Aquarium koeler zelf bouwen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:38

InFamous

excommunicado

Topicstarter
Ik heb nu een jaar een zeeaquarium van 500 liter staan en afgelopen zomer liep de temperatuur behoorlijk op waardoor ik extra moest gaan koelen met een ventilator en ijs packs.

Nou waren de temperaturen afgelopen zomer zeer hoog (hoogst gemeten was 40,2 graden). Het aquarium heb ik toen met veel pijn en moeite op 29,2 graden kunnen houden wat eigenlijk te hoog is voor een zeeaquarium, daar moet dus verandering in komen. Het aquarium heb ik gekoeld doormiddel van een simpele Bestron statief ventilator van 240 volt, 50 watt met een diameter van 45cm. De luchtdruk is (gevoelsmatig) niet heel hoog. Daarnaast heb ik extra gekoeld met bevroren flessen water.

Nou zijn er diverse koel oplossingen te koop waaronder een water chiller of een aquarium koeler. Een water chiller is echter behoorlijk prijzig (€6 ~ 700 voor 500 liter), lomp in formaat en slurpt veel stroom. Ik wil dus eerst een goedkopere oplossing proberen.

De aquarium koelers die verkocht worden zijn niets meer dan een aantal budget computer ventilatoren in een mooi frame gepropt. Een variant met 6 ventilatoren doet maar 12,7 watt op 12 volt waarbij de ventilatoren volgens de specs 5000 toeren draaien, dat kan dus niet heel veel soeps zijn.

Toevallig heb ik nog een zestal Scythe SlipStream ventilatoren liggen met een luchtstroom van +- 190m3 per uur en een CFM van 110, deze ventilatoren verbruiken per stuk 0,53A +- 6 watt. Nou kan ik deze ventilatoren op 12 volt aansluiten met een voeding van 3,5A, of in een 3x2 setup op 24 volt met een voeding van 2A of in een 2x3 setup op 36 volt met een 1,5A voeding. In alle gevallen is er relatief makkelijk aan een passende voeding te komen van bijvoorbeeld een laptop.

Nou heb ik echter een temperatuursensor met controller in mijn bak hangen die twee 240 volt outlets aanstuurt op het moment dat de temperatuur hoger of lager is dan ingesteld. Even ter beeldvorming, als de target temperatuur 25 graden is en het aquarium komt onder de 24 graden dan gaat outlet 1 aan waar een verwarmingselement aan hangt, deze outlet blijft actief tot de temperatuur weer 25 graden is. Andersom werkt het hetzelfde. Als het aquarium boven de 26 graden komt gaat outlet 2 aan en die blijft actief tot de temperatuur weer op 25 graden uitkomt.

Ik wil dus de koeler aansluiten op outlet 2 zodat deze pas gaat koelen wanneer dat nodig is. Ik weet echter niet in hoeverre bijvoorbeeld een laptop voeding hier tegen kan.

Mijn vragen zijn dus eigenlijk:
  • op welke wijze is het aansluiten het beste, per stuk, 3x2 of 2x3?
  • Kunnen voedingen, bijvoorbeeld van een laptop, er tegen om regelmatig spanningsloos te raken?
  • De 6 ventilators koelde hier een 360x360 mm radiateur met daarop een I7 980X overclocked en twee AMD Radeon HD5970’s met een +- totaal van 1000 watt aan verbruik, is mij theorie goed dat deze 6 ventilatoren direct op het wateroppervlak ook genoeg koeling moeten kunnen bieden?
  • Is er te berekenen hoeveel er benodigd is om die 500 liter water af te laten koelen bij een bepaalde temperatuur in de bak en in de omgeving?
Het is niet mijn bedoeling om de bak 10 graden koeler te krijgen, het is simpelweg om de bak stabiel en binnen de perken te houden. Mocht het weer 40+ graden worden dan kan ik gewoon ingrijpen met ijs packs.

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
InFamous schreef op zondag 19 januari 2020 @ 23:54:
Mijn vragen zijn dus eigenlijk:
  1. op welke wijze is het aansluiten het beste, per stuk, 3x2 of 2x3?
  2. Kunnen voedingen, bijvoorbeeld van een laptop, er tegen om regelmatig spanningsloos te raken?
  3. De 6 ventilators koelde hier een 360x360 mm radiateur met daarop een I7 980X overclocked en twee AMD Radeon HD5970’s met een +- totaal van 1000 watt aan verbruik, is mij theorie goed dat deze 6 ventilatoren direct op het wateroppervlak ook genoeg koeling moeten kunnen bieden?
  4. Is er te berekenen hoeveel er benodigd is om die 500 liter water af te laten koelen bij een bepaalde temperatuur in de bak en in de omgeving?
  1. 12V, minder risico op fout aansluiten. Daarnaast ga je ervan uit bij 24V of 36V dat ze alletwee of alledrie 12V krijgen, dat hoeft niet (bijvoorbeeld bij starten/vastlopen) Ook zit er wat electronica in sommige fans, ik weet niet of die er goed tegenkan als de voeding veel storing heeft.
  2. Ja hoor, 100x per seconde ;) Hoe vaak ga je schakelen? Dat is toch een paar keer per uur max.? Een Velleman 12V 3A voeding kost €15, dat zijn de kosten niet. (Met garantie)
  3. Het hangt van de temperaturen af, 60°C koelen met 20°C is anders dan 30°C doormiddel van verdamping.
  4. Je kunt benaderen hoeveel vermogen je nodig hebt. Het is nu 20°C en de bak 25°C, hoeveel Wh stop je er per dag in aan verwarming? Hoeveel liter water verdampt er per dag? Samen geeft dat een idee van je warmtevraag. Een waterchiller is ook door te rekenen. Meten is weten.
Paar suggesties:
Isolatie? Hoeveel warmte komt door het glas?
Echte koeling?
Ik heb thuis een simpele koelkast voor feestjes. Als je zoiets er tijdelijk naast zet in de zomer. Zo'n ding koelt best wat op vol vermogen. Kost ook geen fortuin en handig voor feestjes. Zal zo'n 100W trekken op z'n max en dan zo'n 300-400W koelvermogen hebben. Wel wat geprutst met slangen e.d.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
TheGhostInc schreef op maandag 20 januari 2020 @ 01:08:
[...]
• Ja hoor, 100x per seconde ;) [...]
offtopic:
:D _O-

