Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Game systeem 1440p voor minimaal € 1.500,-

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Horr
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 14-11 19:50
Beste Tweakers,

Zoals de titel al zegt ben ik van plan om een 1440p gamesysteem aan te schaffen. Op dit forum zijn de afgelopen weken hierover al meerdere topics verschenen en daarnaast wordt in de BBG van deze maand ook aandacht besteed aan een 1440P systeem. Ik heb echter een aantal bijzondere wensen, wat denk ik een apart topic rechtvaardigt en waarover ik graag jullie advies zou ontvangen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil met het systeem op 1440p kunnen gamen en het enigszins toekomstvast maken. Niemand kan in een glazenbol kijken wat de toekomst gaat brengen, maar wellicht hebben jullie in het verleden wijze lessen geleerd als het gaat om welke componenten langer up to date blijven.
Ik heb onlangs een LG 27GL850 monitor gekocht, dus zou de meeste games graag op 144hz willen spelen, al weet ik dat dit bij bepaalde games een utopie zal zijn (denk aan RDR2). Ik ben voornemens om de volgende games te gaan spelen:
- RDR2
- COD MW
- Sekiro
- Doom Eternal
- Cyberpunk 2077
- Dying light 2

Daarnaast zal het systeem gebruikt worden voor huis, tuin en keuken gebruik (office, browsen, films/series kijken).

Wat mag het systeem gaan kosten?
Op dit punt heb ik een bijzondere wens. Het systeem moet minimaal € 1.500,- euro kosten. Dit vanwege fiscale redenen. Ik ben dus nadrukkelijk niet op zoek naar het goedkoopste systeem. Dit betekent ook weer niet dat het alles mag kosten, maar het gaat mij om de beste prijs kwaliteit verhouding vanaf bovengenoemd bedrag.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Met uitzondering van toetsenbord, muis, headset en monitor wil ik geen componenten van mijn huidige systeem meenemen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 325,05€ 325,05
1MoederbordenAsus PRIME X470-PRO€ 139,-€ 139,-
1VideokaartenMSI GeForce RTX 2070 Super Gaming X Trio€ 593,-€ 593,-
1BehuizingenFractal Design Meshify C€ 74,90€ 74,90
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK€ 73,90€ 73,90
1VoedingenCorsair RM550x (2018) Zwart€ 92,65€ 92,65
1Solid state drivesPNY XLR8 CS3030 1TB€ 130,68€ 130,68
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.429,18

Bovenstaand systeem is volgens mij een goede basis, maar daarmee is het door mij gewenste minimumbedrag van € 1.500,- nog niet besteed. Zie daarom vraag 2 onderaan mijn topic.

Hieronder een korte toelichting op de gekozen componenten:
- CPU: mijn keus voor de 3700X heb ik hieronder bij vraag 1 gemotiveerd. Ik heb geen plannen om de CPU te overklokken, dus de stock-koeler volstaat wat mij betreft.
- Mobo: dit moederbord heeft een betere audiochip dan de doorgaans geadviseerde MSI B450 Tomahawk MAX.
- GPU: mijn voorkeur gaat uit naar een Nvidia videokaart vanwege de hieronder genoemde reden. Vooralsnog heb ik voor een 2070 Super gekozen die met deze koeler normaliter tot 2080 prestaties geklokt zou moeten kunnen worden. De meerprijs voor een 2080 of 2080 Super vind ik niet in verhouding staan tot de extra rekenkracht die zij bieden.
- Behuizing: uit reviews maak ik op dat deze kast een relatief goede airflow heeft, stil is, logisch is ingedeeld en makkelijk bouwt.
- Intern geheugen: 3200 Mhz geheugen voor een degelijke prijs wat volgens mij stabiel presteert.
- Voeding: volledig modulaire voeding met voldoende vermogen die ik bijna in elk topic geadviseerd zie worden
- SSD: deze M.2 SSD heeft TLC geheugen, waarvan ik begreep dat dit beter is dan QLC. Daarnaast heeft deze SSD een hoge leessnelheid.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ja, een Nvidia videokaart. Ik weet dat de 5700 XT van AMD in verhouding tot zijn prijs momenteel de meeste kracht heeft, maar ik lees regelmatig dat er nog steeds problemen met drivers zijn en ben daarom bereid om meer uit te geven als daar stabiliteit tegenover staat.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik hecht nul waarde aan RGB, sterker nog het leid mij alleen maar af. Dus graag een behuizing zonder raamwerken. Daarnaast wil ik graag maximale kwaliteit voor het minimumbedrag van € 1.500,-.

