[Windows 10] Is mijn PC geschikt?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haaswijk1
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-12-2023
Hallo,

ik heb nog een oudere PC waarop ik graag Windows 10 wil installeren. Volgens de systeemeisen van Microsoft is het mogelijk, maar ik heb mijn twijfels over de processor en de onboard grafische chip.

AMD Athlon II X2 250 (3 GHz)
2 GB RAM (1,75 GB beschikbaar)
NVIDIA GeForce 7025 / nForce 630a

Een lijst met compatible AMD hardware kon ik niet vinden. Zal Windows 10 hier fatsoenlijk op draaien, desnoods 32bit? Helaas ook geen SSD aanwezig.. :X

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-08 14:52
Het kan, of het fatsoenlijk draait: waarschijnlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haaswijk1
unfor schreef op maandag 20 januari 2020 @ 20:01:
Het kan, of het fatsoenlijk draait: waarschijnlijk niet.
Dat wordt dus een nieuwe PC. Balen, want het enige dat ik ermee doe is internetbankieren. Hij draait nu nog op Windows 7 en dus niet meer veilig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20-09 23:31

-36-

Trust me. I'm an amateur

De cpu is geen probleem, de gpu geeft met universele drivers waarschijnlijk slechts een minimale resolutie. Ook 2 Gb is erg weinig. ik zou er de tijd en moeite niet meer insteken maar een nieuwe PC halen

toevoeging reactie hierboven. Als je van w7 een key heb kun je deze tijdens de w10 installatie gewoon invullen. maar voor >€50,- koop je waarschijnlijk al een pc die beter geschikt is

[ Voor 31% gewijzigd door -36- op 20-01-2020 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
haaswijk1 schreef op maandag 20 januari 2020 @ 20:04:
[...]

Dat wordt dus een nieuwe PC. Balen, want het enige dat ik ermee doe is internetbankieren. Hij draait nu nog op Windows 7 en dus niet meer veilig.
Als dat alles is dan zou ik het gewoon doen, je kun nog steeds gratis upgraden.
Zoveel mogelijk services en applicaties uit zetten die je niet gebruikt,

[ Voor 9% gewijzigd door unfor op 20-01-2020 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20-09 23:31

-36-

Trust me. I'm an amateur

Anders probeer je een lichte Linux variant als het toch alleen om de browser gaat. bv Lubuntu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haaswijk1
Thanks, ik zal het gewoon proberen. Maakt het voor de performance nog uit of ik de 32- of 64bit versie van Windows 10 neem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unfor
Er is geen reden om tegenwoordig nog 32 bit te installeren, gewoon 64bit pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haaswijk1
unfor schreef op maandag 20 januari 2020 @ 20:22:
Er is geen reden om tegenwoordig nog 32 bit te installeren, gewoon 64bit pakken.
Die zal dus niet trager werken op zo'n oud systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
2GB RAM is voor fatsoenlijk draaien van Windows 10 x64 te weinig. Een linux distributie die licht kan draaien en Firefox kan draaien kan net voldoende zijn voor internetbankieren maar of je er lang plezier van hebt is maar de vraag. Tip: "trakteer" je zelf eens op een leuke 2e hands PC met enigszins recente specs en je hebt waarschijnlijk een systeem wat langer mee kan en zuiniger is, verdien je hem op termijn misschien nog terug. Er is genoeg te vinden in V&A zelfs met SSD

[ Voor 21% gewijzigd door akimosan op 20-01-2020 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:33

nelizmastr

Goed wies kapot

haaswijk1 schreef op maandag 20 januari 2020 @ 20:28:
[...]

Die zal dus niet trager werken op zo'n oud systeem?
Voor een paar euro een extra 2GB stickje DDR2 halen (zal wel een Asus M2N68 serie plankje zijn oid) en dan draait het al wat beter. Je ingebouwde video snoept al 256MB weg, dus dan is er echt te weinig over voor normaal gebruik. W10 in de huidige staat wil eigenlijk minimaal 4GB, als 64-bit

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boers706
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06:55
Ik heb dit weekend windows 10 32 bits geïnstalleerd op een oude Aldi pc. De processor is een core2duo en er zit 1 GB geheugen in. Ding draait als een tierelier. Wel met SSD overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Laatst online: 10:51

TheVMaster

Moderator WOS
nelizmastr schreef op Monday 20 January 2020 @ 21:49:
[...]

