Flexibel gamen op 1 pc - woonkamer en bureau

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evil_king
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-05-2022
Hoi daar,

Een vraag: ik probeer een slimme opzet uit te vogelen hoe ik 1 pc kan gebruiken en hier handig zowel vanuit mijn woonkamer en achter mijn bureau op kan gamen.
Context: ik woon op mezelf en mijn TV+bankstel bevindt zich letterlijk 4 meter achter de plek waar mijn werk bureau met mijn pc staat. Soms wil ik aanklooien met mods voor skyrim of met toetsenbord en muis een game spelen, maar andere spellen wil ik graag op mijn tv met controller spelen, en tóch het voordeel van mods/betere graphics/fps en zo hebben. Ik ben voornamelijk een console gamer, vandaar mijn voorkeur voor bank+controller.
Daarnaast heb ik nu een los klein mediacenter bij mijn tv staan, maar stiekem zou mijn pc dat werk net zo goed af kunnen wat weer clutter scheelt.

Ik vind het verspilling om 2 game systemen neer te zetten (1 pc, 1 'console'), hoewel ik ze nooit tegelijk zal gebruiken. Ik heb nu mijn pc via een lange kabel verbonden met mijn tv.

Dingen die nu nog niet helemaal 'lekker' werken zijn bijvoorbeeld:
- snel en flexibel switchen van geluids indeling: 5.1 als ik op de TV game/ film kijk en 2.0 als ik achter mijn pc scherm met ingebouwde speakers zit. Ik downmix nu alles naar 2.0 voor mijn TV maar dat is eigenlijk karig. Ik zou dit graag in de systeeminstellingen doen omdat je bijvoorbeeld in Media Player Classic maar 1 opzet van geluid kan kiezen.
- Snel kiezen van op welk scherm ik bijv. een game wil starten, TV of PC. Beiden zijn verschillende resolutie (resp. 1080p en 4K), dus mirroren werkt ook niet geweldig.
- Dom gedrag van Windows als ik mijn TV heb verbonden. Soms 'kiest' het dan default mijn TV scherm als main en zie ik niks op mijn pc. Dit is bijvoorbeeld als ik mijn pc heb herstart na een grote update; windows gaat dan weer even dom in 'default' en pakt het HDMI scherm om de boot+login te tonen ipv Displayport.

In het ideale geval heb ik 1 pc, waaraan 2 setjes input apparaten hangen.
Ik ga dan bij mijn TV zitten, switch naar het pc kanaal en start mijn game of film. Omdat mijn pc 'weet' vanaf welk scherm ik het opstart, zie ik de applicatie alleen daar en komt het geluid eruit met de settings horende bij dat scherm.

Relevante software en hardware die ik nu gebruik
- PS4 controller met Inputmapper, verbonden met lange USB kabel
- extra lange HDMI kabel naar receiver -> TV
- Voicemeeter, om geluid identiek naar reciever en naar mijn pc scherm te sturen

Mss een beetje raar verzoek, maar mogelijk heeft iemand hier al eens mee gehakt.

"Contact your admin for details" - But I'm the admin!

Beste antwoord (via Evil_king op 26-01-2020 19:17)

• Weltschmerz
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 30-08 19:00
Ik heb een soortgelijke opzet, en de makkelijkste oplossing is.... een stekkerdoos. Het hele probleem met Windows dat hij dan niet het goede herkent of wat dan ook is weg, want er is niets om het te verwarren : )

Mijn pc staat in de slaapkamer, met een HDMI richting tv, en een HDMI richting beeldscherm. Bureau staat 5 meter verwijderd van mijn TV. Ik heb mijn TV als beeldscherm 1 ingesteld, en mijn 5.1 set als default. Wanneer ik niet achter de tv zit staat mijn tv en versterker uit, en is de stroom eraf. Windows herkent dan alleen mijn beeldscherm en 2.1 set op mijn bureau.
Haal ik de knop om, dan schakelt windows automatisch, en pakt 'ie de default (5.1 en tv als hoofd). Als je dan instelt dat je maar 1 scherm aan hebt, met je TV als default, dan pakt hij je beeldscherm op je bureau ook niet (zo heb ik het momenteel), dus heb je met resoluties ook geen probleem volgens mij (hoewel ik dat niet kan bevestigen want ik heb 2 x 1080p).
Evil_king schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 15:18:

Ik ga dan bij mijn TV zitten, switch naar het pc kanaal en start mijn game of film. Omdat mijn pc 'weet' vanaf welk scherm ik het opstart, zie ik de applicatie alleen daar en komt het geluid eruit met de settings horende bij dat scherm.
Dat is dus precies hoe het bij mij werkt. Ik zet mijn scherm uit, loop naar de bank, heb mijn stekkerdoos van TV en versterker in een kast verstopt, deurtje open, knop om, deurtje dicht, alles springt op de goede settings en ik kan gaan :)

Klein bluetooth toetsenbord met trackpad op de bank (ter grootte van een afstandsbediening) of een xbox 360 controller met de Steam accessoire "controller companion" en bam, je bent klaar.

