Wat houdt een pc snel bij meerdere applicaties?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BesmettePC
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 30-04-2020
Hoi allen,

Ik heb weinig verstand van computers zodat ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Ik koop altijd zo'n beetje de goedkoopste pc en meestal voldoen die prima aan mijn simpele wensen (ik game niet), maar ik heb nu een pc die snel heel traag wordt als ik een tijdje op internet surf (Firefox) en/of meerdere applicaties tegelijk draai, bv. een youtube-filmpje kijk, een Word-document open heb en een antivirusscanner laat draaien. Mijn vraag is nu: wat heb je nodig om de pc in zo'n situatie snel te houden? Een krachtigere processor (hogere kloksnelheid, meer kernen, meer threads), meer werkgeheugen (RAM). meer cache, een SSD-opslag of nog iets anders?

Overigens, als mijn pc traag wordt dan zie ik in de Task Manager dat de CPU (Intel Core i3-6100) geen moeite heeft bij te benen (nog steeds maar zo'n 5% utilization en 1 of 2 GHz speed terwijl hij tot 3,7 GHz kan) maar dat het probleem lijkt te zitten in het werkgeheugen, omdat de 4GB die erop zit dan bijna helemaal wordt gebruikt maar vooral in de 500 GB-HDD-opslag ('Disk'): er is dan 100% Active time en een average response time die naar de 100 ms gaat. Als ik een applicatie sluit dan zie ik eerst werkgeheugen vrij komen en daarna dat de Disk weer naar de 0% active time gaat met lage response-tijd waarmee de pc weer vlot werkt.

Wat is hier het probleem c.q. wat is de oplossing (anders dan het sluiten van applicaties)? Zou een werkgeheugen van 6GB of 8GB het oplossen? En als ik een nieuwe pc koop met SSD-opslag i.p.v. HDD-opslag: zal het dan ook zijn opgelost (met behoud van slechts 4GB-werkgeheugen)?

[ Voor 0% gewijzigd door BesmettePC op 19-01-2020 14:17 . Reden: toevoeging dat ik Firefox als browser gebruik waarvan geloof ik bekend is dat die veel werkgeheugen gebruikt: als hij traag wordt dan zit Firefox vaak al ver boven de 1 GB werkgeheugen ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 01:12
Wat heb je nu voor computer?

In de meeste gevallen zal je het meeste merken van een SSD, omdat traagheid vaak komt door een harde schijf die op moet spinnen om bij je bestanden te komen, en dat duurt een tijdje. Dat heb je bij een SSD niet.

Maar 4GB is ook erg weinig, dus dat kan ook geen kwaad om uit te breiden.

[ Voor 13% gewijzigd door Hahn op 19-01-2020 14:15 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Nelis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06:46

De Nelis

en anders maar niet...

BesmettePC schreef op zondag 19 januari 2020 @ 14:09:
Hoi allen,

maar ik heb nu een pc die snel heel traag wordt als ik een tijdje op internet surf en/of meerdere applicaties tegelijk draai, bv. een youtube-filmpje kijk, een Word-document open heb en een antivirusscanner laat draaien. Mijn vraag is nu: wat heb je nodig om de pc in zo'n situatie snel te houden?
Allereerst: de harddisk is in ieder geval de vertragende factor.

Als je een antivirus scan laat draaien dan zal de harddisk volledig belast worden, vervangen voor een ssd zal het process sneller maken waardoor de schijf korter belast word maar je behoud die 100%. Laat de scan draaien buiten gebruikstijd.

Maar over het algemeen zorgt vervangen van de harddisk door een harddisk sowieso al voor een snellere pc. Meer werkgeheugen zorgt er voor dat je meer tegelijkertijd kunt doen op dezelfde snelheid dus dat zal niet zozeer de oplossing zijn.

time is infinite, but each week is ten hours short..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Waarschijnlijk is Windows constant naar de schijf aan het schrijven omdat het RAM vol zit.
Dan wordt de 'overtollige' data onder water naar een swapfile geschreven en gezien een hdd nogal traag is loopt het hele systeem dan niet lekker.

