Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 1327876

Topicstarter
Goedenavond, ik heb sinds kort een nieuw bijbaantje als teamleider in de supermarkt, wat ik naast mijn studie doe. Ik merk dat ik nog op een aantal vlakken kan verbeteren qua leidinggeven en vraag me af of jullie hier tips voor hebben. Soms merk ik namelijk dat ik niet streng genoeg ben / te relaxed waardoor mensen een stuk rustiger gaan werken dan dat ze zouden moeten. Vaak maak ik namelijk tijdens het werken en ervoor wel een (kort) praatje en wat grappen met de vulploegmedewerkers, maar ik begin me wel af te vragen of dit wel handig is en of ik niet wat meer afstand moet houden. Volgens mij krijgen ze namelijk daardoor meer de indruk dat ik een vriend ben dan hun leidinggevende en dat ze daarom wel rustig aan kunnen werken. Hebben jullie hier ideeën over?

Verder zou ik graag willen weten hoe ik volgens jullie duidelijk over kan brengen aan de vullers dat het de bedoeling is dat ze doorwerken en hun vulnormen halen. Gister was er bijvoorbeeld een jongen die ongelooflijk traag werkte (hij had circa een uur voor zijn pad, was na twee uur nog niet lang klaar, terwijl hij er al wel een tijdje werkt), daar greep ik na twee uur wel in door hem even naar het magazijn te roepen en te vragen hoe het komt dat hij nog steeds niet klaar is. Kon ik hier overigens niet beter directer zijn en zeggen wat ik verwacht en dat hij (veel) minder moet kletsen als hij nog niet klaar is met vullen?

Hoe zouden jullie het aanpakken als jullie zien dat er vullers op de werkvloer teveel staan te kletsen en niet doorwerken? Ik kom ook regelmatig tegen dat er vullers met hun mobieltje op de werkvloer staan (Snapchatten, WhatsApp, Facebook, heb alles intussen wel gezien). Dan zeg ik vaak '(naam), je weet toch wel dat het niet de bedoeling is om met je telefoon bezig te zijn tijdens het werken?' Dan is het vaak 'jajaja,' maken ze het soms nog snel af en dat is het. Hier nog tips voor, hoe zou ik hier beter mee om kunnen gaan? Als jullie verder nog tips hebben dan hoor ik dat graag, zeker van andere supermarkt teamleiders!

En excuses als je vindt dat ik zoveel vraag, dit is de eerste echte leidinggevende positie die ik heb, vandaar dat ik zoveel mogelijk advies en tips wil. Ik wil het namelijk wel goed doen en andere perspectieven horen dan dat van mijn collega teamleiders.

Edit: oja, als jullie nog boeken ter aanbeveling hebben over dit onderwerp en die wel relevant voor mij zouden kunnen zijn, dan hoor ik dat ook graag! Het maakt niet uit als het in het Engels is.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 1327876 op 20-01-2020 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaydenjarno
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 26-10-2024
Benoem wat je ziet en waar je verbetering verwacht. En vraag wat ze nodig hebben om die verbetering te realiseren.
Dan hebben ze zelf aangegeven hoe ze de verbetering gaan doen en mag je dat ook verwachten.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-01 17:26

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Zelf geen ervaring met leiding geven, wel met leidinggevenden...

Die praatjes moet je er wat mij betreft in houden, dat maakt de relatie tussen werknemers en dan met name uit verschillende authoritaire lagen een stuk beter. Zeker wanneer je onder werktijd de zweep wat vaker laat klappen. Je mag gerust streng zijn voor werknemers, mits ze in pauzes of buiten werktijd naar hartelust kunnen ouwehoeren en snapchatten.

Als je èn meer werkdruk gaat creëren èn je afstandelijk ophoudt t.o.v. de vullers gaan ze je zien als tiran, niet als leider. Neem ook het voortouw bij werkzaamheden, een goed leider trekt zelf net zo hard of nog harder aan de kar om anderen te motiveren. Goed voorbeeld doet goed volgen en angst is een slechte motivator, zeker op die leeftijden.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Volgens mij moet je wat duidelijk de doelen en kaders stellen en heldere feedback geven als daar vanaf wordt geweken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ben je daadwerkelijk Teamleider óf wordt er vanuit 't management van je verwacht dat je als een soort van 'meewerkend voorman' optreedt voor die groep aan 'vakkenvullers' ?

Klinkt voor jou nu misschien even als één pot nat maar zo wordt 't waarschijnlijk niet ervaren door je collega vakkenvullers.

Als je daadwerkelijk 'teamleider' bent dan is 't niet meer (óf minder) dan de mensen, op een nette én altijd middels positief opbouwende kritiek, wijzen op d'r eigen verantwoordelijkheden én daarbij eventueel de consequentie benoemen welke er aan het niet opvolgen van de set aan regels vast kan hangen.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
wimmel_1 schreef op maandag 20 januari 2020 @ 21:47:
Ben je daadwerkelijk Teamleider óf wordt er vanuit 't management van je verwacht dat je als een soort van 'meewerkend voorman' optreedt voor die groep aan 'vakkenvullers' ?

Klinkt voor jou nu misschien even als één pot nat maar zo wordt 't waarschijnlijk niet ervaren door je collega vakkenvullers.

Als je daadwerkelijk 'teamleider' bent dan is 't niet meer (óf minder) dan de mensen, op een nette én altijd middels positief opbouwende kritiek, wijzen op d'r eigen verantwoordelijkheden én daarbij eventueel de consequentie benoemen welke er aan het niet opvolgen van die set aan regels vast kan hangen.
Ik ben daadwerkelijk teamleider.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:32

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
De kunst is om met een vulploeg een sfeer te creëren dat samen de klus wordt geklaard en dat iedereen zijn steentje bijdraagt.
Het praatje vooraf zou ik erin houden, net als na tijd even een gezellig moment met elkaar.
Schroom niet om mensen aan te spreken als het overduidelijk is dat diegene te langzaam is en de rest erdoor benadeeld wordt. Dat hoort er nu eenmaal bij je taak en je gezag moet je laten gelden. De kunst hierbij is wederom dat diegene die je aanspreekt het zo opvat dat hij dit inziet en er daarna voor wil gaan. Zo verdien je uiteindelijk je respect van een ander.

Toen ik in de supermarkt werkte waren er avonden dat we met meerdere vulploegleiders samen werkte, zo kun je van elkaar leren. Ook met je leidinggevende kun je het hier over hebben, die heeft vast praktische tips.

Tweakers Discord

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• sebastiaan89
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:52
Uit mijn ervaring als vulploegleider +/- 10 jaar geleden:

Maak er een groepsprobleem van ipv jouw probleem:

- Het werk is niet af na de dienst? Dan gaan we allemaal door tot het af is!
- Zet de snelle vullers eens samen met de trage, dan gaan ze vaak elkaar wel corrigeren.
- Telefoon op de werkvloer? Tijd om naar huis te gaan met een officiële waarschuwing op zak. Dit werd bij ons destijds door het hele management zo gehandhaafd.
- Zoals eerder gezegd, ook zelf eens meewerken met vakkenvullers: als jij in 10 minuten de helft van hun werk doet gaat er vaak wel een lampje branden dat ze niet helemaal lekker bezig zijn.

Op een ander vlak: Let er op dat de doelen die je krijgt/stelt realistisch zijn. Ik heb het meegemaakt dat de dagploeg er een potje van maakte, en ik als avondploeg al hun werk, en dat van ons zelf mocht doen. Vervolgens werden die (totaal onrealistische) doelen niet gehaald en kreeg ik daar de schuld van. Na dit meerdere keren aangekaart te hebben heb ik ze gedag gezegd, want ik kon het niet naar mezelf verantwoorden om deze druk te leggen op mijn vakkenvullers. Ik kan je zeggen dat supermarkten zonder vul-quota een stuk aangenamer werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
sebastiaan89 schreef op maandag 20 januari 2020 @ 21:56:
Op een ander vlak: Let er op dat de doelen die je krijgt/stelt realistisch zijn.
En zet daar eens een beloning tegenover.

