemen aangezien je GTX 780 al een behoorlijke baard begint te krijgen.

PC | BMW Z3 Coupe

• invine
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 10:56
Je zou nu ook kunnen kijken naar alleen een GPU upgrade? Mijn pc kan ook nog steeds alle games prima aan. Ik heb een i7 4790k met een 1070ti en mijn CPU draait eigenlijk nooit op 100% en mijn GPU wel. NOu is een 4790k wel net ff sneller dan een 4770k.

Wel gezegd: ik hecht weinig waarde aan extreem hoge graphics, ik draai liever constant 144fps met lage(re) graphics dan dat ik very high of ultra graphics met 60 fps speel.

• Tornado1.0
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 16:19

Tornado1.0

Work in progress

Mocht je je moederbord, CPU of GPU vervangen, dan zou ik ook je voeding veranderen. Jouw voeding komt uit 2013 dus heeft er al aardig wat uren opzitten. Ook zal deze de nieuwste technieken qua stroomvoorziening niet beheersen.

If at first you don’t succeed, call an airstrike.

• paaltjuh
Een voeding met nieuwere technieken? Oké dat is nieuw voor me 😊. Ik zit op het moment met een moederbord foutmelding waardoor mijn pc gemiddeld pas na 20x aanzetten opstart en dat is de reden waarom ik wil gaan upgraden. Misschien dat ik hiervoor een topic ga openen want als dit verholpen is kan ik het nog makkelijk een jaartje volhouden op deze pc met de spullen die ik nu heb.

• paaltjuh
Ik heb vandaag mijn huiswerk gedaan en besloten om voor een amd systeem te gaan en heb het volgende uitgekozen:

1ProcessorsAMD Ryzen 9 3900X Boxed€ 505,05€ 505,05
1MoederbordenAsus ROG Strix X570-E Gaming€ 280,-€ 280,-
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 49,95€ 49,95
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16€ 154,90€ 154,90
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 169,-€ 169,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.158,90

Dit systeem wil ik gaan gebruiken voor één van de volgende schermen:

optie 1:
1MonitorenLG 38WN95C Zwart€ 0,-€ 0,-
1MonitorenLG UltraGear 34GK950G Zwart€ 998,50€ 998,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 998,50

Volgorde van upgraden zal zijn:
-eerst de kast
-dan nieuwe monitor
-einde van het jaar nieuwste generatie nvidia gpu

Ik snap uiteraard dat mijn 780ti het zwaar gaat krijgen de rest van het jaar 8)7

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 16:16
Tornado1.0 schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 09:31:
dan zou ik ook je voeding veranderen. Jouw voeding komt uit 2013 dus heeft er al aardig wat uren opzitten.
Nou en. Dat ding is zo high-end (OEM is Flextronics) dat die nog wel 10 jaar mee kan.
Ook zal deze de nieuwste technieken qua stroomvoorziening niet beheersen.
Zoals?

@paaltjuh Waarom geen 3700X voor €200 minder, een B450 van €100 en 16GB ram voor €70. Van het verschil koop je over een paar jaar een veel sneller systeem met DDR5.

• paaltjuh
Ik heb niet zo'n zin om ieder jaar te upgraden. Dus ik dacht ik overkill alles voor nu ,maar dan kan ik wel weer 5 jaar vooruit zonder gedoe.

• AMDhardware
  • Registratie: januari 2020
  • Laatst online: 11-02 23:52
Als je budget het toe laat ga inderdaad voor de 3900x.

Met een X570 bord en geen B450.

• White Feather
AMDhardware schreef op zondag 9 februari 2020 @ 03:06:
Als je budget het toe laat ga inderdaad voor de 3900x.

Met een X570 bord en geen B450.
De 3900X is geen bal sneller dan een 3700X in gaming, ook niet dan de 3600.
Dat je een 3700X neemt voor “toekomstproof”, snap ik, maar een 3900X met een duur X570 moederbord?!

