Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Zonwerende doek maken voor de zomer

Pagina: 1
Acties:

• armageddon_2k1
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 19:33
Ja, het is pas januari, maar ik denk alvast na over juni, getraumatiseerd zijnde door afgelopen jaar :+ (37C in de woonkamer en slaapkamer :/ )

Okee, even de situatie:
  • appartement op bovenste verdieping, op de hoek
  • grote ramen op het noord-oosten en zuid-westen in de huiskamer, bereikbaar via balkon
  • groot raam op het zuid-oosten in de slaapkamer
  • huur dus geen mogelijkheid tot klussen aan de buitenkant; iig, het mag niet, ook niet van de VVE....
  • geen zonwering geinstalleerd
  • Ik werk veel thuis, dus vluchten naar een airco kantoor kan niet :+
Voordeel is wel dat we in de winter erg veel licht hebben, dat is zeker wat waard 8)

Vanaf de maand juni komt de zon op om 5:30 op en begint meteen in de huiskamer naar binnen te schijnen en dus warmt het op. Er zitten wel gordijnen aan de binnenkant en die houden we dicht. Echter, de gordijnen worden erg warm waardoor het alsnog erg opwarmt. We hebben ook al verduisterende gordijnen geprobeerd, maar die werden nog veel warmer (logisch, want de energie moet ergens heen).

Kijkende naar de belangrijkste bronnen van hitte in onze woning door de zon:
  • zonnenstralen die door de ramen komen en de vloer (die werd echt heet) opwarmen en zo de woning
  • zonnenstralen die het dak en de muren opwarmen
Die laatste is niet veel aan te doen. Dat laatste wel, dus uiteindelijk ben ik, uit armoede, met een stuk dekzijl en duc-tape de ramen aan de binnenkant gaan afplakken. Dit hielp best okee! De warmte was aanzienlijk minder, maar het was een matige oplossing. Het viel er steeds af, zag er niet uit, en duc-tape op je kozijnen trekt de verflaag eraf :F. Aan de buitenkant trok het de hele tijd los bij de minste wind omdat de trekkracht van duc-tape afneemt met warmte. Daarnaast kwam de zon er nog steeds doorheen.....Het zijl werd natuurlijk knetterheet. Kon het bijna niet beetpakken.

Nu probeer ik een nieuw plan te bedenken. En ik bedacht me dat ik niet de enige zou zijn met zulke perikelen dus wellicht betere oplossingen hebben. Daarnaast ben ik de handigste niet en zie ik soms dingen over het hoofd....

Eisen
Volgens mij is de meest succesvolle oplossing eentje die voldoet aan:
  • makkelijk op te hangen
  • makkelijk weg te halen
  • geen modificaties aan muren / deuren / kozijnen
  • volledig zonwerend; Onze gordijnen zijn semi-doorlatend, dus als ik licht wil doe ik die wel. In de hoogzomer wil ik geen zon in mijn woning :P
  • weinig opwarmend
Mijn initiele plan
Geinspireerd door de reflectieve folies die op auto-ruiten zitten dacht ik iets vergelijkbaars te maken:
  • Reflectief folie op maat voor elke raam, bijvoorbeeld https://www.verwarminghan...ectiefolie-aluminium.html. Nu is dat voor verwarming, maar puur om de warmte binnen te houden. Dat draaien we even om en dan houden we de warmte buiten
  • Zuignappen monteren aan het folie, over de gehele oppervlakte, bijvoorbeeld van hier: https://www.ropro.eu/nl/z...uignap-met-draadeind.html
  • Scherm wordt gemonteerd aan de buitenkant en is nu makkelijk op te hangen en weg te halen en hij staat een paar cm van het raam af, waardoor er nog iets extra isolatie zit.
  • Mocht het toch nog licht doorlaten, kan ik altijd een donker doek aan de achterkant bevestigen, waardoor het minder doorlaat.
Kan me er geen buil aan vallen gezien de prijzen. Zijn er wat handige Tweakers die misschien tips hebben of andere oplossingen?

