Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Graag aankoop advies Amd of Intel

Pagina: 1
Acties:

• Rob4005
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-06 22:49
Ik sta op het punt om een nieuwe Pc aan te schaffen. Nu heb ik mij de afgelopen 2 jaar niet meer in verdiept in de Pc wereld, dus loop qua kennis over Amd Ryzen en Intell i5, i7 en i9 en grafische kaarten een beetje achter de feiten aan. Mijn huidige pc is niet snel genoeg, kan mij grafisch en qua geheugen niet bieden wat ik nodig heb. 2 jaar geleden zou ik hem nog zelf opgebouwd hebben, maar mijn handen hebben daar niet meer zo`n zin in en profs zijn veel beter dan ik ben.

Ik game soms, nu voornamelijk een flashgame via google chrome.. dat vreet lichtelijk geheugen, daarnaast doe ik veel onderzoek... helaas betrap ik me er dan vaak op dat ik tig browser pagina`s open heb + soms dan nog adobe reader en een ander behoorlijk zwaar programma, daarnaast video`s etc die afspelen... Mijn huidige pc gaat dus regelmatig compleet over zijn nek, Mijn wens is om weer 4 schermen te gebruiken ipv de 2 die ik nu gebruik, daarnaast zou ik in de toekomst de mogelijkheid willen hebben om iets met VR te doen .

Ik heb nu 2 configuraties voor ogen:
1) Z390M gaming Gigabyte
i7 9700K
64 DDR4 2666 of 3000 of toch 32GB?
Nvidia Geforce RTX2070

2) B450 GamingX Gigabyte
Amd Ryzen7 3800X
64 DDR4 2666 of 3000 of toch 32GB?
Nvidia Geforce RTX2070

Nu ontlopen de prijzen van deze setups elkaar praktisch niets, Maar van welke setup zou ik gelukkigst worden?
Of heeft iemand nog een betere setup voor ogen?
De prijs van beide setups liggen rond 1860, -- incl een 500Gb samsung evo plus + 2TB HDD, kast, installatie Windows pro etc

Alvast bedankt voor het even meedenken,

met vriendelijke groet Rob.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:10
Een flashgame via google chrome? Lijkt me niet dat je dat een RTX2070 voor nodig hebt...?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:20
Ramon schreef op zondag 19 januari 2020 @ 21:33:
Een flashgame via google chrome? Lijkt me niet dat je dat een RTX2070 voor nodig hebt...?
Nee maar, zoals TS aangeeft voor VR wel. Nou ligt het ook wel aan het spel, maar een RTX2070 is voor VR toch wel erg fijn.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:14

br00ky

Moderator Harde Waren
Beide setups lijken mij zeker nog niet ideaal. Ga eerst eens na waarom je huidige pc "compleet over zij nek" gaat. Bekijk eens taakbeheer terwijl je normaal aan het werk bent. Is het je cpu? Is het je RAM dat vol loopt?

That being said, wat heb je op dit moment? Want je post nu twee halve lijstjes. De rest heb je nog en wil je hergebruiken?

Als laatste een titelfix, want daar stond "AMD of Ryzen", maar ik neem aan dat je "AMD of Intel" bedoelt.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:26
"Iets met VR te doen" is natuurlijk redelijk vaag, dat maakt het goed adviseren wel moeilijk, Want nu is gewoon whatever gpu (Intel/1030/Amd) voldoende voor wat Flash games.

Ik zie in ieder geval geen noodzaak in een 8 core processor en 64, zelfs 32 GB geheugen.
De Samsung Evo Plus is ook highly overspec en overpriced. De normale Evo is al een stuk beter passend, want aanzienlijk goedkoper voor nauwelijks minder snelheid. Je doet er toch niets mee waarbij je het gaat merken.

Ik draai met honderden tabs open in Firefox (waarom bladwijzers als je het open kunt laten staan :) en tig programma's tegelijk en ik zit op een oude i5 4e generatie met 16 GB ram.

Ik ben dus wel benieuwd wat er nu niet goed gaat. Ik kan me zo voorstellen dat je gpu de nieuwste filmformaten (=codecs) niet meer ondersteunt en daardoor alles schokt, of dat er niet genoeg geheugen in zit.