De nieuwe consoles hebben 8 cores, maar het zal wel even duren voordat deze echt gebruikt gaan worden. Alle games voor de consoles tot nu waren natuurlijk gebaseerd op de brakke 8-cores (Bulldozer) en dan nog op een lage MHz.

En als die volledig gebruikt worden, dan heb je nog een hele flinke voorsprong omdat de cpu in de consoles flink langzamer draaien.
Een 3700X is € 200 goedkoper en een moederbord waar een 3700X prima op kan draaien is ook €180 goedkoper dan het huidige bord. Bijna € 400 voor “ultra” toekomstproof? Meer dan de helft van die 3900X wordt nog niet eens gebruikt in de huidige games.

De ssd kan ook een stuk goedkoper: pricewatch: Gigabyte NVMe SSD 1TB

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

paaltjuh schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 21:58:
Ik heb niet zo'n zin om ieder jaar te upgraden. Dus ik dacht ik overkill alles voor nu ,maar dan kan ik wel weer 5 jaar vooruit zonder gedoe.
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 309,-€ 309,-
1MoederbordenAsus PRIME X470-PRO€ 139,-€ 139,-
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K16G4D32AESB€ 165,-€ 165,-
1Solid state drivesXPG SX8200 Pro 1TB€ 152,80€ 152,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 765,80

hier ben je goed mee uit voor de komende tijd.

@Eating Iron. Nothing Compares to A Good Deadlift Session Every Week

• Inrage
Aan 165€ voor de Ryzen 3600 en 75€ voor een B450 mobo, 80€ voor 16GB RAM en 120€ voor een 1TB SSD zou ik niet echt twijfelen... Een veelvoud daarvan uitgeven aan een overkill PC die dan eerst nog met een oude GPU verder moet... dat slaat op niks... Er zegt toch niemand dat je ieder jaar moet upgraden, en sommige upgrades zoals GPU zijn bijna plug & play...

Je twijfelt zelfs om nog een jaar verder te doen met je huidige PC, maar ondertussen zou je ook 1k uitgeven voor overkill items... volgens mij weet je niet echt goed wat je wil.

Je "denkt" dat 4K gaming erg gaaf gaat zijn, dat is het vast ook maar is die ervaring op een 1440p scherm zoveel minder dan? Die keuze maakt een high-end systeem zoveel haalbaarder. Dan moet je alvast geen debiel bedrag betalen voor een high end Nvidia GPU...

• paaltjuh
Ik ben inmiddels 2 weken verder en ben er wel aardig over uit wat ik beslist wel en niet wil. De posts van White Feather en Hackus hebben me wel aan het denken gezet en me doen beslissen dat het idd een stapje minder kan voor hetgeen wat ik het meeste zal doen met mijn pc en dat is gamen.

Ik ben me vandaag in gaan lezen over pci-e x4 en de kans dat de next gen Gpu's daarop zal gaan draaien is klein. Dit omdat de kaarten van nu nog lang niet aan het plafond van de pci-e x3 zitten. Had dit wel het geval geweest had ik wel een duurder moederbord gepakt.

Ik denk voor nu dat dit het wel is zou kunnen worden:

1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 309,-€ 309,-
1MoederbordenAsus PRIME X470-PRO€ 139,-€ 139,-
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K16G4D32AESB€ 165,-€ 165,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 782,-

Ik heb de samsung ssd gekozen ,omdat ik al 3 ssd van samsung bezit en deze dan mooi meedraait op de samsung software van de ssd's.

Mijn huidige voeding gaat mee naar mijn volgende build en ik ga beginnen met de meegeleverde cpu koeler van amd. Deze koeler zou het prima moeten doen heb ik gelezen.

Momenteel game ik op 120hz en dat is ook wat ik wil blijven doen op mijn nieuwe scherm. De keuze van mijn nieuwe scherm staat nog niet helemaal vast, maar heb in het echt een paar 3440x1440 34" schermen bekeken en dat formaat scherm moet het gaan worden.

