Wasmachine lekt aan de onderkant - monteur inschakelen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22:53

g0tanks

Moderator CSA
Topicstarter
Ik heb een twee jaar oude LG FH4U2TDH1N was-droogcombinatie die water uit de onderkant is gaan lekken. Het lijkt erop dat ergens intern een watervolume zich opbouwt tijdens het wassen. Er ontstaat namelijk niet meteen een plas water, maar volgens mij pas tijdens het centrifugeren als het apparaat een beetje in beweging komt. Na het wasprogramma komt er ook bijna nog een liter water uit de onderkant als ik de wasmachine naar voren kantel.

Ik heb de afvoerslang gecontroleerd op verstoppingen en ook twee wasbeurten gedraaid op 95 graden. Eerst met schoonmaakazijn om alles goed te reinigen, daarna zonder toevoegingen omdat ik las dat te veel zeep gebruiken ook tot lekkages kan leiden. Dat maakte allemaal geen verschil.

Heeft het voor mij nog nut om andere dingen te proberen of eventueel zelf het apparaat open te maken? Ik heb er geen verstand van maar ben ook een beetje bang dat ik gauw €100+ kwijt ben voor een monteur zonder dat het gerepareerd wordt. De garantie is trouwens net verstreken, maar ik wil nog contact opnemen met Coolbue (waar ik het heb gekocht) om te kijken of ze iets voor mij kunnen betekenen.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:15

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Van witgoed mag je verwachten dat het apparaat zeker meer dan 2 jaar meegaat, afhankelijk van de prijs.
Zie ook https://www.techniekneder...r/gebruiksduurverwachting

Ik zou dus even kijken wat de wasmachine gekost heeft en dan in bovenstaande PDF kijken wat de richtlijn is voor het aantal jaren gebruik. Ga daarmee naar Coolblue en kijk of jullie elk een deel van de kosten kunnen betalen, overeenkomstig de huidige leeftijd en de verwachtte levensduur.

Edit: ik zie dat deze wasmachine bij bol.com € 699 moet kosten. Volgens de PDF moet hij dan zeker 7 jaar meegaan. Dan zou het Coolblue sieren als jij 2/7 van de kosten betaalt en Coolblue 5/7.

[ Voor 16% gewijzigd door Microkid op 19-01-2020 21:32 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Met twee jaar heb je toch nog gewoon garantie? Ik zou eens contact opnemen met de leverancier.

@Microkid Volgens mij hoort Coolblue dan gewoon 100% van de kosten te dragen voor de reparatie. Pas als hij echt afgeschreven wordt, mag een deel voor het gebruik van het apparaat ingehouden worden, toch?

[ Voor 52% gewijzigd door Room42 op 19-01-2020 21:32 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Zover ik begrijp treedt na de wettelijke garantie de non-conformiteitsregel in actie. Het ding heeft 2 jaar garantie. DUs als er daarna iets mis is, betaald ieder een deel van de kosten. Zo staat het ook op de site van technieknederland:
In de Nederlandse wetgeving over consumentenkoop is bepaald dat de verkoper bij een gebrekkig product ook buiten de fabrieksgarantieperiode na aflevering aansprakelijk kan zijn.

[ Voor 42% gewijzigd door Microkid op 19-01-2020 21:36 ]

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
@Microkid Die quote zegt toch niks over het delen van de lasten? Ik lees die juist als dat de leverancier aansprakelijk is, niet de consument. Een bekende voorwaarde is wel 'bij normaal gebruik' en de bewijslast daarvoor ligt bij g0tanks, in dit geval.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:47
Zomaar een ingeving, je kunt wellicht even kijken of het afvoerfilter niet te vol zit.
Zie pagina 34 van de handleiding.

http://gscs-b2c.lge.com/d...eId=kHcRrWCNY0m2qvczfkryg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

@Room42 Heb je de link wel bekeken die ik opgaf? Onderaan staat een uitleg van de berekening en delen van lasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Microkid schreef op zondag 19 januari 2020 @ 21:40:
@Room42 Heb je de link wel bekeken die ik opgaf? Onderaan staat een uitleg van de berekening en delen van lasten.
Nee, dat had ik nog niet gezien. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22:19
Neem eerst is contact op met coolblue... staan bekend om hun goede afhandeling dus zou niet weten waarom hier eerst een topic aan gewijd moet worden.

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
De zij en bovenkant heb je zo los met een schroevendraaier, dan zie je snel genoeg of er een slang half vast zit of dat het erger dan dat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark777
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 21:33
had ik ook laatst met mijn LG droogwasmachine. Was een slangetje stuk moest alleen wel 3x een monteur voor komen. lol

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:22

Croga

The Unreasonable Man

Microkid schreef op zondag 19 januari 2020 @ 21:33:
Zover ik begrijp treedt na de wettelijke garantie de non-conformiteitsregel in actie. Het ding heeft 2 jaar garantie. DUs als er daarna iets mis is, betaald ieder een deel van de kosten. Zo staat het ook op de site van technieknederland:
Technieknederland kan zeggen wat ze willen maar dit is niet hoe de wet in Nederland in elkaar steekt. Mischien even wachten tot iemand die wel verstand heeft van dit soort zaken langs komt; we hebben er een paar hier op tweakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Croga schreef op zondag 19 januari 2020 @ 21:58:
[...]

Technieknederland kan zeggen wat ze willen maar dit is niet hoe de wet in Nederland in elkaar steekt. Mischien even wachten tot iemand die wel verstand heeft van dit soort zaken langs komt; we hebben er een paar hier op tweakers.
De users met verstand van garantiezaken lopen echter voornamelijk in SF rond, niet hier in WG. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Als het een vraag over garantie wordt, kan het topic sowieso beter naar SF, maar dat is aan @g0tanks, of hij dat wilt of dat ie toch liever een technisch antwoord wilt hebben. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22:53

g0tanks

Moderator CSA
Topicstarter
Ik heb uiteindelijk contact opgenomen met de klantenservice van Coolblue. Zij gaven aan dat ze niks voor mij konden betekenen dat gratis zou zijn, want de garantie was echt verlopen.

Toen heb ik gekozen om een reparatie aan te vragen bij LG. Via CE Repair werd een monteur ingepland en er werd mij verteld dat er een coulanceregeling gold omdat de garantie nog maar net was verlopen. Hierdoor hoefde ik slechts een deel van de kosten te betalen.

De oorzaak van de lekkage was een kapotte wateraanvoerslang. Het vermoeden is dat door trillingen (houten ondergrond, ding trilt als een malle) de houder is losgekomen. Hierdoor kon de slang vrij bewegen totdat er een gat ontstond (door slijtage?). Uiteindelijk was ik €70 kwijt voor de reparatie. Wat mij betreft prima voor een nieuw onderdeel en ruim een half uur arbeid aan huis in het centrum.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Pagina: 1