Ga je overklokken?
Ik ben voornemens om alleen mijn videokaart te overklokken.

Wat verwacht je van ons?

Ik zou graag jullie advies ontvangen ten aanzien van de zaken:

1. Reviews wijzen uit dat het voordeel van een 3700x met 8 cores voor gaming slechts minimaal is. Toen ik mijn vorige systeem kocht leefde volgens mij dezelfde gedachte als het ging om het verschil tussen 4 en 6 cores. Inmiddels hebben veel games profijt van 6 cores. Daarnaast krijgen de nieuwe generatie consoles ook 8 cores. Ik weet niet of dit een goede graadmeter is, maar daar bij multiplatform games zal daar toch rekening mee gehouden worden neem ik aan. Denken jullie dat het verstandig is om in een 3700x te investeren ipv een 3600 om het systeem daarmee toekomstvaster te maken?
2. Met het systeem hierboven heb ik het minimumbedrag van € 1.500,- nog niet bereikt. Uiteraard komen er nog wat verzendkosten bij, maar waarin kan ik het resterende bedrag het beste investeren? Dit moet vanzelfsprekend wel meerwaarde bieden voor het doel van dit systeem, namelijk gamen op 1440p. Een duurdere videokaart? Meer RAM? Inzichten om bijvoorbeeld toch voor een goedkopere CPU te gaan en het bespaarde bedrag ergens anders aan te besteden zijn uiteraard ook welkom.
3. Zijn de door mij gekozen onderdelen compatibel met elkaar of zie ik iets over het hoofd?

Alvast hartelijk dank voor alle feedback.

Alle reacties

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-09 18:20
Moederbord zou je nog de pricewatch: Asus Prime X570-PRO voor kunnen inzetten. Het je toch net dat extra beetje toekomstbestendigheid en slecht je meteen die (belachelijke) 1500 euro grens.
Zou ik ook gelijk 32GB ram erin gooien, heb je dat alvast gehad.

Wil je die 144fps echt in alles gaan halen dan zul je toch naar een 2080Ti moeten kijken, maar ja dan weet je zeker dat die 1500 euro minimumprijs echt geen probleem is.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@arbraxas welke toekomst ?
R4000 is laatste AM4 socket, en dan gaan we naar DDR5 RAM. zonde om nutteloos geld uit te geven aan X570 bord..

@Horr 32GB RAM, en DR 4 koeler erbij

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• negerdesheils
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 20-11 23:08
3600 zou ook nog kunnen als je er alleen op gaat gamen, heb je bijv. geld voor een 2080s. Maar je betaald wel dik voor de kaart ja. Moet zelf weten of je het waard vind.

Koeler kan je ook nemen idee, al zit je dan waarschijnlijk nogsteeds onder je budget. Om voor die paar tientjes moeilijk te gaan doen...

Aan extra opslag ook gedacht? Als je toch perse erover heen wilt. Eventueel een extra harde schijf of ssd? Mocht er een kapot gaan ;)

[ Voor 54% gewijzigd door negerdesheils op 19-01-2020 22:33 ]

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-11 13:30
1440p/144hz is echt te hoog gegrepen binnen je budget met de games die je kiest. E-Sport games (LoL, RL, CS:Go) gaat het wel mee lukken, maar je huidige lijstje is echt te ambitieus.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

• KipCurreh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21-11 14:32

KipCurreh

Nightcrawler

Steek er nog een after market koeler bij (pricewatch: Scythe Mugen 5 PCGH Edition ofzo) en dan ben je er toch bijna..

