CPU prestaties laag, ventilator blaast koude lucht

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1022787

Topicstarter
Mijn vraag

Sinds tweede dagen geleden heeft mijn laptop het een soort van begeven.
Hij blaast kei hard en de lucht wat eruit komt is heel koud.
De cpu prestatie zijn ook niet hoog.
Hij blaast de hele tijd in het zelfde ritme... ookal staat er helemaal niks aan.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Herinstallatie, ventilator helemaal schoongemaakt.

Heeft iemand enige idee wat het kan zijn?????

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:35
Ik denk dat C206 op je motherboard stuk is, maar mijn kristallen bol kan er naast zitten sinds je geen enkele info hebt gegeven over je laptop :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De laptop = ASUS ROG STRIX GL553VD
De processor die de laptop heeft:
IntelCore i7-7700HQ CPU @ 2.80Ghz

Welke informatie zou u voor de rest willen hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-01 17:26

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Wat is de actuele kloksnelheid als dit zich voordoet?

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@Wintervacht De actuele kloksnelheid is 0,79 GHZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
Als er koele lucht uit komt zal je cool blok misschien niet goed meer zitten of je cool pasta is uitgedroogd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@Hell-Slave Koelpasta voelt wel droog aan, het plakt niet en geef een klein beetje af, haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:34

DropjesLover

Dit dus ->

Anoniem: 1022787 schreef op maandag 20 januari 2020 @ 19:18:
@Hell-Slave Koelpasta voelt wel droog aan, het plakt niet en geef een klein beetje af, haha
Je hebt in een minuut je laptop open geschroefd en je cpu-koeler weten te demonteren? Bij een laptop :?
Zit er wel een koeler op :P

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Hell-Slave schreef op maandag 20 januari 2020 @ 19:16:
Als er koele lucht uit komt zal je cool blok misschien niet goed meer zitten of je cool pasta is uitgedroogd.
In dit geval is de lucht koel omdat de cpu ook niet warm wordt, als hij maar op 800mhz draait gebeurt er idd weinig.

Als ik me niet vergis was er eerder deze week een topic van iemand met exact dezelfde klachten, lage kloksnelheid ondanks juiste prestatie instellingen in Windows en juiste kloksnelheid in de BIOS en de ventilator die vast lijkt te staan op 100%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@DropjesLover Gisteren al laptop open geschroefd om de ventilator schoon te maken, maar hij deed dit al voordat die open was geweest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
Wintervacht schreef op maandag 20 januari 2020 @ 19:20:

In dit geval is de lucht koel omdat de cpu ook niet warm wordt, als hij maar op 800mhz draait gebeurt er idd weinig.
Waarom draait de fan dan op max snelheid als er niks gebeurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenBatt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18:19
Zonder de hele boel direct weer open te slopen, wat is de temperatuur van de CPU bij gebruik? Kan je die nog uitlezen? Als die hoog is, terwijl er koude lucht uit komt, dan weet je al waar je het probleem moet zoeken ;)

Specs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:38
Je hebt de koeler er af gehad zonder de pasta te vervangen? (en zo te horen nog met je vinger in zitten prikken ook?!)

Dan lijkt het me vrij duidelijk waar je probleem zit.

En wat ik bijzonder genoeg nog niemand anders heb zien vragen, wat zijn de temperaturen? Kan je zien in bijvoorbeeld hwmonitor.

[ Voor 10% gewijzigd door WEBGAMING op 20-01-2020 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
Hoe heet wordt je CPU eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Hell-Slave schreef op maandag 20 januari 2020 @ 19:23:
[...]

Waarom draait de fan dan op max snelheid als er niks gebeurd?
Waarom is de cpu gelimiteerd op 800MHz? Er is duidelijk iets mis ergens maar zonder meet informatie is het gissen he :p

Je doet nu net alsof ik alle antwoorden heb, maar laten we eerst eens wat onderzoeksvragen stellen:
Wat is er precies gebeurd voor het begon? Windows update, firmware update, op de grond gevallen? Zonder te weten wat er veranderd is is het vrijwel onmogelijk om er iets zinnigs over te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Er is naar mijn wetende niks veranderd, hij deed dit toen de een windows update er doorheen heeft gehaald, alleen heb ik die windows update al weer weggegooid, maar toen bleef dit nog steeds koude lucht blazen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
Wintervacht schreef op maandag 20 januari 2020 @ 19:26:
[...]

