2TB SSD, Sandisk, Samsung of....?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:04

sapphire

Die-hard pruts0r

Topicstarter
Ik zoek een?
2TB sata SSD.
Als opslag schijf voor wat foto's (Capture one sessions) paar games, Chrome download map, ect. Geen heel zwaar gebruik.
De SSD zal gebruikt worden naast een NVME SSD als bootschijf en nu nog naast een EVO 850 250GB die ik op termijn misschien vervang voor een 2e budget NVME of data M.2 schijf.

Wat is je budget?
Ca. €200~225

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Goede ervaring met Samsung SSD's (830, 840, 850 en 960 EVO) en Crucial (M4, MX500, BX200)

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Systeem is voorlopig het systeem uit mijn sig hieronder. Eind van het jaar ben ik voornemens eea. aan te passen en naar een kleiner systeem te gaan en gaan de 3,5" HDD's de kast uit.
Schijf is voornamelijk opslag en draaien van een spel, ben geen onwijze gamer.
Bewerk wel veel foto's maar daarvoor gebruik ik nu de EVO 850 als werkdisk.

Ik had zelf een Sandisk Ultra 3d op het oog, simpele middenmoter, TLC en regelmatig te vinden voor +/-€200, 5 jaar garantie. Vond wel eea. dat ze na een aantal maanden de feest geven.

Andere kanshebber is de Samsung 860 QVO even over de €200 maar QLC en weet niet zo goed of ik daar goed aan doe. 'maar' 3 jaar garantie.

Duurste optie is natuurlijk gewoon een MX500 halen, 5 jaar garantie, bewezen staat en de snelste van de drie maar ook gelijk top van het budget.

Heb ook nog naar een WD Blue 3D nand zitten kijken maar schijnt vrijwel gelijk te zijn aan de Sandisk?

Voorkeur gaat nu licht uit naar de Sandisk maar hoor graag of ik iets over het hoofd zie of een goede optie mis :)

Gabriël AM5

Beste antwoord (via sapphire op 25-01-2020 06:46)

• DenHond
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-01 08:18
Op Amazon.de staat de Crucial MX500 net iets goedkoper te koop.
Verder zou ik mij niet teveel zorgen maken over QLC geheugen voor 'casual' gebruik...

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• DenHond
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-01 08:18
Op Amazon.de staat de Crucial MX500 net iets goedkoper te koop.
Verder zou ik mij niet teveel zorgen maken over QLC geheugen voor 'casual' gebruik...

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:00
QLC is qua betrouwbaarheid eigenlijk alleen een probleem op kleine boot-schijven.

In ieder geval schijven die relatief heel veel schrijfacties voor hun kiezen krijgen.

Je 240 GB ssd als boot, scratch-disk (voor videobewerking) of veel Virtual machines gebruiken is dan niet verstandig.

Maar op 2 TB moet je zo gigantisch veel schrijven wil je ook maar in de buurt komen de betrouwbaarheid-beperkingen van QLC. Als je dat doet, zul je eerder last krijgen van de trage performance bij heavy use dan dat je cellen de write-acties niet meer aankunnen.

[ Voor 5% gewijzigd door White Feather op 19-01-2020 13:23 ]

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:04

sapphire

Die-hard pruts0r

Topicstarter
Om nog even een terugkoppeling te geven;

Dankzij de tip van @DenHond een MX500 besteld voor €225. Gezien de goedkoopste 860 QVO op dat moment €211 was vond ik het verschil te klein om de Crucial te laten liggen :)

Dus bedankt :)

Gabriël AM5