Passieve Einzelgänger met een 10 tot 3 mentaliteit

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Nu online
Wat is de bovenste verdieping? Kun je overal makkelijk bij buitenom?

Zonwering binnen heeft nagenoeg geen enkele zin als je HR glas hebt en je loopt het risico op een breuk (van de ruit).

Die VVE moet zich waarschijnlijk eens gaan verdiepen in wat normaler gedrag. Er zijn al diverse VVE's die door de rechter in de hoek gezet zijn door hun "mag niet" gezeur.

• ciris
  • Registratie: oktober 2003
  • Niet online

ciris

Je suis Ricky Gervais.

Ja, want waarom zou je je als VvE druk maken om je verantwoordelijkheid als de een of andere hobbybob gaat klussen aan de buitenkant van het gebouw.

• O88088
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 15:59
Als Teun de Beun gaat klussen zou ik ook m'n hart vasthouden maar een professioneel bedrijf moet toch wel een zonnescherm op mogen hangen? Ik zou inderdaad nog eens goed kijken naar de VVE.

Anders zou ik iets improviseren van aluminiumfolie overtrokken met heel dunne stof tegen de ergste reflecties. Ik denk dat 100% reflectieve folie voor ongewenste effecten gaat zorgen (brand, klagende buren, of beide). Of misschien gordijnen aan de buitenkant hangen.

• Polycom
  • Registratie: augustus 2004
  • Nu online

Polycom

Poes van goud

Koop een airco.

• Yaksa
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 15-02 21:49
Er bestaat ook zonwerende folie die je aan de buitenkant van je raam kunt 'plakken'. Scheelt al gauw een graad of 8. Zoiets als dit : https://www.karwei.nl/ass...Av6WEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

• armageddon_2k1
kabeltjekabel schreef op zondag 19 januari 2020 @ 15:10:
Wat is de bovenste verdieping? Kun je overal makkelijk bij buitenom?

Zonwering binnen heeft nagenoeg geen enkele zin als je HR glas hebt en je loopt het risico op een breuk (van de ruit).

Die VVE moet zich waarschijnlijk eens gaan verdiepen in wat normaler gedrag. Er zijn al diverse VVE's die door de rechter in de hoek gezet zijn door hun "mag niet" gezeur.
Het is de 4e verdieping. Ik kan overal bij zonder kapriolen, gewoon via het balkon of gallerij.

Nee, daarom moet ie ook aan de buitenkant komen. Het is het licht dat er doorheen komt wat duidelijk de vloer verwarmt.

Wat betreft de VVE. Het pand met ongeveer 80 woningen is 70% huur. Daarvan is het huurdeel vertegenwoordigd door een grote woningboer. De huurders zijn niet bij de VVE bijeenkomsten maar ik heb niet het gevoel dat men erg dwarsligt. Ik denk dat er gewoon al een tijd geen concensus is.
ciris schreef op zondag 19 januari 2020 @ 15:14:
Ja, want waarom zou je je als VvE druk maken om je verantwoordelijkheid als de een of andere hobbybob gaat klussen aan de buitenkant van het gebouw.
O88088 schreef op zondag 19 januari 2020 @ 15:24:
Als Teun de Beun gaat klussen zou ik ook m'n hart vasthouden maar een professioneel bedrijf moet toch wel een zonnescherm op mogen hangen? Ik zou inderdaad nog eens goed kijken naar de VVE.
Volgens mij is het niet helemaal duidelijk wat ik bedoel. Ik wil dus juist niet 'hobbybob' en 'Teun de Beun' gaan klussen. Ik wil niks permanent bevestigen danwel monteren. Het moet juist tijdelijk op te hangen zijn. Ik ben niet de enige die naar een oplossing zoekt, want je ziet ook gewoon party-tentjes verschijnen op de balkons en aluminiumfolie geplakt worden om te ergste zon buiten te laten. Een professioneel bedrijf een zonnescherm op moeten laten hangen ga ik niet laten doen.... ik huur hier en ga dat niet vele jaren doen, ik ga geen investeringen doen en ik weet niet helemaal wat het plan van de VVE is, zie hierboven.
Nee.
Yaksa schreef op zondag 19 januari 2020 @ 15:39:
Er bestaat ook zonwerende folie die je aan de buitenkant van je raam kunt 'plakken'. Scheelt al gauw een graad of 8. Zoiets als dit : https://www.karwei.nl/ass...Av6WEALw_wcB&gclsrc=aw.ds
Wauw, dank je! Die kende ik nog niet en ga ik even bestuderen. Wellicht is dit wel gewoon de oplossing.