Voor een paar euro een extra 2GB stickje DDR2 halen (zal wel een Asus M2N68 serie plankje zijn oid) en dan draait het al wat beter. Je ingebouwde video snoept al 256MB weg, dus dan is er echt te weinig over voor normaal gebruik. W10 in de huidige staat wil eigenlijk minimaal 4GB, als 64-bit
64 bit draait ook gewoon keurig met 2 GB overigens, het is wat krap...maar draaien doet het wel. Dat gaat met de 32-bits versie echt niet ineens veel sneller performen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haaswijk1
Toch maar eens wat €€€ investeren dan. Nu nog jarenlang Windows 7 blijven gebruiken voor bankzaken lijkt me veiligheidstechnisch niet verstandig.

[ Voor 7% gewijzigd door haaswijk1 op 20-01-2020 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Als het echt alleen voor bankzaken is, zou ik lekker een Linux-distributie kiezen met Firefox of Chromium (in beide gevallen met de nodige privacy-tools ter bescherming).

Die moet je ook wel up-to-date houden maar is bijna zeker veiliger dan Windows. En ik wil hier absoluut NIET een OS-war beginnen maar zeker als je de user meerekent, kun je onder Linux minder snel wat fout doen dan Windows. :) En aangezien jij aangeeft dat je enkel een webbrowser nodig hebt, zou ik dat lekker kiezen en het geld in je zak houden.

Alternatief zou je voor een ChromeBook kunnen gaan, daar heb je ook goedkope edities van en ook daar heb je je minder zorgen te maken, hoewel de attack surface wel groter is, denk ik.

[ Voor 4% gewijzigd door Room42 op 20-01-2020 23:17 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haaswijk1
Room42 schreef op maandag 20 januari 2020 @ 23:17:
Als het echt alleen voor bankzaken is, zou ik lekker een Linux-distributie kiezen met Firefox of Chromium (in beide gevallen met de nodige privacy-tools ter bescherming).

Die moet je ook wel up-to-date houden maar is bijna zeker veiliger dan Windows. En ik wil hier absoluut NIET een OS-war beginnen maar zeker als je de user meerekent, kun je onder Linux minder snel wat fout doen dan Windows. :) En aangezien jij aangeeft dat je enkel een webbrowser nodig hebt, zou ik dat lekker kiezen en het geld in je zak houden.

Alternatief zou je voor een ChromeBook kunnen gaan, daar heb je ook goedkope edities van en ook daar heb je je minder zorgen te maken, hoewel de attack surface wel groter is, denk ik.
Overstappen op een ander OS is natuurlijk altijd mogelijk, maar ik ben nu eenmaal een Windows fanaat! _/-\o_

Als het aan mij lag zou ik Windows 7 nog tot de zomer van 2059 blijven gebruiken, maar aangezien Microsoft de ondersteuning hiervan recentelijk heeft gestopt worden gebruikers gedwongen tot een upgrade (als ze veilig willen blijven internetten tenminste).

Waarschijnlijk wordt het dus toch tijd om m'n oude pauper PC van 11 jaar oud te vervangen voor wat nieuwers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:20

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

@haaswijk1 Welk moederbord heb je en wat is de geheuegen configuratie? 1x 2GB of 2x 1GB?

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
haaswijk1 schreef op maandag 20 januari 2020 @ 23:29:
[...]

Waarschijnlijk wordt het dus toch tijd om m'n oude pauper PC van 11 jaar oud te vervangen voor wat nieuwers.
Maar heb je het nou al getest? Straks presteert Windows 10 prima voor jou. Zeker als je er een simpele SSD in zet, en misschien wat extra RAM, zoals @_Dune_ probeert te vissen. :)

[ Voor 14% gewijzigd door Room42 op 20-01-2020 23:49 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haaswijk1
_Dune_ schreef op maandag 20 januari 2020 @ 23:40:
@haaswijk1 Welk moederbord heb je en wat is de geheuegen configuratie? 1x 2GB of 2x 1GB?
Ik heb geen idee. Is e.e.a. afhankelijk van het moederbord en het aantal geheugenmodules?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
haaswijk1 schreef op maandag 20 januari 2020 @ 23:49:
[...]

