Externe harde schijf wilt niet meer schrijven

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anonymoussaurus
  • Registratie: April 2014
  • Niet online

Anonymoussaurus

Medewerker van Oxygen Updater

Topicstarter
Mijn vraag:

Zojuist wilde ik een bestand downloaden en op m'n externe harde schijf zetten. Ik merkte al de hele tijd dat Windows Verkenner hierdoor crashte of in ieder geval bleef hangen. Van alles geprobeerd (zie hieronder), maar ook met een bestand van de externe HDD naar ergens anders op de HDD werkt niet. Van HDD naar m'n interne SSD werkt wel. Lezen doet 'ie dus prima, maar schrijven niet. Blijft op het moment op 355KB/s staan en in Taakbeheer staat de schijf op 100%. Is ook niks te zien qua schrijfsnelheid in Taakbeheer. Oh, op het moment van schrijven is hij 1%. Hij schrijft dus met 355KB/s.

Heb in het verleden al wel vaker gezeik gehad met de schijf. Had toen een paar bad sectors, welke ik toen heb kunnen 'oplossen' door een format te doen. Dat kan deze keer niet omdat ik 'maar' ~1TB vrij heb op m'n SSD's.

Hij is niet eens zo oud en heeft 'maar' 1775 uren. Tuurlijk, het blijft elektronica, maar toch.

Wat betekent dit nu? Zo snel mogelijk vervangen met een nieuwe en snel de data overpompen of zijn er nog dingen die ik kan proberen?

Relevante software en hardware die ik gebruik:Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
  • Andere USB poort
  • Gekeken in CrystalDiskInfo (hierin is niks geks zien qua waardes. Zie hier voor screenshots: https://imgur.com/a/gIIS2KC)
  • Externe HDD > SSD in pc lukt wel
  • Externe HDD > externe HDD lukt niet
  • SSD in pc > externe HDD lukt niet

[ Voor 5% gewijzigd door Anonymoussaurus op 20-01-2020 21:49 ]

Medewerker van Oxygen Updater: discord.gg/5TXdhKJ

Beste antwoord (via Anonymoussaurus op 24-01-2020 14:13)

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:06
Anonymoussaurus schreef op maandag 20 januari 2020 @ 21:53:

Oke, beste is dus om de schijf per direct te vervangen en linea recta een nieuwe te bestellen?
juist!

dat had je de vorige keer al moeten doen

nu krijg je dit

en ik zou me misschien richten op een ssd ipv een hdd

[ Voor 9% gewijzigd door boyette op 24-01-2020 18:32 ]

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Zo te zien is die aan het eind van zijn leven ja...
Slechte sectoren worden ook niet 'opgelost' met een format, daar wordt vanaf dan gewoon omheen gewerkt.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• boyette
Wintervacht schreef op maandag 20 januari 2020 @ 21:50:
Slechte sectoren worden ook niet 'opgelost' met een format, daar wordt vanaf dan gewoon omheen gewerkt.
en is al een teken dat je dat ding moet gaan uitfaseren..
niet weer opnieuw gaan gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anonymoussaurus
  • Niet online

Anonymoussaurus

Topicstarter
Wintervacht schreef op maandag 20 januari 2020 @ 21:50:
Yeah, dan worden de verrotte sectoren vervangen door gezonde toch? Oftewel: er wordt gezorgd dat de bad sectors in ieder geval niet meer beschreven worden.
boyette schreef op maandag 20 januari 2020 @ 21:50:
[...]

en is al een teken dat je dat ding moet gaan uitfaseren..
niet weer opnieuw gaan gebruiken
Oke, beste is dus om de schijf per direct te vervangen en linea recta een nieuwe te bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anonymoussaurus
  • Niet online

Anonymoussaurus

Topicstarter
Ik zie trouwens wel in Taakbeheer nu dat hij erg druk bezig is met lezen. Zou hij op zoek zijn naar foutieve sectoren om die vervolgens te wisselen? Zie ik overigens niet terug in CrystalDiskInfo.

