Welke TV past bij mij?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn0903
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13-02-2024
Mijn vraag
Ik ben geen digibeet, maar ik vind het enorm lastig om een TV uit te kiezen. Ik ga binnenkort op mezelf wonen, in een studio, maar welke TV raden jullie me aan? Mijn budget is zo'n €400 - €500, en qua grote is het max 43 inch. Ik zal waarschijnlijk geen tv-pakket afsluiten, maar de TV gebruiken voor Netflix, RTL XL, YouTube, Spotify en te gamen op de PS4.

Relevante software en hardware die ik gebruik
- Google Nest Hub
- PS4
- Video & muziek streaming services

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
De Coolblue website een beetje door kijken, Tweakers reviews lezen en nu dus hier een vraag stellen :).

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
@martijn0903 Aankoopadvies doen we in CEA. Ik heb je topic naar dat gedeelte van het forum verplaatst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
En dan nu de hamvraag: wat heb je zelf zoal gevonden waartussen je twijfelt?

Wat zijn je eisen en wat zijn je wensen voor een tv?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn0903
@sypie Ik zelf denk aan de Philips The One (43PUS7304) - Ambilight, Samsung UE43RU7440 of de Philips 43PUS6504.

Ik vind het belangrijk dat de tv beschikt over veel mogelijkheden, dat ik hem ook kan gebruiken voor Spotify bijvoorbeeld. Dus dan moet het geluid ook wel oké zijn. Ook moet hij goed zijn voor Netflix en om op te kunnen gamen. Dus als eisen heb ik minimaal een "goed" bij alle onderdelen haha. (bij geluid, beeld en functionaliteiten)

Ik denk dat Netflixen op nummer 1 staat qua gebruik, dus het liefst een TV met een goed beeld. Wat is dan wijsheid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Op basis van deze vergelijking zou ik voor de 43PUS7304 gaan. De andere Philips is voor de buitenlandse markt waardoor mogelijk een en ander niet (lekker) werkt.

Toch, als ik de reviews op de site van Philips zelf bekijk is het niet een al te best toestel qua geluid en gaming. https://www.philips.nl/c-...-met-driezijdig-ambilight

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn0903
[b]sypie in "Welke TV past bij mij?"
Toch, als ik de reviews op de site van Philips zelf bekijk is het niet een al te best toestel qua geluid en gaming. https://www.philips.nl/c-...-met-driezijdig-ambilight
Welke zou je dan aanraden naast mijn geselecteerd modellen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11:38
Wanneer je veel naar Netflix kijkt kun je het beste voor een tv met VA paneel kiezen. Philips, LG en Sony maken alle drie gebruik van een IPS paneel bij hun 43'' tv's.

VA= Goed contrast, matige kijkhoeken
IPS = Matig contrast, goede kijkhoeken.

Dan blijven de Samsung 43RU7470 en Samsung 43RU7170 over

Toevallig is het geluid op deze twee Samsung tv's ook het beste vergeleken met de concurrenten in dezelfde prijscategorie/ afmeting. Qua input lag zit je ook goed bij bovenstaande twee modellen.

P.S. Voor ongeveer acht tientjes kun je jouw set up c.q. de Netflix- muziekbeleving een flinke boost geven met een fatsoenlijke 2.0 setje zoals de Edifier R1280T (verslaat met gemak een soundbar in hetzelfde prijssegment, en zelfs erboven) ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
martijn0903 schreef op zondag 19 januari 2020 @ 19:59:
[...]
Welke zou je dan aanraden naast mijn geselecteerd modellen?
Geen enkele. Ik zou voor een dom scherm gaan in plaats van een "slimme" TV. Na een paar jaar komen er geen updates meer voor, verandert YouTube of Netflix wat dingen achter de schermen en kun daar niet meer naar kijken. Zit je dan met je dure "slimme" TV.

Een domme TV, of een grote monitor, met daaraan losse apparaten zoals bijvoorbeeld een AppleTV, een playstation etc. heeft mijn voorkeur. Komt ook omdat ik zelf een TV heb van 9 jaar oud die zo dom is als het maar kan en alleen een AppleTV hoeft weer te geven. Geluid is prut maar boeit me niet zo veel, beeld is prima en de apps zijn altijd up-to-date op de AppleTV.

Helaas kom je hier waarschijnlijk niet verder mee wanneer je een "slimme" TV wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn0903
@Freshouttheoven Super bedankt voor je hulp! Als je nog meer handige tips hebt, hoor ik ze graag. Ik ben bereid best wel wat uit geven aan een TV met goede set-up. Tegelijkertijd heb ik bijvoorbeeld een Google Home Nest Hub, dus dan zou het eigenlijk beter zijn om set-up met Wi-Fi connectie te hebben?

