Advies bij aanschaf speakers en versterker

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaJens
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 25-09 15:06
Hallo Tweakers,

Ik ben op zoek naar een set speakers met daarbij een versterker en waarschijnlijk ook een DAC. Ik heb een budget van 400-500 euro. Ik luister voor het grootste deel naar klassieke muziek, mijn focus ligt dus ook echt op speakers die daarvoor geschikt zijn. Ik vind het belangrijk dat het verschil tussen zachte en harde stukken goed te horen is, waarbij dus de harde stukken ook echt een punch geven. Het onderscheiden van de instrumenten is denk ik ook belangrijk, ik wil goed de losse instrumenten horen maar ook alleen naar het geheel kunnen luisteren. Ik zal muziek via mijn computer (of laptop) afspelen. Ik zal de speakers in een ruimte van zo'n 15 vierkante meter gebruiken (exacte afmetingen weet ik niet aangezien ik binnen enkele maanden op kamers ga). Het spul hoeft van mij zeker niet nieuw te zijn. Wat ik zelf zo al heb kunnen vinden is de B&W DM601 S3, in hoeverre dit goed voor mijn doeleinden is, weet ik niet zo goed. Ik zou graag willen weten welke merken (of modellen) jullie aanraden (voor speakers en versterkers)!

[ Voor 5% gewijzigd door ThaJens op 18-01-2020 22:56 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
wat is je audio bron?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaJens
Goede vraag, via mijn computer of laptop. Heb het ook even toegevoegd in het main topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Nu online
dan denk ik een kleine USB 2 dac bv de audioquest black
icm met een tweedehandsversterker bij elkaar 200 euro ongeveer

houd je nog 200-300 euro over voor boxen, deze moet je beluisteren, maar voor dit bedragje ook hier tweedehands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:19
De B&W speakers die je noemt zijn wat ouder, deze zijn opgevolgd door de Pricewatch:Bowers & Wilkins 607, dit zijn de goedkoopste nieuwe speakers van dit merk - maar zijn met zo'n 530 euro per paar flink boven budget. Omdat tweedehands een optie is kun je naar speakers van B&W, KEF, Focal, etc, kijken, deze zijn prima geschikt om klassieke muziek te spelen. Voor tweehonderd euro staat er voldoende op marktplaats
Voor DAC/versterkers zie de tip van @aljooge

[ Voor 10% gewijzigd door martyw op 18-01-2020 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:01
Ik zou zeggen koop eerst de boxen en versterker, die heb je sowieso nodig. Ga dan luisteren naar je pc direct aangesloten op de versterker, heel goed mogelijk dat je helemaal geen losse dac nodig hebt.

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Nu online
ik zou sowiezo voor een externe dac gaan en dit inbegroten met name bij computerbronnen. Hier de reden waarom.

https://m.youtube.com/watch?v=Dhrv-O9sivI

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:56

JvS

Ik heb hem zelf ook

Mee eens dat een pc met interne analoge uitgang aansluiten slecht kan uitpakken. Ik zou bij voorkeur een PC digitaal aansluiten en pas buiten de computer een analoog signaal van maken.

Maar om nou 20% van je budget op een USB geluidskaartje stuk te slaan zou niet mijn voorkeur hebben. Kosten-effectiever is om eerst eens te luisteren of de analoge uitgang van de pc/laptop echt zo slecht zijn. Alternatief is een versterker te nemen met digitale ingangen. Daar zit namelijk een uitstekende DAC ingebouwd. Zoiets heb je al voor 80 piek, of eentje met hdmi en dan heb je meer budget voor je speakers over.

DAC's zijn niet zo spannend. Je hebt er waarschijnlijk ook al een stuk of 10 in huis. Er zit er een in je pc, in je laptop, in je telefoon, in elke digitale versterker, in je playstation, in alles :. DAC's zijn ook niet zo spannend als wel gezegd wordt. Het enige wat niet zo goed zou kunnen werken is de analoge geluidsuitgang van een ingebouwde geluidskaart, omdat een pc voor het analoge geluid een storingsbron zou kunnen zijn. Door hdmi, optisch of coaxiaal digital aan te slutien, heb je daar geen last van en heb je 100 euro bespaard op een "DAC"

Hier de reden waarom ik denk dat je je aandacht vooral aan speakers moet besteden:
JvS in "Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6"

@ThaJens wat betreft speakers, eigenlijk kan je alleen zeggen luisteren, maar dat is met 2ehands ingewikkeld. Ik heb zelf de DM602's gehad en ben daar altijd erg tevreden over geweest. Maar in de klasse zou ik kijkend op marktplaats ook de volgende overwegen dynaudio audience 42, JBL L80, B&W 685. Moeten het boekenplankspeakers zijn?