EDIT: Moet wel kijken of het uberhaubt kan met HR+/HR++ glas vanwege mogelijkheid tot thermische breuk. Maar dat is alleen als je het aan de binnenkant plakt. Aangezien ik zonder gevaar overal bijkan kan het gewoon aan de buitenkant.

armageddon_2k1 wijzigde deze reactie 19-01-2020 16:02 (3%)

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
Let er op dat alles wat je doet tegen de warmte aan de buitenkant is. Wanneer je binnen iets gaat doen heb je de warmte al binnen, dat schiet niet op. Dus zonlicht tegenhouden aan de buitenkant. Desnoods doek om een panlat gewikkeld, panlat stevig tussen de raamstijlen geklemd en aan de onderkant idem. Waait er echt niet uit en wanneer je er een schuimpje tussen doet kost het je ook geen verf.

Een panlat kun je prima op spanning zetten door deze te buigen, die houtjes kunnen meer hebben dan je soms denkt. Wanneer je een nette doen hebt, dus geen stuk plastic, lijkt het aan de buitenkant ook nog wel acceptabel.

• armageddon_2k1
@sypie Bedankt voor de tips. Ik had inderdaad al in mijn post geschreven dat het aan de buitenkant moet. Binnen werkt voor geen meter omdat het al binnen is dan.

• MrAngry
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 21:07
Volgens mij kan je best van de verhuurder eisen dat ze iets van zonwering ophangen, 37 graden is echt niet gezond. Het gaat de komende jaren ook niet minder worden, dus het draagt ook bij aan het wooncomfort en indirect aan de huuropbrengsten. Ik zou eerst eens met ze in contact treden om te zien wat er mogelijk is.
Ik zit in een vergelijkbare situatie, maar dat is nieuwer en er zit zonwerend glas is, dat helpt al een hoop. Verder kan ik ramen aan de buitenkant makkelijk afplakken vanwege een balkon over de breedte.

Secrecy corrupts, absolute secrecy corrupts absolutely.

• kabeltjekabel
  • Nu online
Voor zonwerende folie;
https://webshop-raamfolie.nl/silver-80x-hc-zonwering-82
Goedkoper en houdt 2x zoveel tegen dan die statische folie van de bouwmarkt. Nadeeel; verschuiving in kleur en altijd donkerder.

Ik heb deze folie op twee ruiten op ZZW waar toch anti-inkijk nodig was dus heb niet zo'n last van de nadelen.

Als je overal bij kunt kun je inderdaad ook een soort panelen maken en die er voor zetten. Maar pas op met wind.

• ciris
  • Niet online

ciris

Je suis Ricky Gervais.

