Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Twee systemen upgraden; deels samenvoegen of apart?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
We hebben twee systemen. Eentje is nog zeer redelijk, de ander is gedateerd en versleten zullen we maar zeggen.
Systeem 1 (redelijk):
Moederbord: Gigabyte GA-B150-HD3P (Socket 1151)
CPU: Intel i5-6600K @ 3.5GHZ
CPU-koeler: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2
GPU: MSI GTX 970
Geheugen: 8 GB RAM DDR4 2133 mhz (ééntje is ooit gesneuveld)
SSD: Samsung 840 Evo 250 gb
HDD 1: 1 TB WD10EZEX
HDD 2: 500GB, onbekend oudje.
PSU: XFX PRO550W
Wifi: TP Link wifi ontvanger, geen idee welk type precies.
Systeem 2 (gedateerd en versleten):
Moederbord: Asrock 990FX Extreme3 (kapot)
CPU: AMD FX-6300
GPU: ATI RADEON HD 6850 (nagenoeg kapot; al getest op ander moederbord)
Geheugen: 4x 4 GB DDR3 SDRAM 1600mhz (zijn van een ander systeem overgekomen en heb ze er maar bijgestoken..)
PSU: Corsair VS 450
HDD: 1 TB WD10EZEX
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Systeem 1 zou het mooi zijn als spelletjes als GTAV en RDR2 er goed en mooi op draaien bij hoge instellingen. Ik merk dat het nu niet het geval is bij RDR2. Denk persoonlijk niet dat de CPU de GPU bottleneckt of vice versa, maar ze beide gewoon net niet krachtig genoeg zijn? Klopt dit? Ik speel/werk op een 24' 1080p monitor. Verder gewoon de normale zaken als browsen, tekstverwerken en wat video's afspelen.

Systeem 2 is voor de huishoudelijke taken alleen. Wat tekstverwerken, internetten en video's afspelen. Verder hoeft het allemaal niet heel speciaal te zijn..

Wat mag het systeem gaan kosten?
Geen idee, liefste niet al te duur natuurlijk. Hoeft ook niet super-giga-top te zijn.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Aangezien de beide PSU's nog goed werken en de PC's nooit heel erg veel gebruikt zijn, hoop ik dat ik deze kan hergebruiken. Sowieso die van Systeem 2 is amper gebruikt en pas later dan de rest van de onderdelen gekomen.

Ik had het idee om dus Systeem 1 zeg maar te verbeteren en dan onderdelen over te zetten naar Systeem 2. Aangezien de 6600k een 'geïntegreerde videokaart' heeft, zou ik die dan het liefste deze in Systeem 2 zetten.

Dan heb ik voor Systeem 2:
Moederbord: Gigabyte GA-B150-HD3P (Socket 1151)
CPU: Intel i5-6600K @ 3.5GHZ
GPU: -
Geheugen: 8 GB RAM DDR4 2133 mhz
PSU: Corsair VS 450
HDD: 1 TB WD10EZEX

Is dit Systeem 2 dan compleet of mis ik iets? Want in feite werkt het MOBO + GPU niet en deze vervang ik dan. Dan zou ik toch goed moeten zitten?

Voor Systeem 1 is het van belang dat ie niet té veel energie vreet, aangezien die meer aan zal gaan staan in de toekomst. Verder zoals gezegd hoeft het niet super-giga-top te zijn, maar het zou fijn zijn als ik in mijn vrije tijd ook wat spelletjes mooi kan laten draaien. Ik heb dan denk ik ook sowieso een GPU upgrade nodig..?

Heb ik voor systeem 1 alleen een GPU upgrade nodig (plus natuurlijk ff wat extra geheugen) en kan ik bij systeem 2 met een relatief goedkoop MOBO + CPU wegkomen?

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur, al zou ik als ik systeem 1 op de kop gooi prijstechnisch dan denk ik het beste een AMD CPU kiezen? De GPU, geen idee...1660 super?

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

Ga je overklokken?
Standaard is wmb prima, overklokken kan altijd nog. In het verleden wel gedaan.