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Om het wat makkelijker te maken zou ik gewoon een fan controller van aliexpress halen: http://www.aliexpress.com...1602_2,searchweb201603_53

[edit]
Ik zie net dit ding specifiek voor aquaria: http://www.aliexpress.com...1602_2,searchweb201603_53

Hebben direct een temperatuursensor erin en kan je een paar fans op aansluiten, lijkt me perfect :)

Kwa koeling kan je ook nog overwegen er een kleine koelkast naast te zetten en daar een aparte water-loop doorheen te laten lopen :+
Gezien het formaat zal je waarschijnlijk ook een flinke hoeveelheid lampen erboven hebben hangen dus je moet een forse hoeveelheid koeling hebben. En zonder chiller/koelkast/etc. ga je niet zomaar onder je omgevingstemperatuur komen natuurlijk. Daarnaast gaat de koeloplossing de ruimte verder verwarmen waardoor het probleem erger wordt.

[ Voor 15% gewijzigd door Wolfboy op 20-01-2020 02:18 ]

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-09 14:01

TNW

Ik zou gewoon kijken of het mogelijk is een warmtewisselaar zo diep mogelijk de grond in te krijgen, liefst in contact met het grondwater. Tweede warmtewisselaar in contact met aquariumwater en een regeling die afslaat als er voldoende warmte is ontrokken.

Maar als je zover gaat kun je net zo goed aan warmtepompen voor koeling en verwarming voor het hele huis beginnen. Of een goede split unit AC voor de ruimte waar het aquarium in staat.

Ventilatoren die op het water blazen vereisen wel trouwens een vrij lage luchtvochtigheid. Als de RH naar 100 gaat neemt de effectieve koeling af tot 0.

Weblog | Straling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:19

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Ha, bekende oplossing, heb ik ook in mijn aqua tijd zo gedaan. Eerst met 4, daarna met 6 op een bak van 750l. Laat het echt over de lange kant van de bak over het opp blazen en zorg dat de lucht ook weg kan (alleen onder de kap blazen werkt niet zo goed.

Hou wel je volume in de gaten want je verdampt heel veel water. Uiteraard helpt het ook om je verlichting uit te zetten, al scheelt dat met LED tov TL minder).

Een andere oplossing is wel veel ingrijpender maar heb ik wel mooi zien werken: een lange slang ergens oprollen in het zand van je kruipruimte en daar water door heen pompen. Versie 2 was een RVS spoel in een koelkastje gemod. Maar zo heb je bijna zelf een chiller gemaakt :)

Al zou ik met de tegenwoordig flink oplopende temperaturen, én periodes dat het warm blijft wel gaan sparen voor en een goede chiller. Je koralen vinden de hoge termperatuur niet lang leuk en asl je bak een keer te hoog is opgewarmt kost het moeite om het weer goed te koelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 15:51
Ik heb een tijd lang een zee-aquarium gehad met daarboven 2 HQI lampen. De problemen die je hebt herken ik inderdaad. Een ventilator werkt best aardig, maar ook maar tot zekere hoogte. De rits PC fans die je beschrijft heb ik ook gehad, en dat ging best aardig. Oplossingen met slangen door koelkastjes moet je niet aan beginnen, die zijn echt niet efficient genoeg.
De aqua chillers werken schijnbaar best goed, maar zijn inderdaad erg prijzig. Een groot nadeel met deze systemen is dat de warmte die uit je aquarium wordt getrokken zo je woonkamer in wordt geblazen en zo je huis (en je aquarium) verder opwarmt.
Mocht je zelf wat met koeling willen doen, dan moet je (uiteraard, maar dat zal je zelf ook wel weten) ontzettend oppassen met zeewater. RVS zoals eerder vermeld is vaak niet geschikt hiervoor. Weet jij veel hoe de binnenkant is gereinigd?

Waar je naar zou kunnen kijken is een secundaire waterstroom met zoetwater, met een kunststof slang door je sump oid. Die ziet er ongeveer zo uit: Emmer met klein pompje, slang naar een Peltier element, van peltier met een lange slang door je sump zodat alles kan koelen, slang weer terug naar emmer.

Iets als dit als peltier:
https://www.aliexpress.co...ctlist.0.0.3736620baJOqME
Doordat er zoetwater doorloopt en de zoetwaterstroom apart is, zal er geen troep in je aquarium komen. Dat element moet je natuurlijk wel buiten een kast etc houden, zodat ie de warmte kwijt kan.

Overigens lees je overal dat je beter airconditioning in de kamer zelf kan aanleggen. Dat is efficienter en je hebt er zelf ook nog wat aan.