MrAngry schreef op zondag 19 januari 2020 @ 16:13:
Volgens mij kan je best van de verhuurder eisen dat ze iets van zonwering ophangen, 37 graden is echt niet gezond. Het gaat de komende jaren ook niet minder worden, dus het draagt ook bij aan het wooncomfort en indirect aan de huuropbrengsten. Ik zou eerst eens met ze in contact treden om te zien wat er mogelijk is.
Ik zit in een vergelijkbare situatie, maar dat is nieuwer en er zit zonwerend glas is, dat helpt al een hoop. Verder kan ik ramen aan de buitenkant makkelijk afplakken vanwege een balkon over de breedte.
In een VvE waar een grooteigenaar zit, de verhuurder van TS dus, heb je niks te eisen van de verhuurder. Het pand is niet van de verhuurder maar van de VvE. De ALV bepaalt vervolgens wat er wel of niet word opgehangen. En als er al iets in het verleden is besloten dan staat dat in het huis regelement, notulen en/of splitsingsacte.

Kort gezegd, de verhuurder heeft zich te houden aan de voorwaarden van de VvE.

• armageddon_2k1
kabeltjekabel schreef op zondag 19 januari 2020 @ 16:35:
Voor zonwerende folie;
https://webshop-raamfolie.nl/silver-80x-hc-zonwering-82
Goedkoper en houdt 2x zoveel tegen dan die statische folie van de bouwmarkt. Nadeeel; verschuiving in kleur en altijd donkerder.

Ik heb deze folie op twee ruiten op ZZW waar toch anti-inkijk nodig was dus heb niet zo'n last van de nadelen.

Als je overal bij kunt kun je inderdaad ook een soort panelen maken en die er voor zetten. Maar pas op met wind.
Bedankt. Helaas is deze niet weer weg te halen makkelijk lijkt me, maar ik ga het even navragen bij de maker.

• Jb!
  • Registratie: maart 2012
  • Niet online

Jb!

Lord of the Idiots

Vroeger in de tropen wel huizen gezien met een plastic net (gewoven plastic, zoiets) eroverheen. Of het veel helpt tegen de zon weet ik niet, maar het is wel makkelijk aan te brengen en het zal met een beetje China shoppen niet duur zijn.

Een paar sterke zuignappen tegen het raam en dan met tie-wraps aan die zuignappen en je balkon maken. Het voordeel is dat de wind er doorheen blaast (zo waait het ook niet weg) maar het een deel van de zon weerkaatst. Of het dat laatste goed doet weet ik niet, misschien zijn er inmiddels wel netten van beter materiaal. Afhankelijk van de kleur kan het wel opvallen, maar je maakt er in ieder geval niets mee kapot.

Edit, groene spul als in deze foto:

Jb! wijzigde deze reactie 19-01-2020 21:10 (6%)

“you're being a little wise guy, OK, which is, you know, typical for you”

• kabeltjekabel
  • Nu online
armageddon_2k1 schreef op zondag 19 januari 2020 @ 20:42:
[...]

Bedankt. Helaas is deze niet weer weg te halen makkelijk lijkt me, maar ik ga het even navragen bij de maker.
Dit is inderdaad een plakfolie. Zit er bij mij nu ruim twee jaar op en ziet er nog keurig uit.

Geen idee hoeveel werk eraf halen is, ik denk dat die lijm erg graag blijft zitten :+ . Was het niet van plan te gaan proberen

kabeltjekabel wijzigde deze reactie 19-01-2020 21:46 (16%)

• clements
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 11:18
Ik heb een keer aan de binnenzijde van het kozijn reflecterend doek geplakt. Werkte aardig maar toen ik het eraf haalde aan het eind van de zomer was de ruit gebarsten door de hitte spanning 😳😳
Je zou een doek op het raam zelf kunnen plakken aan de buitenkant. Doek 4/5 cm kleiner maken en dan met aluminium tape op het raam plakken. De tape dus tegen het kozijn, niet erop. Tape kun je makkelijker van glas halen lijkt me

• BasvanS
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 20:54
We hebben zelf een koopwoning met een flinke raampartij op het oosten (7 meter x 2.7 meter. Als het gedurende lange tijd erg warm word span ik voor de ramen, over de hele breedte een wit doek. Wit weerkaatst al het licht, de bron van je warmte. DIT doek is semi transparant, je kunt dus WEL naar buiten kijken. Je zou daarnaast ook nog kunnen overwegen een wit laken op je platte dak te leggen tijdens extreem warme dagen (als je er makkelijk op kunt komen).