Houd eens een grafiek bij hoe lang je met de hele club een X aantal rolcontainers weggepakt hebt. Vraag de vulploegmensen hoe ze dit gezamenlijk kunnen verbeteren. Laat ze zelf doelen stellen met hoeveel ze denken weg te pakken. Evalueer na een avondje of ze dat aantal gehaald hebben. Maak er een persoonlijke race van, dus niet tegen elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Als ik door heb dat personeel van de supermarkt wordt opgejaagd, verlies je mij direkt als klant. Dat is ook echt iets waar ik op let. Dat merk je trouwens ook wel als klant aan de sfeer die er heerst.

Een beetje kinderen opjagen is geen leidinggeven. Doe het ook voor jezelf niet want het is ook populair gezegd karma wat weer terugkeert.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maaark
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22-05 12:05
En vergeet ook niet dat het slechts een bijbaan is :) Iets wat je waarschijnlijk niet heel lang gaat doen en waarschijnlijk ziet je werkgever je ook als vervangbaar. Dus hou het gewoon leuk en richt je op je studie :)

[ Voor 6% gewijzigd door Maaark op 20-01-2020 22:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebastiaan89
digifun schreef op maandag 20 januari 2020 @ 22:10:
Als ik door heb dat personeel van de supermarkt wordt opgejaagd, verlies je mij direkt als klant. Dat is ook echt iets waar ik op let. Dat merk je trouwens ook wel als klant aan de sfeer die er heerst.

Een beetje kinderen opjagen is geen leidinggeven. Doe het ook voor jezelf niet want het is ook populair gezegd karma wat weer terugkeert.
Eens, maar er is natuurlijk een verschil tussen opjagen en doelen stellen. Sommige van die jongens/meiden komen met 15 jaar binnen met een telefoon aan hun hand gelijmd en lood in hun schoenen. Ipv ze direct opgeven en weer naar huis sturen probeer je daar toch wat van te maken, want het is hun eerste baan vaak, en je hoopt toch ze een stukje arbeidsethos meet te geven waar de rest van hun leven nog iets aan hebben.
Soms kunnen doelen daarbij helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
sebastiaan89 schreef op maandag 20 januari 2020 @ 21:56:
Uit mijn ervaring als vulploegleider +/- 10 jaar geleden:

Maak er een groepsprobleem van ipv jouw probleem:

- Het werk is niet af na de dienst? Dan gaan we allemaal door tot het af is!
- Zet de snelle vullers eens samen met de trage, dan gaan ze vaak elkaar wel corrigeren.
- Telefoon op de werkvloer? Tijd om naar huis te gaan met een officiële waarschuwing op zak. Dit werd bij ons destijds door het hele management zo gehandhaafd.
- Zoals eerder gezegd, ook zelf eens meewerken met vakkenvullers: als jij in 10 minuten de helft van hun werk doet gaat er vaak wel een lampje branden dat ze niet helemaal lekker bezig zijn.

Op een ander vlak: Let er op dat de doelen die je krijgt/stelt realistisch zijn. Ik heb het meegemaakt dat de dagploeg er een potje van maakte, en ik als avondploeg al hun werk, en dat van ons zelf mocht doen. Vervolgens werden die (totaal onrealistische) doelen niet gehaald en kreeg ik daar de schuld van. Na dit meerdere keren aangekaart te hebben heb ik ze gedag gezegd, want ik kon het niet naar mezelf verantwoorden om deze druk te leggen op mijn vakkenvullers. Ik kan je zeggen dat supermarkten zonder vul-quota een stuk aangenamer werken.
Bedankt, een specifieke vraag: hoe ging jij om met langzame vullers die teveel kletsten of het gewoon heel traagjes deden? Verder doe ik ook alles wat jij opsomt, behalve het geven van een officiële waarschuwing als ze met hun telefoon op de werkvloer bezig zijn, dit is volgens mijn manager iets te streng. Tips over hoe ik duidelijk kan maken dat ik dit niet meer wil zijn of was de aanpak die ik in mijn OP noemde voldoende?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 1068241

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastiaan89
Op je specifieke vraag:
Ik sprak ze er altijd (apart) op aan dat ik meer verwachtte en vroeg ze dan of ze dat begrepen. Soms kwamen daar oprechte vragen uit waarin ze training nodig hadden (wat staat waar, hoe verwerk je afval etc.)
Daarna hield ik ze een tijdje extra in de gaten, probeerde tips te geven, en liet ze samen werken met ervaren collega's/mijzelf.
Ik heb het maar één keer meegemaakt dat dat niet werkte en toen heb ik dit aan mijn leidinggevende gemeld om mee te nemen in de evaluatie, die viel destijds helaas niet positief uit voor de betreffende persoon.

Qua telefoons: ik ben het wel met je leidinggevende eens dat mijn aanpak in het huidige tijdbeeld ietwat overtrokken is. Toch zou ik bij herhaaldelijk gebruik eens een gesprek hebben met die persoon over wat voor beeld hij/zij uitstraalt naar klanten/collega's en of dat wel iets is wat hij/zij zou (moeten) willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Anoniem: 1327876 schreef op maandag 20 januari 2020 @ 22:23:
[...]

Bedankt, een specifieke vraag: hoe ging jij om met langzame vullers die teveel kletsten of het gewoon heel traagjes deden? Verder doe ik ook alles wat jij opsomt, behalve het geven van een officiële waarschuwing als ze met hun telefoon op de werkvloer bezig zijn, dit is volgens mijn manager iets te streng. Tips over hoe ik duidelijk kan maken dat ik dit niet meer wil zijn of was de aanpak die ik in mijn OP noemde voldoende?
Je vraagt het niet aan mij maar: Ik maakte er in mijn tijd altijd een 'sport' van om met zo min mogelijk mensen zo véél mogelijk vakken te vullen (én uiteraard netjes te laten 'spiegelen') in de periodes dat er amper klanten in de winkel waren, ook overdag. Tegenwoordig lijkt het er helaas op dat er overal zoveel mogelijk vakkenvullers mét een rolcontainer in de weg moeten staan terwijl ik rustig m'n boodschappen probeer te doen (nét na werktijd voor 'Jan en Alle-Man', dus rond 17:00 uur). Probeer dan nog maar eens met een winkelwagentje door de (té smalle) gangpaden te lopen.... :9

In 'mijn tijd' mochten we ook IEDER artikel nog afzonderlijk met een prijstang van een labeltje voorzien omdat de caissières nog geen 'bleep-band' hadden.... 8)

Deel je 'team' eens op in 'gangen' en loop vervolgens, in de spits(en), zelf eens rond om te kijken wáár mensen misgrijpen op artikelen of opgehouden worden door.....

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sebastiaan89
@Anoniem: 1068241

Ik kan me je frustratie goed voorstellen. Ik ben van een supermarkt die gemiddeld 19 jarigen in dienst had in avond/weekend naar een waar de gemiddelde leeftijd 16 was gegaan. Dat was inderdaad geen pretje.

Een heel belangrijk punt wil ik echter wel graag maken adhv jouw post:
- Behandel vakkenvullers niet als kinderen (ook al zijn ze het misschien nog.) Behandel ze als een volwaardig collega, als jij van ze verwacht dat ze zich professioneel gedragen mogen ze dat ook van jou verwachtten!

Daarnaast: het is ook geen strafkamp, en een geintje/lolletje tussendoor af en toe mag best, zolang het geen impact heeft op het werk/ de klanten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yankovic
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 00:16
Anoniem: 1327876 schreef op maandag 20 januari 2020 @ 22:23:
[...]