Waarom is de cpu gelimiteerd op 800MHz? Er is duidelijk iets mis ergens maar zonder meet informatie is het gissen he :p

Je doet nu net alsof ik alle antwoorden heb, maar laten we eerst eens wat onderzoeksvragen stellen:
Wat is er precies gebeurd voor het begon? Windows update, firmware update, op de grond gevallen? Zonder te weten wat er veranderd is is het vrijwel onmogelijk om er iets zinnigs over te zeggen.
Waarom geef je dan zo'n stellig antwoord?

De boel word waarschijnlijk gelimiteerd omdat het koelblok geen goed contact maakt met de koeler. Boel word heet, kan de warmte niet kwijt, en de ventilator blijft op 100% staan.
En dat de processor in die situatie niet heet zou worden is natuurlijk gewoon fout, die staat dan juist te koken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De CPU wordt 36 graden tijdens dat die alleen aan staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Zet hem dan is onder load met Intelburntest, en houd de kloksnelheid en temperaturen in de gaten.

Kan je ook antwoord geven op de andere vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
Misschien is die temp sensor gewoon stuk want 36C lijkt mij een normale waarde, misschien heeft ie 2 sensoren 1 onboard en 1 in de CPU.

[ Voor 26% gewijzigd door Hell-Slave op 20-01-2020 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Tja, idle temperaturen zeggen natuurlijk niet zo veel, maar 36 is inderdaad geen gekke temperatuur. (@TS, je weet zeker dat dit de cpu temperatuur is?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@WEBGAMING In center rog gaming center gekeken en hier geeft die inderdaad 36 graden, maar ik weet alleen niet of dat klopt..

Net in HWmonitor gekeken
Core #0 = 39 graden
Core 1 = 36-39
Core2 = 36-39
Core 3 = 36-39

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 1022787 op 20-01-2020 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Mwa, dat zal waarschijnlijk wel kloppen, software van de fabrikant is meestal wel redelijk goed.
Wil je ook eens onder load testen?

Maar nog even terug komen, je hebt de koeler er af gehad zonder de koelpasta te vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@WEBGAMING Yup, alleen nieuwe koelpasta is al onderweg, alleen hij deed dit al voordat ik uberhaupt dit ding uit elkaar heb gehaald. Welke test wil je dat ik doe?????

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 1022787 op 20-01-2020 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
Weet je nog welke windows update dit was?
Ik weet niet of windows (10) een bios update kan doen en zo je fan speed controle om zeep kan helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@Hell-Slave De gene die als laatst is uitgekomen. maar de bios firmware is 308, dat is de laatste die voor asus is uitgekomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:37

br00ky

Moderator Harde Waren
Schopje naar PMG, want dit heeft natuurlijk niets met opslag te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellowneck
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yellowneck

Dure hobby....:\

Windows Power Plan al nagekeken?

Fotogear: Canon EOS RP | Canon 400D + BG-E3 | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
Hij heeft windows al opnieuw geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Als je nieuwe pasta aan wilt brengen, moet je het oudere dan verwijderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Zijn er voor de rest nog ideeën wat het zou kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
Een kapotte sensor, fan controller, een bios fout, de heat pipe waar geen vloeistof meer in zit...

[ Voor 30% gewijzigd door Hell-Slave op 20-01-2020 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Een kapotte sensor lijkt me niet logisch, omdat de laptop nog wel kan zien hoe heet het wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
Tijd voor een nieuwe laptop dan...... ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadvet
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 27-06 16:56
Dat lijkt me een erg vroege conclusie.
Ik kan zelf nog niet helemaal vinden wat het probleem is?

