Ik wil nog even reageren op dit topic omdat ik met een laptop van een familielid tegen hetzelfde probleem aanloop. Ook dit is een Terra 1713 laptop, welke oorspronkelijk met W8.1 geleverd werd.
Ik heb de laptop sinds vorig jaar "onder beheer" en bij het upgraden van W8.1 naar de toenmalige W10 1909 hetzelfde probleem van een continu flikkering van de vliegtuigstand die heel snel aan-uit-aan-uit-aan-uit gaat. Hoe ik het toentertijd heb opgelost weet ik niet meer, maar had toen ook een fix gevonden. Veel gesuggereerde oplossingen werken namelijk niet of maar tijdelijk, zodat na opnieuw opstarten het probleem er weer is.
Gisteren heb ik geüpgraded naar W10 21H2 en toen weer hetzelfde probleem. Ik heb nu onderstaande video gevolgd en dat werkt succesvol om de vliegtuigstand eraf te halen en een goede WiFi verbinding tot stand te brengen. Omdat ik op zoek naar de oplossing op dit topic uitkwam leek me het delen van de oplossing niet verkeerd. Hopelijk hebben anderen hier in de toekomst nog iets aan.
YouTube: How to Turn on or off Airplane Mode Blinking in Windows 10 - PERMANENTLY
Mocht de video ooit zijn verwijderd of iemand liever onderstaand globale methode leest, hieronder ongeveer de stappen die je moet doorlopen:
- via services tijdelijk Windows update van handmatig op uitgeschakeld zetten. Dit om te voorkomen dat Windows automatisch in het proces weer nieuwe stuurprogramma's gaat downloaden en installeren.
- via apparaatbeheer naar HID devices gaan en daar bij "Airplane Mode HID Mini-Driver" naar eigenschappen te gaan om in de settings van het stuurprogramma te kijken welke systeemfiles betrokken zijn. Maak er even een screenshot van voor het gemak.
- vervolgens het stuurprogramma verwijderen.
- ga naar de betreffende locaties van de stuurprogramma bestanden en back-up deze tijdelijk in een lokale map. Gewoon voor de zekerheid, mocht het niet werken kan je de bestanden later weer terug zetten.
- geef vervolgens de bestanden van trusted installer volledige rechten aan administrator zodat je daarna de originele bestanden kunt verwijderen. Dit zijn 3 bestanden zoals aangegeven in de video en zoals in apparaatbeheer genoemd was: AirplaneModeHid.sys , mshidkmdf.sys en WdfCoInstaller01011.dll .
Let wel onder voorbehoud, geen idee of het verschilt per laptop, maar de exacte bestanden en bestandspaden zal je zien via apparaatbeheer. - refresh apparaatbeheer door te zoeken naar nieuwe devices.
- ga weer naar HID devices en "Airplane Mode HID Mini-Driver" zal weer verschijnen. Met het verschil dat je hem nu wel definitief kunt uitschakelen.
- ga terug naar services en zet Windows update weer terug op handmatig starten ipv uitgeschakeld.
- reboot en check. Bij mij was het opgelost en konden de back-up files ook weg.
- let wel: de vliegtuigstand werkt hierna nooit meer, ook niet via de functie (Fn) toetsen. Dat is de enige beperking. Beter dat dan geen WiFi.
[
Voor 6% gewijzigd door
Aardwolf op 22-12-2021 15:37
]