Probeer als leidinggevende in ieder geval niet (onbewust) te bedenken waarom bepaalde mensen langzame vullers zijn. Laat je leiden door feiten en neem die objectief waar. Op de werkvloer maakt iedereen wel eens een praatje en ja de een wat meer dan de ander, meestal omdat de een wat meer praatjes nodig heeft dan de ander. Betekent niet altijd dat de mensen met veel praatjes ook trager zijn of juist door de praatjes trager zijn.
Dat mensen (zeker op die leeftijd) heel traagjes doen kan ook omdat ze gewoon nog niet zo handig zijn of voorzichtig en niets willen laten vallen. Niet per definitie omdat ze gewoon geen zin hebben.

Als je naast je leidinggevende taken even dat uurtje meedraait op de werkvloer zoek dan juist de mensen op die beneden de norm scoren. Draai wat meer mee in de paden waar zij bezig zijn en neem waar wat hun zo langzaam maakt. Is het die telefoon of toch die onhandigheid? Dan heb je duidelijke punten waarmee je ze kan helpen om beter te presteren. Er zijn er genoeg die pas wat later tot bloei komen en juist met dat extra beetje begeleiding de meest betrouwbare collega's kunnen worden. Uiteraard betekent dat niet dat er ook genoeg zure appels tussen zullen zitten maar die werk je er vervolgens met een objectieve negatieve beoordeling gewoon uit.

Afstand nemen is als leidinggevende m.i. nooit de juiste keus. Je bent niet degene die het werk uitdeelt en met een vergrootglas kijkt wat iedereen doet en wat hun statistieken zijn. Je bent voor iedereen het eerste aanspreekpunt als er shit is (op werk of daarbuiten wat werk beïnvloed) en hebben dan iemand nodig die ze bijstaat. Dat betekent dat je dicht bij de mensen moet blijven (met je praatjes) en tegelijk alle zaken objectief moet bekijken om alles in perspectief te brengen. Uiteraard mag je daarin best de norm en verwachtingen duidelijk aangeven. Uiteindelijk zijn jullie met z'n allen een team waarmee je het samen moet doen.

En inderdaad: een goede teamleider zijn is niet makkelijk. Dat maakt ook dat de echt goede teamleiders die grote zak met geld m.i. ook daadwerkelijk mogen verdienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:45
Twee dingen die je misschien kunnen helpen:
- ben je ervan bewust dat je op verschillende momenten een verschillende rol kunt hebben, en switch daar tussen (desnoods bewust). Het is juist prima om dat praatje te maken, maar je moet op een ander moment op functioneren kunnen aanspreken, en het moet duidelijk zijn dat dat dan niet moment is voor kletspraat. Je praat dan uit hoofde van je functie, dus het is mogelijk minder persoonlijk. En dat is prima. Dus: soms ben je gewoon collega en kun je lekker ouwehoeren. Soms ben je coach en vertel je hoe het moet. Soms ben je leidinggevende en moet je gedrag corrigeren (ander vb: als vakkenvullers de halve winkel vol laten staan met halflege pallets en kratten, moet jij daar iets van zeggen).

Techniekje voor zo'n vervelende boodschap (feedback): ik/ik/jij: ik merk op dat [feit]. Ik vind hiervan/dit doet met mij [mening]. Herken/snap/volg je dit/klopt dit? En in het verlengde daarvan natuurlijk kom je op het gewenste gedrag, als dat nog nodig is.

Bv: ik zie dat dit vak al twee uur duurt en het is nog niet klaar. Evt. als je bv. telefoongebruik of uitgebreid geouwehoer hebt opgemerkt, dit ook benoemen. Blijf bij feiten. Dan wat het met jou doet en jouw mening daarover: ik denk dat het in een uur kan, dus het gaat zo niet snel genoeg, en dan moeten we straks doorwerken om dat op te lossen (jouw mening/wat het gedrag voor negatief effect op jou of je team heeft). Denk jij ook niet dat het sneller moet kunnen? (Herkenning checken, verwachtte actie van de ander)? En zoals hierboven gezegd, natuurlijk maakt het uit of iemand gewoon efficiënt moet leren werken (dan: coachen, zelf of koppelen aan iemand die het kan), of zit te klooien (dan: verwachting uitspreken dat dit verandert).

Als dat na 2x zeggen niet gebeurt zijn er vast processen om officieel vast te leggen/op de flikker te geven en als dat niet helpt iemand anders aan te nemen, toch?

Het tweede is: het moet niet je doel zijn om altijd door iedereen aardig gevonden te worden. Soms moet je iemand even tot de orde roepen en dat is soms even niet gezellig als het nodig is. Jammer dan, het moet toch. Dat is je functie.

Na een paar keer doen went het wel en accepteren mensen het ook makkelijker dat je op verschillende momenten die verschillende rollen hebt.

Vaak handig dat 1:1 te doen anders krijg je geklooi met groepen, maar dat heb je al lang door zo te zien :)

[ Voor 4% gewijzigd door Wilke op 20-01-2020 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 02:26

MLLL

Palm Treo 650

'Vakkenvuller van de maand ' introduceren doet wonderen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 604938

MLLL schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 00:18:
'Vakkenvuller van de maand ' introduceren doet wonderen.
Mijn ervaring is juist andersom, de gemotiveerde slikken het als gevulde koek en diegene die je net wil motiveren voelen zich betuttelt.

Mijn ervaring is dat ook minderjarige bijbaan jongeren hun werk prima kunnen uitvoeren als je ze niet te veel betuttelt. Thuis worden ze betuttelt, op school worden ze betuttelt en dat nou net in een periode waar hun brein ze leert zelfstandig te zijn. Behandel ze als volwassenen die ervaring hebben met het vak dat ze uitoefenen en je zult zien dat ze zich er naar gaan gedragen. Misschien dat ze met tegenzin komen, maar ze zullen het werk prima uitvoeren als je ze het vertrouwen geeft. Die enkeling die dat vertrouwen niet neemt knikker je er uiteindelijk gewoon uit, maar dat zal echt een enkeling zijn.

Je moet niet hun vriend worden maar wel vriendelijk zijn. Maak niet meteen een groot probleem als iemand te laat is, zeker niet publiekelijk, maar spreek ze er wel (een-op-een) op aan op een vriendelijke niet verwijtende manier.

Ik vind dat je als leidinggevende er voor moet zorgen dat je medewerkers ongestoord hun werk kunnen gaan. Neem dus eens een nieuwe kar voor karton mee (en draag de nieuwe mee), help even meevullen als je vijf minuten tijd over hebt, neem een nieuwe vulcontainer voor ze mee als je ziet dat hun huidige bijna leeg is. Dit helpt met het "wij samen" gevoel.

Als je naar of van het magazijn loopt met lege handen moet je jezelf achter de oren krabben.

Vraag iedereen wat hun favorieten gang is om te vullen. Ik had medewerkers die niks mooier vonden dan kratjes bier slepen en dat ook heel snel deden terwijl ze andere gangen steenvast te langzaam waren. Die wensen kun je niet altijd honoreren, maar je kunt ze wel respecteren en uitleggen als je er een keer vanaf moet wijken.

Ik weet niet of de magazijnman nog een principe is, maar die is je beste vriend. Als die zijn werk niet goed doet ontploft het magazijn en die chaos is in de winkel te merken. Zorg altijd dat het magazijn op orde is, dat is ook jouw verantwoordelijkheid als teamleider.

Kassa bijpakken is iets wat vullers haten omdat ze dan al snel voelen alsof ze te laat zijn. Doe het zelf (als de shift het toestaat) of hou precies bij hoe lang ze weg zijn geweest, rond naar boven af en communiceer duidelijk "ik zie dat je twintig minuten moest bijpakken en daarom is het geen probleem dat het uitloopt/geef ik je extra hulp". Meedenken.