Wat verwacht je van ons?
Ja wat verwacht ik.. geen idee :P
Gewoon wat hulp bij het samenstellen zodat het aan mijn eisen voldoet denk ik..haha.

Dus ofwel systeem 1 royaal upgraden en systeem 2 de onderdelen van systeem 1 geven.
Ofwel systeem 1 een GPU upgrade geven (mits CPU nog voldoet) en systeem 2 een relatief goedkoop MOBO + CPU (MET geïntegreerde videokaart) geven.

Ik zie door de bomen het bos niet meer helemaal 8)7

Alvast bedankt, als jullie meer informatie nodig hebben, dan hoor ik het graag.

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:04
Die voedingswap maakt niets uit. De Corsair is niets beter dan de XFX, ook al is ie nieuwer. Voor nieuwe hardware zijn beide voedingen niet geschikt (eigenlijk al niet vanaf Haswell uit 2013) dus er moet sws een nieuwe komen.
De ssd zou ik ook overhevelen naar sys2 want een systeem zonder ssd werkt verre van fijn.
RDR2 draait niet lekker op een cpu zonder HT/SMT.
Zou eerst een cpu/mobo/ram/voeding/ssd upgrade in sys1 doen icm je huidige GTX970 en zien wat dat oplevert.
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 195,05€ 195,05
1MoederbordenMSI B450M PRO-VDH Max€ 73,90€ 73,90
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK€ 73,90€ 73,90
1VoedingenCooler Master MWE Bronze 450W V2€ 43,50€ 43,50
1Solid state drivesToshiba RC500 500GB€ 59,99€ 59,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 446,34

Verwijderd

Topicstarter
Uszka schreef op zondag 19 januari 2020 @ 19:28:
Die voedingswap maakt niets uit. De Corsair is niets beter dan de XFX, ook al is ie nieuwer. Voor nieuwe hardware zijn beide voedingen niet geschikt (eigenlijk al niet vanaf Haswell uit 2013) dus er moet sws een nieuwe komen.
De ssd zou ik ook overhevelen naar sys2 want een systeem zonder ssd werkt verre van fijn.
RDR2 draait niet lekker op een cpu zonder HT/SMT.
Zou eerst een cpu/mobo/ram/voeding/ssd upgrade in sys1 doen icm je huidige GTX970 en zien wat dat oplevert.
1MoederbordenMSI B450M PRO-VDH Max€ 73,90€ 73,90
1VoedingenCooler Master MWE Bronze 450W V2€ 43,50€ 43,50
1Solid state drivesToshiba RC500 500GB€ 59,99€ 59,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 446,34
Even puur uit nieuwsgierigheid, waarom zijn beide voedingen daarvoor niet geschikt? Ik heb de XFX inmiddels al een aantal jaar zonder problemen op dit systeem draaien. Heb ik dan geluk gehad? Nogmaals, puur uit nieuwsgierigheid. Systeem 2 zal amper aan staan, daar hoeft niet per se een SSD in. Al is die uit systeem 1 wel verouderd, dus die kan ik wellicht dan wel netjes vervangen waarbij de oude SSD wel nog een functie heeft. Zal ik in mijn achterhoofd houden.

De Ryzen 5 3600 is wel een aanzienlijke upgrade naar het zich laat aanzien toch? :)

• Uszka
Daar is het interne design (double forward met groepsregulatie) van de voedingen niet naar. Prima voor systemen van 10 jaar geleden die constant een hoog verbruik hadden, niet voor moderne hardware met een enorm dynamisch verbruik. Daardoor kunnen stabiliteitsproblemen optreden door voltagedrops. Moderne voedingen (met minimaal de ATX2.4 specificatie) hebben een design waarbij de spanningsregeling van de lijnen onafhankelijk van elkaar geregeld is. Dit soort voedingen gaat prima om met snel wisselende vraag aan vermogen.

De Ryzen 5 3600 is een enorme upgrade tov een 6600K.