[ Voor 13% gewijzigd door Anonymoussaurus op 20-01-2020 21:54 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• boyette

juist!

nu krijg je dit

en ik zou me misschien richten op een ssd ipv een hdd

[ Voor 9% gewijzigd door boyette op 24-01-2020 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anonymoussaurus
  • Niet online

Anonymoussaurus

Topicstarter
boyette schreef op maandag 20 januari 2020 @ 21:54:
[...]

juist!

nu krijg je dit

en ik zou me misschien richten op een ssd iptv een hdd
Oke, en over bovenstaande vraag: enig idee?

En ik wil wel een externe SSD, maar ik heb veel opslag nodig. Minimaal 2TB. Dat kost 340 euro ongeveer. Vind ik wat te gek worden om zo nu en dan te lezen en schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
ik zou hem in een linux omgeving hangen
dat geeft vaak net wat meer mogelijkheden om de data eraf te krijgen

anders is het een beetje trial and error

zal het best nog ff een paar uurtjes een keer doen

als je hem een paar uur aan de kant legt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anonymoussaurus
  • Niet online

Anonymoussaurus

Topicstarter
boyette schreef op maandag 20 januari 2020 @ 21:57:
ik zou hem in een linux omgeving hangen
dat geeft vaak net wat meer mogelijkheden om de data eraf te krijgen

anders is het een beetje trial and error

zal het best nog ff een paar uurtjes een keer doen

als je hem een paar uur aan de kant legt
Data eraf krijgen lukt dus nog vlekkeloos en snel. Heb ik getest. Ik vraag mij dus alleen af waarom hij nu bezig is met lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Anonymoussaurus schreef op maandag 20 januari 2020 @ 22:00:
[...]

Data eraf krijgen lukt dus nog vlekkeloos en snel. Heb ik getest. Ik vraag mij dus alleen af waarom hij nu bezig is met lezen.
omdat windows een raar systeem is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

[...]

Yeah, dan worden de verrotte sectoren vervangen door gezonde toch? Oftewel: er wordt gezorgd dat de bad sectors in ieder geval niet meer beschreven worden.
Niet vervangen nee, die sectoren zijn gewoon dood :p
Je kan het beter zien alsof je schijf een enorm weiland is en de bad sector een sinkhole.
Het is niet meer te redden, dus wordt er een spreekwoordelijk hek omheen gezet zodat de boer er niet meer komt, wat betreft de hdd is het gewoon afgelopen met die sectoren.

Met het formatteren heb je het weiland helemaal omgeploegd om het zo te zeggen en is het voor iedereen duidelijk dat het stuk met het hek er omheen verboden terrein is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NLMaca
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 00:46
boyette schreef op maandag 20 januari 2020 @ 22:18:
[...]

omdat windows een raar systeem is
Probeer het a.u.b te onderbouwen, i.p.v dit soort loze reacties.
TS geeft aan geen issues te hebben met lezen van de disk. Als je bad sectors hebt, dan heb je die in windows en ook in linux, dus dan is linux ook een raar systeem.

Een en ander kun je prima uit je logs halen wat er gebeurt op de achtergrond. Waarschijnlijk zit windows de disk gewoon te indexeren (wat niet goed lukt).

Ten tweede. Een externe disk van een paart TB op SSD formaat nemen? een SSD of een HDD kunnen beide kuren krijgen. Als je backups maakt, maak je die op meerdere schijven en niet op 1 schijf. Dat wordt anders een aardig duur geintje voor TS.
Als TS 2 van deze neemt is hij goedkoper uit en kan hij zijn backups 2x wegschrijven:
pricewatch: Seagate Expansion Portable 5TB Zwart
(meerdere groottes mogelijk)

ik heb 2 van deze:
pricewatch: WD Elements Portable USB 3.0 2TB Zwart

Backup schijven regelmatig testen op bad sectors of andere kuren. Krijgt er 1 kuren, dan koop je een nieuwe als reserve.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
NLMaca schreef op maandag 20 januari 2020 @ 22:42:
[...]

Een en ander kun je prima uit je logs halen wat er gebeurt op de achtergrond. Waarschijnlijk zit windows de disk gewoon te indexeren (wat niet goed lukt).
juist!

en dat is niet nodig
en dat maakt windows een raar systeem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

boyette schreef op maandag 20 januari 2020 @ 22:44:
[...]

juist!

en dat is niet nodig
en dat maakt windows een raar systeem
Niet nodig? Wat ben jij een raar systeem :p

Ik zou het bijzonder prettig vinden als een externe schijf geïndexeerd wordt, liefst met thumbnails en alles, dat maakt zoeken op de schijf tig keer sneller.