@sypie Ik snap je punt, maar ik wil wel graag een SmartTV. Na een paar jaar zien we het dan wel weer ;) Ik ben nogal van het gemak en kwaliteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• benbaba
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Kijk ook eens naar de Hisense H43B7500 / BE7400. I.t.t. de Samsung's heb je dan wel ondersteuning voor Dolby Vision (als je het Netflix UHD abonnement hebt). Netflix leunt voor HDR namelijk op Dolby Vision en HDR staat bij UHD bij hen standaard ingeschakeld indien beschikbaar. Dit betekent dat deze Hisense t.o.v. de Samsung's dit met minder problemen zal afspelen en het beeld in ieder geval niet verslechtert.

De smartomgeving van Hisense is wel beperkter (wel Netflix en YouTube) en de inputlag wat hoger, maar voor casual gaming voldoende. Als je enkel SDR gaat kijken (gamen) kies dan gewoon de goedkopere RU71xx of evt. de BE7000. Allen hebben overigens een VA-paneel.

[ Voor 9% gewijzigd door benbaba op 20-01-2020 01:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freshouttheoven
martijn0903 schreef op zondag 19 januari 2020 @ 22:24:
@Freshouttheoven Super bedankt voor je hulp! Als je nog meer handige tips hebt, hoor ik ze graag. Ik ben bereid best wel wat uit geven aan een TV met goede set-up. Tegelijkertijd heb ik bijvoorbeeld een Google Home Nest Hub, dus dan zou het eigenlijk beter zijn om set-up met Wi-Fi connectie te hebben?
Graag gedaan!

benbaba haalt een goed punt aan betreft Netflix in combinatie met Dolby Vision. Houdt er wel rekening mee dat de Hisense tv's geen Spotify app tot hun beschikking hebben, daarnaast wordt het OS als traag ervaren.

De reden waarom ik de twee Samsung modellen adviseerde heeft ermee te maken dat ze binnen het door jouw aangeven budget vallen, een VA paneel hebben, Spotify ondersteunen en de interne boxen beter klinken dan de directe concurrenten.

Maar nu je aangeeft dat je bereidt bent om best wat uit te geven voor een tv met goede set up kun je beter naar de Panasonic TX-40GXW804 kijken. Deze tv ondersteund zowel Dolby Vision als HDR10(+), is vergeleken met de genoemde Samsung en Hisense modellen out of the box beter gekalibreerd, heeft een betere motion handling, upscaling van HD naar UHD en heeft daarnaast ook een goede input lag van rond de 14 ms. Daarnaast heeft de 'Dynamic HDR Effect' functie van Panasonic daadwerkelijk een toegevoegde waarde op het gebied van HDR, daar waar HDR normaal gesproken op edge lit tv's meer marketing is dan dat het daadwerkelijk iets toevoegt. Een nadeel aan de Panasonic TX-40GXW804 is dat het OS geen Spotify app aanbiedt.

Speakers met Wi-Fi zijn meer bedoelt voor het opzichzelfstaand afspelen van muziek en bieden over het algemeen geen aansluitmogelijkheden om bijv. te koppelen aan een tv. Daarnaast is de prijsstelling ook hoger en bieden ze hierdoor minder waar voor je geld. Wanneer je het meeste bang voor the buck wilt kun je de Edifier R1700BT overwegen, dit setje beschikt in tegenstelling tot de Edifier R1280T, over bluetooth en kan je dus aan jouw Google Home Nest Hub koppelen. Wanneer je kamer vullend geluid wilt in combinatie met een relatief indrukwekkende laag weergave ben je beter af met de Edifier R2000DB. Wanneer jouw voorkeur toch een set up met Wi-Fi geniet kun je naar iets soortgelijks als de Google Chromecast Audio kijken om aan te sluiten op je 2.0 set, deze is helaas niet meer verkrijgbaar, de Yamaha MusicCast WXAD-10 is een goede optie hiervoor maar wel redelijk aan de prijs.

[ Voor 3% gewijzigd door Freshouttheoven op 20-01-2020 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn0903
@Freshouttheoven & @benbaba Thanks voor jullie input! Wat ik dan weer niet snap is dat sommige van jullie getipte modellen en merken bijvoorbeeld niet bij een Coolblue te vinden zijn. Hoe komt dat? Heeft Coolblue alleen de nieuwste modellen in huis? Of zijn deze TV's weer niet voor de Nederlandse markt bedoeld? De Panasonic is overigens wel te vinden bij Coolblue. (Hisense niet) En over de Samsung RU71xx, ziet er goed uit voor die prijs, maar wat bedoel je met SDR? Qua gaming is het hoogstens een paar potjes FIFA 20 en GTA, dus qua beeldkwaliteit voor het gamen maakt het me niet uit, maar Netflix in hoge kwaliteit is een pre.

