Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zonnepanelen: Twee daktypes op 1 omvormer mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• fritsspits73
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 03-01-2021
Hallo,

Ik zit met de volgende vraag..

Wil/kan op mijn puntdak alleen zonnepanelen op het oosten plaatsen. (andere kant is van de buren). Dit zal te weinig opleveren. Ik heb ook de mogelijkheid om panelen op een plat dak in de tuin te leggen.

Kan ik dit combineren met een 1 fase omvormer?
Ik wil dan op 8 panelen op het oosten leggen (schuin dak) en 9 panelen op het platte dak (zuidgericht).
Dus allebei op een aparte MPP tracker..

Wil hiervoor een Growatt 5000 gebruiken gecombineerd met 17x Sunrise Mono Percium 325 panelen.

Wat denken jullie? Wordt de afstand naar de omvormer dan niet te veel?

Alvast bedankt!!

Grt Frits

Alle reacties

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:41
je zegt nergens hoe lang de afstand is :)
Maar dc kan wel 100 meter hebben hoor als je voldoende dikte kabel neemt. 4000W omvormer is ruim zat ook.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06:34
Hoe schuin is je puntdak?
En ik zou idd zorgen dat je 1 fase omvormer niet meer doet dan 3680W (230V x 16A). Dan kan je hem ook blijven gebruiken als je ooit naar 3 x 25A 3-fase aansluiting overstapt.

Wij hebben zelf 2 x 16 270Wp op het oosten liggen (20 graden dak) op twee SB3600 omvormers. Dus per omvormer 4320Wp. Vanwege de ligging kom ik nooit tegen de max van de omvormer aan.

En .. oost is niet in alle situaties slecht dus goed rekenen en uitzoeken wat kan.

• fritsspits73
Geen idee hoe schuin mijn dak is!
Zal het eens opmeten vanavond..
Dus je hebt voor elke omvormer een aparte groep?

Afstand:
Van laatste paneel van schuindak naar omvormer: ca.15m
Van laatste paneel van platdak naar omvormer ca.4m

• duvekot
fritsspits73 schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 14:08:
Dus je hebt voor elke omvormer een aparte groep?
Ja, elke een eigen groep van 16A. Op die manier kan ik bij overgang naar 3-fase elke omvormer aan een andere fase hangen.
Sluit je een zwaardere omvormer aan (wat kan op een 35/40A 1 fase aansluiting dan kom je in de knel als je overgaat omdat je bij 3-fase 25A aansluiting eigenlijk maximaal maar groepen van 16A er achter mag hebben. (Volgens de richtlijnen waar je natuurlijk van zou kunnen afwijken)

• fritsspits73
Het dak is 30 graden. Ik heb ook de mogelijkheid om alles op een plat dak te gooien maar dan zit ik met schaduw van de buren (uiteraard:-)) Ik twijfel nog wat te doen..
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/rqgbn7rwg.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/k9yip93v.jpg

• duvekot
30 graden helling op 90 graden (oost) levert een correctie factor van 0.86 op. Dat valt mee.

Ik zou dus eerst alles op het schuine dak zetten

Hoeveel panelen zou je op je volledige dak kwijt kunnen? Wat zijn de afmetingen? En zitten er nog pijpjes/schoorstenen etc in de weg?

Op je platte dak moet je ook nog opletten met de opstelling zodat er geen schaduw op de achterliggende panelen komt.

• fritsspits73
Er zitten 2 afvoeren en een "schoorsteen" in de weg. Maar links daarvan kan ik 10 panelen in landscape kwijt zonder dat ze in de schaduw van de afvoeren komen te staan.
De rest zou ik dan dus op het platte dak kunnen leggen maar hoe?
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/frhsgfo2en.jpg
Pagina: 1