De targets die je vanuit het hoofdkantoor krijgt ingeseind (zoveel coli per gang per uur) zijn goeie richtlijnen, maar praat eens met je vullers hoe haalbaar die zijn (niet met een vuller maar met iedereen die zo'n gang doet). Kunnen realistische redenen zijn waarom men op een gang te vaak te langzaam is, of het is gewoon het probleem van een vuller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:12

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

digifun schreef op maandag 20 januari 2020 @ 22:10:

Het is werk... Geen theekransje...
Enige druk mag hierbij wel. Hoeft de sfeer niet onder te leiden, maar dat gepamper tegenwoordig word je ook niet beter van.
Zeker het ongemotiveerde spul. Heb er zat gehad die door hun ouders de winkel in geduwd werden. Uitval percentage daarvan was ongeveer 50%.
De helft zag het licht en de andere helft kon op zoek naar iets anders.

Momentje relaxen na de avond is natuurlijk erg belangrijk. En eerlijke feedback ook.

[ Voor 13% gewijzigd door MikeyMan op 21-01-2020 07:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Simpele regel die bij ons in de AH gold: Telefoons liggen in kluisjes. Doen ze dat niet, tja, ga maar naar boven en dat ding opbergen, eigen tijd.

het zijn inderdaad geen vrienden, je hoeft ze niet allemaal te vriend te houden als ze hun werk niet goed doen. Ik heb er in mijn tijd genoeg de laan uit gestuurd die er een potje van maakten, daar moet je tegen kunnen.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:08
Anoniem: 604938 schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 07:37:
[...]

[..]

Ik vind dat je als leidinggevende er voor moet zorgen dat je medewerkers ongestoord hun werk kunnen gaan. Neem dus eens een nieuwe kar voor karton mee (en draag de nieuwe mee), help even meevullen als je vijf minuten tijd over hebt, neem een nieuwe vulcontainer voor ze mee als je ziet dat hun huidige bijna leeg is. Dit helpt met het "wij samen" gevoel.

Als je naar of van het magazijn loopt met lege handen moet je jezelf achter de oren krabben.

Vraag iedereen wat hun favorieten gang is om te vullen. Ik had medewerkers die niks mooier vonden dan kratjes bier slepen en dat ook heel snel deden terwijl ze andere gangen steenvast te langzaam waren. Die wensen kun je niet altijd honoreren, maar je kunt ze wel respecteren en uitleggen als je er een keer vanaf moet wijken.
[..]
Ben zelf leidinggevende geweest bij de grote blauwe supermarkt (een jaar of 12 terug ofzo alweer)
De tips van @Euler212 zijn wat mij betreft de beste tips.. luister naar de medewerkers.. ik had op een gegeven moment alle mensen op gangen staan die ze zelf wilden doen en daar ook ervaring in hadden. Zelf deed ik als leidinggevende ook mee met vullen, maar ik pakte dan de bonus schappen. Die staan op de kop van elke gang en dan kun je ook gelijk je praatje maken terwijl je aan het vullen bent. Dan zien ze.. 'oh hij praat wel gezellig mee.. maar werkt ook door' .

Ook inderdaad zelf de volle karton containers op en neer rijden.. als de vakkenvullers dat moeten doen krijg je chaos in het magazijn en wordt daar ook weer keet getrapt.

Bij ons was de regel wat betreft de telefoon wel gewoon duidelijk Je telefoon in je kluis als je gaat werken, tenzij je een uitzondering hebt en je een belangrijk telefoontje verwacht (bijvoorbeeld tijdens de examen periode of als familie ziek is ofzo..) Werd je betrapt met je telefoon dan gaf ik meestal gewoon persoonlijk mondeling een waarschuwing waarbij ik vervolgens ook echt duidelijk maakte dat het een waarschuwing was .. dus niet zeggen 'Hey x, telefoon weg, dat mag niet' .. nee duidelijk zeggen dat er de volgende keer consequenties op staan. 'Hey x, je weet dat je geen telefoon op de werkvloer mag hebben toch? Ik ga niet meteen een officiele waarschuwing uitschrijven want dat vind ik kinderachtig maar zie dit wel als voorwaarschuwing...leg hem nu maar in je kluisje'

Aan de andere kant hadden bij ons de vakkenvullers op een gegeven moment gewoon oordopjes in met muziek.. dat werkte ook goed (qua tempo).. dan stonden ze in hun 'eigen' gang.. met eigen muziek.. dan ging het meestal wel lekker.

Bedenk ook dat het mensen zijn en ze ook gewoon een rotdag gehad kunnen hebben op school.. dus niet altijd te streng zijn en vraag soms even door mocht je twijfelen. (heb zelf meermaals huilende collega's (want het blijven altijd je collega's.. dat is belangrijk om te onthouden.. je doet het samen!) gehad omdat er thuis iets niet goed ging ofzo.. dan maak je even 1 op 1 een praatje en dat waarderen ze enorm.

Jij respect voor hen... zij respect voor jou. Dat is het allerbelangrijkste.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrawlFish
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-07-2024
Ik vind het goed dat je ook naar jezelf kijkt als ontwikkelpunt.
Mensen denken vaak te makkelijk over leiding geven.
Het is een eigenschap die je moet ontwikkelen en dat doe je door ervaring.
Persoonlijk hielp het mij om eerst uit te zoeken wie ik was, hoe ik werkte, wat ik wel/niet prettig vond qua leiderschapsstijl.

Het draait allemaal om synergy in de groep, eigenaarschap, verantwoordelijkheid en draagvlak.
Als een van deze mist, wordt het sowieso erg moeilijk om (gezamelijk) een doel te behalen.
Je kan eens kijken naar boeken van Covey, Persoonlijk Leiderschap en diverse psychologie boeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

DonJunior schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 07:52:
[...]
Aan de andere kant hadden bij ons de vakkenvullers op een gegeven moment gewoon oordopjes in met muziek.. dat werkte ook goed (qua tempo).. dan stonden ze in hun 'eigen' gang.. met eigen muziek.. dan ging het meestal wel lekker.
De ontbrekende kwaliteit bij de meeste vakkenvullers is dat ze niet de klant goed kunnen helpen: weten nauwelijks wat te vinden, maar toch hoort het bij hun taken. Dus dan lijkt mij oordopjes met muziek niet zo'n goed idee....

Als klant zijnde zou ik niet blij worden als ik een vakkenvuller moet aanspreken, die mij toch niet hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
Anoniem: 1068241 schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 09:43:
[...]

De ontbrekende kwaliteit bij de meeste vakkenvullers is dat ze niet de klant goed kunnen helpen: weten nauwelijks wat te vinden, maar toch hoort het bij hun taken. Dus dan lijkt mij oordopjes met muziek niet zo'n goed idee....

Als klant zijnde zou ik niet blij worden als ik een vakkenvuller moet aanspreken, die mij toch niet hoort.
Vakkenvullen gebeurde bij ons in de avond als de winkel dicht ging. Logischerwijs werden oordopjes niet toegestaan niet bij de ochtend- en middagploeg ;)

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

DonJunior schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 09:59:
[...]

Vakkenvullen gebeurde bij ons in de avond als de winkel dicht ging. Logischerwijs werden oordopjes niet toegestaan niet bij de ochtend- en middagploeg ;)
Dat is eigenlijk het beste, maar ik vermoed dat dit met de jonge medewerkers niet mogelijk is. Die mogen niet te laat werken. Ik werk overdag in de middag en krijg veel vragen, over producten die niet in het schap staan. Stja die worden pas na schooltijd gevuld. Maar als service ga ik dan het magazijn in en zoek ik het, al controleer ik de voorraad bij voorkeur eerst met een handterminal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
Anoniem: 1068241 schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 10:08:
[...]