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basilange
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11-09 18:41
Wat voor lampen heb je? Kun je daar ook koele LEDS met het juiste spectrum voor gebruiken?

Wat andere warmtebronnen heb je gedurende de zomer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:35

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Voor koeling kan je kijken naar een peltier element

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

superduper schreef op maandag 20 januari 2020 @ 07:45:
Ha, bekende oplossing, heb ik ook in mijn aqua tijd zo gedaan. Eerst met 4, daarna met 6 op een bak van 750l. Laat het echt over de lange kant van de bak over het opp blazen en zorg dat de lucht ook weg kan (alleen onder de kap blazen werkt niet zo goed.

Hou wel je volume in de gaten want je verdampt heel veel water. Uiteraard helpt het ook om je verlichting uit te zetten, al scheelt dat met LED tov TL minder).

Een andere oplossing is wel veel ingrijpender maar heb ik wel mooi zien werken: een lange slang ergens oprollen in het zand van je kruipruimte en daar water door heen pompen. Versie 2 was een RVS spoel in een koelkastje gemod. Maar zo heb je bijna zelf een chiller gemaakt :)

Al zou ik met de tegenwoordig flink oplopende temperaturen, én periodes dat het warm blijft wel gaan sparen voor en een goede chiller. Je koralen vinden de hoge termperatuur niet lang leuk en asl je bak een keer te hoog is opgewarmt kost het moeite om het weer goed te koelen.
+1 zou alleen een bovenlader vrieskast pakken :) met rvsspoel erin.. en een warmte wisselaar

Maar kan je niet beter ipv verversen .. langzaam het aantal liters vergroten, geeft je ook meer plek om water te circuleren en dus opwarming tegen te gaan.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous

InFamous

excommunicado

Topicstarter
Zeer veel berichten en suggesties, dank daarvoor. Ik zal iedereen hieronder proberen te beantwoorden.
TheGhostInc schreef op maandag 20 januari 2020 @ 01:08:
[...]
  1. 12V, minder risico op fout aansluiten. Daarnaast ga je ervan uit bij 24V of 36V dat ze alletwee of alledrie 12V krijgen, dat hoeft niet (bijvoorbeeld bij starten/vastlopen) Ook zit er wat electronica in sommige fans, ik weet niet of die er goed tegenkan als de voeding veel storing heeft.
  2. Ja hoor, 100x per seconde ;) Hoe vaak ga je schakelen? Dat is toch een paar keer per uur max.? Een Velleman 12V 3A voeding kost €15, dat zijn de kosten niet. (Met garantie)
  3. Het hangt van de temperaturen af, 60°C koelen met 20°C is anders dan 30°C doormiddel van verdamping.
  4. Je kunt benaderen hoeveel vermogen je nodig hebt. Het is nu 20°C en de bak 25°C, hoeveel Wh stop je er per dag in aan verwarming? Hoeveel liter water verdampt er per dag? Samen geeft dat een idee van je warmtevraag. Een waterchiller is ook door te rekenen. Meten is weten.
Ik zal mijn vraag anders formuleren, het ging namelijk niet direct om het in uit schakelen van de voeding maar de combinatie met de ventilatoren. Ventilatoren draaien nog na bij het direct uitschakelen van de spanning en wekken daarmee spanning op, ik kan mij voorstellen dat een dergelijke voeding dat niet leuk vind. Dat zou betekenen dat ik daar een oplossing voor moet gaan maken.

Ik verwarm nu gemiddeld 4 x per dag voor gemiddeld 20 minuten met 500 watt om de 25 graden stabiel te houden, dat is bij een omgevingstemperatuur van 18 tot 20 graden.

Het zal gemiddeld om een graad of 4 ~5 gaan wat ik wil "koelen". Afgelopen zomer met een buitentemperatuur van 40 graden werd het binnen niet warmer dan 30 graden.
Paar suggesties:
Isolatie? Hoeveel warmte komt door het glas?
Echte koeling?
Ik heb thuis een simpele koelkast voor feestjes. Als je zoiets er tijdelijk naast zet in de zomer. Zo'n ding koelt best wat op vol vermogen. Kost ook geen fortuin en handig voor feestjes. Zal zo'n 100W trekken op z'n max en dan zo'n 300-400W koelvermogen hebben. Wel wat geprutst met slangen e.d.
Ik wil liever geen halve oplossingen met andere apparaten zoals een koelkast, dan kan ik net zo goed een chiller aanschaffen waarvan de werking gegarandeerd is.
Wolfboy schreef op maandag 20 januari 2020 @ 02:18:
Om het wat makkelijker te maken zou ik gewoon een fan controller van aliexpress halen: http://www.aliexpress.com...1602_2,searchweb201603_53

[edit]
Ik zie net dit ding specifiek voor aquaria: http://www.aliexpress.com...1602_2,searchweb201603_53

Hebben direct een temperatuursensor erin en kan je een paar fans op aansluiten, lijkt me perfect :)

Kwa koeling kan je ook nog overwegen er een kleine koelkast naast te zetten en daar een aparte water-loop doorheen te laten lopen :+
Gezien het formaat zal je waarschijnlijk ook een flinke hoeveelheid lampen erboven hebben hangen dus je moet een forse hoeveelheid koeling hebben. En zonder chiller/koelkast/etc. ga je niet zomaar onder je omgevingstemperatuur komen natuurlijk. Daarnaast gaat de koeloplossing de ruimte verder verwarmen waardoor het probleem erger wordt.
Je eerste link lost voor mij geen probleem op, dat deel zit nu al ingebouwd in mijn temperatuur controller. Je tweede link is echter precies wat ik nu zelf wil bouwen met fatsoenlijke ventilators. De 6 voudige uit die link heeft maar 8,7 watt verbruik, dat is nog slechter als de in Nederland verkrijgbare oplossingen.

