een uitkomst van meerdere cellen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoogie35
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08-02-2022
Hallo,
een goede titel was al moeilijk genoeg voor de vraag die ik heb.
ik heb 4 cellen, laten we zeggen cel 1 is 20, cel 2 is 10, cel 3 is 5 en cel 4 is een vast in te geven getal. Als ik nu in cel 4 "2" invul, moet cel 1 met 2 naar beneden, dit gaat me wel lukken, de moeilijkheid ligt echter hierin: Als cel 1 "op" is, wil ik dat er van cel 2 afgetrokken word. Is dit überhaupt mogelijk of heeft iemand hier een idee over?

Bedankt alvast voor de moeite
Alex

...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:35
Snap niet helemaal wat je wilt bereiken, maar werken met "IF" in de cellen zou het doen.

cell 1: if (cell4=2,cell1-2)
cell 2: if (cell1=0,cell2-x)
etc etc.
Je kan met meerdere condities werken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@hoogie35 Misschien kun je visualiseren wat je wilt, want van jouw tekst word ik niet wijzer. ;)

Wat bedoel je met 'naar beneden'? Bedoel je dat er 2 van het getal afgetrokken moet worden of moet de cel 2 cellen omlaag geplaatst worden? En wat is "op"? Nul?

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

O, wacht, verkeerd gelezen geloof ik...

Ten eerste: Een cel kan niet tegelijk een vast getal / vrije invoer bevatten, én een formule. Je zult dus gebruik moeten maken van hulpcellen. Als je cel 1 t/m 4 A1 t/m A4 noemt, dan kun je daar de initiële waardes neerzetten: 20, 10, 5 en 'een vast in te geven getal' zoals je beschrijft.
Dan in B1 t/m B3 de formules:
B1 = max( A1 - A4, 0 );
B2 = max( min( A2 + A1 - A4, A2 ), 0 );
B3 = max( min( A3 + A2 + A1 - A4, A3, 0 )

[ Voor 173% gewijzigd door naitsoezn op 20-01-2020 14:13 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wom
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Wom

Met IF statements zou je dit kunnen doen: https://exceljet.net/excel-functions/excel-if-function. Je trekt af van de eerste cel tot de conditie bereikt is en dan trek je af van de tweede cel, etc.

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ok, dus stel
cel 1 is 20
cel 2 is 10
cel 3 is 5

In cel 4 vullen we 25 in, dan moet het worden:
cel 1 is 0
cel 2 is 5
cel 3 is 5

Is dat wat je bedoelt? En bij het uitputten van cel 2, ook weer verder aftrekken van 3?

Die cel 1,2,3, wat staat daar nu daadwerkelijk in? Een formule die data al berekent / elders vandaan haalt? Of staan daar daadwerkelijk gewoon getallen in? Het wordt mogelijk wat lastig om puur met formules dit op die cellen zelf toe te passen. Een extra rij/kolom met de resultaten na aftrek van cel 4 is wat makkelijker.

[ Voor 76% gewijzigd door Orion84 op 20-01-2020 14:15 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoogie35
Hallo,
WOM legt inderdaad goed uit wat ik bedoel.
Orion84: Ja, zo had ik het beter kunnen formuleren.
Het is lastig uit te leggen, nog een poging:

Cel 1 zijn 20 uren, cel 2 10 uren en cel 3 5 uren. Als ik nu in cel 4 het aantal "2'" ingeef, (en daarna komen er meerdere cellen als cel 5, cel 6 etc), dan moet cel 1 dus 18 worden. Maar die raakt natuurlijk een keer op, dan moet cel 2 in werking gaan waardoor die weer naar beneden gaat.
Ik geloof dat het zo wat duidelijker is. Een extra cel is geen probleem als dit het eindresultaat heiligt.
Bedankt alvast voor de toch al snelle reacties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Misschien moet je anders gewoon even conceptueel uitleggen wat je wilt bereiken, in plaats van in dit soort implementatiedetails te praten over cellen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelleDJs
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:27
Ik snap wat je bedoelt, maar ik denk dat je een oplossing met VBA moet gaan zoeken. Dat is eigenlijk programmeren in Excel.

