Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redsaw66
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17-05 13:00
Zo, na een flinke zoektocht is het me gelukt om wat RAM te vinden waarvan ik dacht dat het geschikt zou zijn voor mijn moederbord en processor, ik maak gebruik van een Asus TUF B450M PLUS GAMING I.C.M een Ryzen 7 2700X.

Ben er op zich best blij mee, Asus had destijds een mooie cashback deal dus ik kan er zeker niet over klagen. Nu zit ik echter een beetje met een dilemma, het werkgeheugen welke ik gekocht heb staat wel op de QVL (Qualified Vendor List, een lijst waar compatibel RAM word weergegeven) van AMD maar helaas ben ik iets te voorbarig geweest en heb ik mis geschoten, ik heb namelijk een setje gekocht welke op de QVL staat van de 3de generatie Ryzen.

Het setje welke ik gekocht heb is: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16.

Nu vraag ik mij af of het toch mogelijk is om dit werkgeheugen redelijk geclocked te krijgen, ik krijg namelijk maar 2133mhz van de potentiele 3200mhz die de fabrikant aangeeft.

Heeft iemand tips, tricks of een momentje om mij uit te lachen? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-06 18:07
Waarschijnlijk kun je in het BIOS XMP of D.O.C.P. aanzetten. Daar moet je het geheugen kunnen "overklokken" naar 3200MHz. Een van de twee termen moeten ergens in de handleiding van het moederbord voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Redsaw66 Sowieso RAM in de grijze bankjes steken. en heb je XMP al ingesteld, het draait niet zomaar op 3200MT/s dat moet je zelf instellen(zie ook HL van je MB)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redsaw66
Xudonax schreef op maandag 20 januari 2020 @ 16:26:
Waarschijnlijk kun je in het BIOS XMP of D.O.C.P. aanzetten. Daar moet je het geheugen kunnen "overklokken" naar 3200MHz. Een van de twee termen moeten ergens in de handleiding van het moederbord voorkomen.
Thx voor je snelle bericht!

Na het selecteren van D.O.C.P krijg ik automatisch 3200Mhz als enige optie aangegeven binnen de BIOS. De timings lijken ook automatisch ingesteld te zijn bij deze selectie, als ik het systeem POST krijg ik het resultaat dat mijn systeem driemaal aan en uit gaat en vervolgens terug naar de BIOS gaat.

Ik heb tevens ook geprobeerd handmatig mijn frequency op 3200mhz, 3000mhz en 2933mhz te zetten zonder de timings aan te passen maar krijg hierin wederom hetzelfde resultaat.
Hackus schreef op maandag 20 januari 2020 @ 16:26:
@Redsaw66 Sowieso RAM in de grijze bankjes steken. en heb je XMP al ingesteld, het draait niet zomaar op 3200MT/s dat moet je zelf instellen(zie ook HL van je MB)
Bedankt voor je feedback,

Deze suggestie had ik online gelezen! Ik heb het bovenstaande in zowel de A1 en B1 als de A2 en B2 slots (kleur gematched) geprobeerd, helaas geen positieve resultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

In de grijze bankjes(B2-A2) is 2933 sowieso haalbaar met 2700X. maar ik zou het RAM omruilen voor pricewatch: Crucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK wat ook geschikt is voor latere upgrade.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:22

nelizmastr

Goed wies kapot

Redsaw66 schreef op maandag 20 januari 2020 @ 16:43:
[...]

Ik heb tevens ook geprobeerd handmatig mijn frequency op 3200mhz, 3000mhz en 2933mhz te zetten zonder de timings aan te passen maar krijg hierin wederom hetzelfde resultaat.
Ook je voltage goed gezet? Meestal moet je het geheugen op 1.35v zetten voor het DOCP profiel en een kleine overvolt wil ook wel helpen. Anders proberen op 3000 te zetten, verschil is vrijwel nihil.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redsaw66
nelizmastr schreef op maandag 20 januari 2020 @ 16:55:
[...]

Ook je voltage goed gezet? Meestal moet je het geheugen op 1.35v zetten voor het DOCP profiel en een kleine overvolt wil ook wel helpen. Anders proberen op 3000 te zetten, verschil is vrijwel nihil.
Bij het DOCP profiel word de voltage automatisch aangepast, ik heb dit echter niet meegenomen in mijn handmatige overclocks.
Hackus schreef op maandag 20 januari 2020 @ 16:53:
In de grijze bankjes(B2-A2) is 2933 sowieso haalbaar met 2700X. maar ik zou het RAM omruilen voor pricewatch: Crucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK wat ook geschikt is voor latere upgrade.
Ik ben overgestapt van BLS2K8G4D32AESEK naar deze Corsair Vengeance LPX set, juist omdat deze Crucial set mij precies dezelfde problemen gaf...

Ik test nog wat verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Redsaw66 dan doe je iets niet goed, nooit problemen ervaren en gehoord met dit ram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberto.A.G
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06-06 14:18
2133 is stock
Als het goed is moet je mem voltage op 1.35 instellen icm docp.
Check docp
Check 3200
Check 1.35
F10
Pagina: 1