Dat is eigenlijk het beste, maar ik vermoed dat dit met de jonge medewerkers niet mogelijk is. Die mogen niet te laat werken. Ik werk overdag in de middag en krijg veel vragen, over producten die niet in het schap staan. Stja die worden pas na schooltijd gevuld. Maar als service ga ik dan het magazijn in en zoek ik het, al controleer ik de voorraad bij voorkeur eerst met een handterminal.
Natuurlijk allemaal afhankelijk van hoe laat de vrachtwagen er is. Bij ons kwam deze altijd pas tegen 8 uur 's avonds. Wij werkten eigenlijk altijd tot 10 's avonds (met uitloop tot half 11). De winkel ging toen om 8 uur dicht.
Wij begonnen met voorraad wegwerken vanaf 7, dan ging om 8 de winkel dicht en ging onze eigen muziek over de speakers .. later dus via koptelefoon.

Soms mis ik die zorgeloze tijd wel .. gewoon lekker verstand op nul en vakkenvullen en spiegelen. Heerlijk vond ik dat altijd. 's avonds weglopen uit je super strakke gang.

*sowieso

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:36

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Ik heb ter verduidelijking alleen naar de startpost gekeken, maar als ik als ex-teamleider en nu assistent afdelingsmanager in een supermarkt mijn 5-cent mag delen. Alvast excuses, ik ben erg enthousiast en ben echt niet alwetend. Ik hoop echter dat je hier wat aan hebt:
Korte achtergrond: 3 jaar vulploeg > 2 jaar leidinggevende vulploeg > 1 jaar ass. afdelingsmanager.

Ik denk dat je het als persoon (deels) in je DNA moet hebben om een leidinggevende functie op je te nemen, en als ik het zo mag inschatten denk ik dat je dat ergens wel hebt maar dat dit nog ontwikkeld moet worden. Niemand is geboren met alle kennis en iedereen moet leren. Ben je meteen begonnen in een leidinggevende functie? Ik heb dus 3 jaar in de vulploeg gewerkt, en heb mij steeds iets nieuw geleerd en tegelijk laten zien dat ik in steeds meer dingen zowel wil als kan functioneren, en voor alle andere facetten van de supermarkt heb ik laten zien (en aangegeven) dat ik wel wil, maar nog niet kan. Uiteindelijk de stap genomen naar teamleider en daar ging ook een paar maanden aan meelopen met de teamleiders van dat moment aan vooraf. Op die manier ken je het bedrijf van binnen en buiten, heb je relaties kunnen opbouwen met collega's (ook belangrijk!) en kun je jezelf verplaatsen in de rol van een 15 jarige vuller.

De eerste 3 maanden waren voor mij ook wennen, weet dat ik 5 jaar geleden ontzettend introvert was. Het aanspreken van mensen durfde ik wel, maar ik was te bang om iemand voor het hoofd te stoten. Je moet heel snel leren om je daar vanaf te willen zetten. In je rol heb jij duidelijk van je leidinggevende WAT er moet gebeuren (en anders moet je daar over doorvragen!), die WAT staat vast en is normaliter geen discussiepunt. Dus ook degene in de vulploeg heeft dat te accepteren (mits het een normale opdracht is), vervolgens is het aan jou om de WIE te bepalen (wie gaat dit doen?), en dan nog de HOE (heeft die persoon duidelijke instructies nodig om zijn opdracht uit te voeren of kun je de teugels wat losser laten?).

'Wat' gaat over de inhoud, Wie gaat over de mens, en Hoe gaat over het proces. Wat ook belangrijk is, is de 'Why'. Waarom moet iemand iets doen? Waarom moet iemand FiFo vullen? Geef duidelijk aan waarom sommige dingen belangrijk zijn om te doen.

Dan heb je (om maar helemaal in de cursus modus te gaan) nog de competenties die je volgens de theorie moet hebben om je rol als leidinggevende goed te kunnen vervullen. Dit is een stappenplan, als je dit goed volgt en de medewerker doet nog steeds zijn werk niet goed, kun je jezelf niks kwalijk nemen. Anders zelfreflectie. Ik som even op:
1. Warmte, dus aandacht (voor privé én werk) en empathie uitstralen. Doe dit oprecht of doe het niet.
2. Duidelijkheid, dus geen open eindjes, afspraak = afspraak, en proberen 1 op 1 te praten met mensen.
3. Consequent, dus controleren (héél belangrijk!), en de lusten en lasten accepteren (goed team maken kost tijd en moeite, maar je plukt er wel vruchten van).
4. Afrekenen, 1 laatste kans, anders (afhankelijk van je bevoegdheid) een officiele waarschuwing en anders melden aan je eigen leidinggevende.

Hoe veel aandacht je ongeveer moet besteden aan ieder punt?
- Warmte: 50%
- Duidelijkheid: 40%
- Consequent: 8%
- Afrekenen: 2%

Het begint dus allemaal met warmte, en duidelijkheid van je opdracht is ook enorm belangrijk. Als deze eerste 2 punten goed in orde zijn, heb je aan de derde weinig werk en zul je de vierde amper meemaken.
Je zult écht harder moeten worden. Je hebt hier te maken met tieners die net hun eerste baantje hebben en gezellig met vriendjes en vriendinnetjes werken en geen idee hebben wat nu normaal is. Zorg alsjeblieft dat je duidelijke regels stelt (GEEN mobieltjes! Mobieltje = officiële waarschuwing) maar ook dat je vervolgens consequent bent en durft af te rekenen. Geloof me, de eerste keer dat ik iemand op kantoor nam die de afspraken niet nakwam stond ik ook te trillen van angst. Maar nu heb ik daar geen enkele moeite mee. Ik heb een team van mensen waar ik op van aan kan, en ja, ook die mensen moeten af en toe een schop onder de kont krijgen!

Over die vuller die er 2 uur over doet. Wat ik zou doen? Sowieso aan je vullers duidelijk maken Wat je van ze verwacht, Wie wat doet en indien nodig Hoe dit gedaan dient te worden. Dus als je de hele groep aanspreekt: "Pietje mag de melk gaan vullen, en daar moet je binnen een uur klaar mee kunnen zijn. Denk eraan dat de restanten van gisteren nagekeken moeten worden. [Algemeen']: denk aan Fifo vullen en meld je bij mij als je klaar bent of vragen hebt, succes!". Nu heb je duidelijk gemaakt wat de bedoeling is, wat je van die persoon verwacht, en laat je geen open eindjes. Vervolgens is het wel zaak dat je ook gaat controleren. Loop regelmatig langs en analyseer. Zit diegene ongeveer op de helft of moet deze echt nog 80%? Waar ligt dat aan volgens jou? Praat diegene veel, zit diegene op zijn telefoon? Ook daar heb je als het goed is afspraken voor gemaakt! Wees niet bang om iemand op de helft van de gegeven tijd aan te geven dat er wat gas gegeven mag worden omdat het tempo ondermaats is. Maar ga dit niet doen als diegene al een uur te lang bezig is. Dan heb je dus een hele hoop stappen gemist. Als die vuller toch 2 uur doet over zijn gang, neem hem dan apart (niet op de winkelvloer) en ga praten. Ga niet aanvallend praten (de ander in de verdediging forceren) maar probeer het open aan te pakken. Presenteer de feiten, presenteer wat je hebt geconstateerd en waarom jij denkt dat het niet zo snel gaat, en vraag vervolgens ook (belangrijk) aan de vuller zelf wat hij/zij denkt dat de reden is waarom het niet zo geweldig gaat. Bespreek alle punten, stel een doel (volgende keer 10 minuten sneller of meer instructie) en kom die afspraak ook na.

Zorg dat je zelf van re-actief naar pro-actief gaat, neem je team mee in je enthousiasme en straal oprechte warmte uit. Dit zal niet van vandaag op morgen lukken, maar ik hoop dat ik een paar handvatten heb gegeven. Als je vragen hebt of advies wil, stuur maar een PM of vraag het hier. Vraag ook of je niet een beginnend leidinggevende cursus kunt krijgen. Ik heb mij door deze functie aan te nemen persoonlijk enorm kunnen ontwikkelen, en ik heb echt iets gevonden wat ik leuk vind om te doen en waar ik (volgens anderen) ook best goed in ben (geworden). Ik hoop dat dit voor jou ook het geval gaat zijn.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:33

Croga

The Unreasonable Man

En na alle reacties van de teamleiders hier wil ik, met 25 jaar management ervaring, ook graag een duit in het zakje doen....