Misschien valt het niet binnen jouw persoonlijke verwachtingspatroon, maar ik zou het eerder raar vinden als Windows helemaal niets met een externe schijf doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
Wintervacht schreef op maandag 20 januari 2020 @ 22:46:
[...]

Niet nodig? Wat ben jij een raar systeem :p

Ik zou het bijzonder prettig vinden als een externe schijf geïndexeerd wordt, liefst met thumbnails en alles, dat maakt zoeken op de schijf tig keer sneller.

Misschien valt het niet binnen jouw persoonlijke verwachtingspatroon, maar ik zou het eerder raar vinden als Windows helemaal niets met een externe schijf doet.
een besturingssysteem moet doen wat een gebruiker het besturingssysteem verteld om te doen
en niet zelf de besturing in handen nemen

dan is het geen besturingssysteem naar een zelfsturend systeem

en zo is het niet op de markt gebracht toch?

maar goed het is off topic
en voegt verder niets toe deze discussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anonymoussaurus
  • Niet online

Anonymoussaurus

Topicstarter
Maar terugkomend op mijn verhaal: waarom was de HDD aan het lezen? Is nu gestopt. Tevens twijfel ik of ik 2 kleine HDD's koop of 1 grote.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

boyette schreef op maandag 20 januari 2020 @ 22:48:
[...]

een besturingssysteem moet doen wat een gebruiker het besturingssysteem verteld om te doen
en niet zelf de besturing in handen nemen

dan is het geen besturingssysteem naar een zelfsturend systeem

en zo is het niet op de markt gebracht toch?

maar goed het is off topic
en voegt verder niets toe deze discussie
Het verklaart waarom de schijf bezig is met lezen :p

Daarbij, offtopic of niet, als het OS alleen zou doen wat jij er van vraagt zou er helemaal niks gebeuren :')
Alleen al het laden van drivers voor al je hardware, wil je dat allemaal zelf doen? Handmatig alles updaten?
Heb je enig idee hoe veel er onder water gebeurt bij alleen al het runnen van het OS? Tip: ga eens naar de event logs, hou eens bij hoe veel logs er in 5 minuten bij het opstarten bij komen en doe dat x100 om een groffe schatting te krijgen van het aantal processen en services die allemaal dingen doen doe noodzakelijk zijn om alleen je PC op te starten.

Je mag blij zijn dat windows zelf drivers en software update, de juiste hardware initialiseert en ja, ook dat hij zelf indexeert.
Een zoekopdracht zonder indexering duurt een eeuwigheid, zelfs al heb je de snelste PCIe4.0 ssd die er is...
Anonymoussaurus schreef op maandag 20 januari 2020 @ 22:54:
Maar terugkomend op mijn verhaal: waarom was de HDD aan het lezen? Is nu gestopt. Tevens twijfel ik of ik 2 kleine HDD's koop of 1 grote.
Omdat windows opslag indexeert. Hij leest het filesystem, vervolgens de mappenstructuur en alle files erin om alles inzichtelijk te maken en doorzoekbaar binnen no-time. Daarna, mits instellingen het toelaten, worden er thumbnails van eventuele afbeeldingen gemaakt en opgeslagen zodat ook die lekker rap tevoorschijn komen.

Windows doet (bijna) niks voor niets.

Let maar eens op hoe snel de bestanden tevoorschijn komen als je een USB stick in je pc stopt, op het moment dat je hem er in steekt en Windows heeft door dat het opslag is begint die met scannen.

Waarom twijfel je tussen 2 kleine of 1 grote?
Als je de data reduntant (dubbel dus) wil hebben heb je uiteraard meer baat bij 2 schijven, maar moet je ook iets regelen wat de data naar beide schijven schrijft. Als het puur gaat om damage-control schiet je er eigenlijk niets mee op; als 1 van de 2 uitvalt/stukgaat heb je nog wel de andere maar mis je wel de helft van je data.

Dus: wat zijn hier de overwegingen? :)

[ Voor 32% gewijzigd door Wintervacht op 20-01-2020 22:59 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:54

MsG

Forumzwerver

Ik zie een hoop panische reacties maar ik zie nergens fundamentele dingen. Hooguit wat read errors, maar dat kan ook uit het verleden komen. Vervang om zaken uit te sluiten bijvoorbeeld de SATA poort / connector.