Alles wat wit is/je wit kunt maken werkt tegen de warmte zolang het maar buiten je huis de zon tegen houd. Daarnaast kun je proberen je dak nat te houden: voor de verdamping van water is veel energie nodig die wordt onttrokken aan de woning.

BasvanS wijzigde deze reactie 19-01-2020 23:33 (13%)

• Delakhan
  • Registratie: mei 2016
  • Laatst online: 18:23
Koop een emmer 'Reduheat' en verf je ramen hiermee wanneer de warme dagen beginnen...

Daken in de glastuinbouw en tuincentra worden hiermee regelmatig mee behandeld in de zomer om de warmte een beetje buiten te houden

PS Reduclean meteen mee bestellen om het te kunnen verwijderen na de warme dagen

• alwind
  • Registratie: maart 2015
  • Laatst online: 16:08
Ik gebruik zelf dit doek aan de buitenkant.

https://www.decathlon.nl/...-p-12307?mc=8300081&c=WIT

• kabeltjekabel
  • Nu online
BasvanS schreef op zondag 19 januari 2020 @ 23:28:
We hebben zelf een koopwoning met een flinke raampartij op het oosten (7 meter x 2.7 meter. Als het gedurende lange tijd erg warm word span ik voor de ramen, over de hele breedte een wit doek. Wit weerkaatst al het licht, de bron van je warmte. DIT doek is semi transparant, je kunt dus WEL naar buiten kijken. Je zou daarnaast ook nog kunnen overwegen een wit laken op je platte dak te leggen tijdens extreem warme dagen (als je er makkelijk op kunt komen).

Alles wat wit is/je wit kunt maken werkt tegen de warmte zolang het maar buiten je huis de zon tegen houd. Daarnaast kun je proberen je dak nat te houden: voor de verdamping van water is veel energie nodig die wordt onttrokken aan de woning.
Vochtig dak is beter dan 'nat'. Als alleen de poriën nat zijn is er namelijk meer verdampend oppervlak. Ik sproei iets van 40 seconden (2x heen en weer) per 20 minuten met een Gardena sproeier achter arduino-aangestuurd magneetventiel.

Continue doorlopen werkt ook wel goed, maar dat is een euro per uur..

• vso
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 02:21

vso

raap voor zijn recht

@armageddon_2k1
Folie zou ik doen :Y incombinatie met schaduwdoek/gaas.

In de zomer gordijnen dicht en ventilator(s) in huis op zachte stand houd je al veel warmte uit huis, zeker als je in de avond "doortocht"
kabeltjekabel schreef op maandag 20 januari 2020 @ 01:04:
Vochtig dak is beter dan 'nat'. Als alleen de poriën nat zijn is er namelijk meer verdampend oppervlak. Ik sproei iets van 40 seconden (2x heen en weer) per 20 minuten met een Gardena sproeier achter arduino-aangestuurd magneetventiel.

Continue doorlopen werkt ook wel goed, maar dat is een euro per uur..
Serieuze vraag hoeveel kost een airco per uur ? (je kan het als grap interperteren) besproeien van het huis is tja niet dom maar ik zou eigenlijk een soort mat van epdm (zwembad verwarming) willen toepassen .. warm zwembad en koud huis :)

Searching internet is like drinking from a fire hydrant

• Kees_B
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 15-02 11:17
Zoiets kun je kant-en-klaar bestellen op internet, maar zelf maken kan ook met het juiste materiaal (en tijd ;))
Ziet er best strak uit vind ik.

https://www.zonnerij.nl/raamdoek-screendoek-serge.html

PV Output

• ro3lie
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 16:23
Wat @Jb! en @Kees_B zeggen! Balkondoek!
Op maat laten maken of een standaard maat kopen bij de Hornbach.
Heb het van bovenkant raam tot onderkant balkon gespannen (schuin) en het scheelt enorm.