@ Brooky, Hij is gewoon vol van de AMD Ryzen, vandaar de dubbele titel :)

• Rob4005
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-06 22:49
Het gaat niet goed met mijn 8 Gb geheugen, wat zich op de één of manier niet laat uitbreiden. Heb meerdere geheugens geprobeerd, die ik nog heb liggen. Mijn huidige grafische kaart komt chronisch te kort, zeker voor het aantal schermen... ik werk nu nog met DDR 3 .. heb nog genoeg pc spul liggen, alleen de betrouwbaarheid daarvan is onzeker na een eerder probleem, wat dus de reden is waarom ik uit nood deze pc overgenomen heb. In het verleden bouwde ik dus mijn eigen systemen op, maar nu wil ik gewoon iets waar ik niet hoef te prutsen, behalve mijn oude schijven er in te hangen.. Met mijn artose duimpjes is dat fijne gepruts tegenwoordig wat lastig.
Ik ben best veeleisend op het gebied van prestaties, daarnaast wil ik een aantal jaren vooruit kunnen zonder dat ik binnen korte tijd weer ga zitten hikken, dat het me niet mooi of snel genoeg loopt. En ja Vr is wel een wens van me, ik zei dat ik op dit moment niet veel doe qua gamen, maar dat komt door deze pc, want ik heb div games, helaas er al een tijdje niets meegedaan.
Mijn grootste ergernis van de afgelopen jaren is harde schijven, die het niet kunnen bijhouden, dus op 100% draaien, terwijl dan ook het geheugen omhoog vliegt, met als gevolg dat alles vastloopt..., dus als ik dan de kans krijg om dan iets snels te kopen, waardoor dat probleem zich niet meer voordoet, waarom niet? Op dit moment hoef ik niet te beknibbelen op een paar extra tientjes voor iets beter, tenzij het inderdaad totaal over overbodig is, daarom vraag ik dan ook advies.

[ Voor 8% gewijzigd door Rob4005 op 19-01-2020 22:59 ]

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:26
Rob4005 schreef op zondag 19 januari 2020 @ 22:37:
Ik ben best veeleisend op het gebied van prestaties,
...
Mijn grootste ergernis van de afgelopen jaren is harde schijven, die het niet kunnen bijhouden, dus op 100% draaien, terwijl dan ook het geheugen omhoog vliegt, met als gevolg dat alles vastloopt..., dus als ik dan de kans krijg om dan iets snels te kopen, waardoor dat probleem zich niet meer voordoet, waarom niet? Op dit moment hoef ik niet te beknibbelen op een paar extra tientjes voor iets beter, tenzij het inderdaad totaal over overbodig is, daarom vraag ik dan ook advies.
Ik vind je helemaal niet veeleisend, anders had je allang een ssd gehad. Die heb ik zelf al sinds ze nog maar 80 GB waren voor €300. Was de grootste boost ever.

1) als de schijven het druk hebben vliegt niet het geheugen omhoog. Omdat je te weinig geheugen hebt en dat dus vol zit, gaat het systeem de schijven gebruiken om te swappen en een schijf is ontiegelijk veel langzamer dan geheugen. Zeker een traditionele harddisk.

2) De grootste verbetering voor de gebruikservaring en responsiveness van de afgelopen 10 jaar is een ssd.

Ik kan me best voorstellen dat als je nu 8 GB hebt en een hdd, dat als je geheugen vol zit dat het super traag wordt. Dat is met een ssd al aanzienlijk minder. Maar beter is het gewoon meer geheugen te hebben. En een ssd.

Ik zou lekker gaan voor een AMD Ryzen 3700X, dus kan echt alles aan wat je de komende tig jaar weet te bedenken.
Combineer dat met 32 GB en een goede ssd en je hebt echt genoeg snelheid voor tig jaar.

Zonder de VR zou dat een 3600 en 16 GB zijn, nog steeds toekomstproof. Maar ik begrijp de wens, dus vandaar de 3700X en 32 GB. De Intel heeft voor jou geen meerwaarde, is minder goed in veel dingen tegelijk doen en is wel duurder.

• DoubleYouPee
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-11 00:08
3700X ipv 9700
32GB, en dan 3200CL14, niet 2666 of 3000...
RTX2070 lijkt me prima

• Kesasar
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15-11 16:57
DoubleYouPee schreef op zondag 19 januari 2020 @ 23:25:
32GB, en dan 3200CL14, niet 2666 of 3000...
Is 3200 echt merkbaar t.o.v. 3000? Waar uit dat zich in? Specifieke voorbeelden?

• Daikirai
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06-06 14:58
Rob4005 schreef op zondag 19 januari 2020 @ 21:25:
..helaas betrap ik me er dan vaak op dat ik tig browser pagina`s open heb..
Ik kan je 2 plugins adviseren:

The Great Suspender > deze zet tabs in 'slaapstand' als je ze x tijd niet gebruikt hebt, als je hem dan weer opent laad ie m weer in het geheugen.

TabCloud > Hiermee sla je een reeks tabs op die je vervolgens makkelijk weer erbij kunt pakken.

Hopelijk heb je er iets aan!
Pagina: 1