Zowel Current Pending Sectors als Reallocated Sector Count staat op 0. Een schijf is bij een computer die met iets bezig is al heel gauw de bottleneck, dus dat je hem op 100% ziet staan is niet heel uitzonderlijk.

Schrijfsnelheid kan natuurlijk laag zijn doordat het druk bezig is met andere dingen. Wat haal je in HDD benchmark software? Die is vaak representatiever dan het prestatievenstertje van Windows.
Wintervacht schreef op maandag 20 januari 2020 @ 22:25:
[...]

Niet vervangen nee, die sectoren zijn gewoon dood :p
Je kan het beter zien alsof je schijf een enorm weiland is en de bad sector een sinkhole.
Het is niet meer te redden, dus wordt er een spreekwoordelijk hek omheen gezet zodat de boer er niet meer komt, wat betreft de hdd is het gewoon afgelopen met die sectoren.

Met het formatteren heb je het weiland helemaal omgeploegd om het zo te zeggen en is het voor iedereen duidelijk dat het stuk met het hek er omheen verboden terrein is.
Onzin, een sector wordt soms door het filesystem door een andere oorzaak als bad geclassificeerd. Als je 'bad' sectors ziet in de vorm van Current Pending Sectors, maar niet als Reallocated Sectors dan kan je nog weinig slechts zeggen over de schijf. Zie je dat na een zero write de Reallocated Sectors omhoog zijn gegaan dan was dat inderdaad een bad sector (wat met zoveel duizenden sectors ook helemaal niet zo'n ramp is hoor), maar vaak genoeg is er na een zero write helemaal geen bad sector geconstateerd en staan je reallocated sectors én de pending sectors weer op 0.

Het valt me op dat men op Tweakers uit onwetendheid massaal hun schijf uit het raam gooien als ze een rood blokje zien. Doneer die schijven dan maar aan mij, want het is lang niet altijd een daadwerkelijke bad sector.

[ Voor 53% gewijzigd door MsG op 20-01-2020 23:07 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 25-10 13:26
Of zet bij wijze van proef de indexering van de externe schijf eens uit in Windows en kijk of je dan wel kunt schrijven naar die externe schijf. Ik ben het met @MsG eens dat ik nog niets heb gezien wat schrijven zou verhinderen. Ook tijdens indexeren zou schrijven trouwens nog mogelijk moeten zijn, wel met performanceverlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anonymoussaurus
  • Niet online

Anonymoussaurus

Topicstarter
Wintervacht schreef op maandag 20 januari 2020 @ 22:55:
Omdat windows opslag indexeert. Hij leest het filesystem, vervolgens de mappenstructuur en alle files erin om alles inzichtelijk te maken en doorzoekbaar binnen no-time. Daarna, mits instellingen het toelaten, worden er thumbnails van eventuele afbeeldingen gemaakt en opgeslagen zodat ook die lekker rap tevoorschijn komen.

Windows doet (bijna) niks voor niets.

Let maar eens op hoe snel de bestanden tevoorschijn komen als je een USB stick in je pc stopt, op het moment dat je hem er in steekt en Windows heeft door dat het opslag is begint die met scannen.

Waarom twijfel je tussen 2 kleine of 1 grote?
Als je de data reduntant (dubbel dus) wil hebben heb je uiteraard meer baat bij 2 schijven, maar moet je ook iets regelen wat de data naar beide schijven schrijft. Als het puur gaat om damage-control schiet je er eigenlijk niets mee op; als 1 van de 2 uitvalt/stukgaat heb je nog wel de andere maar mis je wel de helft van je data.

Dus: wat zijn hier de overwegingen? :)
Dat verhaal wat indexeren is en waarom hij dat doet weet ik allemaal wel. Die schijf heeft natuurlijk al uren de tijd gehad om alles te indexeren van de afgelopen jaren, dus lijkt mij raar dat hij dat nu ineens zou moeten doen. Helemaal omdat hij dus problemen heeft met schrijven maar niet met lezen. Zou het de schrijfkop kunnen zijn?