[ Voor 38% gewijzigd door JvS op 19-01-2020 09:37 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaJens
JvS schreef op zondag 19 januari 2020 @ 09:20:
Mee eens dat een pc met interne analoge uitgang aansluiten slecht kan uitpakken. Ik zou bij voorkeur een PC digitaal aansluiten en pas buiten de computer een analoog signaal van maken.

Maar om nou 20% van je budget op een USB geluidskaartje stuk te slaan zou niet mijn voorkeur hebben. Kosten-effectiever is om eerst eens te luisteren of de analoge uitgang van de pc/laptop echt zo slecht zijn. Alternatief is een versterker te nemen met digitale ingangen. Daar zit namelijk een uitstekende DAC ingebouwd. Zoiets heb je al voor 80 piek, of eentje met hdmi en dan heb je meer budget voor je speakers over.

DAC's zijn niet zo spannend. Je hebt er waarschijnlijk ook al een stuk of 10 in huis. Er zit er een in je pc, in je laptop, in je telefoon, in elke digitale versterker, in je playstation, in alles :. DAC's zijn ook niet zo spannend als wel gezegd wordt. Het enige wat niet zo goed zou kunnen werken is de analoge geluidsuitgang van een ingebouwde geluidskaart, omdat een pc voor het analoge geluid een storingsbron zou kunnen zijn. Door hdmi, optisch of coaxiaal digital aan te slutien, heb je daar geen last van en heb je 100 euro bespaard op een "DAC"

Hier de reden waarom ik denk dat je je aandacht vooral aan speakers moet besteden:
JvS in "Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6"

@ThaJens wat betreft speakers, eigenlijk kan je alleen zeggen luisteren, maar dat is met 2ehands ingewikkeld. Ik heb zelf de DM602's gehad en ben daar altijd erg tevreden over geweest. Maar in de klasse zou ik kijkend op marktplaats ook de volgende overwegen dynaudio audience 42, JBL L80, B&W 685. Moeten het boekenplankspeakers zijn?
Dank je wel voor je brede aanvulling. Presteert een NAD T760 nou ongeveer even goed als een 'normale' versterker, dus geen surround receiver? (bijvoorbeeld deze NAD C352) Ik (als leek) associeer het namelijk altijd met minder focus op geluidskwaliteit en meer focus op de surround ervaring.
Het hoeven niet per se boekenplankspeakers te zijn maar dit is qua ruimte wel handig. Daarnaast vrees ik dat grotere speakers eerder gaan 'bonken', wat qua geluidsoverlast van andere mensen in het huis niet heel wenselijk is. Ik zal eens kijken naar de modellen die je aangeraden hebt!

EDIT: Ik heb net je post gelezen die je gelinkt had, snap dus nu waarom de versterker weinig uitmaakt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14:03

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Surround receiver en stereo versterker klinken even goed.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:56

JvS

Ik heb hem zelf ook

Waarbij ik de kanttekening wil plaatsen dat dat even goed klinken geldt is als je het zo objectief mogelijk "klinisch" test (dus met db meter even hard gezet alle equalizers uit, niet zo hard dat het vervomt en dan dubbelblind testen mbv ABX).

Als je het niet 'klinisch' test, kunnen er wel veel verschillen gehoord worden en kan het zijn dat je de ene wel veel beter vindt klinken dan de ander (door allerlei positieve biasses gecombineerd met de manier waarop hersenen en oren werken :)). Daar kan je op twee manieren mee omgaan: 1. Kies op basis van de echte klinische tests waarbij biasses zijn uitgesloten (das mijn manier, objectief, en ook kosteneffectief :P) of 2. Kies ervoor om ook je subjectieve ervaring waarde te geven (op zich doe ik dat deels ook, ik heb ook mooie rotel eindversterkers en geen cheape DAP versterkers enzo, terwijl ik weet dat ze hetzelfde klinken).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ayazis
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18:02
Zelf heb ik ook een Setje 601(s2) in de Huiskamer (26m2). Er hangt een zeer degelijke Luxman versterker aan (model even niet paraat) en ze klinken echt heel erg fijn.