Zoals eerder genoemd heeft mijn voorkeur nu de:
pricewatch: LG UltraGear 34GK950G Zwart
en daar moet ik (met een nieuwe gpu) prima op kunnen gamen met deze hardware.

• MetalSonic
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 12:08
Als je zo lang hebt genoten van Intel waarom niet een paar maanden wachten en gaan voor de Comet lake ;-) ... Voor nu kan je ook kijken voor de 9900 KS..... Intel is naar mijn mening nog steeds dé keuze als gaming je belangrijkste (zware) taak is voor je computer!

• HuisRocker
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 28-03 13:14
MetalSonic schreef op maandag 10 februari 2020 @ 21:13:
... Voor nu kan je ook kijken voor de 9900 KS..... Intel is naar mijn mening nog steeds dé keuze als gaming je belangrijkste (zware) taak is voor je computer!
Er is niet zoiets als "dé keuze voor gaming"...

Kiezen tussen een 9900KS (+/- €650,-) of een 3700X (+/- €310,-) voor 3440x1440 met +/- 120Hz is echt heel makkelijk, daar neem je de 3700X.
Waarom?
Omdat een 9900KS alleen echt meer frames gaat opleveren bij gaming leunend op hoge (single core) kloksnelheid, 1920x1080 (of lager) en zeer hoge fps (lees: competitie/pro e-sport gebruik). Bij alle andere gaming usecases is de GPU de bottleneck en is het verschil tussen deze CPU's zo extreem klein dat je er gegarandeerd nooit iets van gaat merken.

Even los van de eeuwige "AMD en Intel fan-boi strijd", er is objectief gezien in dit geval dus letterlijk geen enkele reden om €340,- extra uit te geven.

• MetalSonic
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 12:08
HuisRocker schreef op maandag 10 februari 2020 @ 22:53:
[...]

Er is niet zoiets als "dé keuze voor gaming"...

Kiezen tussen een 9900KS (+/- €650,-) of een 3700X (+/- €310,-) voor 3440x1440 met +/- 120Hz is echt heel makkelijk, daar neem je de 3700X.
Waarom?
Omdat een 9900KS alleen echt meer frames gaat opleveren bij gaming leunend op hoge (single core) kloksnelheid, 1920x1080 (of lager) en zeer hoge fps (lees: competitie/pro e-sport gebruik). Bij alle andere gaming usecases is de GPU de bottleneck en is het verschil tussen deze CPU's zo extreem klein dat je er gegarandeerd nooit iets van gaat merken.

Even los van de eeuwige "AMD en Intel fan-boi strijd", er is objectief gezien in dit geval dus letterlijk geen enkele reden om €340,- extra uit te geven.
En wat vind je er dan van dat nog steeds veel games vooral leunen op een core? Of 2 cores. Aantal daarvan zijn inderdaad de zeer competitieve esport games.

Maar als je cpu wat ouder is dan is die extra megahez wel fijn. Als je cpu een paar jaar oud is en je toch een 60 fps minimum wil hebben.

De 9900ks is (te) duur maar dat is deels omdat het volgens verschillende benchmarks gezien wordt als de snelste gaming cpu.

Over AMD cpus lees ik btw ook nog problemen met voltages en bios etc. Daar zit je ook niet op te wachten.

Als ik btw wilde inleveren op snelheid (frames) en veel bang 4 buck wilde van Amd dan zou ik voor de 3600 gaan ;-).

• Blaat
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 09:30

Blaat

BBG'er

Hardware Fanaat

MetalSonic schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 06:36:
[...]Over AMD cpus lees ik btw ook nog problemen met voltages en bios etc. Daar zit je ook niet op te wachten.[...]
Zwaar overtrokken massahysterie. AMD CPU's werken qua voltage gedrag anders dan Intel CPU's en mensen die dat niet kunnen inzien hebben die paniekverhalen de wereld in geholpen.