Een upgrade naar 8GB zou al heel wat oplossen vermoed ik.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Indien je CPU niet de beperkende factor is en je de GPU al helemaal geen werk geeft, dan zijn de usual suspects vaak het geheugen.
4 GB lijkt in dezen de eerste beperking te zijn, een upgrade naar 8 GB zou al aanzienlijk veel meer rust geven voor het systeem. De volgende beperkende factor zal dan direct opspelen, namelijk de langzame HDD. Indien mogelijk zou een extra SSD voor de meestgebruikte programma's het systeem aanzienlijk sneller laten aanvoelen.

Uitzoeken of beide upgrades mogelijk zijn (vrije geheugensloten?) en dan wellicht beide upgrades uitvoeren.
pricewatch: Crucial CT4G4DFS824A
pricewatch: Verbatim Vi500 S3 120GB

Het hoeft dus niet perse duur te worden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:13
4GB erbij prikken en een ssd erin. Daarna herken je het systeem niet meer terug, zo snel het allemaal gaat.

Wat is het exacte merk en type van het geheugen dat er nu in zit?

Welk merk en type moederbord heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BesmettePC
Dank voor jullie snelle reacties! De conclusie lijkt te moeten zijn dat extra werkgeheugen en SSD-opslag het probleem zal oplossen.

Bij het zoeken naar een eventuele nieuw pc viel mijn oog trouwens nog op deze en dan met name op de negatieve beoordeling door Elise:
https://www.mediamarkt.nl...r-90g9009nmh-1626309.html.

Zij schrijft dat het laden van een enkele internetpagina tenenkrommend lang duurt terwijl deze pc wel SSD heeft: zal dit liggen aan de 4 GB werkgeheugen of kan het ook bv. de slechts 1 MB cache grootte zijn (de kloksnelheid van de processor en de geheugensnelheid van het werkgeheugen lijken dik in orde)? Of heeft zij gewoon een virus op haar pc? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Nelis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06:46

De Nelis

en anders maar niet...

BesmettePC schreef op zondag 19 januari 2020 @ 15:00:
Dank voor jullie snelle reacties! De conclusie lijkt te moeten zijn dat extra werkgeheugen en SSD-opslag het probleem zal oplossen.

Bij het zoeken naar een eventuele nieuw pc viel mijn oog trouwens nog op deze en dan met name op de negatieve beoordeling door Elise:

Zij schrijft dat het laden van een enkele internetpagina tenenkrommend lang duurt terwijl deze pc wel SSD heeft: zal dit liggen aan de 4 GB werkgeheugen of kan het ook bv. de slechts 1 MB cache grootte zijn (de kloksnelheid van de processor en de geheugensnelheid van het werkgeheugen lijken dik in orde)? Of heeft zij gewoon een virus op haar pc? :)
De a6 processor is niet zo heel best, maar denk dat het vooral aan het verwachtingspatroon van Elise ligt.

[ Voor 5% gewijzigd door De Nelis op 19-01-2020 15:04 ]

time is infinite, but each week is ten hours short..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:13
Het laden van een webpagina heeft niets met de ssd van doen. Dat is afhankelijk van de verbinding met het internet, snelheid van de cpu en hoeveelheid werkgeheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 01:12
Uszka schreef op zondag 19 januari 2020 @ 15:23:
Het laden van een webpagina heeft niets met de ssd van doen. Dat is afhankelijk van de verbinding met het internet, snelheid van de cpu en hoeveelheid werkgeheugen.
Tot op zekere hoogte. Als je te weinig geheugen hebt, en er geswapt moet gaan worden, dan gaat de snelheid van je harde schijf wel weer meespelen en dan heb je best veel baat bij een SSD bijvoorbeeld.

Ik denk dat een SSD + 4GB geheugen in heel veel gevallen sneller zal zijn dan HDD + 8GB geheugen. Het liefst SSD + 8GB geheugen natuurlijk, maar als je een beperkt budget hebt, zou ik beginnen met een SSD.