Wat ik specifiek heb:
PC in de slaapkamer.
Dan gaat een heel lange display port naar mijn bureau, samen met een lange USB kabel met USB hub aan het einde (voor mijn toetsenbord, muis, etc), en twee audio verlengkabels (aux) voor mijn 2.1 setje.
Verder gaat er één HDMI naar mijn versterker waar mijn 5.1 en TV op aangesloten zijn. Die krijgen hun stroom via dezelfde stekkerdoos. PC zit op zijn eigen stroom, en bij mijn bureau zit ook weer stroom voor beeldscherm en 2.1 set.

[ Voor 48% gewijzigd door Weltschmerz op 22-01-2020 15:28 ]

&

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabulous Gaming
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 30-09 21:58
@Evil_king Als je parsec installeert op beide systemen en kan je op je desktop inloggen terwijl je de mediacenter gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evil_king
@Fabulous Gaming Hmm dat is mss nog wel interessant als alternatieve aanpak, zal ik eens proberen. Thanks.

Het lost een deel van mijn vraag op idd, alleen niet die van het geluid. Als ik via parsec verbind en iets open, zal dat altijd met 2.0 eruit komen omdat ik dan de facto achter mijn pc zit, en die staat op 2.0 output omdat ik slechts speakers in mijn scherm heb (en dat voor op pc prima vind). Maar als ik langs deze weg een game open gooi zou ik die eigenlijk wel 5.1 willen spelen op de bank....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brandonvds
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 02-10 16:00
Zelf gebruik ik hier steam link voor.
Vroeger het kastje zelf (ondersteunt max 1080p) maar tegenwoordig kan het via de app direct op mijn tv.

Werkt voor mij ideaal, gebruik het meestal om series te kijken, maar gamen op de bank met controller is ook zeker te doen op deze manier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fabulous Gaming
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 30-09 21:58
@Evil_king
Mm niet aan gedacht volgens mij moet je op de host virtual audio driver installeren dan werkt het wel.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Weltschmerz
Ik heb een soortgelijke opzet, en de makkelijkste oplossing is.... een stekkerdoos. Het hele probleem met Windows dat hij dan niet het goede herkent of wat dan ook is weg, want er is niets om het te verwarren : )

Mijn pc staat in de slaapkamer, met een HDMI richting tv, en een HDMI richting beeldscherm. Bureau staat 5 meter verwijderd van mijn TV. Ik heb mijn TV als beeldscherm 1 ingesteld, en mijn 5.1 set als default. Wanneer ik niet achter de tv zit staat mijn tv en versterker uit, en is de stroom eraf. Windows herkent dan alleen mijn beeldscherm en 2.1 set op mijn bureau.
Haal ik de knop om, dan schakelt windows automatisch, en pakt 'ie de default (5.1 en tv als hoofd). Als je dan instelt dat je maar 1 scherm aan hebt, met je TV als default, dan pakt hij je beeldscherm op je bureau ook niet (zo heb ik het momenteel), dus heb je met resoluties ook geen probleem volgens mij (hoewel ik dat niet kan bevestigen want ik heb 2 x 1080p).
Evil_king schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 15:18:

Dat is dus precies hoe het bij mij werkt. Ik zet mijn scherm uit, loop naar de bank, heb mijn stekkerdoos van TV en versterker in een kast verstopt, deurtje open, knop om, deurtje dicht, alles springt op de goede settings en ik kan gaan :)

Klein bluetooth toetsenbord met trackpad op de bank (ter grootte van een afstandsbediening) of een xbox 360 controller met de Steam accessoire "controller companion" en bam, je bent klaar.