AMD zelf heeft met een statement laten weten dat dit gedrag zoals bedoeld is en dat de duurzaamheid van de CPU's daarmee niet in gevaar komt.

[Voor 17% gewijzigd door Blaat op 11-02-2020 08:44]

Custom water loops zijn als pannenkoeken, je eerste mislukt altijd.

• exaltion
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 29-03 18:40
Ik heb een week geleden voor de lol een wenslijst opgesteld omdat ik overweeg mijn PC uit 2014 te upgraden. De lijst is opgesteld als nieuwe PC, dus niet alleen vervangende componenten, maar misschien kun je er wat mee.

1ProcessorsIntel Core i5-9600K Boxed€ 245,-€ 245,-
1MoederbordenGigabyte Z390 Gaming X€ 135,05€ 135,05
1VideokaartenKFA2 GeForce RTX 2080 Super EX (1-Click OC) Retail€ 695,-€ 695,-
1BehuizingenFractal Design Define S€ 74,90€ 74,90
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock 4€ 57,90€ 57,90
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK€ 75,02€ 75,02
1VoedingenCorsair RM550x (2018) Zwart€ 92,65€ 92,65
1Solid state drivesIntel 660p 1TB€ 123,54€ 123,54
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.499,06

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

@exaltion Als je ziet dat je gekozen 9600K al bijna 100,- duurder is dan R3600...?

@exaltion maak ff een eigen topic aan

[Voor 20% gewijzigd door Hackus op 11-02-2020 12:12]

@Eating Iron. Nothing Compares to A Good Deadlift Session Every Week

• exaltion
Hackus schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 11:34:
@exaltion Als je ziet dat je gekozen 9600K al bijna 100,- duurder is dan R3600...?
Goed punt! Zeker de moeite waard om die te overwegen.

[edit]
@Hackus Als ik ze vergelijk op een site als deze dan schijnt deze Intel CPU toch wel wat beter te presteren in games, wat voor mij redelijk belangrijk is omdat ik ook VR games speel waarbij een consistente FPS cruciaal is om er niet misselijk van te worden. Zelfs als ik de Intel met een 3700X vergelijk komt de Intel er beter uit. Zou je in dat geval toch de AMD aanraden?

[Voor 53% gewijzigd door exaltion op 11-02-2020 12:10]

• Inrage
exaltion schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 11:45:
[...]

[edit]
@Hackus Als ik ze vergelijk op een site als deze dan schijnt deze Intel CPU toch wel wat beter te presteren in games, wat voor mij redelijk belangrijk is omdat ik ook VR games speel waarbij een consistente FPS cruciaal is om er niet misselijk van te worden. Zelfs als ik de Intel met een 3700X vergelijk komt de Intel er beter uit. Zou je in dat geval toch de AMD aanraden?
Dat is de meest onzinnige site die je kan gebruiken om hardware te vergelijken. En het prijsvershil is 48% geen 24% zoals het volgens die site aan USD prijzen wordt bepaald. Ook spaar je verder op het goedkoper mobo bij de Ryzen en een deftige stockkoeler waar je al een heel eind mee komt terwijl de intel niet eens een in de box heeft.

Als je op hogere resulutie dan 1080p gaat spelen dan wordt het verschil nog kleiner. Dat lijkt me in dit topic wel de bedoeling...

• Blaat

Blaat

BBG'er

Hardware Fanaat

exaltion schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 11:45:
[...]

[edit]
Userbenchmark is de meest waardeloze vergelijkingssite ooit. Deze is recent nog negatief in het nieuws gekomen omdat ze AMD CPU's expres benadelen.

Kijk liever naar echte gaming benchmarks, op 1440p of hoger en het liefst met frametime analysis erbij. Je zal zien dat de 9600k het in bepaalde titels dan opeens aflegt tegen de Ryzen 3600 wegens een gebrek aan threads.

• PhatFish
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 13:54

PhatFish

and, uhm......Moo

De onzin van Userbenchmark sluit ik mij bij aan. De meest brakke Intel-chip van jaren geleden kan daar nog winnen van nieuwere Threadrippers. Die site is hooguit een parodie van zichzelf.