Zie mijn reactie op @TheGhostInc over het koelkast idee.
TNW schreef op maandag 20 januari 2020 @ 06:40:
Ik zou gewoon kijken of het mogelijk is een warmtewisselaar zo diep mogelijk de grond in te krijgen, liefst in contact met het grondwater. Tweede warmtewisselaar in contact met aquariumwater en een regeling die afslaat als er voldoende warmte is ontrokken.

Maar als je zover gaat kun je net zo goed aan warmtepompen voor koeling en verwarming voor het hele huis beginnen. Of een goede split unit AC voor de ruimte waar het aquarium in staat.

Ventilatoren die op het water blazen vereisen wel trouwens een vrij lage luchtvochtigheid. Als de RH naar 100 gaat neemt de effectieve koeling af tot 0.
Die mogelijkheid heb ik helaas niet, ik mag hier niet door de vloer heen boren. De luchtvochtigheid zal gemiddeld tussen de 50 en 60 liggen.
superduper schreef op maandag 20 januari 2020 @ 07:45:

Ik heb een reefer, dus zonder kap en ik heb er al 270 watt led verlichting boven hangen. Ik wil echter de 6 ventilatoren aan de achterzijde van de bak plaatsen zodat deze over de gehele breedte van de bak blazen. Verdamping van het water is geen probleem, ik heb een ATO erachter hangen. Ik wil eigenlijk een chiller vermijden, ik heb daar geen plek voor naast de bak. Overigens ging het koelen afgelopen zomer redelijk goed.
elhopo schreef op maandag 20 januari 2020 @ 09:57:
Ik heb een tijd lang een zee-aquarium gehad met daarboven 2 HQI lampen. De problemen die je hebt herken ik inderdaad. Een ventilator werkt best aardig, maar ook maar tot zekere hoogte. De rits PC fans die je beschrijft heb ik ook gehad, en dat ging best aardig. Oplossingen met slangen door koelkastjes moet je niet aan beginnen, die zijn echt niet efficient genoeg.
De aqua chillers werken schijnbaar best goed, maar zijn inderdaad erg prijzig. Een groot nadeel met deze systemen is dat de warmte die uit je aquarium wordt getrokken zo je woonkamer in wordt geblazen en zo je huis (en je aquarium) verder opwarmt.
Mocht je zelf wat met koeling willen doen, dan moet je (uiteraard, maar dat zal je zelf ook wel weten) ontzettend oppassen met zeewater. RVS zoals eerder vermeld is vaak niet geschikt hiervoor. Weet jij veel hoe de binnenkant is gereinigd?

Waar je naar zou kunnen kijken is een secundaire waterstroom met zoetwater, met een kunststof slang door je sump oid. Die ziet er ongeveer zo uit: Emmer met klein pompje, slang naar een Peltier element, van peltier met een lange slang door je sump zodat alles kan koelen, slang weer terug naar emmer.

Iets als dit als peltier:
https://www.aliexpress.co...ctlist.0.0.3736620baJOqME
Doordat er zoetwater doorloopt en de zoetwaterstroom apart is, zal er geen troep in je aquarium komen. Dat element moet je natuurlijk wel buiten een kast etc houden, zodat ie de warmte kwijt kan.

Overigens lees je overal dat je beter airconditioning in de kamer zelf kan aanleggen. Dat is efficienter en je hebt er zelf ook nog wat aan.
Ik wil dat soort constructies liever vermijden in verband met een mogelijke lekkage en de gevolgen daarvan, dan kan ik beter een chiller aanschaffen, maar zoals hierboven al gemeld heb ik daar geen plek voor naast de bak.
Basilange schreef op maandag 20 januari 2020 @ 10:05:
Wat voor lampen heb je? Kun je daar ook koele LEDS met het juiste spectrum voor gebruiken?

Wat andere warmtebronnen heb je gedurende de zomer?
Ik heb al led verlichting in het juiste spectrum, de AI Hydra 52HD om precies te zijn. Verder heb ik geen andere warmtebronnen in of op het aquarium staan. Alleen een opvoerpomp, UV pls lamp, eiwit afschuimer en twee stromingspompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:48
Een kleine bedenking: is het erg dat 's zomers tijdens de nacht de bak wat kouder wordt? Als je de verwarming dan kan afleggen en 's nachts naar 20°C kan afkoelen (raam open), dan kan je wellicht langer zonder geknutselde koeling (en als je dan 2 dagen in een jaar wat ijsblokjes in het water moet gooien, das beter te overzien dan een maand).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous

InFamous

excommunicado

Topicstarter
naftebakje schreef op maandag 20 januari 2020 @ 12:14:
Een kleine bedenking: is het erg dat 's zomers tijdens de nacht de bak wat kouder wordt? Als je de verwarming dan kan afleggen en 's nachts naar 20°C kan afkoelen (raam open), dan kan je wellicht langer zonder geknutselde koeling (en als je dan 2 dagen in een jaar wat ijsblokjes in het water moet gooien, das beter te overzien dan een maand).
Dat is zeker erg, de bak kan beter stabiel iets te warm zijn maximaal 28 graden dan gaan schommelen.
De verwarming staat in de zomer nagenoeg altijd uit aangezien het dan nauwelijks nodig is, dit word echter automatisch geregeld door de temperatuur controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:48
Ah, ik dacht dat in de zee ook wel een dag/nacht temperatuursschommeling is (zeker in ondiepe kustzone's, en een aquarium associeer ik met eerder ondiep :+ )

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-09 17:56

heuveltje

KoelkastFilosoof

InFamous schreef op zondag 19 januari 2020 @ 23:54:

Nou waren de temperaturen afgelopen zomer zeer hoog (hoogst gemeten was 40,2 graden). Het aquarium heb ik toen met veel pijn en moeite op 29,2 graden kunnen houden wat eigenlijk te hoog is voor een zeeaquarium, daar moet dus verandering in komen.

