Weer beginnen met drummen (electronisch).

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanction
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Zit eraan te denken om een oude hobby op te pakken: drummen.

Nu heb ik helaas buren, dus ben me aan het orienteren op een electronische versie, maar daar is zoveel keus in dat het erg moeilijk wordt om er eentje te kiezen. Ben op zoek naar een realistisch klinkende starter-set die ik na verloop van tijd kan uitbreiden. Iemand tips? En nee, een conventionele set is geen optie.

Probleem is dat ik op een klein eiland (Channel Islands) woon, dus niet even een winkel in kan stappen om te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommiiee
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:23
Hi,

Ik drum zelf al een jaar of 13, waarvan het gros op een elektronische kit. Heeft te maken met het wonen in een appartementencomplex ;)

Ik heb zelf een Alesis DM10X Kit Mesh. Die is volgens mij niet meer te krijgen, maar afgeleiden daarvan wel. Ik ben er zeer tevreden over, maar één ding heb ik er wel mee geleerd: let meer op de kit en de beschikbaarheid van (extra) onderdelen dan op de drumcomputer. De 'standaard' kits vind ik altijd mager, maar ik doe tegenwoordig mijn drumcomputer doorlussen met USB naar mijn laptop die ernaast staat, en daar heb ik weer een DAW (Cubase) met daarop AddictiveDrums2. In die laatste kun je echt uit enorm veel kits kiezen die véél beter klinken dan al die standaard zooi en je kunt het ook nog eens in den treure finetunen.

Toen ik dat ontdekte ging er echt een wereld voor me open. Dus als ik een nieuwe kit zou uitzoeken zou ik 2 dingen checken:

- Speelt 'ie zoals ik dat graag zou willen? (pedalen, type vellen, type bekkens, rebound en de mate van vrijheid met inrichten van het drumstel).
- Kan ik 'm met USB doorlussen naar mn laptop als MIDI device zodat ik AD2 kan gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanction
  • Niet online
Dank je voor de reactie, maar proberen is dus (bijna) niet mogelijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Sanction schreef op zondag 19 januari 2020 @ 10:13:
https://www.keymusic.com/shop/electronic-drum-sets/
Heeft diverse winkels in Nederland en België.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommiiee
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:23
Sanction schreef op zondag 19 januari 2020 @ 10:13:
Ligt eraan hoe je het bekijkt..

Ja, het is moeilijk om er een uit te proberen als je op een eiland woont zonder muziekwinkels (oid) :P

Maar ik heb de mijne destijds ook niet uitgeprobeerd en toch besteld (na heel veel reviews en YT filmpjes te kijken) en als ik niet tevreden was geweest had ik hem gewoon teruggestuurd. Is wel een hele operatie maar het kan wel.

Of had je zelf nog ideeën bij remote uitproberen van een drumstel? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanction
  • Niet online
Misschien moet je de laatste zin uit mijn openingspost nog eens lezen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jef61
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:18
Ik heb wel goede ervaringen bij een shop in Duitsland: https://www.drum-tec.de
Volgens mij kun je daar wel een basisset samenstellen die je later kunt uitbreiden. Ik heb er enkele jaren geleden een complete set besteld met een Roland drumcomputer. Is degelijk spul, gebruik de set ook bij optredens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Sanction schreef op zondag 19 januari 2020 @ 10:38:
[...]
Misschien moet je de laatste zin uit mijn openingspost nog eens lezen. :)
Daar hebben ze vliegtuigen voor uitgevonden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:57
Even een kleine aanvulling vanuit mijn onervaren kant. Ik wil ook weer het drummen oppakken (destijds tussen de 8á14j veel gedaan). En aangezien ik ook buren heb zit ik ook naar elektrisch te kijken.
Ik wou beginnen met een setje rond de 5á600 euro, maar na veel verhalen te hebben gelezen ben ik hier een beetje op terug aan het komen.
Initieel wou ik voor deze gaan, is een behoorlijk complete set en moet ook redelijk goed zijn. Echter lees ik hier en daar mindere verhalen over het merk en dan vooral de kwaliteit.
Toen dacht ik, laat ik voor een bekend/goed merk gaan en kwam ik bij deze uit, maar die vond ik nogal karig.
En na wat verder kijken kwam ik op deze 2 uit:
Roland TD-17KV
Roland TD-17KVX
Het een stuk duurder dan mijn huidige budget maar qua reviews is iedereen laaiend enthausiast over deze type's. De drumcomputer moet erg goed zijn, de sets zijn nog best goed uitbreidbaar, en de meegeleverde snare/cymbals moeten erg goed zijn. Tevens moet de hihat bij de KVX ook erg goed zijn. Het nadeel van deze 2 sets:
KV - Je moet er een bassdrum pedaal bij kopen
KVX - Je moet er een bassdrum + hihat standaard bijkopen.
Het voordeel hiervan is dat je dan wel zelf de kwaliteit bepaalt, maar het maakt beide sets wel weer een stuk duurder vooral omdat je ook nog de volgende onderdelen nodig hebt:
- Drumkruk
- Koptelefoon/speaker
- Stokken