Eerlijk gezegd (ik zit zelf ook nog met een oud systeem) zou ik gewoon een Ryzen 3600 halen, B450 bordje met redelijke VRM's en 16GB aan RAM. Die 780Ti draait alles nog wel en tegen de tijd dat je die echt moet vervangen, kun tegen die tijd zowel bij Nvidia als bij AMD kiezen voor een oplossing mét hardware Ray Tracing. Zo blijft je budget leuk en speel je letterlijk elke AAA-titel van nu en de komende jaren. Ik ga wegens beperkt budget waarschijnlijk zelfs voor een 1600AF, draait ook nog alles.

[Voor 60% gewijzigd door PhatFish op 11-02-2020 13:06]

...

• exaltion
Bedankt voor de tips! Ik zal voor mijn toekomstige builds die website niet meer gebruiken :)

• pepsiblik
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 25-03 16:27

Over AMD cpus lees ik btw ook nog problemen met voltages en bios etc. Daar zit je ook niet op te wachten.
Ik lees vooral over security issues bij Intel processoren. O-)

• paaltjuh
Het word het allemaal niet makkelijker op zo :)

• mitsumark
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 08:59
Waar komt die onzin over Userbenchmark toch opeens vandaan.
Je kunt gewoon zien wat de 1-core en multicore snelheid is, daar is niks aan gelogen en komt ook perfect overeen met de waarheid.

De game prestaties zijn ook prima vergelijkbaar, alleen de selectie van games is questionable (oud en/of singlecore afhankelijk, dus dit is niet de gehele waarheid voor veel mensen).
(Ook) De effective speed kun je vergeten.

• Blaat

Blaat

BBG'er

Hardware Fanaat

mitsumark schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 00:11:
Waar komt die onzin over Userbenchmark toch opeens vandaan.
Je kunt gewoon zien wat de 1-core en multicore snelheid is, daar is niks aan gelogen en komt ook perfect overeen met de waarheid.

De game prestaties zijn ook prima vergelijkbaar, alleen de selectie van games is questionable (oud en/of singlecore afhankelijk, dus dit is niet de gehele waarheid voor veel mensen).
(Ook) De effective speed kun je vergeten.
https://www.tomshardware....cism-amd-intel,40032.html

Lees dit maar even. In de praktijk betekent dit dat er core i3's zijn die hoger scoren dan zeg een 3950x. Wat belachelijk is imo.

Daarnaast wordt er niet gekeken naar resolutie afhankelijkheid en frametimes. Als je dat wel doet komt AMD er soms beter uit dan Intel.

De vergelijking is gewoon incompleet en daarom misleidend.

• Neallord
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 14:15
Je kunt je i7-4770K goed paren met een GTX 1660 Super of TI, maar dat gaat hem niet worden op 4K @ 144Hz. Ga je voor 1440p dan kun je de games die je genoemd hebt prima afdraaien, maar ook niet op 144hz. Ik zou dan voor 75Hz 1440p gaan.

Als je kuren ondervind zou je kunnen overwegen om je voeding te vervangen. Je systeem heeft baat bij een consistente stroomdoorvoer.

[Voor 39% gewijzigd door Neallord op 16-02-2020 14:21]

the more you know, the more you realize you don't know shit.