Verwijderd

Topicstarter
Uszka schreef op zondag 19 januari 2020 @ 19:53:
Daar is het interne design (double forward met groepsregulatie) van de voedingen niet naar. Prima voor systemen van 10 jaar geleden die constant een hoog verbruik hadden, niet voor moderne hardware met een enorm dynamisch verbruik. Daardoor kunnen stabiliteitsproblemen optreden door voltagedrops. Moderne voedingen (met minimaal de ETX2.4 specificatie) hebben een design waarbij de spanningsregeling van de lijnen onafhankelijk van elkaar geregeld is. Dit soort voedingen gaat prima om met snel wisselende vraag aan vermogen.

De Ryzen 5 3600 is een enorme upgrade tov een 6600K.
Oke bedankt voor de uitleg. Helder en duidelijk. 450 w is ook meer dan voldoende tegenwoordig als ik zo kijk naar het verbruik. Dat ligt echt stukken lager dan jaren geleden! En de 3600 is dus beter én zuiniger dan de 6600k.

Die is zeker geschikt voor RDR2 dan? Ik had hem stiekem zelf ook al op het oog.. :P

• Uszka
Zie hoe een 4c/4t cpu als jouw 6600K dropt itt een 6c/6t als een Ryzen 5 3600
Afbeeldingslocatie: https://www.overclock3d.net/gfx/articles/2019/11/07101709255l.jpg

Een GTX 970 is toch wel erg minimaal als ik de 1080p benchmarks zo bekijk. Die zit nog ruim onder een GTX 1060.
Afbeeldingslocatie: https://www.overclock3d.net/gfx/articles/2019/11/07101807768l.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Uszka op 19-01-2020 20:07 ]

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:06

Croga

The Unreasonable Man

Persoonlijk zou ik niet te veel gaan hannesen;

- Verpats Systeem 2 voor weinig. Niets van wat daar in zit is het waard om te bewaren.
- Hernoem Systeem 1 naar Systeem 2, verpats de videokaart en de 2 harde schijven.
- Bouw een nieuw Systeem 1. Daar kun je die GTX970 nog in zetten maar die gaat het ook niet lang meer trekken. Een 1660 zou leuk zijn als daar budget voor is.

Verwijderd

Topicstarter
Dat is natuurlijk ook een optie. Ik was/ben gewoon een beetje aan het kijken wat de opties zijn.
Welke GPU zou ik het beste kiezen? Ik ga niet hoger dan 1080p gebruiken qua scherm (24' is groot genoeg voor mij).

Zou leuk zijn als ik bijvoorbeeld RDR2 soepel op hoge settings kan spelen. Zat dus zelf al te denken aan de 1660 super, maar eventueel een AMD kaart of een andere Nvidia kaart is mij ook prima als dat beter uitkomt.
Uszka schreef op zondag 19 januari 2020 @ 20:07:
Zie hoe een 4c/4t cpu als jouw 6600K dropt itt een 6c/6t als een Ryzen 5 3600
[Afbeelding]

Een GTX 970 is toch wel erg minimaal als ik de 1080p benchmarks zo bekijk. Die zit nog ruim onder een GTX 1060.
[Afbeelding]
Dat zijn best schokkende voorbeelden ja..

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2020 21:26 ]

• Wolvganger
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 19-11 20:29

Wolvganger

Do not eat the yellow snow.

Misschien kun je de i5 nog vervangen door een i7 6700 (non K), lichte twijfel over dat idee (misschien 2e hands voor een goeie prijs).

Wat ik alleen niet snap is de (ooit) gemaakte keuze om een B150 chipset te koppelen met een 6600K. :/

"Hoe meer het kan, hoe sneller het stuk is."

Verwijderd

Topicstarter
Wolvganger schreef op maandag 20 januari 2020 @ 21:42:
Misschien kun je de i5 nog vervangen door een i7 6700 (non K), lichte twijfel over dat idee (misschien 2e hands voor een goeie prijs).

Wat ik alleen niet snap is de (ooit) gemaakte keuze om een B150 chipset te koppelen met een 6600K. :/
Mijn eerste moederbord is kapot gegaan, ik kon deze van een vriend overnemen die zijn PC ging upgraden. Het kon en was gratis dus... :P

Ik zou het liefste niet naar een 6700 gaan, aangezien ik dan met dit systeem er relatief gezien niet veel op vooruit ga en ik dan sowieso alsnog een tweede systeem apart moet bouwen.