Toevallig heb ik nog een zestal Scythe SlipStream ventilatoren liggen met een luchtstroom va
Ik zal wel iets missen, maar je kunt met fans toch nooit onder de buitentemeperatuur koelen ?
Ik zou zeggen dat als je met 35graden kamer temperatuur, je de fans richt op een 28c aquarium,. het netto effect is dat water juist sneller opgewarmd word ?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous

InFamous

excommunicado

Topicstarter
heuveltje schreef op maandag 20 januari 2020 @ 12:25:
[...]

Ik zal wel iets missen, maar je kunt met fans toch nooit onder de buitentemeperatuur koelen ?
Ik zou zeggen dat als je met 35graden kamer temperatuur, je de fans richt op een 28c aquarium,. het netto effect is dat water juist sneller opgewarmd word ?
Ik heb geen idee :+ zoveel verstand heb ik niet van temperatuur en het afvoeren daarvan. Vandaar de vragen.
Met de ventilator werkte het afgelopen zomer echter wel, tenminste de bak warmde niet zo erg op als gedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basilange
  • Laatst online: 11-09 18:41
InFamous schreef op maandag 20 januari 2020 @ 12:28:
[...]

Ik heb geen idee :+ zoveel verstand heb ik niet van temperatuur en het afvoeren daarvan. Vandaar de vragen.
Met de ventilator werkte het afgelopen zomer echter wel, tenminste de bak warmde niet zo erg op als gedacht.
Zit je toch echt aan warmtewisselaar systemen te denken die zolang er een temperatuurverschil is hun werk kunnen doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-08 18:19
Verdampend water, wat je stimuleert met de ventilatoren, gaat zeker afkoelen onder de omgevings temperatuur. Maak je vinger maar eens nat en blaas ertegen. Je koelt nu met warme lucht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
InFamous schreef op maandag 20 januari 2020 @ 12:28:
[...]

Met fans kan je maar een deel van je probleem oplossen. Omdat het fans zijn en alleen een heat sink kan je gewoon niet lager komen dan omgeving temp. Wat als wat kan zijn natuurlijk dus zet je hem aan in de nacht en overdag uit zodat gebruik kan maken van de koelere nacht en dan overdag vanuit gaan dat de bak redelijk zijn temp houdt.

Of je kan een systeem maken dat je camping / auto compressor koelkast pakt en die gebruikt door een lus van je water er door heen te leiden. Maar goed een compressor koelkast kost ook een hoop geld maar tweede hands misschien wel te krijgen op markt plaats. Alternatief is je kruipruimte gebruiken daar is het bijna altijd erg koel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous

InFamous

excommunicado

Topicstarter
MeZZiN schreef op maandag 20 januari 2020 @ 13:23:
[...]

Met fans kan je maar een deel van je probleem oplossen. Omdat het fans zijn en alleen een heat sink kan je gewoon niet lager komen dan omgeving temp. Wat als wat kan zijn natuurlijk dus zet je hem aan in de nacht en overdag uit zodat gebruik kan maken van de koelere nacht en dan overdag vanuit gaan dat de bak redelijk zijn temp houdt.

Of je kan een systeem maken dat je camping / auto compressor koelkast pakt en die gebruikt door een lus van je water er door heen te leiden. Maar goed een compressor koelkast kost ook een hoop geld maar tweede hands misschien wel te krijgen op markt plaats. Alternatief is je kruipruimte gebruiken daar is het bijna altijd erg koel.
Ik gebruik geen heatsink, de ventilatoren blazen direct op het water oppervlak. Technisch gezien zou het de warmte af moeten voeren maar in hoeverre dat goed gaat werken is nog maar de vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tadango
MeZZiN schreef op maandag 20 januari 2020 @ 13:23:
[...]

Met fans kan je maar een deel van je probleem oplossen. Omdat het fans zijn en alleen een heat sink kan je gewoon niet lager komen dan omgeving temp.
Dat is dus niet waar. Je vergeet het verdampende water. Verdampen kost energie dus dat onttrek je uit het water. Meer verdampen door met fans de damp boven het water weg te halen koelt dus zeker. Je moet ook niet op het water blazen maar boven het water afzuigen.

Je bent wel afhankelijk van de luchtvochtigheid. Bij een hoge luchtvochtigheid zal het verdampen lastiger zijn dus kan je minder warmte afvoeren. Op een warme "plakkerige" dag zal het koelen dus niet echt affectief zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-09 16:47
InFamous schreef op maandag 20 januari 2020 @ 11:55:
Ik zal mijn vraag anders formuleren, het ging namelijk niet direct om het in uit schakelen van de voeding maar de combinatie met de ventilatoren. Ventilatoren draaien nog na bij het direct uitschakelen van de spanning en wekken daarmee spanning op, ik kan mij voorstellen dat een dergelijke voeding dat niet leuk vind. Dat zou betekenen dat ik daar een oplossing voor moet gaan maken.
Kan je daarvoor niet elke ventilator of de stroomtoevoer voorzien van een simpele diode? Dan krijg je de stroom niet terug naar je voeding.