[ Voor 18% gewijzigd door Hahn op 19-01-2020 15:33 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
RAM hoort vol te zitten, het is dan ook geen geval van wel of niet gebruikt/bruikbaar, maar hoe het gebruikt is. Verkijk je daar in elk geval niet meteen op. Zoals de rest al schreef: de HDD is traag en kan niet zo veel tegelijk. Als je een SSD gebruikt in plaats van een HDD kan je eigenlijk prima verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:19
Maar waarom zit je te kijken naar een nieuwe pc terwijl een upgrade van ram en SSD voldoende zijn?

Met behulp van de Tweakers hier is het ongetwijfeld mogelijk je door het aanschaf en upgrade proces heen te loodsen. En als je toch al niet veeleisend bent, kan een kijkje in de V&A ook geen kwaad.

Dan zou de volgende stap zijn bepalen welke specs je precies hebt om compatibel hardware te selecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Een ssd gaat het meest doen voor je qua snelheid.

[ Voor 4% gewijzigd door ToFast op 19-01-2020 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
BesmettePC schreef op zondag 19 januari 2020 @ 15:00:

Niet doen, dan val je weer in de zelfde valkuil die je steeds maakt en kom je met iets thuis wat niet voldoet. Die pc is namelijk aanzienlijk trager, minder dan de helft van wat je nu hebt!

https://www.cpubenchmark....-3.80GHz/3315vs2617vs1081

Dat ding is gebaseerd op een ultra low voltage mobiele processor van een zeer slecht presterend technisch ontwerp.

Geheugen is ook geen upgrade ten opzichte van wat je nu al hebt.
Dat ligt aan de trage processor. MHz en cache zegt weinig, je kunt daar niet op vergelijken bij processors op basis van een verschillend ontwerp.

De Pentium 4 draaide tot maximaal 3.8 Ghz en had ook tot 2 MB cache. Toch is hij vele malen trager dan welke hedendaagse processor dan ook.

Bij haar is de processor traag en daar brengt een ssd geen verandering in. Het zorgt ervoor dat de processor de data snel kan benaderen en daardoor niet nog verder wordt geremd. Maar een internetpagina komt niet van de harddisk of ssd, dus dat maakt het verschil niet.

Bij jou is het snel, maar wordt het langzaam doordat het geheugen vol loopt en dan gaat het systeem de harddisk gebruiken als aanvulling. En die is supertraag ten opzichte van Ram-geheugen.

Meer geheugen is dus de oplossing, niet een nieuwe brakke computer.
ToFast schreef op zondag 19 januari 2020 @ 15:43:
Een ssd gaat het meest doen voordat r je qua snelheid.
Nee dus. TS geeft al aan dat het geheugen vol zit en dat zijn harddisk dan op 100% staat als hij een programma sluit. Dat betekent dat de pc aan het swappen is. Het doet zich ook vooral vol als hij meerdere dingen tegelijk doet, dus meer geheugen gebruikt.

Het heeft meer zin om er geheugen bij te stoppen dan de swap-opslag die wordt gebruikt doordat er te weinig geheugen is, sneller te maken.

Stap 1: voorkomen dat het systeem trager wordt bij het gebruik van meerdere programma’s: 4 GB Ram toevoegen.
Eventueel stap 2: het sneller laden van programma’s: ssd toevoegen.

[ Voor 14% gewijzigd door White Feather op 19-01-2020 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BesmettePC
De reden dat ik kijk naar een nieuwe pc is omdat ik het een fijn idee vind om een reserve-pc te hebben (dus als ik een nieuwe koop kan ik de oude houden voor het geval de nieuwe crasht, wordt getroffen door ransomware etc)... maar ik neem jullie kritiek ter harte dus ga misschien degene die ik heb toch upgraden... of in ieder geval erop letten dat een eventueel nieuwe pc wel een goede processor heeft! :) Wat dat betreft is die vergelijkingssite cpubenchmark.net interessant!

Ik ga het eventjes allemaal onderzoeken en/of laten bezinken. Wel heel fijn dat jullie zo constructief meedenken! ;)
Pagina: 1