"slimme" thermostaat mogelijk door 230v aansturing ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nerual
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 28-03 12:11
Goedemorgen,

Kortgeleden ben ik komen wonen in een huis met stadsverwarming. In de kamer hangt nog geen thermostaat. Er komen 2 draadjes uit de muur waar spanning op staat. Deze gaan naar de klep die de stadsverwarming aanstuurt. Type klep is: Danfoss ABNR 230V 3 W NO - 082F1123 (30/01). Zie een afbeelding hieronder:

Afbeeldingslocatie: https://picclick.de/Danfoss-%C2%A0-ABNR-%C2%A0gebraucht-142910472196.html

Mijn kennis op dit gebied is beperkt maar (correct me if i'm wrong) volgens mij heb ik een aan/uit kamerthermostaat nodig die 230v geschakeld is? Wanneer ik ga zoeken naar 230v kamerthermostaten kom ik maar weinig modellen tegen en al helemaal geen zelflerende.

Klopt het dat mijn keuze hierin beperkt is? Daarnaast, kan ik alleen werken met een Danfoss thermostaat of kan elke thermostaat die 230v (aan/uit) is hierop aangesloten worden?

Uit onderstaande webshop lijkt de Honeywell chromoterm 230v de meeste functionaliteiten te bieden. Maar werkt deze ook met de Danfoss klep die ik heb?

https://www.thermostatenkoning.nl/230-volt-thermostaten/

Alvast bedankt voor de hulp

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11-07 13:34
Voor zover ik snel even kan zien in datasheets van de betreffende knop is de voeding voor de moter 230V, maar de aansturing op 24V.

Dus de aansturing kan met de meeste normale thermostaten. Je moet alleen een 230V voeding voorzien naar de radiator knop.

Let wel, ik heb de datasheets van de opvolger bekeken, de TWA-A/NC 230 V (de opvolger van de door jou genoemde kraan.
Ik kon zo snel niet de orginele datasheets vinden, maar die zou hetzelfde moeten werken als zijn opvolger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nerual
pickboy schreef op zondag 19 januari 2020 @ 11:00:
Voor zover ik snel even kan zien in datasheets van de betreffende knop is de voeding voor de moter 230V, maar de aansturing op 24V.

Dus de aansturing kan met de meeste normale thermostaten. Je moet alleen een 230V voeding voorzien naar de radiator knop.

Let wel, ik heb de datasheets van de opvolger bekeken, de TWA-A/NC 230 V (de opvolger van de door jou genoemde kraan.
Ik kon zo snel niet de orginele datasheets vinden, maar die zou hetzelfde moeten werken als zijn opvolger.
Dank voor het meedenken.

Je zegt 230v voeding voorzien naar de radiator knop. Bedoel je niet die 230v motor?

Nog wat extra info adhv wat ik net heb bekeken. In de meterkast zie ik het volgende: Vanaf het stopcontact komt een kabel met 1 zwart+ 1 blauw. Deze komt in een dubbele kroonsteen waarvandaan blauw direct doorgaat naar de Danfoss motor. zwart gaat naar boven, richting de plek van de kamer thermostaat. Hier gaat dan ook 1 zwarte terug (in dezelfde kabel) die dan weer via de kroonsteen overgaat naar de Danfoss motor.

Het lijkt er dus op dat er 230v richting de kamerthermostaat gaat en daarna terug naar de Danfoss motor.

Ondertussen in de meterkast ook het doosje van de oorspronkelijke thermostaat gevonden. Een Danfoss TP5000. Zover ik kan vinden werkt die met 230V ?

Denk je nog steeds dat 24v aansturen zou kunnen? Ik twijfel daar namelijk aan maar zoals gezegd, mijn kennis is echt gebrekkig op dit gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nerual
Probeer het toch nog een keer, iemand anders die hier kennis van heeft en antwoorden kan geven op bovenstaande vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
pickboy schreef op zondag 19 januari 2020 @ 11:00:
You sure? Als je de Danfoss application guide erbij pakt (https://www.yumpu.com/en/...ation-guide-danfosscom/32), dan is het serienummer 082F1143 geschikt voor 24 V, maar de TS heeft een 082F1123 zegt 'ie. En da's volgens het boekje een 230 V-versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nerual
Osiris schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 07:51:
[...]

You sure? Als je de Danfoss application guide erbij pakt (https://www.yumpu.com/en/...ation-guide-danfosscom/32), dan is het serienummer 082F1143 geschikt voor 24 V, maar de TS heeft een 082F1123 zegt 'ie. En da's volgens het boekje een 230 V-versie.
Ik denk zelf ook niet dat 24v werkt. Ten eerste door wat ik zie in de meterkast (hierboven uitgelegd) en ten tweede omdat ik een Honeywell Round aan/uit had liggen en geprobeerd. Gebeurde niks. Ik dacht alleen dat het misschien door het merk zou kunnen komen.

Om deze redenen denk ik toch dat 230v thermostaat nodig is. Maar de keuzes lijken beperkt, kan ik uberhaupt een ander merk dan Danfoss aansluiten? Honeywell Chronoterm 230v bijvoorbeeld?
Pagina: 1