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
@Tadango eens maar dat is als je boven op je bak fans zet niet als je een koeler systeem neemt met buizen en een heat sink zoals de meeste betaalbare koel oplossingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
MeZZiN schreef op maandag 20 januari 2020 @ 14:14:
@Tadango eens maar dat is als je boven op je bak fans zet niet als je een koeler systeem neemt met buizen en een heat sink zoals de meeste betaalbare koel oplossingen.
Klopt, maar dat is de TS ook niet van plan zover ik kan lezen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Tadango schreef op maandag 20 januari 2020 @ 12:44:
Verdampend water, wat je stimuleert met de ventilatoren, gaat zeker afkoelen onder de omgevings temperatuur. Maak je vinger maar eens nat en blaas ertegen. Je koelt nu met warme lucht :)
Nee dat is de gevoelstemperatuur. Dat is wat anders.

Als het in jouw badkamer 20 graden is en het water in je bad is 25 graden. Dan zal het water langzaam afkoelen naar 20 graden.
Als je er een heleboel ventiatoren op zet, zal dat sneller verlopen.

Maar het water zal niet ver onder de 20 graden zakken toch?

Bij mijn 700 liter water aquarium maak ik gebruik van de airco in mijn woonkamer. Die zorgt voor lage temperatuur en droge lucht, waardoor verdampen makkelijker gaat.
Verder heb ik mijn aquariumverlichting watergekoeld met een slang die de grond in gaat in de kruipruimte.

ijspacks dat doet vrijwel niets, maar dat kun je ook makkelijk uitrekenen.

[ Voor 22% gewijzigd door de Peer op 20-01-2020 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
de Peer schreef op maandag 20 januari 2020 @ 14:43:
[...]

Als het in jouw badkamer 20 graden is en het water in je bad is 25 graden. Dan zal het water langzaam afkoelen naar 20 graden.

Bij mijn 700 liter water aquarium maak ik gebruik van de airco in mijn woonkamer. Die zorgt voor lage temperatuur en droge lucht, waardoor verdampen makkelijker gaat.
Verder heb ik mijn aquariumverlichting watergekoeld met een slang die de grond in gaat in de kruipruimte.

Nee, het zal niet ver onder de 20c zakken omdat het water ook energie via geleiding op neemt dus netto zal het verschil laag zijn.

En gevoelstemperatuur bestaat niet in de wetenschap, wel in het weerbericht. Met wind voelt het kouder dan dat de lucht temperatuur is omdat het vocht in je huid sneller verdampt en dat koelt je huid dus extra snel af.... Begin je het verband te zien? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous

InFamous

excommunicado

Topicstarter
de Peer schreef op maandag 20 januari 2020 @ 14:43:
[...]

Ijspacks werkte in mijn geval zeker wel. Dat zorgde voor een graad of 2 á 3 verkoeling. Maar het zijn niet die blauwe ijspacks die je in een koelbox doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jef61
  • Laatst online: 19:44
Naast dat 'koelen door verdamping' maar minimaal zal helpen bestaat er nog een ander gevaar:
Als je het verdampte water alleen maar bijvult zal op den duur de samenstelling van het water veranderen, het aandeel opgeloste stoffen zal langzaam toenemen tot misschien giftige waardes voor de vissen. Het is dus ook nodig om dan regelmatig water te vervangen.

In de tijd dat ik nog een aquarium had probeerde ik het onder controle te houden door de TL-buizen (is warmte) zo weinig mogelijk aan te zetten (of alleen 's nachts in plaats van overdag). Verder veel verversen met koud water (voor een tropisch aquarium gemakkelijker als een zoutwater denk ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous

InFamous

excommunicado

Topicstarter
Jef61 schreef op maandag 20 januari 2020 @ 15:26:
Naast dat 'koelen door verdamping' maar minimaal zal helpen bestaat er nog een ander gevaar:
Als je het verdampte water alleen maar bijvult zal op den duur de samenstelling van het water veranderen, het aandeel opgeloste stoffen zal langzaam toenemen tot misschien giftige waardes voor de vissen. Het is dus ook nodig om dan regelmatig water te vervangen.

In de tijd dat ik nog een aquarium had probeerde ik het onder controle te houden door de TL-buizen (is warmte) zo weinig mogelijk aan te zetten (of alleen 's nachts in plaats van overdag). Verder veel verversen met koud water (voor een tropisch aquarium gemakkelijker als een zoutwater denk ik).
Ik heb een automatisch bijvul systeem en bijvullen gebeurt uitsluitend met water zonder toevoegingen ;) zout verdampt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jef61
InFamous schreef op maandag 20 januari 2020 @ 15:30:
[...]

Ik heb een automatisch bijvul systeem en bijvullen gebeurt uitsluitend met water zonder toevoegingen ;) zout verdampt niet.
Met gedistilleerd/gedeminiraliseerd water dan ofzo?
Water uit de kraan bevat ook allerlei opgeloste stoffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous

InFamous

excommunicado

Topicstarter
Jef61 schreef op maandag 20 januari 2020 @ 15:39:
[...]