• mitsumark
Gaat alleen over de effective speed, die moet je gewoon negeren.
Lees dit maar even. In de praktijk betekent dit dat er core i3's zijn die hoger scoren dan zeg een 3950x. Wat belachelijk is imo.
Voorbeeld? Ik heb de snelste i3 gepakt en alsnog zie je niet wat jij schetst.
https://cpu.userbenchmark...-Ryzen-9-3950X/4055vs4057

Tegenover een langzamere Ryzen wint de i3 vaak wel: 1/2/4 core scores en gaming average fps, maar dat klopt dan ook gewoon.
https://cpu.userbenchmark...D-Ryzen-5-3600/4055vs4040

Dat je met de i3 beter geen battlefield multiplayer kunt spelen dat zul je dan ergens anders moeten vinden (of conclusie trekken uit multicore score)
Daarnaast wordt er niet gekeken naar resolutie afhankelijkheid en frametimes. Als je dat wel doet komt AMD er soms beter uit dan Intel.
Dat doen wel meer (goede) sites niet, maar voor gaming zou ik dat zelf wel onderzoeken/meenemen.
De vergelijking is gewoon incompleet en daarom misleidend.
Weten waar je naar moet kijken en ZELF conclusies trekken is iets wat je altijd, bij iedere site, moet doen.

Ik kan me nog een review herinneren van Tomshardware tussen een pentium dual core en een athlon x4, waarbij de eerste wat hogere fps neerzette maar lagere frametimes, bij 1 game stotters waarbij het onspeelbaar werd en 1 game moest je zelfs een truuk uithalen om uberhaupt te kunnen opstarten.
Vervolgens wordt de pentium als winnaar in de conclusie gezet...

[Voor 11% gewijzigd door mitsumark op 15-02-2020 23:28]

• DeNachtwacht
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 31-03 20:52
[...]

En wat vind je er dan van dat nog steeds veel games vooral leunen op een core? Of 2 cores. Aantal daarvan zijn inderdaad de zeer competitieve esport games.

Maar als je cpu wat ouder is dan is die extra megahez wel fijn. Als je cpu een paar jaar oud is en je toch een 60 fps minimum wil hebben.

De 9900ks is (te) duur maar dat is deels omdat het volgens verschillende benchmarks gezien wordt als de snelste gaming cpu.

Als ik btw wilde inleveren op snelheid (frames) en veel bang 4 buck wilde van Amd dan zou ik voor de 3600 gaan ;-).
Processoren boeien tegenwoordig niet/nauwelijks meer, alleen bij games met verouderde engines zoals bijvoorbeeld World of Warcraft.

Ik heb ook een mooi voorbeeld waarom die 3700 echt meer dan zat is (en een 9900 onzin). Ik game zelf op 4K@45-60fps. Civ6,PUBG,Witcher3,Starcraft2 en nog een aantal games maar ook echt hoop grafisch zware spellen. Mijn systeem? Een externe Nvidia 1080 gtx gpu. Gekoppeld aan een 2018 MacBook Pro laptop met quad core processor. En ja, dat werkt ook op 4K prima als je tevreden bent met 45-60fps. Om maar even aan te geven hoe weinig belangrijk een cpu tegenwoordig nog is voor gaming.

• mitsumark
@DeNachtwacht op 4k en een dergelijk lage fps met een zware videokaart bottleneck heb je al meer voldoende aan een ryzen 1600 (en 4770k ook).
Op 1080p en 144Hz is dat een compleet ander verhaal.

• DeNachtwacht
Ehmmmm en je punt is? Ik geef alleen maar aan dat een 3700 ruim genoeg is en 9900 overkill. Waarom zou je nog lager gaan en een budget processor willen voor een pro gaming systeem?

Hij wil geen 1080p gaming op 144hz meer maar 3440x1440 en dat zit qua belastbaarheid in tussen 1440p en 4K in.

• paaltjuh
Heb heel de middag weer info vergeleken en dingen uitgezocht. Een intel cpu geeft voordeel in een aantal gameS t.a.v. een amd / hoger fps. Gamen is wat ik het meest zal doen op mijn pc dus heb vanmiddag een mid range intel systeem gekozen. Ik heb een goedkoper moederbord gekozen en een cpu koeler toegevoegd.

