Laptop plus en min omgedraaid

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 890373

Topicstarter
Hallo,

Afgelopen zomer hebben we de laptop meegenomen op vakantie en wilde ik die opladen op 12 volt. Helaas schoot de kabel los en prikte ik die in alle gauwigheid terug.

Helaas de plus en min omgedraaid dus iets faliekant kapot. Maar wat? Ik las op dit forum iets over een zenerdiode. Waar kan ik deze vinden als het er überhaupt in zit?
Of simpelweg de accu die dood is. Bij HP werd ik niet wijzer, maar had de indruk dat de laptop sowieso niets doet zonder accu.
De accu zit 'vast' in de laptop, kan er uit maar niet zo makkelijk als de ouderwetse.

Het gaat om een hp 15-db0180nd.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:37

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Deze laptop heeft een ronde aansluiting voor de voeding, dus als jij de originele adapter hebt gebruikt kan je nooit plus en min omgedraaid hebben. Wat heb je dus wel gedaan?

Afbeeldingslocatie: https://ic.tweakimg.net/ext/i/2002465394.jpeg

[ Voor 16% gewijzigd door Microkid op 18-01-2020 20:02 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 17:31
Microkid schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 19:59:
Deze laptop heeft een ronde aansluiting voor de voeding, dus als jij de originele adapter hebt gebruikt kan je nooit plus en min omgedraaid hebben. Wat heb je dus wel gedaan?

[Afbeelding]
Je kan bij geen enkele laptop de oplader op de kop erin doen.

Wat OP denk ik bedoelt is dat hij gebeunt heeft

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20-07 13:03

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

12 Volt??? 12 Volt van je auto bedoel je?

Oplader zelf spuugt 19,5 volt uit.

En waarom wacht je hier halfjaar mee?
Het is inmiddels winter.

[ Voor 29% gewijzigd door MedionAkoya op 18-01-2020 20:52 ]

Trein?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:28
Ik vermoed (maar dat is echt een gok) dat ts een universele adapter heeft gebruikt waarbij je zelf moet aangeven wat de plus en min is bij de plug. Die kun je dus omwisselen.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Klopt @DutchKel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Kan van alles stuk zijn. Als je niet weet wat wat is, of hoe het stuk kan zijn, dan weet je waarschijnlijk ook niet hoe je de componenten kan identificeren, verwijderen, exacte vervangers kan kopen en die kan plaatsen.

Misschien beter een totaalvraag maken, iets in de richting van: controleer en repareer mijn DC-DC op m'n moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik ben niet helemaal gek qua onderdelen. Maar ik weet niet waar ik moet gaan zoeken, en of er een beveiliging is voor (kort) sluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan676
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 28-07 17:56
Openmaken en kijken of er iets uitgebrand is.

Met een beetje geluk zit er een zekering bij de ingang met daar achter een diode die kortsluiting veroorzaakt bij verkeerde polariteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daam
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-07 11:16
Meet de voedingsingang eens door met een multimeter op de Weerstands/doormeet-stand. Meet je een bepaald ohmage? Dan is het voedingsgedeelte intact en zit het probleem dieper in de computer. Meet je een oneindig hoog ohmage? Dan zit het probleem in het voedingsgedeelte van het moederbord (in de buurt van de connector) en moet je daar verder opzoek gaan naar kapotte onderdelen. Dit kan op zicht (zwart geblakerde onderdelen enzo) of dmv doormeten.

|  MacBook Pro | PC Acer Aspire M5810 | Foto Canon 60D, 50mm f/1.8, 18-135mm f/3.5, 28-200mm f/3.5, Rig |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Daam schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 22:05:
Meet de voedingsingang eens door met een multimeter op de Weerstands/doormeet-stand. Meet je een bepaald ohmage? Dan is het voedingsgedeelte intact en zit het probleem dieper in de computer. Meet je een oneindig hoog ohmage? Dan zit het probleem in het voedingsgedeelte van het moederbord (in de buurt van de connector) en moet je daar verder opzoek gaan naar kapotte onderdelen. Dit kan op zicht (zwart geblakerde onderdelen enzo) of dmv doormeten.
We schiet me ineens iets te binnen; de laptop was toen niet helemaal dood. Hij deed het nog heel even en de accu laadde niet meer op. Met de voeding aan de laptop startte hij daarna ook niet meer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 25-07 12:22
https://support.hp.com/us-en/document/c00259897

