Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:43
Ik heb een set van drie Deco M5 in gebruik. Tot voor kort op de begane grond, 1e etage en zolder. Allemaal verbonden via ethernet met de centrale TP Link router in de meterkast. Werkte probleemloos.

Nu ik echter de unit van de 1e etage naar de kelder heb verplaatst, heb ik vaak dat de zolder unit niet meer verbonden is:

Melding

Nu lijkt het erop dat ze elkaar niet meer draadloos “zien”, maar waarom zou dat nodig zijn als ze via de backhaul toch al met elkaar verbonden zijn?

Of wordt ik nu min of meer gedwongen om een 4e exemplaar op de 1e etage te zetten? 8)7

Verder nog een vraag:

Toen ik hier gisteravond mee bezig was, zag ik opeens dat er een voor mij onbekend apparaat op mijn netwerk zat met een naam waar ik van denk dat het de buurman is. :/ Moet ik me zorgen maken en wachtwoorden gaan wijzigen, of kan dit ook zijn dat een device van de buurman mijn wifi ziet, maar nog geen echte connectie heeft?

Device

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Je kan het MAC-adres googlen (genoeg websites die een database bijhouden van welke prefixen door welke producent worden gebruikt), daar kan je alvast uit afleiden of het bv. een Apple, Oneplus, Nokia ofzo is.

Misschien dat je dan zoiets hebt van 'juist... Dat heb ik ook in huis' :).

Je netwerk gaat geen MAC-adressen tonen van apparaten die niet verbonden zijn.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JAHRASTAFARI schreef op zondag 19 januari 2020 @ 10:12:
Moet ik me zorgen maken en wachtwoorden gaan wijzigen,
Je hebt twee vragen, maar ik zou hiermee beginnen.

Of je je zorgen moet maken is aan jou, maar als je denkt dat iemand gebruik maakt van je WiFi is het aanpassen van je wachtwoord een tamelijk eenvoudige stap. Uitzetten WiFi kan ook. Dan kan je rustig uitzoeken om welk apparaat het gaat, bijvoorbeeld door alles 1-voor-1 weer aan te sluiten

Blijkbaar gebruik je een wachtwoord, maar welke encryptiemethode gebruik je? Hoe lang is je wachtwoord? Is het willekeurig of is het wachtwoord JAHRASTAFARI123?
waarom zou dat nodig zijn als ze via de backhaul toch al met elkaar verbonden zijn?
Wireless of wired backhaul?

Indien wireless is het signaal op zolder blijkbaar te zwak. Je kan de RSSI op zolder meten van de dichtsbijzijnde unit (ik begrijp dus de BG). RSSI is een negatief getal in dBm, dichter bij 0 is beter, een sterk signaal ligt onder -70 dBm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:05

lier

MikroTik nerd

JAHRASTAFARI schreef op zondag 19 januari 2020 @ 10:12:
Ik heb een set van drie Deco M5 in gebruik. Tot voor kort op de begane grond, 1e etage en zolder. Allemaal verbonden via ethernet met de centrale TP Link router in de meterkast. Werkte probleemloos.
Je hebt dus een wired backhaul. Dan is het heel vreemd dat gemeld wordt dat de verbinding verbroken is. Zou het kunnen dat de kabel niet helemaal lekker is? Kan je daar een keer testen met een apparaat met kabelaansluiting? Werkt het wel weer als je de kelder Deco op de eerste zet?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:43
Ik heb te zelf weten op te lossen. De hoofddeco deelde zelf ip nummers uit, waardoor de deco op zolder, die via een switch was verbonden op de echte router, in een ander subnet zat.

Dit alles werd opeens een probleem omdat ik de hoofddeco had geswitched van access point modus naar router modus.