Linksys Velop bekabelen met de rest van het huis

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BikkelZ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-02 08:50
Ik heb een tijdje geleden een Linksys Velop setje van 3 gekocht en dat werkt gewoon niet super op de tweede verdieping aangezien mijn huurhuis van dat voor Nederland typische nieuwbouw Führerbeton is gemaakt. Ook heb ik in de woonkamer een flink aantal apparaten wat ik wil aansluiten.

Ik wil niet te veel nieuwe kabels trekken aangezien het niet mijn nieuwe huis is maar in principe kan ik wel door een loze leiding kabels trekken naar de plek waar ik iedere node wil hebben. In de woonkamer heb ik een bestaande ethernet aansluiting en op de tweede verdieping heb ik al een ethernet aansluiting geplaatst. Ik wil er nog eentje op de tweede verdieping maken zodat alle nodes gewoon bekabeld zijn.

Nu lees ik op de site van Linksys dat ze de nodes willen daisy chainen, maar elders weer dat ik na de eerste node de andere nodes gewoon via een switch kan aansluiten. Dat zou een hoop ellende besparen aangezien ik dan niet twee kabels per node hoef te trekken maar alleen bij de eerste.

Ik had gedacht het zo op te lossen:
  • Node 1 blijft in de meterkast waar de glasvezel binnenkomt. Bereik in de woonkamer is nu ook al prima.
  • Node 1 lus ik door naar een switch, vanaf deze switch ga ik naar de twee andere nodes.
  • Node 2 is puur een repeater
  • Node 3 op tweede verdieping (kantoor) lust door naar switch
  • Vanuit de glasvezelmodem (Fritz) ga ik de woonkamer, waar ik een switch heb voor alle apparaten zoals Apple TV, TV, consoles, etcetera
Dus ik denk dat met het trekken van een ethernet kabel en 2-3 switches ik een stabiel, snel en flexibel netwerk moeten hebben. Klopt dat? Vergeet ik nog iets of ga ik juist ergens te ver mee? Met name het idee een switch ná Node 1 te zetten is voor mij een beetje typisch maar op zich kan ik me er in verplaatsen dat het netwerk één master node moet hebben.

iOS developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:02

lier

MikroTik nerd

Zolang je het over "puur een repeater" hebt, krijg ik al de kriebels. Op zich kan het werken, maar als je echt stabiel wil zorg je dat alles dat met kabel aangesloten kan worden ook daadwerkelijk met kabel aangesloten is.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BikkelZ
Nee Node 2 gaat bekabeld ook aangesloten worden, maar hij doet verder niks dan WiFi repeaten.

[ Voor 5% gewijzigd door BikkelZ op 19-01-2020 17:32 ]

iOS developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-10 19:13
Je taalgebruik is niet correct. Een repeater is een ding dat een radio signaal oppikt om het dat wederom als een radio signaal doorzendt.

Node 2 is bedraad aangesloten en werkt dus als access point.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:51
Ik begrijp niet zoveel van je OP, je verwoordt het onduidelijk. Ik lees dat je loze leidingen hebt liggen, dus mijn advies is om gewoon kabels te trekken. Is een uurtje werk en je hebt een perfect toekomstbestendig netwerk dat decennialang meekan (af en toe je wifi-punten vervangen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BikkelZ
MarcoC schreef op zondag 19 januari 2020 @ 20:02:
Ik begrijp niet zoveel van je OP, je verwoordt het onduidelijk. Ik lees dat je loze leidingen hebt liggen, dus mijn advies is om gewoon kabels te trekken. Is een uurtje werk en je hebt een perfect toekomstbestendig netwerk dat decennialang meekan (af en toe je wifi-punten vervangen).
De vraag met name is hoe ik er voor zorg dat de Velops ook goed samenwerken zonder alles te moeten daisychainen.

iOS developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-10 19:13
Zoals je het voorstelt in je topic start is niet daisy chainen. Het is een werkende configuratie waarbij de nodes bedraad zijn aangesloten.

Als je zou daisy chainen, zoals ik vermoed dat het werkt, dan zou je node3 bedraad met node 2 verbinden. Maar beter kun je dit vragen op de Linksys forums?

Of je nu middels daisy chain werkt of met switches het zijn gewoon twee verschillende manieren van werken die je kunt gebruiken om een netwerk aan te leggen. De één is niet beter dan de ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BikkelZ
https://www.linksys.com/u...rticle/?articleNum=243552 (deze link leek eerder dood?)

Het lijkt er op dat mijn idee gaat werken.

iOS developer

Pagina: 1