@Freshouttheoven Qua muziek had ik eigenlijk voor ogen om dus een set-up te hebben om aan de Google Home Nest Hub te kunnen koppelen, en aan de TV via Wi-Fi (Bluetooth heeft een delay) Maar dat gaat dan niet? Ik dacht bijvoorbeeld om van die Sonos X Ikea speakers daarvoor te gebruiken, maar die kunnen hoogstwaarschijnlijk dus niet aan de TV?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• benbaba
  • Niet online
Coolblue verkoopt beide Samsung modellen (RU7100/RU7400). Naar mijn mening alleen voor een te hoge prijs. De twee laatste cijfers geven enkel tuner, regio en kleur aan. Hisense is vrij nieuwe en weinig actief op de Nederlandse markt en indien leverbaar zijn het vaak import modellen. In Duitsland en VK zijn ze veel populairder. Panasonic's (LCD's) zijn hier meestal ook overpriced en niet breed beschikbaar. Dit heeft te maken met marketing, vraag en prijs- en marktbeleid.

De gehele 7 serie van Samsung is identiek qua beeldkwaliteit; de 7400 voegt alleen een breedkleurenbereik toe voor HDR. Wat is HDR?, HDR vs SDR. Bij Netflix - bij het UHD pakket mét HDR content - zal dit echter niet bepaald een toegevoegde waarde hebben aangezien die Dolby Vision gebruiken en niet HDR10+. Bij Amazon Prime Video een beetje gezien die HDR10+ standaarden (format) gebruiken.

Nog lang niet alles is in HDR te bekijken en de genoemde tv's zijn ook niet capabel genoeg om hier optimaal gebruik van te maken zodat het daadwerkelijk wat toevoegt. De GXW804 zal het hierbij het beste doen gevolgd door de B7500 met Dolby Vision (Netflix) en de RU7400 met HDR10+ (Prime). Bij SDR-content, een potje Fifa en 'gewone' Netflix, zullen alle genoemde tv's een vergelijkbaar beeld voorschotelen. Het verschil zit 'm in details zoals smartplatform, speakers, hdr-format ondersteuning, input-lag, aansluitingen, design en kleurenbereik (=breder/groter bij de GXW804/B7500/RU7400).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn0903
Aha, thanks voor de info! Stel ik haal dus via amazon een buitenlands model, zit je dan niet in de penarie als het aankomt op garantiegevallen? @benbaba

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• benbaba
  • Niet online
martijn0903 schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 21:38:
Aha, thanks voor de info! Stel ik haal dus via amazon een buitenlands model, zit je dan niet in de penarie als het aankomt op garantiegevallen? @benbaba
Nee. In eerste instantie klop je bij Amazon aan voor evt. garantie gevallen en daar zijn de meeste voor zover ik weet tevreden mee (ikzelf ook). Daarnaast bieden fabrikanten ook twee jaar garantie op producten die in de EU gekocht en daarvoor bedoelt zijn. Dus direct bij hen aankloppen zou ook kunnen. Na 2 jaar kan het een ander verhaal worden m.b.t. restwaarde, gedeeltelijke refunds, compensaties, reparaties e.d. aangezien we hier officieel geen wettelijke garantietermijn hebben en na wat getouwtrek soms wat valt te regelen.

Mocht je een Duitse Samsung kopen en in de toekomst tv willen kijken via een CI+ module van Ziggo dan moet je wel de landcode wijzigen. Panasonic hanteert dezelfde typenummers in NL en DE (de Belgische zijn technisch ook identiek). Bij grijze-import Hisense zal je misschien niet rechtstreeks door Hisense/ATAG geholpen worden (wel door Amazon) en wordt tv kijken met CI+ module van Ziggo soms ook niet officieel ondersteunt. Met een decoder is nooit een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn0903
https://www.coolblue.nl/p...amsung-qe43q60r-qled.html

https://www.amazon.de/Sam...product_sims?ie=UTF8&th=1

Als ik het goed heb gezien, scheelt dezelfde QLED TV in NL gewoon dik €200. Zouden jullie deze aanraden? Lijkt me een meer dan dikke TV voor een mooi prijsje via Amazon :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
De Sonos X Ikea speakers hebben een prima prijs/ kwaliteit verhouding echter kun je deze helaas - zoals de meeste Wi-Fi speakers - niet aansluiten op een tv.

Bluetooth heeft inderdaad delay, voor muziek is dit geen enkel probleem evenmin bij de door mij genoemde Edifier speakers aangezien je deze via optical of RCA kunt aansluiten op de tv en wanneer je muziek wilt luisteren gebruik je bluetooth via bijv. jouw telefoon/ Google Home Nest Hub of je gebruikt de Spotify App op de tv/ PS4 en bedient dit (met jouw telefoon) via Wi-Fi.

IMO krijg je veel meer waar voor je geld wanneer je voor de Edifier R2000DB kiest.

De 43Q60 is op een aantal punten beter vergeleken met de RU71/RU74 en wanneer je voorkeur naar een Samsung tv gaat biedt de Q60 good value (Amazon prijzen), zo is deze tv o.a. out of the box beter gekalibreerd en is de motion handling een stuk beter vergeleken met de RU71/RU74. Er zit wel één grote kanttekening aan; je weet niet of je een 43Q60 met VA of IPS paneel geleverd krijgt aangezien Samsung van beide paneeltechnieken gebruik maakt.

Persoonlijk zou ik in jouw situatie voor de TX-40GXW804 kiezen.
Pagina: 1