Je cpu prestaties zijn 'laag'. Bedoel je daarmee dat zn kloksnelheid laag is? Dat is namelijk prima in idle.
Als je in games of tijdens renderen merkt dat de laptop veel trager is dan voorheen, dan zou ik toch echt verwachten dat of de temperatuur, of de kloksnelheid omhoog gaat.
Doe je deze tests terwijl je laptop aan de netstroom hangt?

i5-6400, r9 280x, 8g ram, BenQ GW2470H, NZXT S340 Black | i5-4570, XFX 7970, 8g ram, Acer X223W, FD Core1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:31

Tazzios

..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:43
Bios reset / default settings terugzetten?
Eventueel reflash?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PEBKAC
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 30-06 07:53
Wat @The_Doman zegt een eventueele reflash van het BIOS zou kunnen helpen en is zeker het proberen waard :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
shadvet schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 08:00:
Dat lijkt me een erg vroege conclusie.
Ik kan zelf nog niet helemaal vinden wat het probleem is?
Gaat er dan ook gewoon om dat deze TS gewoon met 90% van de vragen/suggesties niets doet. En dan soms ook nog een beetje bijdehand reageert ook.
Dan moet je het ook gewoon maar zelf uitzoeken.

En voor de duidelijkheid, een kapotte sensor geeft vaak een vaste temperatuur aan, dat kan 100, 0, 384, 564, of misschien ook wel 34 zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door WEBGAMING op 21-01-2020 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De pasta is vervangen en hij blaast nog steeds, rip me laptop, haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@shadvet De kloksneld is 0,79 GHZ. Dit is als die opgestart is en er niks open staat en ja hij zit aan het netstroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@The_Doman Bios is gerest, alleen jammer genoeg heeft dit niet geholpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Anoniem: 1022787 schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 16:45:
@shadvet De kloksneld is 0,79 GHZ. Dit is als die opgestart is en er niks open staat en ja hij zit aan het netstroom.
Dat is normaal als je processor niets te doen heeft, ooit gehoord van Intel speedstep?
Zodra je het systeem gaat belasten door programma's te starten moet de snelheid wel omhoog gaan.

Als de processor altijd blijft steken op 800Mhz bij een lage temperatuur en een cpu fan op volgas zit je in een soort limp mode. Geen idee waardoor dit komt (kapotte sensor? software iets?) maar koelpasta gaat je dan niet helpen.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@MadMarky Op het moment dat ik bij windows power plan geavanceerde pkijk en dan onder het kopje INTEL GPS, staat die beide op maximum performence, vervolgens kijk ik weer op taskmanager en is de snelheid maar 0,79 GHZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VoedoeAndVodka
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 23-06 14:36
Gebruik cinebench/aida64 of dergelijke om een 100% load op je cpu te krijgen en hou de temperaturen en fan speed in het oog via cpu-z.

Als de processor niet schakelt naar hoger dan 800mhz is er inderdaad mogelijks iets mis met intel speedstep instelling in BIOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@VoedoeAndVodka De test is afgelopen en hij is niet hoger dan 800mhz gekomen.
De bios is al een gekeerd gerest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Temperaturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01:37
MadMarky schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 17:02:
[...]

Dat is normaal als je processor niets te doen heeft, ooit gehoord van Intel speedstep?
Zodra je het systeem gaat belasten door programma's te starten moet de snelheid wel omhoog gaan.

Als de processor altijd blijft steken op 800Mhz bij een lage temperatuur en een cpu fan op volgas zit je in een soort limp mode. Geen idee waardoor dit komt (kapotte sensor? software iets?) maar koelpasta gaat je dan niet helpen.
Inderdaad Speedstep (EIST) en C-states in BIOS (bijv C1E) icm in Windows energiebeheersettings.
Kan natuurlijk best dat door een EIST/C-state setting in het BIOS en/of wat foute settings bij energiebeheer de klok vastzit en ook bij 100% load daarop blijft staan. Heb het ook wel eens met mn moederbord gehad. 800MHz is iig een typische kloksnelheid voor dat soort gevallen, 1600Mhz overigens ook. Kwestie van lezen en proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:55
Als je niks hebt gewijzigd is het in 99 van de 100 gevallen gewoon een probleem met de hardware. Lijkt mij in ieder geval een defect op het moederbord, in dit geval vermoedelijk een defecte sensor. Dat de juiste temperaturen worden weergegeven zegt overigens helemaal niks. Toevallig niet een keer wat over je toetsenbord laten vallen?