Ik heb geen idee. Is e.e.a. afhankelijk van het moederbord en het aantal geheugenmodules?
Ja, als jij er nu twee RAM-modules in hebt zitten, heb je 2x 1GB. Als je er maar 1 hebt, is het 1x 2GB. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haaswijk1
Room42 schreef op maandag 20 januari 2020 @ 23:48:
[...]

Maar heb je het nou al getest? Straks presteert Windows 10 prima voor jou. Zeker als je er een simpele SSD in zet, en misschien wat extra RAM, zoals @_Dune_ probeert te vissen. :)
Ach, het is het proberen waard. Een Windows 10 licentie key haal je tegenwoordig voor zo'n 11 euro. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:56
Windows 10 zal natuurlijk gewoon kunnen draaien op die pc.
Ik heb nog wel oudere athlon PC's relatief vlot werkend met Windows 10 gehad.
Maar als je echt weinig geheugen hebt (2/3GB) kan je beter 32bit gebruiken, neemt toch wat minder geheugen en disk/file resources in, maakt wel flink verschil als je geen SSD gebruikt.

En de voor de GeForce driver:
Ivanrf.com: Windows 10 GeForce Series 6 / 7 driver compatibility
Paar weken geleden zelf nog gebruikt met Windows 10 1909.
haaswijk1 schreef op maandag 20 januari 2020 @ 19:59:Als het aan mij lag zou ik Windows 7 nog tot de zomer van 2059 blijven gebruiken, maar aangezien Microsoft de ondersteuning hiervan recentelijk heeft gestopt worden gebruikers gedwongen tot een upgrade (als ze veilig willen blijven internetten tenminste).
Tja, als je nog een even door wilt met Windows 7 kan je de benodigde updates nog wel van wat alternatieve bronnen bemachtigen natuurlijk. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
haaswijk1 schreef op maandag 20 januari 2020 @ 23:52:
Ach, het is het proberen waard. Een Windows 10 licentie key haal je tegenwoordig voor zo'n 11 euro. :)
Je kan nog gewoon gratis/legaal updaten naar Windows 10 met je Windows 7 PC natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haaswijk1
The_Doman schreef op maandag 20 januari 2020 @ 23:57:
[...]

Je kan nog gewoon gratis/legaal updaten naar Windows 10 met je Windows 7 PC natuurlijk.
Ook als het gaat om een illegale Windows 7 versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:20

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

haaswijk1 schreef op maandag 20 januari 2020 @ 23:49:
[...]
Als je weet welk moederbord jij hebt en wat voor geheugen modules jij hebt, dan heb ik misschien nog wel iets liggen om het aan te vullen, maar dan is het wel handig m te weten wat jij nu hebt. O-)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haaswijk1
_Dune_ schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 00:03:
[...]

Als je weet welk moederbord jij hebt en wat voor geheugen modules jij hebt, dan heb ik misschien nog wel iets liggen om het aan te vullen, maar dan is het wel handig m te weten wat jij nu hebt. O-)
Ik ga het eerst proberen zonder hardware-upgrades. Mocht het niet lukken dan plaats ik het hier! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
haaswijk1 schreef op maandag 20 januari 2020 @ 23:59:
[...]

Dat mogen we niet zeggen maar het zal gewoon werken, ja. O-)

Microsoft vind het met Windows 10 veel belangrijker dat je het gebruikt dan dat je ervoor betaalt. Microsoft is een dienstenbedrijf geworden (Office 365, Azure Cloud, advertenties, etc.). Losse verkoop doen ze steeds minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Upgraden naar Windows 10 zal op zo'n low spec systeem erg lang gaan duren.
Beter kan je dan een clean installatie doen.
Als je geen Windows 7 key hebt of " activators :X " wilt gebruiken, dan kan je ook deze procedure volgen:
TenForums.com: Clean Install Windows 10 Directly without having to Upgrade First

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:33

nelizmastr

Goed wies kapot

haaswijk1 schreef op maandag 20 januari 2020 @ 23:59:
[...]

Officieel niet, officieus.... ga ik geen antwoord geven O-)

I reject your reality and substitute my own

Pagina: 1