Ja, het is pas januari, maar ik denk alvast na over juni, getraumatiseerd zijnde door afgelopen jaar
(37C in de woonkamer en slaapkamer
)
Okee, even de situatie:
Vanaf de maand juni komt de zon op om 5:30 op en begint meteen in de huiskamer naar binnen te schijnen en dus warmt het op. Er zitten wel gordijnen aan de binnenkant en die houden we dicht. Echter, de gordijnen worden erg warm waardoor het alsnog erg opwarmt. We hebben ook al verduisterende gordijnen geprobeerd, maar die werden nog veel warmer (logisch, want de energie moet ergens heen).
Kijkende naar de belangrijkste bronnen van hitte in onze woning door de zon:
. Aan de buitenkant trok het de hele tijd los bij de minste wind omdat de trekkracht van duc-tape afneemt met warmte. Daarnaast kwam de zon er nog steeds doorheen.....Het zijl werd natuurlijk knetterheet. Kon het bijna niet beetpakken.
Nu probeer ik een nieuw plan te bedenken. En ik bedacht me dat ik niet de enige zou zijn met zulke perikelen dus wellicht betere oplossingen hebben. Daarnaast ben ik de handigste niet en zie ik soms dingen over het hoofd....
Eisen
Volgens mij is de meest succesvolle oplossing eentje die voldoet aan:
Geinspireerd door de reflectieve folies die op auto-ruiten zitten dacht ik iets vergelijkbaars te maken:

Okee, even de situatie:
- appartement op bovenste verdieping, op de hoek
- grote ramen op het noord-oosten en zuid-westen in de huiskamer, bereikbaar via balkon
- groot raam op het zuid-oosten in de slaapkamer
- huur dus geen mogelijkheid tot klussen aan de buitenkant; iig, het mag niet, ook niet van de VVE....
- geen zonwering geinstalleerd
- Ik werk veel thuis, dus vluchten naar een airco kantoor kan niet
Vanaf de maand juni komt de zon op om 5:30 op en begint meteen in de huiskamer naar binnen te schijnen en dus warmt het op. Er zitten wel gordijnen aan de binnenkant en die houden we dicht. Echter, de gordijnen worden erg warm waardoor het alsnog erg opwarmt. We hebben ook al verduisterende gordijnen geprobeerd, maar die werden nog veel warmer (logisch, want de energie moet ergens heen).
Kijkende naar de belangrijkste bronnen van hitte in onze woning door de zon:
- zonnenstralen die door de ramen komen en de vloer (die werd echt heet) opwarmen en zo de woning
- zonnenstralen die het dak en de muren opwarmen

Nu probeer ik een nieuw plan te bedenken. En ik bedacht me dat ik niet de enige zou zijn met zulke perikelen dus wellicht betere oplossingen hebben. Daarnaast ben ik de handigste niet en zie ik soms dingen over het hoofd....
Eisen
Volgens mij is de meest succesvolle oplossing eentje die voldoet aan:
- makkelijk op te hangen
- makkelijk weg te halen
- geen modificaties aan muren / deuren / kozijnen
- volledig zonwerend; Onze gordijnen zijn semi-doorlatend, dus als ik licht wil doe ik die wel. In de hoogzomer wil ik geen zon in mijn woning
- weinig opwarmend
Geinspireerd door de reflectieve folies die op auto-ruiten zitten dacht ik iets vergelijkbaars te maken:
- Reflectief folie op maat voor elke raam, bijvoorbeeld https://www.verwarminghan...ectiefolie-aluminium.html. Nu is dat voor verwarming, maar puur om de warmte binnen te houden. Dat draaien we even om en dan houden we de warmte buiten
- Zuignappen monteren aan het folie, over de gehele oppervlakte, bijvoorbeeld van hier: https://www.ropro.eu/nl/z...uignap-met-draadeind.html
- Scherm wordt gemonteerd aan de buitenkant en is nu makkelijk op te hangen en weg te halen en hij staat een paar cm van het raam af, waardoor er nog iets extra isolatie zit.
- Mocht het toch nog licht doorlaten, kan ik altijd een donker doek aan de achterkant bevestigen, waardoor het minder doorlaat.
Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.