Met gedistilleerd/gedeminiraliseerd water dan ofzo?
Water uit de kraan bevat ook allerlei opgeloste stoffen.
RO water, via omgekeerde osmose.
Maar overigens word er om de week 10 / 15% gewisseld en hangt er een doseer pomp aan met diverse toevoegingen om de waterkwaliteit te waarborgen.

[ Voor 21% gewijzigd door InFamous op 20-01-2020 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jef61
InFamous schreef op maandag 20 januari 2020 @ 15:45:
[...]

RO water, via omgekeerde osmose.
Ah oke, heb ik ook gehad ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

InFamous schreef op maandag 20 januari 2020 @ 15:21:
[...]

Ijspacks werkte in mijn geval zeker wel. Dat zorgde voor een graad of 2 á 3 verkoeling. Maar het zijn niet die blauwe ijspacks die je in een koelbox doet.
voor 3 graden heb je bijna 30 kg ijs van -18 graden nodig :o ...........per aantal uur waarschijnlijk.
Jef61 schreef op maandag 20 januari 2020 @ 15:26:
Naast dat 'koelen door verdamping' maar minimaal zal helpen ....
Is juist erg effectief, áls de luchtvochtigheid niet te hoog is. Vandaar dat dit ook de meestgebruikte (eenvoudige) koelmethode voor aquaria is.
Tadango schreef op maandag 20 januari 2020 @ 15:00:
[...]
En gevoelstemperatuur bestaat niet in de wetenschap, wel in het weerbericht. Met wind voelt het kouder dan dat de lucht temperatuur is omdat het vocht in je huid sneller verdampt en dat koelt je huid dus extra snel af.... Begin je het verband te zien? :)
I know. Ben zelf ook wetenschapper met de nodige thermodynamische kennis :) . Maar werd getriggerd doordat je de link legde met op je vinger blazen, als uitleg voor een lagere temperatuur van het aquariumwater.

[ Voor 66% gewijzigd door de Peer op 20-01-2020 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous

InFamous

excommunicado

Topicstarter
de Peer schreef op maandag 20 januari 2020 @ 15:57:
[...]

voor 3 graden heb je bijna 30 kg ijs van -18 graden nodig :o ...........per aantal uur waarschijnlijk.

[...]

Is juist erg effectief, áls de luchtvochtigheid niet te hoog is. Vandaar dat dit ook de meestgebruikte (eenvoudige) koelmethode voor aquaria is.

[...]

I know. Ben zelf ook wetenschapper met de nodige thermodynamische kennis :) . Maar werd getriggerd doordat je de link legde met op je vinger blazen, als uitleg voor een lagere temperatuur van het aquariumwater.
Ik heb 4 x 2 liter flessen die ik op -22 heb ingevroren. Die wissel ik om en om met 4 andere en die gooi ik in de sump. Dat gaat ongeveer een halve dag mee en gooi ik op het warmste moment erin zodat ik het ongeveer tot de avond red.

Maar jij kan mij dan waarschijnlijk wel vertellen hoeveel koelvermogen ik nodig heb om bij een omgevingstemperatuur van 29 graden 500 liter Water 4 graden te laten koelen.

[ Voor 9% gewijzigd door InFamous op 20-01-2020 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

InFamous schreef op maandag 20 januari 2020 @ 16:15:
[...]

Ik heb 4 x 2 liter flessen die ik op -22 heb ingevroren. Die wissel ik om en om met 4 andere en die gooi ik in de sump. Dat gaat ongeveer een halve dag mee en gooi ik op het warmste moment erin zodat ik het ongeveer tot de avond red.

Maar jij kan mij dan waarschijnlijk wel vertellen hoeveel koelvermogen ik nodig heb om bij een omgevingstemperatuur van 29 graden 500 liter Water 4 graden te laten koelen.
Oke, ja dat kan nét de heetste momenten wat verlichten inderdaad, maar blijft dweilen met de kraan open natuurlijk :P

Ja dat kost je 8,5 MegaJoule aan energie.

Op welke manier wil je het koelvermogen weten? Via zo'n aquariumchiller? of via verdampen?

Bij verdampen is het iets lastiger rekenen want dan moet je zaken als luchtvochtigheid en luchtverplaatsing mee nemen.

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 20-01-2020 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous

InFamous

excommunicado

Topicstarter
@de Peer verdamping, ik verplaats lucht over een lengte van 150cm met een breedte van 55cm en verplaats de lucht met 186m³/h per ventilator met een gemiddelde luchtvochtigheid tussen 50 en 60.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

InFamous schreef op maandag 20 januari 2020 @ 16:35:
@de Peer verdamping, ik verplaats lucht over een lengte van 150cm met een breedte van 55cm en verplaats de lucht met 186m³/h per ventilator met een gemiddelde luchtvochtigheid tussen 50 en 60.
Ik denk dat je het beste even wat calculators kunt proberen:
https://www.hamzasreef.co...s/HeaterChillerSizing.php

Ik denk dat je niet de volledige 186 m3/h moet nemen maar een fractie daarvan. Aangezien een deel van de lucht niet goed over het aquarium geblazen zal worden
Trouwens, 5 x 186 m3/h lijkt me niet correct. Dat is 3 x zo veel als mijn hele huisventilatie in hoogste stand. Is het niet cm3 of dm3 ofzo?

Luchtvochtigheid in de kamer zal natuurlijk heel hoog gaan worden, wat vervolgens je berekening weer beinvloedt.