Hier staat bij punt 2 dat je de accu eruit moet halen en dan zonder accu moet proberen te starten ?!.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De accu bevind zich binnen in de laptop. Ik moet de laptop openen om de accu te verwijderen, en neem aan dat HP niet bedoeld dat je de laptop dan moet openen. Dus ik denk dat bovenstaande voor mij niet opgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Laatst online: 01:52
Hoewel een laptop prima werkt zonder accu en aangesloten met adapter, kan een aangesloten defecte accu voor problemen zorgen.
Je moet hoe dan ook de laptop openen om bij welk probleem dan ook te komen.
Grote kans dat de accu met een stekkertje vast zit dat je simpel los kunt maken om te checken of het de accu is. (kan even geen replacement vinden om te kijken)

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Met of zonder accu maakt niets uit. Er brand normaal gesproken ook een lampje bij de stekkeringang van de laptop. Deze brand ook niet. De adapter die ik er voor gebruik is niet degene die sluiting heeft gehad. De accu is met het mobo verbonden dmv 8 pinnetjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:13
Heb je enige ervaring met elektrotechniek? Zoniet, dan is de reparatie niet aan jou uitbesteed.

Een zenerdiode is een component dat werkt zoals een gewone diode (stroom doorlaten in de ene richting, maar niet in de andere), maar tot een bepaalde grenswaarde. Wordt die grenswaarde overschreden, gaat de diode alsnog in geleiding.

Een zenerdiode kan deel uitmaken van het circuit dat een laptop beschermt tegen omgekeerde polariteit, maar het is vaak niet het hoofdzakelijke component wat de laptop beschermt voor wat jij ermee gedaan hebt. Een zenerdiode is vooral bedoeld om enorm hoge piekspanningen af te kappen zodat die duizenden volts niet de rest van je elektronica sloopt. Wat jij hebt gedaan met de laptop zal die Zenerdiode prima hebben overleefd.

Tenzij je ervaring hebt met elektrotechiek, het doormeten van pcb's en het solderen van hele kleine smd componenten denk ik dat dit een reparatie is waar je niet aan moet willen beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:39

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Trouwens de meeste laptops zijn 3 pins. Je ziet er maar 2 maar zijn 3 aansluitingen
Je hebt de buiten rand (ik vermoed de -)
Je hebt de buiten binnen rand (ik vermoed de +)
Center pin alias de controle pin

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Heb je de kruistest al geprobeerd? Heb je de niet-originele oplader al getest op een andere laptop en een originele oplader getest op deze laptop? Veel Dell en HP laptops communiceren met de oplader en weigeren de accu te laden als er een niet-originele lader is aangesloten. Opstarten doen ze wel, tenzij de accu helemaal leeg is. De meldingen kun je in de firmware uitschakelen, dus het kan zijn dat je de melding nooit hebt gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:52

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De voeding is oké. Gewoon 19,5 v
Via de voeding gaat de stroom naar een haakse stekker/plug. Idd een fase, nul en aarde. Dit komt ook nog aan bij de stekker/adapter in de laptop. Vandaar word het afgetakt naar een platte witte stekker met 7 draden. Daar staat uiteindelijk niet allemaal spanning op. Deze witte stekker is verbonden met het mobo.
Opstarten doet ie dus niet; niet met en niet zonder accu, terwijl er wel spanning aanwezig is. Maar of er op alle draden spanning moet staan weet ik niet. Anders is er iets mis in de stekker/plus verbinding van adapter->laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
naarden 4ever schreef op zondag 19 januari 2020 @ 12:25:
Heb je enige ervaring met elektrotechniek? Zoniet, dan is de reparatie niet aan jou uitbesteed.

Een zenerdiode is een component dat werkt zoals een gewone diode (stroom doorlaten in de ene richting, maar niet in de andere), maar tot een bepaalde grenswaarde. Wordt die grenswaarde overschreden, gaat de diode alsnog in geleiding.

Een zenerdiode kan deel uitmaken van het circuit dat een laptop beschermt tegen omgekeerde polariteit, maar het is vaak niet het hoofdzakelijke component wat de laptop beschermt voor wat jij ermee gedaan hebt. Een zenerdiode is vooral bedoeld om enorm hoge piekspanningen af te kappen zodat die duizenden volts niet de rest van je elektronica sloopt. Wat jij hebt gedaan met de laptop zal die Zenerdiode prima hebben overleefd.

