Hallo allemaal, het is weer tijd voor een nieuwe pc (altijd leuk)!
De laatste upgrade was 6 jaar geleden dus ik heb flink wat in te halen.
Huidige build list:
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het betreft voornamelijk een workstation en secundair moet het de laatste games vloeiend afspelen.
Werkzaamheden bestaan voornamelijk uit:
- Het bewerken van (grote) Photoshop bestanden
- Het editen van video's
- Het editen en renderen van (zware) After Effects animaties
- 3D software zoals Unity voor het maken van games
Resoluties
Ik heb nu 2 x LG 32GK650F.
Deze zijn 1440p @ 144hz.
Voor gaming zal er enkel 1 monitor gebruikt worden.
Zou die hoge refreshrate graag ook terugzien tijdens het gamen.
De schermen hebben alleen FreeSync en geen G-Sync, dat is waarschijnlijk goed om te vermelden.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Zoveel als praktisch nodig is.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
1080TI GPU (deze wordt geupgrade tegen de tijd dat de 3080 o.i.d. er is)
Enkele HDD's, puur voor data opslag.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Veel cores, 64GB ram en een flinke M.2. voor software pakketten, games en snelle cache
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Altijd Intel CPU's gehad maar tijden zijn veranderd en voor heavy workloads is AMD nu koning.
Ik zou liever niet overstappen op AMD GPU's ivm slechte ervaringen in het verleden.
Ga je overklokken?
Alleen als dit iets toevoegt, Ryzen is (afaik) niet veel winst uit te behalen, RAM zal wel snel mogen lopen (3200).
Wat verwacht je van ons?[i]
Ik wil vooral weten of deze onderdelen allemaal goed samen zullen werken en er niet ergens een bottleneck/overhitting/ander probleem zal optreden.
GPU:
Voor gaming zal de 1080 TI hopelijk het meeste aan kunnen tot de tijd dat de 3080 (of iets vergelijkbaars) een significante upgrade blijkt.
MOBO:
Mobo met Wi-Fi zou leuk zijn, maar hoor dat de meeste toch niet zo snel zijn en dat je beter een losse receiver kunt kopen? Eventueel is dit een alternatief voor bovenstaande AORUS.
MEMORY:
Is 3600Mhz geheugen een merkbare upgrade van 3200Mhz voor de 3900x? Deze zijn vergelijkbaar in prijs met bovenstaand.
CASE:
Ik twijfel nog tussen de Evolv X en de SL600M.
De 600M heeft een verticale airlfow en het is me niet geheel duidelijk of het echt nodig is om de GPU dan ook verticaal te installeren. Mocht ik hem horizontaal willen plaatsen, is het dan beter om een AIO CPU koeler te nemen?
Mocht dat het geval zijn denk ik aan een van deze 3 AIO koelers.
De laatste upgrade was 6 jaar geleden dus ik heb flink wat in te halen.
Huidige build list:
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 9 3900X Boxed | € 495,- | € 495,- |
| 1 | Moederborden | Gigabyte Aorus X570 ELITE | € 205,49 | € 205,49 |
| 1 | Videokaarten | MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X 11G | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Interne harde schijven | WD Blue 3,5" (64MB cache, 5400rpm), 4TB | € 90,- | € 90,- |
| 1 | Behuizingen | Cooler Master MasterCase SL600M Black Edition | € 209,95 | € 209,95 |
| 1 | Processorkoeling | Cooler Master MasterAir MA620M | € 92,76 | € 92,76 |
| 2 | Geheugen intern | HyperX Fury RGB HX432C16FB3AK2/32 | € 167,29 | € 334,58 |
| 1 | Voedingen | Corsair RM850 (2019) | € 108,90 | € 108,90 |
| 1 | Solid state drives | Intel 660p 1TB | € 116,04 | € 116,04 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.652,72 | ||
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het betreft voornamelijk een workstation en secundair moet het de laatste games vloeiend afspelen.
Werkzaamheden bestaan voornamelijk uit:
- Het bewerken van (grote) Photoshop bestanden
- Het editen van video's
- Het editen en renderen van (zware) After Effects animaties
- 3D software zoals Unity voor het maken van games
Resoluties
Ik heb nu 2 x LG 32GK650F.
Deze zijn 1440p @ 144hz.
Voor gaming zal er enkel 1 monitor gebruikt worden.
Zou die hoge refreshrate graag ook terugzien tijdens het gamen.
De schermen hebben alleen FreeSync en geen G-Sync, dat is waarschijnlijk goed om te vermelden.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Zoveel als praktisch nodig is.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
1080TI GPU (deze wordt geupgrade tegen de tijd dat de 3080 o.i.d. er is)
Enkele HDD's, puur voor data opslag.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Veel cores, 64GB ram en een flinke M.2. voor software pakketten, games en snelle cache
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Altijd Intel CPU's gehad maar tijden zijn veranderd en voor heavy workloads is AMD nu koning.
Ik zou liever niet overstappen op AMD GPU's ivm slechte ervaringen in het verleden.
Ga je overklokken?
Alleen als dit iets toevoegt, Ryzen is (afaik) niet veel winst uit te behalen, RAM zal wel snel mogen lopen (3200).
Wat verwacht je van ons?[i]
Ik wil vooral weten of deze onderdelen allemaal goed samen zullen werken en er niet ergens een bottleneck/overhitting/ander probleem zal optreden.
GPU:
Voor gaming zal de 1080 TI hopelijk het meeste aan kunnen tot de tijd dat de 3080 (of iets vergelijkbaars) een significante upgrade blijkt.
MOBO:
Mobo met Wi-Fi zou leuk zijn, maar hoor dat de meeste toch niet zo snel zijn en dat je beter een losse receiver kunt kopen? Eventueel is dit een alternatief voor bovenstaande AORUS.
MEMORY:
Is 3600Mhz geheugen een merkbare upgrade van 3200Mhz voor de 3900x? Deze zijn vergelijkbaar in prijs met bovenstaand.
CASE:
Ik twijfel nog tussen de Evolv X en de SL600M.
De 600M heeft een verticale airlfow en het is me niet geheel duidelijk of het echt nodig is om de GPU dan ook verticaal te installeren. Mocht ik hem horizontaal willen plaatsen, is het dan beter om een AIO CPU koeler te nemen?
Mocht dat het geval zijn denk ik aan een van deze 3 AIO koelers.