Data retentie snelheid NVME / SSD vs HDD

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hessel89
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 03-01-2024
Sinds een jaartje werk ik exclusief met NVME schijven voor al mijn data en backup behoeften. Naast dat dit erg prettig en snel werkt bij het openen van grote audio projecten, heb ik er tot nu toe nog geen enkel probleem mee ondervonden kwa data loss.

Eigenlijk heb ik er tot nu toe (tikkeltje naïef en vooral uit gemakzucht) dus nooit echt bij stilgestaan hoe veilig dit nou écht is.
Toch hebben SSDs (en dus ook NVME schijven?) ook gewoon een data Retention Rate. Nou weet ik dat mijn data naar hoge waarschijnlijkheid wel veilig is zolang er stroom op staat, wat gebeurt er eigenlijk met de data op mijn NVME schijven wanneer ik bijvoorbeeld een maand op vakantie ben en al mijn apparatuur van het stroom af is?

Deze vraag brengt mij toch op de conclusie dat ik mijn belangrijkste data zou moeten backuppen op een offline (en off-site) schijf. Maar zou ik dit dan beter op een SSD kunnen doen of op een klassieke HDD, en waarom?
En zijn er misschien ook nog een verschillen in data retentie tussen bepaalde vormen SSD en NVME opslag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:02
Op de SSD schijf blijft lange tijd een spanning staan - als je een externe schijf loskoppelt zou de data ook verdwijnen als er geen spanning meer op staat...

Hoe lang je precies kan tot de "batterij" op is, is dan eigenlijk de vraag... dat weet ik helaas niet :) maar dat is wel meer dan paar maanden (kijk maar naar usb sticks)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:47
Niet lang geleden ging het erover in dit topic: HollovVpo1nt in "Het grote SSD topic ~ Deel 9"
Waar ik link naar deze website.
Dit gaat echter om 2D Nand van 2015.

Tenwoordig is het meest verkochte geheugen 3D NAND. Zie ook deze post: Malantur in "Het grote SSD topic ~ Deel 9"

Uit die wetenschappelijke paper haal ik dat 3D TLC NAND 10 jaar zijn lading behoud. Dit kan alleen nog wel verschillen naar aanleiding van tempratuurschommelingen bij schrijven en bij opslag. Zie hiervoor naar mijn eerst gelinkte artikel.

Let wel op: ik ga ervan uit dat je niet elke keer van NVME ssd verwisselt, dus dat zowel je originele als je backup tegelijk aangesloten zijn. Je bent dan niet beschermd tegen schade door blikseminslag, inbraak/diefstal, brand, cryptolocker, ...
Gegevens die je echt niet kwijt wilt zou ik dus nog steeds back uppen naar ouderwetse hdd en indien mogelijk op een alternatieve locatie bewaren. (Of bv in de cloud)

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:49
Als je zonder "goede" backups / backupregime werkt, is dat niet handig.
Als je mét "goede" backups werkt, is het een hypothetische vraag omdat de retentietijd bij een SSD die in orxde is, altijd langer is dan de tijd tussen twee backups.

Levert de specsheet van jouw NVME-SSD's niet het antwoord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weezer-DC
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-05 16:01
99ruud99 schreef op maandag 20 januari 2020 @ 12:18:
Op de SSD schijf blijft lange tijd een spanning staan - als je een externe schijf loskoppelt zou de data ook verdwijnen als er geen spanning meer op staat...

Hoe lang je precies kan tot de "batterij" op is, is dan eigenlijk de vraag... dat weet ik helaas niet :) maar dat is wel meer dan paar maanden (kijk maar naar usb sticks)
Volgens mij weet je niet waar je over praat.

Externe opslag met accu ?, accu in ssd of m2 drives ??

Is geen RAM geheugen, maar flash !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:02
Zelfs flash eheft een restspanning, zonder spanning zou data niet opte slaan zijn :).
Daarom staat de batterij tussen aanhalingstekens, het is geen batterij die veel vermogen levert.

Hoe vindt jij dat flash werkt? Als een telraam dat fysiek verandert waardoor het data kan onthouden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:47
Batterijen zijn chemische processen dus condensator zou volgens mij een beter woord geweest zijn. Maar dat is misschien iets minder toegankelijk voor leken :)
Het zijn inderdaad elektronen die je opslaat in een cel waardoor de elektronische lading gevangen blijft en je ze nadien kan uitlezen. Omdat je een lading opslaat kan je het ook zien als condensator of eventueel batterij.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Pagina: 1