Omdat ik minimaal 2-3TB wil, dus ik kan 1 schijf kopen of 2 van 2. Wil namelijk de data redundant, want als ik 50% op de 1 en 50% op de ander heb staan, en er geen er één van de twee kapot, dan is dat alsnog vrij nutteloos (je hebt immers maar 50% van je data). Een reden om maar 1 grote te kopen is omdat je anders bij elke back-up etc, handmatig de schijf moet aankoppelen om vervolgens alles te kopiëren.
MsG schreef op maandag 20 januari 2020 @ 23:04:
Ik zie een hoop panische reacties maar ik zie nergens fundamentele dingen. Hooguit wat read errors, maar dat kan ook uit het verleden komen. Vervang om zaken uit te sluiten bijvoorbeeld de SATA poort / connector.

Zowel Current Pending Sectors als Reallocated Sector Count staat op 0. Een schijf is bij een computer die met iets bezig is al heel gauw de bottleneck, dus dat je hem op 100% ziet staan is niet heel uitzonderlijk.

Schrijfsnelheid kan natuurlijk laag zijn doordat het druk bezig is met andere dingen. Wat haal je in HDD benchmark software? Die is vaak representatiever dan het prestatievenstertje van Windows.

[...]

Onzin, een sector wordt soms door het filesystem door een andere oorzaak als bad geclassificeerd. Als je 'bad' sectors ziet in de vorm van Current Pending Sectors, maar niet als Reallocated Sectors dan kan je nog weinig slechts zeggen over de schijf. Zie je dat na een zero write de Reallocated Sectors omhoog zijn gegaan dan was dat inderdaad een bad sector (wat met zoveel duizenden sectors ook helemaal niet zo'n ramp is hoor), maar vaak genoeg is er na een zero write helemaal geen bad sector geconstateerd en staan je reallocated sectors én de pending sectors weer op 0.

Het valt me op dat men op Tweakers uit onwetendheid massaal hun schijf uit het raam gooien als ze een rood blokje zien. Doneer die schijven dan maar aan mij, want het is lang niet altijd een daadwerkelijke bad sector.
Tsja, maar verklaar dan maar waarom hij niet schrijft. Ook niet als hij idle is in Taakbeheer (waarbij zowel lezen als schrijven op 0% load staat).

Die read errors kunnen inderdaad uit het verleden komen (zie topic-start). Met de connector vervangen bedoel je de USB naar micro (?)-USB? Is dat wel makkelijk te vervangen? Als dat het niet is, heb ik die moeite voor niks gedaan. Tuurlijk, het kan zo zijn dat dat wel de oplossing was, maar waarom zou de connector kapot zijn als ik nog wel prima data kan overzetten van de externe HDD naar m'n SSD?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PKing83
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:36
Kan naast Windows toch ook iedere andere applicatie zijn (denk bv aan virus-/malwarescanners) die leesacties uitvoert?

Maar ik zou zeggen wees blij dat het niet andersom is. Als je wel kon schrijven maar nog kon lezen was het lastiger om een backup te maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anonymoussaurus
  • Niet online

Anonymoussaurus

Topicstarter
Wtf, hij schrijft ineens weer. Net even aangesloten om benchmark te draaien maar daarvoor even getest en hij schrijft dus weer. Wel iets trager, maar toch.

En true that @PKing83, dat zou inderdaad Defender kunnen zijn, maar mij lijkt dat dat aan het begin van het koppelen van de schijf gedaan zou worden en niet aan het eind. Immers wil je als anti-virus scanner zo snel mogelijk weten of er schadelijke software op staat of niet.

[ Voor 6% gewijzigd door Anonymoussaurus op 20-01-2020 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PKing83
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:36
Dat is goed nieuws.

Was het trouwens ook niet zo dat je met Windows taakbeheer een kolom met leesacties kan tonen van de onder handen zijnde applicaties?
Wellicht interessant voor een volgende keer.

Onder W8.1 krijg ik het als volgt te zien:
Taakbeheer - Details - Rechtermuisknop op een kolom - Kolommen selecteren - keuze voor I/O:leesbewerkingen/gelezen bytes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 25-10 13:26
@Anonymoussaurus
Wellicht tijd om de schijf nu langere tijd aangesloten te laten, een Schijfcontrole (& full antivirusscan?) erop uit te voeren en eens te kijken hoe de externe schijf zich dan gedraagt?
Uit niets wat hierboven staat blijkt namelijk dat de schijf defect of versleten is.
Doe eer eens een weekje over om e.e.a. uit te testen en zorg dat er geen unieke data op staat (i.r.t. backups).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anonymoussaurus
  • Niet online

Anonymoussaurus

Topicstarter
PKing83 schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 10:20:
Dat is goed nieuws.