Tenzij je ervaring hebt met elektrotechiek, het doormeten van pcb's en het solderen van hele kleine smd componenten denk ik dat dit een reparatie is waar je niet aan moet willen beginnen.
Ervaring; mwha, als ik maar weet waar en wat te meten dan kom ik een heel eind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naarden 4ever
De stekkeringang van HP laptops zijn sinds een aantal jaar vervangbare onderdelen en bijna alle beveiliging (waaronder een zekering) zit in de plug ingebouwd. Als je heel veel geluk hebt (want het is absoluut geen garantie dat het probleem daarmee verholpen is, maar het is wel het enige wat je realistisch gezien kunt doen) zou je daarmee de laptop weer aan de praat moeten kunnen krijgen. Even op Ebay zoeken of je het onderdeel kunt vinden voor jouw laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De stekker is opgedeeld in een fase nul en aarde. Deze gaan in de stekker die in de laptop zit over in draden en voor zover ik kan zien zit er geen zekering in.

Deze stekker bedoel ik
https://www.google.nl/sea...n4Aw35:112.33333587646484

[ Voor 54% gewijzigd door Anoniem: 890373 op 19-01-2020 14:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Anoniem: 890373 schreef op zondag 19 januari 2020 @ 14:09:
De stekker is opgedeeld in een fase nul en aarde...
Hûh? Komt er wisselspanning uit je adapter? Of weet je écht niet waar je 't over hebt?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
Anoniem: 890373 schreef op zondag 19 januari 2020 @ 14:09:
De stekker is opgedeeld in een fase nul en aarde. Deze gaan in de stekker die in de laptop zit over in draden en voor zover ik kan zien zit er geen zekering in.

Deze stekker bedoel ik
https://www.google.nl/sea...n4Aw35:112.33333587646484
Ja, precies die bedoelde ik ook.

Doe je adapter erin en meet even op de ingang op het moederbord of de 19V (?) Die je adapter zou moeten leveren ook op je moederbord aankomt. Zoja, dan is er tot op dat punt niets mis met de elektronica en is je moederbord doorbakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Er staat 19.5v op de adapter, en 19,5 v op de stekker van het mobo.

Op de pinnetjes van het mobo naar die de accu normaal gesproken moeten opladen komt er op de meeste niets en 1of 2 geven 1.02 volt.

Mobo is in theorie dus aan z'n einde. 'Blijft' het daarbij en is het een nieuw (als het te vinden en te koop is) moederbord te maken of is het aannemelijk dat er meer mee stuk is gegaan.

Hij is wel 'werkend' uitgezet. Tot de batterij leeg was deed ie het gewoon maar laadde hij niet op.

[ Voor 42% gewijzigd door Anoniem: 890373 op 19-01-2020 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Laatst online: 01:52
Als hij wel werkte op accu maar die niet oplaadt heb je grote kans dat er wat met de accu mis is.
Je hebt wel al geprobeerd of de laptop werkt met adapter en losgekoppelde accu?

(Had laatst het probleem dat mijn laptop niet op wilde starten aan de adapter mét accu, maar zonder accu wel = accuprobleem)

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:03
Teijgetje schreef op zondag 19 januari 2020 @ 23:03:
Als hij wel werkte op accu maar die niet oplaadt heb je grote kans dat er wat met de accu mis is.
Je hebt wel al geprobeerd of de laptop werkt met adapter en losgekoppelde accu?

(Had laatst het probleem dat mijn laptop niet op wilde starten aan de adapter mét accu, maar zonder accu wel = accuprobleem)
Als de laptop wel werkte op de accu, maar niet oplaadde, dan lijkt het mij juist niet de accu.

Probleem zit ergens tussen de jack, en het laadcircuit van de accu.

In het beste geval een zekering welke gesprongen is,
Heb je minder geluk is je hele laadcircuit stuk

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen79
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 29-07 14:54
Wat TS beschrijft klinkt voor mij ook alsof de DC invoer en/of het laadcircuit defect is.
De laptop heeft daarna nog op de accu gewerkt totdat deze leeg was.

Als je weet wat je doet dan zou je die accu buiten de laptop kunnen opladen en dan kijken of de laptop dan wel werkt.

Zoals eerder gesuggereerd, haal het moederbord er uit en kijk of of je beschadigde onderdelen kunt zien.
Post eventueel hier wat goede foto's zodat we kunnen mee kijken.
Leg dan ook alle modules en verbindingen zo neer dat wij kunnen zien wat er zoal is.

[ Voor 14% gewijzigd door jeroen79 op 19-01-2020 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:23
Zouden er in Nederland geen zaakjes bestaan zoals die van Luis Rosman? Dan zou ik mijn laptop daar heen sturen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floorcleaner
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:10
Bij het HP support forum hebben ze je dit als antwoord gegeven :

"
If your PC is still under the original one-year HP warranty, or if you have purchased an extended warranty from HP and this is still valid, then you should contact HP Customer Support to see about having it repaired or replaced under warranty.
"

Al een poging gedaan ? Ik weet uit eigen goede ervaring dat ze veel coulance hebben voor zulke situaties bij HP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
MaD_co schreef op zondag 19 januari 2020 @ 23:16:
[...]