Ik denk eigenlijk dat er zoveel variabelen zijn dat trial en error de beste methode gaat zijn om dit te bepalen.

[ Voor 14% gewijzigd door de Peer op 20-01-2020 16:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InFamous

InFamous

excommunicado

Topicstarter
de Peer schreef op maandag 20 januari 2020 @ 16:41:
[...]

Ik denk dat je het beste even wat calculators kunt proberen:
https://www.hamzasreef.co...s/HeaterChillerSizing.php

Ik denk dat je niet de volledige 186 m3/h moet nemen maar een fractie daarvan. Aangezien een deel van de lucht niet goed over het aquarium geblazen zal worden

Luchtvochtigheid in de kamer zal natuurlijk heel hoog gaan worden, wat vervolgens je berekening weer beinvloedt.

Ik denk eigenlijk dat er zoveel variabelen zijn dat trial en error de beste methode gaat zijn om dit te bepalen.
Dat over de luchtvochtigheid valt redelijk mee, dat heb ik afgelopen zomer goed in de gaten gehouden en dat verandert niet heel veel. Waarschijnlijk komt dat A door de ventilatie die altijd aanstaat en B er staat eigenlijk de gehele dag wel een raam tegenover een raam of deur open.

Ik ga dit idee maar gewoon uitwerken en gewoon eens proberen. Voor een tientje of 3 heb ik een werkende koeler dus dat mag geen naam hebben.

@de Peer over je edit: pricewatch: Scythe Slip Stream 1900rpm, 120mm die 183 m3/h haal ik bij deze specificaties vandaan.

Even nagerekend en als de CFM klopt dan komt dat aardig overeen. Word ook onderbouwd door Scythe zelf: http://www.scythe-eu.com/...fans/slip-stream-120.html
37,00 dBA / 110,31 CFM = 187 m³/h / DC12 V / 0,53 A (1,900 rpm Version)

[ Voor 17% gewijzigd door InFamous op 20-01-2020 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

@InFamous Ja lijkt toch te kloppen inderdaad. Wat een onvoorstelbaar debiet voor zo'n kleine fan! :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InFamous

InFamous

excommunicado

Topicstarter
@de Peer daarom het plan zelf een koeler te maken met deze ventilatoren. De kant en klaar verkrijgbare opties vallen hierbij in het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InFamous

InFamous

excommunicado

Topicstarter
Bedankt iedereen voor de suggesties!

Voor dit geld ga ik het gewoon proberen en heb al een simpele houder gemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/8z8ugwgljE5eQpyVdxXoAZUs/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/RH6w69p9PgeomnQoAKeFKEnn/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/mXHX0h6SNdKh8qiKIX6KvE1x/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/B72QRfy671xDmb81sCnYMUoN/full.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door InFamous op 20-01-2020 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

de Peer schreef op maandag 20 januari 2020 @ 17:59:
@InFamous Ja lijkt toch te kloppen inderdaad. Wat een onvoorstelbaar debiet voor zo'n kleine fan! :-)
Klein en niet onbelangrijk detail is het doel van de fan. Het lijkt me nogsteeds wel veel maar het is alleen bij 0 luchtweerstand. De ventilatie in je huis is waarschijnlijk berekend op een bepaalde hoeveelheid tegendruk en lengte buis eraan :)

Zo heeft een radiator (optimaal tenminste) ook een heel ander vorm fan dan een fan voor een open ruimte.

@TS: wat ik me net nog bedacht, je zou eventueel doormiddel van een doek een "swamp cooler" kunnen maken die nog sneller kan koelen ten koste van je waterniveau.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous

InFamous

excommunicado

Topicstarter
De proof of concept is klaar en het werkt perfect in combinatie met mijn temperatuur controller. Helaas is 1 ventilator niet helemaal lekker en moet vervangen worden.

Nu is het nog een kwestie van de houder netjes afwerken en in een mooi kleurtje spuiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/vonUqhOnAqaRB1s3RxqaavjK/full.jpg

Ik heb nu 2 units van 3 ventilatoren net boven het wateroppervlak gericht. Bij de eerste test vanavond begon ik bij 25,5 graden watertemperatuur en 20,5 graden omgevingstemperatuur. Na een kwartier was de bak al een halve graad afgekoeld en na ongeveer een half uur was de bak tot 24,5 graden afgekoeld waarna de temperatuur controller de ventilatoren uitschakelde.

Het geluidsniveau van de 6 ventilatoren is de helft van de statief ventilator op zijn hoogste stand. Dat is voor in de zomer geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:02

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@InFamous voor als het echt heet is, is dan droog ijs geen optie? Kost wel wat, als ik zo even rond kijk rond de 3€ per kg

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous

InFamous

excommunicado

Topicstarter
Ik denk dat droogijs te vluchtig is en ik kan droogijs niet los in de sump gooien. Droogijs in een gesloten container lijkt me nu niet echt een goed plan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:02

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ja en een bevroren aquarium is ook niet alles :p als je alleen de dampen zou gebruiken.

Het is maar een idee he :)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous

InFamous

excommunicado

Topicstarter
@Damic het gaat niet om bevriezen hoor, dat gebeurt niet zo snel met zoveel watervolume. Maar losse stukken droogijs kan in pompen komen en dan slaat je hele impeller stuk.

Hoe ik droogijs dampen zou kunnen gebruiken heb ik niet echt een idee van. Maar ik denk in combinatie met warmte dat het te vluchtig is om een werking te hebben.

Pagina: 1