My RIPE Atlas v4 Probe!How to install: HomeBridge on a UniFi CloudKey Gen1

• armageddon_2k1
@Jb!@Kees_B @ro3lie
Maar wat is dan de beste manier het te bevestigen, zonder dat ik gaten moet gaan zitten boren?

• kabeltjekabel
  • Nu online
vso schreef op maandag 20 januari 2020 @ 09:48:
@armageddon_2k1
Folie zou ik doen :Y incombinatie met schaduwdoek/gaas.

In de zomer gordijnen dicht en ventilator(s) in huis op zachte stand houd je al veel warmte uit huis, zeker als je in de avond "doortocht"

[...]

Serieuze vraag hoeveel kost een airco per uur ? (je kan het als grap interperteren) besproeien van het huis is tja niet dom maar ik zou eigenlijk een soort mat van epdm (zwembad verwarming) willen toepassen .. warm zwembad en koud huis :)
Goede vraag. Ik had geen 50 euro over voor een extra kWh meter voor mijn airco :> . In mijn jaarverbruik vind ik de airco nauwelijks terug, dus ach.

Maar sowieso al 4x goedkoper om elk uur een kWh door de airco te jagen dan 900 L door de sproeier. En die 1 kW is het maximum, dus dat is eigenlijk ook al nooit.

• vso
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 02:21

vso

raap voor zijn recht

kabeltjekabel schreef op maandag 20 januari 2020 @ 14:18:
Goede vraag. Ik had geen 50 euro over voor een extra kWh meter voor mijn airco :> . In mijn jaarverbruik vind ik de airco nauwelijks terug, dus ach.

Maar sowieso al 4x goedkoper om elk uur een kWh door de airco te jagen dan 900 L door de sproeier. En die 1 kW is het maximum, dus dat is eigenlijk ook al nooit.
Denk dat dit best nog wel eens tegenvalt ..

Maar hoeveel "mist" kan je genereren met 1 kuub m3 en pomp je dat per uur (0,25cent) erdoorheen versus 0,23 cent aan airco koeling .,. als de installlaties zelfde prijs zijn ..

Maar goed met water huizen koelen is wellicht niet de wens van de waterleverancier :) en wel van de energie maatschappij :)

Searching internet is like drinking from a fire hydrant

• kabeltjekabel
  • Nu online
vso schreef op maandag 20 januari 2020 @ 14:38:
[...]

Denk dat dit best nog wel eens tegenvalt ..

Maar hoeveel "mist" kan je genereren met 1 kuub m3 en pomp je dat per uur (0,25cent) erdoorheen versus 0,23 cent aan airco koeling .,. als de installlaties zelfde prijs zijn ..

Maar goed met water huizen koelen is wellicht niet de wens van de waterleverancier :) en wel van de energie maatschappij :)
Met vernevelaars is het resultaat ongetwijfeld beter dan met mijn sproeier. Maar nu de sproeier er al staat heb ik weinig zin om weer wat anders neer te zetten :+ . Die vernevelaars moet je natuurlijk 's winters ook weer naar binnen halen; dat is meer werk dan even de sproeier naar binnen halen. De slang heb ik al enkele jaren liggen; die is nog steeds goed. Is een wat duurder exemplaar van Gardena.

Qua kosten; qua verbruik valt het allemaal wel mee. Maar de airco is gewoon erg slecht in het afkoelen van het plafond; dat doet de sproeier op het dak dan wel weer goed. De sproeier op het dak verwijderd echter binnen geen vocht (en in zekere zin verhoogd die ook de vochtigheid van binnenkomende lucht) en dat doet de airco dan weer wel. De zonwerende folie zorgt er voor dat de deur niet klemt en de gordijnen niet geroosterd worden.