Eigenlijk is het volgens mij vrij simpel als ik het zo lees bedenk ik me nu en dat komt alsnog bijna neer op een nieuwe PC :P :
In ieder geval upgrade/nieuw nodig wil ik RDR2 op 1080p mooi en soepel draaien: GPU, CPU, en daardoor MOBO, RAM, PSU, CPU koeler?

Denk dat dan een Ryzen 3600 inderdaad een prima keuze is als ik het zo zie. De 3600X biedt niet heel veel voordelen voor mij denk ik? Als dat zo is, dan spaar ik me de paar watt per uur liever uit. Welk moederbord kan ik hier het beste bij gebruiken? En de GPU twijfel ik nog enorm over.. :P

RAM zou ik naar 16 gaan, moet voldoende zijn toch.

• Wolvganger

Wolvganger

Ah, op die manier - gratis is altijd goed. :p

Een 3600x scheelt niet zoveel met 3600 qua prestaties en is eigenlijk alleen maar eXtra warm en eXtra duur.

Een B450 bord + 3600 + 16GB is prima voor gaming. Inderdaad, feitelijk kom je dan op een nieuw systeem uit.

[ Voor 3% gewijzigd door Wolvganger op 20-01-2020 22:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
Zijn er nog moederborden B450 die zijn aan te raden of juist af te raden? Gaat me om de kwaliteit, niet of het er leuk uitziet.

Een 570X is voor mij de meerprijs niet waard lijkt me?

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2020 07:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nog een extra tip voor een nieuwe kast?
ATX, geen gedoe erop. Gewoon simpel met een goede airflow.

Verwijderd

Topicstarter
1MoederbordenMSI B450-A Pro Max€ 91,-€ 91,-
1VoedingenCooler Master MWE Bronze 450W V2€ 46,-€ 46,-
1Solid state drivesToshiba RC500 500GB€ 66,01€ 66,01
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 471,96

Dan heb ik nu dit, is dat wat? Voor 1080p, welke videokaart zou ik er het beste nog bijsteken? En welke, eenvoudige maar prima CPU koeler is aan te raden? Zoek eventueel nog een nieuwe kast, aangezien de huidige er eigenlijk ook niet meer uitziet. Moet gewoon simpel met redelijke airflow zijn.

Moet de BIOS van dit moederbord nog geupdate worden?

• Immanent Ike
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 12-10 21:09
Er zit al een redelijke koeler bij. Een 1660 super is prima voor 1080p, een stapje hoger zou de 5600 xt zijn (iets meer toekomst gericht).

Verwijderd

Topicstarter
Immanent Ike schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 16:44:
Er zit al een redelijke koeler bij. Een 1660 super is prima voor 1080p, een stapje hoger zou de 5600 xt zijn (iets meer toekomst gericht).
Dan probeer ik het eerst met de meegeleverde koeler. :)

• Wolvganger

Wolvganger

Kast is altijd erg smaak gevoelig, het is wel fijn om een exemplaar te hebben met minimaal 2 ventilatoren (in & out) voor de airflow.

Eens met de optie om de meegeleverde koeler te proberen, een aftermarket kan altijd nog als ie niet bevalt.

Nieuwe 5600 XT lijkt inderdaad een interessante optie te zijn. Zou wel eerst goed naar reviews kijken voor je een specifiek exemplaar besteld. Soms hebben nieuwe producten wat problemen... :p

Verwijderd

Topicstarter
Wolvganger schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 16:05:
Kast is altijd erg smaak gevoelig, het is wel fijn om een exemplaar te hebben met minimaal 2 ventilatoren (in & out) voor de airflow.

Eens met de optie om de meegeleverde koeler te proberen, een aftermarket kan altijd nog als ie niet bevalt.

Nieuwe 5600 XT lijkt inderdaad een interessante optie te zijn. Zou wel eerst goed naar reviews kijken voor je een specifiek exemplaar besteld. Soms hebben nieuwe producten wat problemen... :p
Ik had het gelezen ja. Bedankt voor de tips, ik ga er wat leuks van maken :)
Pagina: 1