LED of QLED, ik zie het verschil niet?!

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XL2000
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 18-06-2024
Beste mensen,

Ik ben mij aan het oriënteren op een Samsung TV. Ik heb mij verdiept in de technische specs van LED en QLED en had min of meer besloten dan meteen voor de QLED te gaan.
Vandaag in de Mediamarkt stonden er twee tegenover elkaar. Grotendeels dezelfde televisie, met het grootste verschil dat de ene normale en de andere QLED had. Ze stonde beide met hetzelfde demo programma aan.
Ik heb lang gekeken, en nog meer, en nog meer, maar ik kon geen verschil zien ?!?!

Ligt dit nu aan mij? Hoe kan dit? Ik had echt verwacht dat de QLED een veel betere kijkervaring zou opleveren.
Kan iemand mij uitleggen hoe dit zit? Want voor het prijsverschil zou ik dan gewoon voor de gewone LED gaan. Ben benieuwd naar jullie input. Thanks!

Beste antwoord (via XL2000 op 22-01-2020 19:06)

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:08

JvS

Ik heb hem zelf ook

Qled is een techniek waardoor de backlight van het LCD panel kleurechter wit licht geeft door UV / baluwe leds met 3 quantom dots om te zetten in puur rood, groen en blauw. Door dat nauwkeurige witte licht kunnen de kleuren van de LCD makkelijker correct zijn. Ook is er wat minder lichtverlies, waardoor het makkelijker is om de hoge lichtintensiteit te behalen die voor HDR soms nodig is.

Veel schermen behalen ook correcte kleuren zonder quantom dot backlight. Voor de beste beleving is contrast koning. Daar doet Qled niet zoveel aan als je geen HDR kijkt. Dan draait het meer om hoe donker de 'onderkant' van het lichtspectrum is (hoe zwart is het zwart).

Kortom: Qled is niet echt een spannende ontwikkeling voor LCD's. Het is vooral een coole marketingnaam. De voornaamste selling point is HDR effect in goed verlichte ruimtes. Sony doet hetzelfde maar noemt dat triluminos. Samsung pakt de marketing wat beter aan :).

[ Voor 12% gewijzigd door JvS op 19-01-2020 21:28 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Als jij het verschil niet ziet dan is het toch simpel? Wat maakt iemand anders zijn mening dan precies uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:19

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Er is ook geen verschil. Samsung probeert mee te liften op OLED. Maar QLED is niets anders dan leds met een vorm van backlight.

Kan uiteraard wel verschil zitten in de manier van (local) dimming.

Maar al met al is het niets meer dan een marketing term.

[ Voor 34% gewijzigd door MikeyMan op 19-01-2020 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XL2000
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 18-06-2024
Anoniem: 93986 schreef op zondag 19 januari 2020 @ 21:09:
Wat maakt iemand anders zijn mening dan precies uit?
Het kan zijn dat je het verschil misschien niet direct in de winkel ziet, bijvoorbeeld door het vele omgevingslicht o.i.d.? Of dat je het beter ziet met films, sport etc. Ik weet het niet... Ik ben niet zozeer op zoek naar meningen, als wel een (technische) verklaring ;)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:08

JvS

Ik heb hem zelf ook

Qled is een techniek waardoor de backlight van het LCD panel kleurechter wit licht geeft door UV / baluwe leds met 3 quantom dots om te zetten in puur rood, groen en blauw. Door dat nauwkeurige witte licht kunnen de kleuren van de LCD makkelijker correct zijn. Ook is er wat minder lichtverlies, waardoor het makkelijker is om de hoge lichtintensiteit te behalen die voor HDR soms nodig is.

Veel schermen behalen ook correcte kleuren zonder quantom dot backlight. Voor de beste beleving is contrast koning. Daar doet Qled niet zoveel aan als je geen HDR kijkt. Dan draait het meer om hoe donker de 'onderkant' van het lichtspectrum is (hoe zwart is het zwart).

Kortom: Qled is niet echt een spannende ontwikkeling voor LCD's. Het is vooral een coole marketingnaam. De voornaamste selling point is HDR effect in goed verlichte ruimtes. Sony doet hetzelfde maar noemt dat triluminos. Samsung pakt de marketing wat beter aan :).

[ Voor 12% gewijzigd door JvS op 19-01-2020 21:28 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:22

Compizfox

Bait for wenchmarks

MikeyMan schreef op zondag 19 januari 2020 @ 21:11:
Er is ook geen verschil. Samsung probeert mee te liften op OLED. Maar QLED is niets anders dan leds met een vorm van backlight.
LED is een vorm van backlight.

Samsung's QLED is LED-backlight met quantum dots als phosphor om een breder gamut te bereiken. De kleuren kunnen daardoor verzadigder worden weergegeven (zolang het LCD-paneel die kleuren ook kan weergeven).

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Compizfox schreef op zondag 19 januari 2020 @ 21:28:
[...]

LED is een vorm van backlight.

Samsung's QLED is LED-backlight met quantum dots als phosphor om een breder gamut te bereiken. De kleuren kunnen daardoor verzadigder worden weergegeven (zolang het paneel die kleuren ook kan weergeven).
Daar heb je idd gelijk in...

Blijft rotzooi though :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Vanwaar dat? Ik zit dit toevallig te lezen op een monitor met QLED-backlight van Samsung en kan je vertellen dat het Tweakers-rood van de header roder is dan ik ooit op een ander scherm heb gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Compizfox schreef op zondag 19 januari 2020 @ 21:34:
[...]

Vanwaar dat? Ik zit dit toevallig te lezen op een monitor met QLED-backlight van Samsung en kan je vertellen dat het Tweakers-rood van de header roder is dan ik ooit op een ander scherm heb gezien.
Dat zeg ik...
Roder/feller lukt wel. Of het daarmee ook natuurgetrouw is, is een tweede.

Overmatig veel helderheid en contrast levert een nogal schreeuwerig beeld op. Maargoed, ieder zijn ding. Blijkbaar verkoopt het makkelijk.

[ Voor 13% gewijzigd door MikeyMan op 19-01-2020 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

MikeyMan schreef op zondag 19 januari 2020 @ 21:38:
[...]
Dat zeg ik...
Roder/feller lukt wel. Of het daarmee ook natuurgetrouw is, is een tweede.
Tja die monitor heeft een wijder gamut dan sRGB. Als het natuurgetrouw moet zijn kan ik sRGB-mode aanzetten, maar dan doe je die verzadigdere kleuren teniet.

Als ik het goed begrijp zou je met een echte HDR-monitor (wat dit niet is) en ondersteunende software wel van het volle gamut moeten kunnen genieten terwijl het natuurgetrouw blijft.

Pagina: 1