Een andere oplossing zie ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:35
Snap er nu nog minder van dan voorheen. Mede dit stuk is erg verwarrend "en daarna komen er meerdere cellen als cel 5, cel 6 etc". Wat is het doel van die cellen? zijn dat input of output cellen??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Je wil dus uren (vakantieuren?) bijhouden van een bepaalde categorie ofzo, en die moeten gestaffeld worden opgebruikt door het verbruik in te vullen in aansluitende cellen? Dus de eerste categorie het eerst, als die op zijn de tweede, en dan de derde?

En wat als er in de eerste categorie nog 2 uren over zijn, en je wil nu 4 uren aftrekken?

[ Voor 8% gewijzigd door CodeCaster op 20-01-2020 16:07 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
hoogie35 schreef op maandag 20 januari 2020 @ 14:58:
Cel 1 zijn 20 uren, cel 2 10 uren en cel 3 5 uren. Als ik nu in cel 4 het aantal "2'" ingeef, (en daarna komen er meerdere cellen als cel 5, cel 6 etc)
De oplossing van @naitsoezn komt een heel eind in de buurt volgens mij?!

Alleen moeten er dus meer cellen zoals "cel 4" ingevoerd kunnen worden. Ik zou een aparte kolom (C) gebruiken voor de invoer en in de formule van @naitsoezn "A4" vervangen door "SUM(C:C)". Volgens mij doet dat wat je vraagt.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Ik zie geen reden waarom je met m'n eerdere suggestie niet verder zou kunnen komen :P Misschien met een kleine aanpassing om de cellen na cel 4 (dus cel 5, cel 6, etc) mee te nemen...
Je initiele getallen staan in A1:A3 (dus A1 = 25, A2 = 20, A3 = 5), en vanaf cel A4 t/m A10 staan de getallen die je in wilt vullen, dan kun je in cel B1:B3 de volgende formules invullen:
B1: =MAX( A1 - SUM(A4:A10), 0 )
B2: =MAX( A1 - SUM(A4:A10), 0 )
B3: =MAX( MIN( SUM(A1:A3) - SUM(A4:A10), A3 ), 0 )

of inderdaad de invoer in een andere kolom te plaatsen zoals @Xander hierboven voorstelt. Dan ben je ook niet meer afhankelijk van hoe veel invoervelden je in de formule opneemt. :)

[ Voor 16% gewijzigd door naitsoezn op 20-01-2020 16:12 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09-10 22:38

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Ik heb het idee dat @naitsoezn de juiste (technische) oplossing heeft. Volgens mij levert dat in de praktijk alleen een onhandig geheel op en leveren wat hulpkolommen een veel beter beeld op.

Misschien kan TS uit de doeken doen welk probleem hij wil oplossen zonder de eigen oplossingsrichting mee te nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:34
Afgaande op de informatie van TS, en de interpretatie van de de andere Tweakers, denk ik dat dit de bedoeling is.

Als dat zo is, is het nu wel al helemaal voorgekauwd, dus mochten er kleine dingen anders moeten, dan hoop ik dat TS wel eerst even zelf gaat puzzelen ;-)

https://docs.google.com/s...mZv185BA/edit?usp=sharing

Oeps, ik moet nog wat correcties doorvoeren zie ik gefixt

[ Voor 7% gewijzigd door TheFes op 20-01-2020 16:44 ]

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoogie35
Hallo,
Ja TheFes, dit is wel wat ik bedoel, ik snap de som nu en ja, natuurlijk "tweak" ik het zelf even naar de juiste format van mijn sheet. Ik kwam er zelf niet uit, het uitleggen was in dit geval het moeilijkst.
Het gaat inderdaad om snipperuren, A1=atv2019, B1=atv2020 en C1 snipperuren, waarna ik de volgende cellen het aantal uren invul dat men vrij is, dit moet dan als eerste afgetrokken worden van de atv 2019.
Bedankt allemaal voor zover, waardeer het zeer. En ook top dat er zo snel geregeerd wordt.

mvg.
Pagina: 1