1ProcessorsIntel Core i7-9700K Boxed€ 388,-€ 388,-
1MoederbordenAsus ROG Strix B360-F Gaming€ 126,51€ 126,51
1WaterkoelingCorsair Hydro H100i RGB Platinum€ 129,-€ 129,-
1Geheugen internCorsair Vengeance RGB Pro CMW32GX4M2Z3200C16€ 177,90€ 177,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 990,41

Ik heb nog duurdere asus moederborden vergeleken met degene die ik hier in de lijst heb en kon niet noemenswaardige verschillen vinden. Zie ik iets over het hoofd, want anders geef ik graag wat meer uit.

[Voor 7% gewijzigd door paaltjuh op 16-02-2020 20:54]

• DeNachtwacht
paaltjuh schreef op zondag 16 februari 2020 @ 18:18:
Een intel cpu geeft voordeel in een aantal gameS t.a.v. een amd / hoger fps.

< >

Ik heb nog duurdere asus moederborden vergeleken met degene die ik hier in de lijst heb en kon niet noemenswaardige verschillen vinden. Zie ik iets over het hoofd, want anders geef ik graag wat meer uit.
1. Tsja je moet het zelf weten maar er is een reden waarom zowel bij de tweakers als hardware info prijsvergelijker de top 10 (vrijwel) geheel AMD processoren zijn, het is gewoon prijs/kwaliteit beter op dit moment. De ryzen 7 3700 zou ik in jouw geval voor gaan en als je dan echt per se meer wil (niet nodig, want alleen relevant voor videobewerking) ga dan voor een ryzen 9.

En zoals al gezegd heb je tegenwoordig voor vrijwel geen enkele game tegenwoordig een stevige CPU nodig, het gaat om de GPU. Ik zei het al eerder ik game op een laptop processor met externe gtx 1080 GPU, op 4K resolutie. Gaat prima.

2. Kies een moederbord voor rond de €100-130 dan zit je wel goed. Of je nu voor amd of intel gaat belangrijk is dat je vooral de meest moderne chipset kiest die beschikbaar is en er ruimte is vóór 4 ram geheugen modules. Het basismodel van de nieuwste chipset voldoet voor de meeste consumenten, de duurdere varianten hebben meer USB (c) poorten, thunderbolt poorten, extra ram geheugen sloten en dat soort zaken. als ik jouw wensen zo lees lijkt het me overkill (zoals meestal voor normale consumenten).

[Voor 56% gewijzigd door DeNachtwacht op 16-02-2020 23:19]

• mitsumark
Je kunt jouw situatie met een extreem zware resolutie en "matige" videokaart niet projecteren op anderen.

Een stevige CPU met veel cores is nu meer een must dan een paar jaar geleden.

@paaltjuh Een i7 zou ik (dan ook) niet nemen, of het moet voor een specifieke game zijn en je trapt hem over de 5GHz.
Een Ryzen 5 of 7 is een betere keus.

• DeNachtwacht
mitsumark schreef op zondag 16 februari 2020 @ 23:39:
Je kunt jouw situatie met een extreem zware resolutie en "matige" videokaart niet projecteren op anderen.

Een stevige CPU met veel cores is nu meer een must dan een paar jaar geleden.
Hoezo? Het werkt toch met mijn laptop? Zou ik hem aan een 2080 super hangen dan zou het nog mooier werken.

En wat je zegt over een stevige CPU klopt echt niet voor gaming. Dat was vroeger zo, toen programmeurs de games nog niet optimaliseerden voor berekeningen op de GPU en vaak geen multicore ondersteuning
inbouwden. Die dagen zijn echter al lang voor bij en tegenwoordig is voor goede game prestaties dé belangrijkste regel dat je het meest geld uit geeft aan de gpu en met een midrange cpu prima uit de voeten kan.

Enige uitzondering hierop is dat de tipi starter aangeeft straks een top kaart te willen kopen. In dat geval is het misschien toch slim om voor een Ryzen 9 in combinatie met X570 chipset moederbord te gaan. Die combinatie biedt namelijk support voor PCI Express 4.0 en als je echt top of the bill wil is dat nu nog niet echt nodig, maar wel een heel goede basis om over 2 of 3 jaar een nieuwe gpu upgrade te doen. Pas tegen die tijd zal de gpu echt goed gebruik gaan maken van de volledige PCI Express 4.0 bandbreedte namelijk.