Als de laptop wel werkte op de accu, maar niet oplaadde, dan lijkt het mij juist niet de accu.

Probleem zit ergens tussen de jack, en het laadcircuit van de accu.

In het beste geval een zekering welke gesprongen is,
Heb je minder geluk is je hele laadcircuit stuk
Het laadcircuit zit op het mobo als ik me niet vergis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
jeroen79 schreef op zondag 19 januari 2020 @ 23:36:
Wat TS beschrijft klinkt voor mij ook alsof de DC invoer en/of het laadcircuit defect is.

Als je weet wat je doet dan zou je die accu buiten de laptop kunnen opladen en dan kijken of de laptop dan wel werkt.

Zoals eerder gesuggereerd, haal het moederbord er uit en kijk of of je beschadigde onderdelen kunt zien.
Post eventueel hier wat goede foto's zodat we kunnen mee kijken.
Leg dan ook alle modules en verbindingen zo neer dat wij kunnen zien wat er zoal is.
Ik zou echt niet weten hoe de accu op laden buiten de laptop om. Zou het graag doen maar weet niet hoe helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:02

FreakNL

Well do ya punk?

Met een andere laptop die hetzelfde type accu slikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
Anoniem: 890373 schreef op zondag 19 januari 2020 @ 17:34:
Er staat 19.5v op de adapter, en 19,5 v op de stekker van het mobo.

Op de pinnetjes van het mobo naar die de accu normaal gesproken moeten opladen komt er op de meeste niets en 1of 2 geven 1.02 volt.

Mobo is in theorie dus aan z'n einde. 'Blijft' het daarbij en is het een nieuw (als het te vinden en te koop is) moederbord te maken of is het aannemelijk dat er meer mee stuk is gegaan.

Hij is wel 'werkend' uitgezet. Tot de batterij leeg was deed ie het gewoon maar laadde hij niet op.
Klinkt als dat de accu ook naar z'n grootje is. Een Li-ion accu mag nooit zijn cellen onder de 3V laten komen, dan beginnen ze onherstelbare schade aan te richten en begint een accu ook brandgevaarlijk te worden. 1V is dus al volledig defect.

Kan best dat 'ie werkend uit is gezet, maar dan is inderdaad het laadcircuit kapot gegaan (zekering gesprongen, maar de ellende is dat dat geen smeltzekeringetjes zijn die je zelf makkelijk kan vervangen maar dat zit ingebakken op het moederbord) en is de accu volledig ontladen en zelfs de veiligheidsgrens voorbij.

Dat betekent dat je op zoek moet naar een vervangend moederbord en accu. Het zou mij niet verbazen als de kosten daarvoor de dagwaarde van de laptop meer dan overschrijden.

Ik zou voor het geld dat je aan die onderdelen kwijt zou zijn hier in de Vraag & Aanbod kijken naar een vergelijkbaar vervangend modelletje. Ik denk dat je zomaar €250 aan onderdelen alleen al kwijt bent, met het risico dat er toch nog meer kapot is gegaan of dat er bij de reparatie iets verkeerd gaat.
jeroen79 schreef op zondag 19 januari 2020 @ 23:36:

Wil je alsjeblieft niet mensen adviseren een Lithium-accu op te laden wanneer die diepontladen is geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

jbhc schreef op maandag 20 januari 2020 @ 00:56:
Zouden er in Nederland geen zaakjes bestaan zoals die van Luis Rosman? Dan zou ik mijn laptop daar heen sturen :)
:w (Maar het klinkt alsof TS zelf wat wil bijleren)

Eens met hierboven verder, haal het moederbord er eens uit en maak scherpe foto's van beide kanten. Waarschijnlijk kun je ergens wel een mooie zwarte plek vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/3sh72r7iv8.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/4lzlxmovfq.jpg

Ik zie zo 1 2 3 niet iets wat duidelijk zwart of krokant is. Wel wat rare plekken van wat een vloeistof lijkt geweest.

[ Voor 67% gewijzigd door Anoniem: 890373 op 20-01-2020 20:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

Ik weet het niet zeker (zou ook flux kunnen zijn) maar het lijkt erop dat op z'n minst PL11 een moeilijke tijd heeft gehad:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/mktjr4j.png
Pagina: 1