[ Voor 39% gewijzigd door NotSoSteady op 21-01-2020 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@WEBGAMING Temperaturen tijdens de test variëren van 30 tot 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AttiX
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-06 22:35
Hoe warm wordt de GPU onder load? Volgens mij worden de cpu en gpu door de zelfde heatpipe en fan gekoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@AttiX 29 Graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AttiX
Onder load? Dat lijkt mij niet een realistische waarde voor een gtx 1050. Zal even zoeken of ik wat meer kan vinden voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
AttiX schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 17:58:
Onder load? Dat lijkt mij niet een realistische waarde voor een gtx 1050. Zal even zoeken of ik wat meer kan vinden voor je.
Dat komt omdat het bij de aansturing verkeerd gaat. Daarom werkt de cpu ook continu op 800Mhz, terwijl de fan continu blaast.

Heb je Throttlestop al geprobeerd? BD PROCHOT uitschakelen.

https://www.techpowerup.c...techpowerup-throttlestop/

[ Voor 19% gewijzigd door NotSoSteady op 21-01-2020 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AttiX
Met welk programma stress je de GPU?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik weet trouwens niet of dit relevante informatie is, alleen als de faststartup aanstaat en ik start hem vervolgens opnieuw op dan heeft de cpu ineens een snelheid van 3,61GHZ '-_- vervolgnes na 30 sec weer terug bij 0.79 GHZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
Anoniem: 1022787 schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 18:18:
Ik weet trouwens niet of dit relevante informatie is, alleen als de faststartup aanstaat en ik start hem vervolgens opnieuw op dan heeft de cpu ineens een snelheid van 3,61GHZ '-_- vervolgnes na 30 sec weer terug bij 0.79 GHZ
Heb je dit al gedaan?

Heb je Throttlestop al geprobeerd? BD PROCHOT uitschakelen.

https://www.techpowerup.c...techpowerup-throttlestop/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@NotSoSteady Op het moment dat ik BR prochot uitzet behaald de processor 3,4/3,5 GHZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
Anoniem: 1022787 schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 19:13:
@NotSoSteady Op het moment dat ik BR prochot uitzet behaald de processor 3,4/3,5 GHZ
BD PROCHOT is een signaalpad naar de cpu. Hiermee kunnen je moederbord, voedingsadapter of andere componenten je snelheid terugklokken naar 800MHz. Door BD PROCHOT uit te schakelen kun je dit omzeilen in het geval dat een sensor op je moederbord defect is. Als je cpu te heet wordt zal deze nog steeds throttlen, echter kun je de laptop nu wel op een normale manier gebruiken. Het lijkt in ieder geval wel een probleem te zijn met een sensor op je moederbord.

[ Voor 49% gewijzigd door NotSoSteady op 21-01-2020 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@NotSoSteady Laptop afgekoppeld van stroom, de power button 45 secs ingedrukt, vervolgens opgestart.
De laptop behaald nu een snelheid van 3.61 GHZ, zonder keihard te blazen, ik weet nu alleen niet of dit normaal is of dat die zwaar overgeklokt is door het programma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
Anoniem: 1022787 schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 20:32:
@NotSoSteady Laptop afgekoppeld van stroom, de power button 45 secs ingedrukt, vervolgens opgestart.
De laptop behaald nu een snelheid van 3.61 GHZ, zonder keihard te blazen, ik weet nu alleen niet of dit normaal is of dat die zwaar overgeklokt is door het programma
BD PROCHOT is geen overclock, maar haalt gewoon de beperkingen van buitenaf weg. Je kan de functie ook gewoon weer activeren en kijken of het probleem terugkeert of wegblijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@NotSoSteady Het vinkje staat gwn nog aan, en toen heb ik vervolgens gedaan wat ik schreef bij de vorige opmerking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:48
En de temperaturen nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
Anoniem: 1022787 schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 20:35:
@NotSoSteady Het vinkje staat gwn nog aan, en toen heb ik vervolgens gedaan wat ik schreef bij de vorige opmerking
Dan zou het nu goed moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Normale temperaturen 30 tot 40, licht eraan welke applicatie er draaien. De prestatie bij batterij aangepast, vervolgens stabiele 1,12 GHZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
Anoniem: 1022787 schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 20:37:
Normale temperaturen 30 tot 40, licht eraan welke applicatie er draaien. De prestatie bij batterij aangepast, vervolgens stabiele 1,12 GHZ
Is prima, zo zou het moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@NotSoSteady Gelukkig wel, heeft lang geduurd, maar het was het waard, want ik kan weer gewoon mijn ding doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik wil iedereen hartstikke bedankt voor hun hulp! <3
Pagina: 1