- Als je écht wilt dat pietje die gang in een uur gedaan heeft meld hem dan niet "En dat moet binnen een uur klaar zijn". Vraag hem "Gaat dat lukken binnen een uur?". Als hij dan "ja" zegt dan heeft hij geen belofte aan jou gedaan maar aan zichzelf. Dat is oneindig veel meer waard. Lukt het hem dan nog niet, vraag hem dan gewoon "Hey dude, je dacht dat dat binnen een uur zou kunnen, kan ik je ergens mee helpen om te zorgen dat dat volgende keer ook lukt?". De kern: Intrinsieke motivatie is oneindig veel beter dan extrinsieke motivatie.
- Ja, als iemand met zijn telefoon aan het kutten is dan mag je hem gerust vragen of er iets belangrijks aan de hand is. Maar realiseer je heel goed dat die telefoon er geen drol toe doet. Als iemand zijn werk netjes doet en op tijd af krijgt wat maakt het dan uit dat hij af en toe met z'n telefoon aan het kutten is? Realiseer je heel goed dat iemand buiten zetten de motivatie van de hele groep in één keer vernield en dat is heel lastig te herstellen. De kern: Regels dienen een doel. Dat doel is belangrijk, de regel niet. Stuur dus niet op de regel.

Als teamleider is je doel de vakkenvullers te helpen het werk te voltooien. Je bent geen slavendrijver, je bent het hulpje van de mensen die het werk moeten doen. En dus moet je alles in het werk stellen om te zorgen dat de mensen hun werk kunnen doen. Dat is het enige wat telt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Croga schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 14:22:
En na alle reacties van de teamleiders hier wil ik, met 25 jaar management ervaring, ook graag een duit in het zakje doen....

- Als je écht wilt dat pietje die gang in een uur gedaan heeft meld hem dan niet "En dat moet binnen een uur klaar zijn". Vraag hem "Gaat dat lukken binnen een uur?". Als hij dan "ja" zegt dan heeft hij geen belofte aan jou gedaan maar aan zichzelf. Dat is oneindig veel meer waard. Lukt het hem dan nog niet, vraag hem dan gewoon "Hey dude, je dacht dat dat binnen een uur zou kunnen, kan ik je ergens mee helpen om te zorgen dat dat volgende keer ook lukt?". De kern: Intrinsieke motivatie is oneindig veel beter dan extrinsieke motivatie.
- Ja, als iemand met zijn telefoon aan het kutten is dan mag je hem gerust vragen of er iets belangrijks aan de hand is. Maar realiseer je heel goed dat die telefoon er geen drol toe doet. Als iemand zijn werk netjes doet en op tijd af krijgt wat maakt het dan uit dat hij af en toe met z'n telefoon aan het kutten is? Realiseer je heel goed dat iemand buiten zetten de motivatie van de hele groep in één keer vernield en dat is heel lastig te herstellen. De kern: Regels dienen een doel. Dat doel is belangrijk, de regel niet. Stuur dus niet op de regel.

Als teamleider is je doel de vakkenvullers te helpen het werk te voltooien. Je bent geen slavendrijver, je bent het hulpje van de mensen die het werk moeten doen. En dus moet je alles in het werk stellen om te zorgen dat de mensen hun werk kunnen doen. Dat is het enige wat telt.
Zeker waar allemaal, echter zal ook niemand er moeite mee hebben als er even gekeken wordt hoe laat het is op de telefoon als het werk verder allemaal prima is, maar helaas denken mensen van 15/16 jaar dat om de 5-10 minuten op de telefoon kijken op werk iets doodnormaals is.. Als je een kantoorbaan hebt waarbij dat kan: prima, vooral doen!

Maar als vakkenvuller (en dus bijbehorende leeftijdsgroep en werkzaamheden) heeft dat niks met werk te maken, en als de afspraak "geen telefoons" is, dan is dat ook gewoon een afspraak imho. Je kunt niet tegen iemand die zijn gang wel op tijd af heeft zeggen dat hij prima een paar minuten op zijn/haar telefoon mag kijken en tegen een ander van niet. Het blijven tieners en die reageren anders dan volwassenen. Daarbuiten is het een winkel waar klanten lopen, het ziet er niet uit als iedereen wat op z'n telefoon aan het kijken is, op tijd klaar of niet. Maar goed, dat is hoe ik erover denk.

Als laatste heeft Pietje geen enkel besef van of een uur realistisch is of niet, dat is een inschatting van jezelf. Pietje weet niet of hij 250 of 400 colli vracht moet vullen. Hij gaat ervan uit dat als ik een timeframe van een uur geef, ik dat timeframe realistisch heb ingeschat (en daar heb ik hulpmiddelen voor). Het geeft veel voldoening voor zo iemand als het ook echt lukt binnen de gestelde tijd. Op basis van statistiek moet een bepaalde snelheid per type gangpad gewoon te halen zijn, zit je daar ver onder (of boven!) gaat er ergens iets mis. Waar dat aan ligt moet je als teamleider van een vulploeg zien te achterhalen. Als je daar zin in hebt natuurlijk, want velen doen het gewoon voor de euro extra per uur en verder boeit het hun geen bout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Knip, op de man spelen doen we niet.. Verder lijkt het er op dat je adviseert om 16-jarige vakkenvullers te benaderen als hooggeschoolde volwassenen. Dat gaat niet vliegen.

[ Voor 30% gewijzigd door Outerspace op 22-01-2020 01:06 ]

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 590973

Nooit problemen gehad met gebruik van mobiel toen ik nog vakkenvuller was (tien jaar geleden inmiddels). Daarbij deed ik dit natuurlijk niet op de winkelvloer, maar in het magazijn. Wat ze ervoor terug kregen? Gemotiveerde medewerkers die zich ook verantwoordelijk voelen. Je oogst altijd wat je zaait en als het een veredelde buitenschoolse activiteit word, zal er vooral tegen- ipv samen-gewerkt worden. Just my 2 cents >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:33

Croga

The Unreasonable Man

Kuusj schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 15:23:
en als de afspraak "geen telefoons" is, dan is dat ook gewoon een afspraak imho.
Als je iemand als een kind behandelt dan zal hij zich als een kind gaan gedragen. Als je een volwassene (ja, met 16 ben je volwassen) als volwassene behandelt dan zal hij zich als volwassene gaan gedragen.

"Afspraak is afspraak" geld alleen wanneer iemand zelf bewust die afspraak gemaakt heeft. Iets opleggen werkt niet. Niet bij jou, niet bij mij en niet bij een vakkenvuller van 16.
Als laatste heeft Pietje geen enkel besef van of een uur realistisch is of niet, dat is een inschatting van jezelf. Pietje weet niet of hij 250 of 400 colli vracht moet vullen.
En hoe gaat hij dat besef krijgen dan? Dat gaat hij krijgen door die inschatting te maken en vervolgens op z'n bek te gaan, of niet.
Daarnaast gaat het niet om het besef of iets zo snel kan of niet, het gaat om de intrinsieke motivatie. Het feit dat hij zelf gezegd heeft dat het kan zal zorgen dat hij zelf zal proberen het te halen.

En natuurlijk moet jij als teamleider een idee hebben of het realistisch is. En natuurlijk moet jij als teamleider achterhalen wat er mis gaat als het niet gehaald wordt. Maar als je iemand alleen maar verteld "Jij moet dit binnen een uur doen" dan is dat niet motiverend en zal het zeker nooit sneller gaan dan een uur.