Deze lijst geeft ook enkel maar de laagste prijzen aan over het hele aanbod van winkels/webwinkels..
Als je deze lijst zou bestellen bij 1 of 2 webwinkels, kom je wellicht wel zeker aan je 1500€

Steam | Ryzen 7 3700X Sapphire Pulse RX7900 GRE 16GB Asus Prime X470 Pro

• Single Malt
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 13-03 08:32
Geen noodzaak om iets toe te voegen. Gewoon alles bij één winkel bestellen zoals KipCurreh hierboven al aangeeft.

https://prnt.sc/qq4tkz

• pepsiblik
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19-10 18:20
Stop er ff een Win10 licentie bij.

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:19
Spendeer dat restant geld aan een aftermarket cooler en extra fans in je case. De Meshify C is een erg compacte kast en kan dus lekker warm worden. Zaak om je case cooling ook op orde te hebben.

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-10 17:25
Meest bizarre reden ooit om minstens 1500€ te besteden... er is geen enkele regel die een fiscaal voordeel zou bepalen vanaf een minimum uitgave...

Koop dan wat extra opslag ruimte of zet er een stille koeler in eventueel.
Deze is top:
pricewatch: Scythe Fuma 2

Of een deftige headset, keyboard, muis, ...

De editie van de case met window is imo veel mooier, en het effect is subtiel...
pricewatch: Fractal Design Meshify C - Dark TG
En als je dan toch bezig bent, wederom subtiel :D
pricewatch: Corsair Vengeance RGB Pro CMW16GX4M2C3200C16

• Single Malt
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 13-03 08:32
Inrage schreef op maandag 20 januari 2020 @ 11:08:
Meest bizarre reden ooit om minstens 1500€ te besteden... er is geen enkele regel die een fiscaal voordeel zou bepalen vanaf een minimum uitgave...
Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek heet dat. OP zal al €900 euro hebben uitgegeven (of verwachten uit te geven) aan investeringen en wil boven de drempel van €2400 komen om gebruik te maken van de 28% aftrek :P

Exact dezelfde reden waarom ik per se mijn pc voor 31-12 nog wilde bestellen.

• dr34mm4st3r
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 14-01-2023
De Dark TG versie van de meshify is C is leuk als je veel RGB heb. Anders is het glas te donker.
Ik zelf ga voor de versie zonder glass, best breekbaar dat spul en staat bij mij in mijn bureau :)

• Inrage
dr34mm4st3r schreef op maandag 20 januari 2020 @ 11:55:
De Dark TG versie van de meshify is C is leuk als je veel RGB heb. Anders is het glas te donker.
Ik zelf ga voor de versie zonder glass, best breekbaar dat spul en staat bij mij in mijn bureau :)
Gewoon niet van 2m hoog laten vallen...
YouTube: How Strong are Tempered Glass Panels?

En geen bakstenen naar gooien...
YouTube: Sprawdzamy wytrzymałość hartownego szkła - Sharkoon DG7000-G

Ik neem aan dat dat niet echt veel voorvalt in het gemiddelde huishouden... 8)7

• Horr
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 14-11 19:50
Dank voor jullie feedback. Ik neem er nog een after market CPU-koeler en een extra ventilator bij en dan laat ik het verder zo.

Tip voor @Inrage en @arbraxas: probeer je eerst eens ergens in te verdiepen in plaats van met je eerste de besten ingeving te reageren. Zoals @Single Malt terecht opmerkt bestaat er voor ondernemers zo iets als Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek. Zie https://www.belastingdien...idsinvesteringsaftrek_kia

@Single Malt Wellicht ten overvloede: je moet er voor de KIA-grens van 2.400,- euro rekening mee houden dat dit exclusief BTW is, althans als je recht hebt op BTW-aftrek over de aanschaf.

• Inrage
Horr schreef op maandag 20 januari 2020 @ 20:39:
Tip voor @Inrage en @arbraxas: probeer je eerst eens ergens in te verdiepen in plaats van met je eerste de besten ingeving te reageren. Zoals @Single Malt terecht opmerkt bestaat er voor ondernemers zo iets als Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek. Zie https://www.belastingdien...idsinvesteringsaftrek_kia
Mea culpa, stond er niet bij stil dat dit bestond in NL, ik ging te snel van een Belgische situatie uit. Maar goed, het blijft wel erg Belgisch om je game PC in te brengen in als belastingvermindering in je aangifte 😁😁

Succes met je nieuwe systeem!
Pagina: 1