Zelf modereer ik weinig, af en toe een 0, echte troll/flame -1, of iets daadwerkelijk ontopic een +1, de +2 en +3 gebruik ik echt zelden of nooit.
Objectief modereren is ook lastig, ik heb zelf een mening, die nogal eens haaks staat over de algemene mening van velen tegenwoordig (of gewoon de 'nadrukkelijk aanwezige' personen). Meestal laat ik modereren dan ook maar achterwege om zelf niet in de val te trappen van eventueel mening modden.
Echter, de meeste personen nemen dat niet zo nauw, en je ziet al gauw de 'mee eens' 'mee oneens' onderwerpen altijd +2 of +3 (mee eens), of -1 (mee oneens), maar niet daadwerkelijk objectief moderaties.
Politiek gevoelige onderwerpen is het heel erg (dat soort berichten ga ik al met een boog omheen), maar ook merk-gevoelige onderwerpen (Apple/Samsung, Intel/AMD/nVidia).
Ook heb je van die, wat je haast beroeps-trolls kunt noemen, bepaalde reactie plaatsen die nét binnen de lijntjes van acceptabel past, maar wat puur gedaan word om een reactie uit te lokken (dus eigenlijk flamen/troll, maar als je -1 geeft krijg jij een tik op je vingers vanwege fout modereren).
Ik interesseer me vooral in de computer hardware dingen (dus telefoons, tablets, software nieuws items kijk ik bijna nooit), maar in de reacties (en moderaties daarvan) is het bijna altijd een bende. Vast clubje fanboys dat de boel of massaal -1 , of +2 +3 modereert. Kun je wel melding van maken, maar is dweilen met de kraan open.
Ook reacties die eigenlijk misschien wel kloppen, maar nutteloos zijn, of bedoeld om een flame uit te lokken.
Zie je vaak bij Apple producten (of Intel/nVidia) "Veel te duur! wie betaald er nou zoveel?!" . Klopt het? vaak wel, bepaalde dingen zijn ook rete duur, maar heeft zo'n comment nut? nee, en het doel is vaak een soort reactie weer uit te lokken. Zoiets zet ik vaak ook maar op 0, want -1 is het ook niet volgens de richtlijnen, al was vaak het doel waarschijnlijk wel om een reactie uit te lokken.
Zelf heb ik zoiets van "Tja, ding is mij te duur, ik koop het niet" , maar wat voor nut heeft het om dat in een comment van een nieuws-item te zetten?
Merendeel van moderaties is echt mening modden tegenwoordig, en het is -1 of +3, maar gewoon ontopic is er niet bij. Objectief modereren is ook erg lastig, en bij twijfel laat ik het ook maar achterwege, al is het duidelijk dat velen die gedachte niet hebben tegenwoordig, met soms felle 'discussies' (echt discussie is het niet, het is gewoon een bepaalde mening door de strot duwen en elk andere mening moet de mond gesnoerd worden) als gevolg.