Wat je eens moet proberen is keer op keer vragen of het realistisch is en als iemand dan zegt "ja, duh, zeker" en je hebt een beetje rapport met ze, vragen "Oh, dus jij denkt dat het sneller kan?". Moet je eens kijken wat dat op kan leveren....
FirePuma142 schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 15:54:
<knip>Verder lijkt het er op dat je adviseert om 16-jarige vakkenvullers te benaderen als hooggeschoolde volwassenen. Dat gaat niet vliegen.
Niet op de man. Dien dan een TR in.
En ja, ik adviseer om iedereen te behandelen alsof het mensen zijn die voor zichzelf kunnen zorgen. Zoals al gezegd; je krijgt wat je verwacht. Als jij mensen behandelt als kind, zullen ze zich gedragen als kind.

[ Voor 4% gewijzigd door Ardana op 23-01-2020 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Croga schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 17:08:
Quote deels verwijderd.
En ja, ik adviseer om iedereen te behandelen alsof het mensen zijn die voor zichzelf kunnen zorgen. Zoals al gezegd; je krijgt wat je verwacht. Als jij mensen behandelt als kind, zullen ze zich gedragen als kind.
Nogmaals, houd het respectvol of vecht het ergens anders uit. Niet hier.

Er is een verschil tussen iemand als een kind behandelen en iemand als een hooggeschoolde volwassene behandelen. Het gaat hem nu juist om de nuance. Dat lijkt aan je voorbij te zijn gegaan.

Je zit iets te veel in de zelfsturende teams hoek vast heb ik het idee. Daar heb je een organisatie voor nodig die daar op is ingericht en een hoge mate van zelfstandigheid in methodes, technieken, planning, taken en resultaten kent. Dan ben je bij een vakkenvuller totaal aan het verkeerde adres.

Ook is een teamleider geen hulpje, hij is degene die en faciliteert en stuurt. Een beetje minder Agile maar een beetje meer agile denken zou enorm helpen.

[ Voor 48% gewijzigd door Ardana op 23-01-2020 19:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
[...]

Als je iemand als een kind behandelt dan zal hij zich als een kind gaan gedragen. Als je een volwassene (ja, met 16 ben je volwassen) als volwassene behandelt dan zal hij zich als volwassene gaan gedragen.
Uit welk land kom jij? In Nederland is dat nog altijd wettelijk 18 en mentaal ligt de leeftijd waarop iemand volwassen is nog wel flink hoger...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

[...]

"Afspraak is afspraak" geld alleen wanneer iemand zelf bewust die afspraak gemaakt heeft. Iets opleggen werkt niet. Niet bij jou, niet bij mij en niet bij een vakkenvuller van 16.

[...]

En hoe gaat hij dat besef krijgen dan? Dat gaat hij krijgen door die inschatting te maken en vervolgens op z'n bek te gaan, of niet.
Daarnaast gaat het niet om het besef of iets zo snel kan of niet, het gaat om de intrinsieke motivatie. Het feit dat hij zelf gezegd heeft dat het kan zal zorgen dat hij zelf zal proberen het te halen.

En natuurlijk moet jij als teamleider een idee hebben of het realistisch is. En natuurlijk moet jij als teamleider achterhalen wat er mis gaat als het niet gehaald wordt. Maar als je iemand alleen maar verteld "Jij moet dit binnen een uur doen" dan is dat niet motiverend en zal het zeker nooit sneller gaan dan een uur.

Wat je eens moet proberen is keer op keer vragen of het realistisch is en als iemand dan zegt "ja, duh, zeker" en je hebt een beetje rapport met ze, vragen "Oh, dus jij denkt dat het sneller kan?". Moet je eens kijken wat dat op kan leveren....

[...]

Och kinneke toch, het moet blijkbaar ad-hominem anders kun je je punt niet maken?
Met alle respect, maar iemand van 16 is niet volwassen (voor de wet niet, mentaal niet: gewoon niet eigenlijk)... Ik denk dat je vergeet dat je hier niet te maken hebt met volwassenen (25+) die op professioneel niveau presteren maar met jongeren van 14/15/16 jaar die net hun eerste bijbaantje hebben en op een enkeling na echt heel duidelijke instructies en regels nodig hebben om het voor de teamleider enigszins overzichtelijk en ook leuk te houden.

Je mag het van mij proberen hoor, laat de teugels maar vieren. Ik ben oprecht benieuwd wat daar van terecht komt. Ik heb echter nog nooit gehoord/meegemaakt dat het een goed idee is om de werknemers zelf maar te laten zeggen wat ze accepteren en wat niet qua regels. Het is m.i. heel simpel: een regel is een regel. Net als een wet een wet is. Wil je je daar niet aan houden ga je maar ergens anders werken waar dat wel normaal is of ervaar je de consequenties. Als ik met jou (bij wijze van) afspreek dat er geen gebruik wordt gemaakt van een mobiele telefoon onder werktijd, dan kun je daar mee akkoord gaan of je kunt er schijt aan hebben. In het laatste geval heb je gewoon heel snel, heel veel pech met je baantje. Ik vind dat allemaal doodnormaal en *juist* volwassen en professioneel gedrag. Ik wil wel eens meemaken in welk bedrijf dat anders gaat.

Ik vind dat het niet gebruiken van mobiele telefoons op de winkelvloer een prima regel is, enerzijds omdat het gewoon echt niet nodig is (je werkt ten slotte, en werk is geen vrije tijd), en anderzijds omdat men het steeds normaler gaat vinden en je continue politieagent kunt gaan spelen omdat Jan en alleman op de telefoon bezig is i.p.v. met werk. Nogmaals: even kijken hoe laat het is, of even 2 minuten in het magazijn? Prima! Als het maar niet gaat overheersen, en dat is een heel gevaarlijke balans bij iets als een vulploeg.

Wat ik overigens bedoel met die vultijden: Pietje *weet* letterlijk niet wat hij die dag moet gaan vullen en hoe veel/weinig dat dit is. Ik kan wel bij iedereen gaan opratelen hoe veel colli ze moeten vullen maar daar schiet ook geen hond wat mee op want dit kun je zelf makkelijk omrekenen naar minuten. En ook hier weer: je overschat de gemiddelde vulploegmedewerker.. Die gaat niet zeggen "ja duh", zo is de realiteit niet. Als je geen tijd geeft voor iets wat 1 uur moet duren zijn ze 2 uur bezig zoals OP ook is gebeurd. Het gaat erom dat ze een norm/rode draad hebben waar ze zich aan kunnen vasthouden. 15% eerder of later is niet erg, maar zo geef je iig een indicatie hoe lang het mag duren en spoor je ze ineens aan om toch maar een beetje door te vullen i.p.v. iedere 3 colli een theekransje te houden met collega's.

Op je laatste alinea, ook al is het niet naar mij gericht, wil ik ook even reageren. Natuurlijk moet je mensen als mens behandelen en ik denk ook dat er geen goede leidinggevende is (waar dan ook) die anders zal beweren. Echter kun je zoals ik eerder schreef wel aanpassingen doen in het hoe en wie, maar het wat staat gewoon vast. Klaar, einde verhaal. Als iemand zich niet aan de wat wil houden wordt diegene op dat gedrag aangesproken. Als je dat goed doet drink je die avond nog samen een pilsje op terras. Het moet gewoon gezellig zijn als team, maar het moet ook duidelijk zijn dat er regels zijn en afspraken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

[...]

Dat geldt wellicht voor sommige 16-jarigen en in sommige omstandigheden, maar het is zeer zeker geen absolute waarheid. Er zijn genoeg mensen die uitstekend gedijen onder een strikt werkregime met harde kaders en enorm veel plezier halen uit het naleven daar van. En soms zijn die mensen 16.
Dat is extreem kort door de bocht, zie mijn opmerking hier boven. Het ligt bijvoorbeeld ook aan de inhoud van de afspraak, maar of iemand bewust een afspraak heeft gemaakt is absoluut geen garantie voor opvolging of zelfs maar een poging daar toe. De interpretatie van de reden waarom de afspraak niet gehaald is kan compleet verschillen: dozen te zwaar, vakken te klein, hulp te weinig, tijd te kort, afstand te lang, rolkooiwiel stuk, noem maar op.