De 601 Serie is inderdaad al wat ouder, maar het voordeel ervan is dat je voor 100 euro al een setje te pakken kan krijgen tweedehands (s3 voor 150 euro). Dan heb je nog een mooi budget over voor je versterker, en vergis je niet, die is even belangrijk als je speakers.

Qua versterker raadt ik je een tweedehands 2.0 versterker aan van een gerenommeerd merk. Daar krijg je veel meer waar voor je geldt bij dan een moderne surround versterker. (wat betreft prijs-kwaliteit )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

ThaJens schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 22:44:

Ik ben op zoek naar een set speakers met daarbij een versterker en waarschijnlijk ook een DAC. Ik heb een budget van 400-500 euro.
Voor dat geld is er best wat leuks te koop, zeker tweedehands, maar het grootste probleem wordt het kiezen van speakers. Speakers bepalen bijna het volledige geluid en het kiezen van een speaker is vreselijk subjectief, wat een ander geweldig vindt dat vind jij misschien slaapverwekkend, en je moet speakers echt beluisteren voordat je die koopt. En tweedehands is dat vaak niet een optie.

Zo heb ik mijn eerste “serieuze” speakers indertijd gekocht op basis van heel veel positieve reviews maar ik had ze niet zelf beluisterd. Ze werden overal, van serieuze hifi-bladen tot de Consumentengids, aangeprezen als ideale budgetspeakers maar ik was er zelf nooit echt tevreden over. Ik heb ervan geleerd dat je andermans oren niet kunt vertrouwen als het om speakers gaat.

Als je eenmaal goede speakers hebt is de rest gemakkelijk. Binnen dit marktsegment klinkt elke versterker of DAC van een gerenommeerde fabrikant eigenlijk hetzelfde. Verschillen zitten in bouwkwaliteit, features en vermogen maar niet in klank.

Ik zie dat je op kamers gaat maar nog geen kamer hebt. Je zou ook even kunnen afwachten. Uit ervaring weet ik dat hifi en “kamers” niet altijd goed samen gaat. Kamers zijn soms gehorig en misschien dat je straks met een goede hoofdtelefoon beter af bent dan met speakers. Dan heb jij geen last van de buren en zij niet van jou. En dan heb je ook geen versterker meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaJens
downtime schreef op zondag 19 januari 2020 @ 12:11:
[...]

Voor dat geld is er best wat leuks te koop, zeker tweedehands, maar het grootste probleem wordt het kiezen van speakers. Speakers bepalen bijna het volledige geluid en het kiezen van een speaker is vreselijk subjectief, wat een ander geweldig vindt dat vind jij misschien slaapverwekkend, en je moet speakers echt beluisteren voordat je die koopt. En tweedehands is dat vaak niet een optie.

Zo heb ik mijn eerste “serieuze” speakers indertijd gekocht op basis van heel veel positieve reviews maar ik had ze niet zelf beluisterd. Ze werden overal, van serieuze hifi-bladen tot de Consumentengids, aangeprezen als ideale budgetspeakers maar ik was er zelf nooit echt tevreden over. Ik heb ervan geleerd dat je andermans oren niet kunt vertrouwen als het om speakers gaat.

Als je eenmaal goede speakers hebt is de rest gemakkelijk. Binnen dit marktsegment klinkt elke versterker of DAC van een gerenommeerde fabrikant eigenlijk hetzelfde. Verschillen zitten in bouwkwaliteit, features en vermogen maar niet in klank.

Ik zie dat je op kamers gaat maar nog geen kamer hebt. Je zou ook even kunnen afwachten. Uit ervaring weet ik dat hifi en “kamers” niet altijd goed samen gaat. Kamers zijn soms gehorig en misschien dat je straks met een goede hoofdtelefoon beter af bent dan met speakers. Dan heb jij geen last van de buren en zij niet van jou. En dan heb je ook geen versterker meer nodig.
Ik weet ook niet zo goed hoe ik het dan wel goed kan aanpakken. Als ik ze niet kan beluisteren, op geluk kopen en anders weer verkopen? Lijkt mij een vermoeiende klus..

Laatste punt in de kleine letters is eigenlijk ook wel belangrijk. Al ben ik wel opzoek naar een studio (waarvan ik verwacht dat deze qua geluidsisolatie minder overlast geven), is de kans groot dat ik daar niet het eerste jaar in kan. Misschien toch maar even wachten dan..
Pagina: 1