Omdat ik niet weet hoe elektrisch mij zal bevallen ga ik binnenkort eens kijken of het nog interessant is om 1 van die 2 een half jaartje te huren. Mocht het bevallen dan hoef ik niet extreem veel meer bij te leggen om de set te houden.
http://www.vanginkel-muziek.nl/instrument-huren

Helaas is het oude drum topic al dicht , maar misschien wel wat handige info in.
Het grote Drum-topic

En deze is niet echt heel levendig.
Het Grote Drum -en Percussie-topic

Een andere zijstap die ik eerdaags ga testen is het drumstel lenen van m'n vader. Deze zal ik dan op de zolder van de garage plaatsen en kijken hoeveel herrie dit geeft en of isoleren een mogelijke optie is. Qua aanschaf is dit een heel stuk goedkoper, maar om de boel goed geisoleerd/geluidsdicht te krijgen is niet goedkoop. Het grote voordeel is dat het uitbreiden van je set dan een heel stuk makkelijker gaat en mogelijk ook goedkoper is.

Benieuwd naar onze ombouw van Crafter naar Camper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EcoR
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Ik heb zelf inmiddels al heel wat jaren een DTX562K met de siliconenpads, speelt heel lekker. Uitbreidingsruimte op die module is beperkt, maar dat heb ik opgelost door een tweedehands DTXtreme module er aan te lussen voor een extra tom, bekkens en side-snare (bekkens originele Yamaha's, floortom en sidesnare zijn van Millenium en doen het ook prima.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/6v8uv7odh3wzPMd0XPDEILa3/full.png

Roland en Yamaha maken beide leuke sets. Roland richt zich op gaasvellen, Yamaha doet dat op de siliconenpads ook niet onverdienstelijk. Voor meest realistische geluid moet je naar 2Box DrumIt 5 kijken, maar daar betaal je dan ook voor.

Wil je later kunnen uitbreiden moet je de hogere sets pakken, die hebben vaak nog wel poorten over. Dus voor Yamaha de DTX7xx serie of bij Roland vanaf de TD-17 geloof ik.

Yamaha is wat betaalbaarder dan Roland, zeker ook voor uitbreiding. Geluid uit de module is (mij) om het even, en anders hang je de module aan een computer en ga je met VST's spelen (SuperiorDrummer bijvoorbeeld) en dan maakt de module ook niet meer uit.

Gaasvellen stuiteren wat meer, maar strak opgespannen benadert het echte vellen best aardig, de siliconen pads van Yamaha waren voor mij de reden om daarvoor te kiezen.

Wel lastig als je niet kan testen, en dan is de tweedehands markt ook vrij lastig denk ik ivm versturen, anders had ik je dat aan willen raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Had het er toevallig over van het weekend, werd er op geattendeerd dat Lidl er een verkoopt: https://www.lidl-shop.nl/...rische-drumset/p100271131
269 voor een elektrische drumkit, da's niet bijster prijzig volgens mij.

Weet alleen niet of ze naar de Kanaaleilanden shippen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanction
  • Niet online
Heb een tussentijdse oplossing; had het er met een collega over, dat gesprek werd weer door een andere collega gehoord, die had nog een oudje staan die hij nooit gebruikt.

Die wil hij met alle plezier aan mij uitlenen om te zien of ik er inderdaad nog plezier in heb (of het sowieso nog in mijn vingers heb). Zoals ik al zei, het is een oudje, maar op een oude fiets moet je het (weer) leren.

Het gaat om een Yamaha DTXplorer. Als het bevalt ga ik me orienteren op wat de huidge markt te bieden heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Kijk, das netjes. En zeker gezien de locatie een behoorlijke toevalstreffer :)

* The Eagle gaat gauw weg uit dit topic want ik had Eagle Jr (4) van de week gevraagd of ie een gitaar of een drumstel wilde, en nou wil ie een drumstel :+
Ik heb alleen geen plaats voor dat spul, dus hij moet ff wachten :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sponz
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Sponz

nul nest parfait saif moi

Sets die realistisch klinken zijn de Pearl Mimic Pro of de 2box drummit 3/5.

Wil je het helemaal in eigen hand houden dan kun je ook kijken naar vst's zoals Superior Drummer of Ezdrummer. Dat is dus software (pc/laptop nodig) + een relatief goedkope drumstel om het geheel aan te sturen.

De rest is speelgoed in mijn ogen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanction
  • Niet online
Heb hem in huis, is wel weer wennen zeg! Is niet zoals fietsen ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:49

Reinier

\o/

The Eagle schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 20:50:
Kijk, das netjes. En zeker gezien de locatie een behoorlijke toevalstreffer :)

* The Eagle gaat gauw weg uit dit topic want ik had Eagle Jr (4) van de week gevraagd of ie een gitaar of een drumstel wilde, en nou wil ie een drumstel :+
Ik heb alleen geen plaats voor dat spul, dus hij moet ff wachten :P
Hehe :)
Mijn dochter kreeg er een toen ze 3 werd. Nu na twee jaar heeft ze er misschien tien keer op gespeeld :D
Pagina: 1