Was het trouwens ook niet zo dat je met Windows taakbeheer een kolom met leesacties kan tonen van de onder handen zijnde applicaties?
Wellicht interessant voor een volgende keer.

Onder W8.1 krijg ik het als volgt te zien:
Taakbeheer - Details - Rechtermuisknop op een kolom - Kolommen selecteren - keuze voor I/O:leesbewerkingen/gelezen bytes
Ja, volgens mij was het 'system', maar dat verschilde want andere keer was het Defender die de schijf aan het scannen was.
Renault schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 14:47:
@Anonymoussaurus
Wellicht tijd om de schijf nu langere tijd aangesloten te laten, een Schijfcontrole (& full antivirusscan?) erop uit te voeren en eens te kijken hoe de externe schijf zich dan gedraagt?
Uit niets wat hierboven staat blijkt namelijk dat de schijf defect of versleten is.
Doe eer eens een weekje over om e.e.a. uit te testen en zorg dat er geen unieke data op staat (i.r.t. backups).
Nu de schijf weer aangesloten, test bestand erheen gekopieerd maar doet opnieuw niks. System staat nu weer bovenaan met het constant lezen, inclusief Windows Defender. ~5MB/s in totaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anonymoussaurus
  • Niet online

Anonymoussaurus

Topicstarter
Ook zonder het lezen doet hij qua schrijven nog steeds niks. Schijfcontrole zegt dat hij geen fouten heeft kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalief
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 27-10 15:37
Een beetje een 'zit de stekker er wel in'-vraag, maar is de schijf niet per abuis read only?

Diskpart > select disk > attributes disk > current read only state.

diskpart

[ Voor 34% gewijzigd door Kalief op 22-01-2020 01:31 ]

Niemand wordt Kalief in plaats van de Kalief!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anonymoussaurus
  • Niet online

Anonymoussaurus

Topicstarter
Kalief schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 01:25:
Een beetje een 'zit de stekker er wel in'-vraag, maar is de schijf niet per abuis read only?

Diskpart > select disk > attributes disk > current read only state.
Lijkt mij stug dat dat het probleem is. Heb 'em namelijk nooit zelf op read-only gezet. Kan de HDD dat überhaupt uit zichzelf doen?

Lol wat (het is disk 3 btw):

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/jh7Ho5P.png

In Windows Verkenner geeft hij netjes nog 266GB over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalief
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 27-10 15:37
Zit-de-stekker-er-wel-in deel 2: is de schijf misschien vol? :)

Maar dit is wel apart, ja. Misschien een hidden backup-partitie?

Niemand wordt Kalief in plaats van de Kalief!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anonymoussaurus
  • Niet online

Anonymoussaurus

Topicstarter
Kalief schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 01:48:
Zit-de-stekker-er-wel-in deel 2: is de schijf misschien vol? :)

Maar dit is wel apart, ja. Misschien een hidden backup-partitie?
Nee, volgens Windows Verkenner niet, en anders zou hij dat toch wel aangeven dmv een melding?
Heb ook in schijfbeheer gekeken en daar staat iig geen hidden partitie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anonymoussaurus
  • Niet online

Anonymoussaurus

Topicstarter
Heb een nieuwe gekocht: pricewatch: WD Elements Desktop Storage 4TB Zwart

Momenteel bezig met ruim 1,5 TB aan gegevens kopiëren. Lezen werkt dus nog op de Seagate harde schijf (klopt af).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rmast
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 01-09-2024
Ik heb eveneens een Seagate expansion desk met regelmatig een schrijfsnelheid van 0 of 355 kb/s, de mijne is 5 tb. Ik was net zo verbaasd over dit gedrag en heb wat rondgegoogled. Het lijkt mij dat dit standaardgedrag is voor een 'SMR'-disk die wat voller begint te raken. Zolang de disk leeg is schrijft hij snel, maar als hij bijna vol is gaat hij als huishoudelijke taak allerlei tracks samenvoegen.
Pagina: 1