Ook, de intentie kan anders zijn dan de bevestiging doet vermoeden: Een "Ja" horen is iets anders dan een "Ja" krijgen. Je kunt geen intrinsieke motivatie opwekken door een Ja'tje op te halen. Als het zo eenvoudig was, dan kon iedereen een wereldmanager zijn. Helaas is dat niet zo.
[...]

Hier maak je dezelfde denkfout: als iemand zelf iets zegt is er geen enkele garantie dat diegene het zelf zal proberen te halen. Jij noemt het op zijn bek gaan, hij noemt het irreële verwachtingen. Er zitten enorme verborgen aannames in die bewering, zoals het überhaupt aanwezig zijn van intrinsieke motivatie, werkhouding, mentale weerbaarheid, groepsdruk en ga zo maar door. One size (zelf je afspraak maken) does not fit all at all.
Alweer extreem kort door de bocht. Wat als het team waar diegene in terecht komt competitief is en diegene zelf ook? En hij wil graag winnen? Dan hoef je geen afspraak te maken en vliegen voor je het weet de lege dozen je om de oren. Ook hier geldt: Je doet enorm veel verborgen aannames.
Het blijft een trend... Een beetje bijdehante vakkenvuller geeft je als antwoord dat ze eigenlijk een half uur langer nodig hebben. Extra betaald, sfeertje is prima en minder hard werken. Win, win, win.

Het lijkt alsof je niet bijzonder veel kaas gegeten hebt van management. Ik denk dat het komt doordat je ervaring wellicht niet zo uitgebreid is als je verkondigt. Ook lijkt het voornamelijk theoretisch gestoelde nieuwe-management-inzichten. Die boeken heb ik ook gelezen. En ja, ook daar is een plek voor. De supermarkt, not so much.

Management richt zich niet alleen op het individu, maar op de organisatie waar je verantwoording voor draagt. Dat kan een vulploeg zijn. Het is de kunst om zowel de organisatie als het individu succesvol te laten zijn. En dat kan op vele manieren, waarbij het bewust maken van afspraken een optioneel en slechts een van de vele radertjes in het geheel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1336034

Bedankt allemaal voor jullie tips en adviezen, het gaat al een heel stuk beter en soepeler. Er is echter nog een situatie waarin ik jullie advies kan gebruiken: hoe kan ik het best reageren wanneer een vuller niet mijn instructies opvolgt? Soms heb je er bijvoorbeeld een bijdehandje tussenzitten die niet luistert, vraag ik of diegene na het vullen zijn karton wilt weggooien, krijg ik een hele smeekbede te horen "Neeeee daar heb ik echt geen zin in, doeii." Het komt dan ook soms voor dat diegene het daadwerkelijk niet doet en maar wat anders gaat doen waar die wel zin in heeft.

Edit: ik post ff vanaf een ander account omdat ik mijn inloggegevens van het vorige ben vergeten.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 1336034 op 05-02-2020 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnyDon
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21-05 17:09
Grappig, want een vriend van mij is laatst Teamleider geworden en hi doet het heel goed, heeft altijd uren over, mensen zijn blij met hem etc.

Ik denk dat je (ligt aan de leeftijd waar jouw vakkenvullers in zitten) een beetje informeel met hun kunt praten. Probeer dan niet echt te erg er bij te horen maar gewoon wat meer op hun niveau te zitten.

Voorbeeld: Teamleider(19 jaar): Yo man, kan je die kar nog even snel kantelen dan ben je echt een strijder.
Vakkenvuller(16 jaar oud): Ja tuurlijk gast.

Je merkt dat op deze manier de vakkenvullers wat comfortabeler met je zijn maar ook dat ze harder voor jou willen werken. Beschouw het niet zo snel als serieus werk.

Zelf moet je ook hard gaan werken. Ik merk namelijk dat als de teamleider een beetje rond loopt en weinig doet dat de vakkenvullers zijn energie een beetje kopiëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Anoniem: 604938 schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 07:37:
[...]

Ik weet niet of de magazijnman nog een principe is, maar die is je beste vriend. Als die zijn werk niet goed doet ontploft het magazijn en die chaos is in de winkel te merken. Zorg altijd dat het magazijn op orde is, dat is ook jouw verantwoordelijkheid als teamleider.
Afhankelijk van het formaat magazijn kan de magazijnman op hetzelfde niveau staan als de teamleider, alsnog moet je het samen doen maar dat is dan niet direct de verantwoordelijkheid van de teamleider vulploeg. Zorg wel ervoor dat het duidelijk is wat je nodig hebt en wat hij nodig heeft van de vulploeg.

Voorbeelden zijn hierin het duidelijk plaatsen van de te vullen containers, het wegbrengen van de lege containers en het verwerken van het afval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark31
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 15-01-2022
Je eigen sociaal opstellen is altijd positief, het is de kunst om je collega's te triggeren om hard te werken maar ook op een goede manier.
Als je alleen gaat zeiken en extreem bazig gaat doen werkt ook averechts want dan denken veel mensen van waarom zou ik harder gaan lopen voor zo een lul.
Wel redelijk lomp geformuleerd maar zo werkt het wel.
Met een goede sfeer zullen je collega's ook meer voor jou willen doen omdat jij hun dan ook een goed gevoel geeft.
Maar je moet wel duidelijk zijn op de momenten dat je moet aanpakken en het beste is zelfs om dan zelf ook mee je mouwen op te stroken dat je laat zien dat je het echt met zijn allen als team doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lezparanza
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07-05 12:04
Buiten alle tips over hoe om te gaan met x en y. En over hoe je nou met de 'vakkenvuller' om moet gaan. Wil ik ook nog wel even een duit in het zakje doen met mijn 15+ jaar management ervaring.

Wees je bewust van je eigen valkuilen. Als je van jezelf weet waar je triggers liggen is het veel gemakkelijker om één lijn uit te stralen naar je medewerkers. Door te voorkomen dat een trigger tot een reactie leidt. En probeer een stijl te vinden die bij je karakter past. Als je van nature een sociaal, extrovert en joviaal persoon bent, dan gaat het niet werken om een autoritaire stijl toe te passen. En vice versa.

Oh ja, en medewerkers zijn net mensen. Je kan een heel plan opstellen, maar dan doen ze gewoon niet wat je van te voren had bedacht in je plan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Anoniem: 1336034 schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 12:25:
Bedankt allemaal voor jullie tips en adviezen, het gaat al een heel stuk beter en soepeler. Er is echter nog een situatie waarin ik jullie advies kan gebruiken: hoe kan ik het best reageren wanneer een vuller niet mijn instructies opvolgt? Soms heb je er bijvoorbeeld een bijdehandje tussenzitten die niet luistert, vraag ik of diegene na het vullen zijn karton wilt weggooien, krijg ik een hele smeekbede te horen "Neeeee daar heb ik echt geen zin in, doeii." Het komt dan ook soms voor dat diegene het daadwerkelijk niet doet en maar wat anders gaat doen waar die wel zin in heeft.

Edit: ik post ff vanaf een ander account omdat ik mijn inloggegevens van het vorige ben vergeten.
Waarom vraag je het? "Hee, gooi even nadat je klaar ben je karton weg. De pers staat daar en daar". klaar. Het is geen vraag maar een opdracht. Geef ze geen keuze. Ze komen er om te werken, niet om te doen waar ze zin in hebben. Behandel ze dus ook zodanig en pik het niet als je een grote bek terug krijgt.

[ Voor 6% gewijzigd door SmurfLink op 05-02-2020 16:31 ]

Pagina: 1