• mitsumark
4k is veel zwaarder dan 3440x1440 (scheelt 67%!)
Een (externe) 1080 is tegenwoordig niet snel meer te noemen, vergelijkbaar met 250-300 euro kaartjes en al helemaal niet met de eventueel aan te schaffen 3080(ti).
45-60fps is niet erg veel...
Jouw 8259U is niet erg traag te noemen (recente 4c/8t met een turbo van 3.8GHz)

Dat jouw processor genoeg is voor jouw gebruik zegt heel erg weinig over wat tegenwoordig (en de komende 5 jaar) voldoende moet zijn (voor de TS).
Processor is gewoon (nog steeds) erg belangrijk, zeker voor games als BF5 (multiplayer).
Ryzen 9 lijkt me dan weer overkill... Ik snap niet dat je enerzijds zegt dat processor "niet" belangrijk is, maar dan vervolgens 300-500 euro processors aanraadt.

• Blaat

Blaat

BBG'er

Hardware Fanaat

paaltjuh schreef op zondag 16 februari 2020 @ 18:18:
Heb heel de middag weer info vergeleken en dingen uitgezocht. Een intel cpu geeft voordeel in een aantal gameS t.a.v. een amd / hoger fps. Gamen is wat ik het meest zal doen op mijn pc dus heb vanmiddag een mid range intel systeem gekozen. Ik heb een goedkoper moederbord gekozen en een cpu koeler toegevoegd.

1ProcessorsIntel Core i7-9700K Boxed€ 388,-€ 388,-
1MoederbordenAsus ROG Strix B360-F Gaming€ 126,51€ 126,51
1WaterkoelingCorsair Hydro H100i RGB Platinum€ 129,-€ 129,-
1Geheugen internCorsair Vengeance RGB Pro CMW32GX4M2Z3200C16€ 177,90€ 177,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 990,41

Geen goede combo aan spullen. :N

1. Intel is in games alleen sneller bij 1080p of lager, met een 2080Ti.
2. Een 9700k in een bord stoppen waarmee je niet kan overclocken is gruwelijk zonde.

• DeNachtwacht
mitsumark schreef op maandag 17 februari 2020 @ 13:53:
Processor is gewoon (nog steeds) erg belangrijk, zeker voor games als BF5 (multiplayer).
Ryzen 9 lijkt me dan weer overkill... Ik snap niet dat je enerzijds zegt dat processor "niet" belangrijk is, maar dan vervolgens 300-500 euro processors aanraadt.
Ik snap langzamerhand niet meer waar je heen wil. Het enige dat ik in mijn eerste post hier aangaf was dat een dikke Intel 9700 cpu voor gaming helemaal niet nuttig is om te kopen en jij was degene die dat tegen sprak. No offense, maar zonder bronnen of onderbouwing. Toms Hardware is in ieder geval dé authoriteit op dit gebied en zegt:
If you’re primarily interested in gaming performance, you need at least a mid-range Intel Core i5 or AMD Ryzen 5 CPU. Considering that the graphics card is more important for gaming than the processor, you can save money by not getting a more powerful Core i7 or Ryzen 7 chip.
Misschien was ik in mijn eerste post niet duidelijk maar het advies is dus gewoon: koop een midrange cpu en steek al het geld dat je over hebt in een duurdere top gpu. Suptop processor met suptop gpu presteert minder goed dan midrange processor met top gpu.

In de post daarna heb ik keurig uitgelegd waarom een Ryzen 3900 wél interessant zou kunnen zijn voor de toekomst, maar dat nogmaals dat hele PCIe 4.0 verhaal gaan herhalen voegt denk ik niet veel toe. Bovendien is dat ook meer als je écht geld te veel hebt.

[Voor 3% gewijzigd door DeNachtwacht op 17-02-2020 18:42]

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True