Home cinema Sony aansluiten op DAB+

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janimk
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21-12-2022
Goedemorgen,
Ik heb een wat oudere homecinema van Sony DAV-DZ280 met 4 speakers en een basspeaker.
Deze is via CAI kabel van gemeente Edam-Volendam aangesloten. ZIGGO verzorgt programma's voor CAI Edam-Volendam.
Verder een Smart TV Samsung welk met HUMAX iHDR-5200C dig. TV en internet binnenhaalt.

Voor de komst van DAB wil ik graag de huidige geluidsinstallatie blijven gebruiken. De speakers (draden) zijn in de wanden gefreesd en dat wil ik zo laten.

Er zal wel een nieuw apparaat bijgezet moeten worden om DAB over deze installatie te laten komen.
Of is er een andere manier?

Wie helpt?

Bvd, groet,

Jan Koning

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

DAB is een techniek die door de ether gaat, niet via de kabel. Bereik binnenhuis is meestal belabberd. Digitale radio heb je al, die komt binnen op je humax decoder en kun je gewoon via je TV selecteren.
Er staan mij geen indicaties bij dat Ziggo een dab kanaal door zou gaan geven op de kabel. Ze stoppen op een gegeven moment wel met analoge radio.

Dus mij is even onduidelijk wat je exact wilt. Ik vermoed een los radiotoestel ofzo, maar DAB ga je sowieso niet binnenkrijgen in huis, qua signaal dan. De enige manier waarop je een DAB radio (of wat voor extra toestel dan ook) aan zou kunnen sluiten, is met een verloopkaneotje van tulp naar 3,5mm op de ingang die voor aan je Sony zit. Zie pagina 17 van je handleiding: https://www.sony.nl/elect...anuals/4122/41222204M.pdf

Verder: de speakerkabels die je nu in de muur hebt zitten kun je voor iedere willekeurige installatie hergebruiken. Stekkertjes er af en het is gewoon speakerdraad. Alleen voor je sub moet je mogelijk iets anders regelen, mocht je die willen vervangen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)