Wat ik specifiek heb:
PC in de slaapkamer.
Dan gaat een heel lange display port naar mijn bureau, samen met een lange USB kabel met USB hub aan het einde (voor mijn toetsenbord, muis, etc), en twee audio verlengkabels (aux) voor mijn 2.1 setje.
Verder gaat er één HDMI naar mijn versterker waar mijn 5.1 en TV op aangesloten zijn. Die krijgen hun stroom via dezelfde stekkerdoos. PC zit op zijn eigen stroom, en bij mijn bureau zit ook weer stroom voor beeldscherm en 2.1 set.

[ Voor 48% gewijzigd door Weltschmerz op 22-01-2020 15:28 ]

&

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:43

Pazo

Mroaw?

Ik gebruikt ook Steam Link met Steam controller. Mijn game PC staat boven en soms wil ik ook wel eens op de bank gamen. Moet zeggen dat het goed werkt. Ja je moeten even de PC boven aanzetten en Steam starten, maar daarna kan je ook via Steam Link de PC boven weer uitzetten, dus na afloop hoe je niet meer naar boven. Ik doe het wel via kabel en niet via wifi (veel gehoorde klacht dat het via wifi hapert).

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Pazo schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 15:26:
Ik gebruikt ook Steam Link met Steam controller. Mijn game PC staat boven en soms wil ik ook wel eens op de bank gamen. Moet zeggen dat het goed werkt. Ja je moeten even de PC boven aanzetten en Steam starten, maar daarna kan je ook via Steam Link de PC boven weer uitzetten, dus na afloop hoe je niet meer naar boven. Ik doe het wel via kabel en niet via wifi (veel gehoorde klacht dat het via wifi hapert).
Met de steam link kun je ook je pc via wake-on-lan aanzetten:
https://help.steampowered...nodeid=90&return_nodeid=5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:43

Pazo

Mroaw?

Exocet schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 15:32:
[...]

Met de steam link kun je ook je pc via wake-on-lan aanzetten:
https://help.steampowered...nodeid=90&return_nodeid=5
Kan, maar die voor 2x maand dat ik nog game loop ik wel even naar boven ;)

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:54
Ik had eerst een Steam Link voor die toepassing, maar Moonlight werkt echt 10x beter (meer bandbreedte en lagere ms) (is eigenlijk gewoon Geforce Now) https://moonlight-stream.org/

En ik heb gewoon native Android op mijn TV, dus app installeren en gaan.
Mocht je (en andere Steam link gebruikers) in de positie zitten dat je alles al hebt, zou zeggen geef het een poging.

https://moonlight-stream.org/

[ Voor 3% gewijzigd door Turismo op 22-01-2020 18:40 ]

Gamebak Look Behind you, a Three Headed Monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evil_king
@Weltschmerz Nice, dat is idd wat ik bedoel! Top. Hoe heb je je TV scherm en 5.1 als hoofd ingesteld?
- Zet je je 5.1 dan in de config op 'standaardapparaat' en houdt ie dat goed vast? En werkt het ook als je toch een keer tegelijk je pc scherm tegelijk aan hebt of is dat vragen om problemen?
- En qua scherm: 'make this my main display' neem ik aan? En dat houdt ie ook vast als je tv aanzet?

Dan is dat idd de meest low key oplossing die ik kan bedenken :D

Moonligh kan ik ik nog ff proberen; parsec heeft voor mijn gevoel wat lage bandbreedte en viel een paar keer uit....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Weltschmerz
Evil_king schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 21:27:
@Weltschmerz Nice, dat is idd wat ik bedoel! Top. Hoe heb je je TV scherm en 5.1 als hoofd ingesteld?
- Zet je je 5.1 dan in de config op 'standaardapparaat' en houdt ie dat goed vast? En werkt het ook als je toch een keer tegelijk je pc scherm tegelijk aan hebt of is dat vragen om problemen?
- En qua scherm: 'make this my main display' neem ik aan? En dat houdt ie ook vast als je tv aanzet?
Zals je beschrijft, ja, ja, ja, nee, ja, ja. :D

Main display voor je tv, en mijn versterker staat als default. Zeven jaar lang heb ik het met twee schermen gebruikt met PC scherm als scherm 2. Dat scherm wordt 1 wanneer de tv stekkerdoos uitstaat.
Nu heb ik 1 scherm (dus windows ziet mijn pc scherm niet zodra mn tv aangaat) maar dat is omdat ik het soms irritant vindt dat windows wel onthoudt waar mappen staan. Ook je bureaubladiconen kunnen gejumbled worden met twee schermen maar daar gebruikte ik icon saver voor.

1 scherm werkt allemaal vlekkeloos.

&

Pagina: 1