Uiteindelijk wil ik die sproeier meer dynamisch aansturen. Heb er nu een Arduino aanhangen die niks anders doet dan een relais schakelen die per 230V magneetventiel de waterleiding opent. Maar de timing wil ik afhankelijk maken van de temperatuur, windsnelheid etc. Veel plannen, weinig realisatie :+

• fsfikke
  • Registratie: maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

ciris schreef op zondag 19 januari 2020 @ 20:30:
[...]

In een VvE waar een grooteigenaar zit, de verhuurder van TS dus, heb je niks te eisen van de verhuurder. Het pand is niet van de verhuurder maar van de VvE. De ALV bepaalt vervolgens wat er wel of niet word opgehangen. En als er al iets in het verleden is besloten dan staat dat in het huis regelement, notulen en/of splitsingsacte.

Kort gezegd, de verhuurder heeft zich te houden aan de voorwaarden van de VvE.
Maar als die grooteigenaar >50% van de stemrechten in de VVE heeft maakt hij toch alsnog de dienst uit?

DUT Racing

• Jb!
  • Registratie: maart 2012
  • Niet online

Jb!

Lord of the Idiots

armageddon_2k1 schreef op maandag 20 januari 2020 @ 14:17:
@Jb!@Kees_B @ro3lie
Maar wat is dan de beste manier het te bevestigen, zonder dat ik gaten moet gaan zitten boren?
Tie-wraps aan het balkon, ervan uitgaande dat je daar iets van een hekje / leuning hebt waar je een tie-wrap omheen kan doen. Aan het raam met goede zuignappen (ik ben geen kenner, maar je hebt ze natuurlijk in allerlei kwaliteit, tot waar je ramen mee optilt ;p). Dan krijg je een soort tentje, als je op het balkon zit dan zit je onder het net.

Waar je rekening mee moet houden is hoeveel wind het net vangt. Als het dicht geweven is vangt het meer wind waardoor het met harde wind gaat wapperen of zelfs los kan vliegen. Een dunner geweven net zal denk ik minder reflecteren, maar je kunt het natuurlijk combineren met andere opties (bijvoorbeeld iets op de rest van je raam wat anderen noemen).

“you're being a little wise guy, OK, which is, you know, typical for you”

• twain4me
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 21:09
fsfikke schreef op maandag 20 januari 2020 @ 14:57:
[...]

Maar als die grooteigenaar >50% van de stemrechten in de VVE heeft maakt hij toch alsnog de dienst uit?
ALV's (ook van de plaatstelijke FC bal-op-het-dak) hebben nog wel eens de neiging te denken dat wat ze beslissen op onverklaarbare wijze daadwerkelijk ook wettelijk is onderbouwd. :+

• ciris
  • Niet online

ciris

Je suis Ricky Gervais.

fsfikke schreef op maandag 20 januari 2020 @ 14:57:
[...]

Nope, er bestaat nog zoiets als misbruik maken van je positie.

Zie ook hier,

https://www.vverecht.nl/2...r-en-tegengesteld-belang/

ciris wijzigde deze reactie 20-01-2020 16:29 (13%)

• ro3lie
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 16:23
armageddon_2k1 schreef op maandag 20 januari 2020 @ 14:17:
@Jb!@Kees_B @ro3lie
Ik had zoiets:
https://www.hornbach.nl/s...0-cm/5920022/artikel.html

Dit zat dus met elastiek ergens omheen en spande zich zelf.
Ook ideaal met een windje want het veert mee

My RIPE Atlas v4 Probe!How to install: HomeBridge on a UniFi CloudKey Gen1

• BasvanS
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 20:54
Bedenk bij dingen als zooi op de ramen plakken wel dat je, als je het wil laten zitten, in de winter extra mag gaan stoken.

Hier kan de kamer temperatuur op een zonninge winterochtend zo een graad stijgen als de zon op komt.
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True