Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Server aankoopadvies

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Damascus
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 06-04-2022
Hallo,
Ik ben een student informatica aan de UGent en samen met enkele vrienden zou ik een game server willen kopen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het hoofddoel zou zijn om een ARK Survival Evolved of Minecraft Server te draaien voor max 10 personen(eerder zo'n 6tal). Daarnaast zou ik ook graag een database voor mijn lokale jeugdvereniging willen draaien. En eventuele een tweetal discord bots (Java). Er hoeft dus niet naar een 100% uptime gestreeft worden.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Zoals ik al vermeldde ben ik een student en heb ik niet zo veel geld ter beschikking, ik heb dus een budget van maximum 200 euro en daarom dacht ik eraan om 2de hands systemen te kopen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik denk dat vooral de cpu en ram belangrijk is, ik gok dus op 8-16GB RAM en een cpu met minstens 4 cores.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik woon nog bij mijn ouders dus een laag energieverbruik zou ideaal zijn.

Wat heb je zelf al gevonden?
Systeem 1: € 160
AMD QuadCore A12 Pro-8870
8GB DDR4
500GB HDD
Desktop formaat

Systeem 2: HP Proliant €120
Intel Xeon E5335
24 GB RAm (4 x 4 GB en 4 x 2 GB)
4 x 72 GB 10k
4 x 146 GB 10k
NICS: 2 x Gigabit op moederbord
voedingen: 2 x 1000 W hot swappable
Server formaat (ik denk 1U)

Systeem 3: HP Proliant € 90
dual Intel Xeon E5335
16 GB RAM
6 x 146GB SAS 10k HDD
RAID controller P400i Smart Array
dubbele power supply
Server formaat: 1U

Systeem 4: €70
Dual Xeon MP 7130N
10GB RAM
146GB HDD
Dual Gbic netwerkaansluiting
Server formaat (Ik denk 2U)

Al bovenstaande systemen komen van 2dehands.be

Wat verwacht je van ons?
Voldoen deze systemen aan mijn verwachtingen? Kan ik betere systemen krijgen voor die prijs? Wat is het belangrijkste voor mijn vereisten en welke zijn het meest energie efficient. Koop ik beter een nieuw systeem(alhoewel ik niet denk dat dat haalbaar is met mijn budget).
Is Linux of windows het best voor een server?

Alle reacties

• Zdevam
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 06-05 08:23
Ik neem aan dat je geen aparte serverruimte hebt, dus dan vallen rackservers normaal gesproken af. Die maken heel veel lawaai.

Ik zou zoeken naar een 2e hands desktop met een 3e of 4e generatie i7 en een ssd. Als ik zou kijk op v&a hier zou dat mogelijk moeten zijn met je budget.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:13
Lol, eens met Zdevam.

Dit zijn sowieso (1-3)server-systemen en tot nog verdomd oud ook.

Die laatste is nog uit de Netburst-tijd. Een server-P4 dus, met een TDP van 150 watt per cpu. Powermanagement hadden ze niet, dus dat was ook bijna continu verbruik. 400 watt continu voor het systeem is niet ongewoon, zeker omdat alle zooi tot zo’n 13! oud is, incl zwaar inefficiënte voeding. Kost je voor 400 * 24h * 365* 25 cent = kleine € 900 aan stroom per jaar. (Maar spekkoper natuurlijk voor die € 70,- :P )

De genoemde Xeon 5335 is een core 2 duo op 2 GHz.

Plus een zooi oude SCSI-schijven geeft nu niet echt een zuinig geheel.
Goedkoop is duurkoop hier.

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:23
Zdevam schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 15:34:
Ik neem aan dat je geen aparte serverruimte hebt, dus dan vallen rackservers normaal gesproken af. Die maken heel veel lawaai.

Ik zou zoeken naar een 2e hands desktop met een 3e of 4e generatie i7 en een ssd. Als ik zou kijk op v&a hier zou dat mogelijk moeten zijn met je budget.
Eens, (zeker oude) servers gebruiken veel stroom, worden warm en hebben daarom veel koeling nodig. De requirements voor weinig gebruikers (https://minecraft.gamepedia.com/Server/Requirements) zijn bescheiden, vrijwel alle desktops uit het afgelopen decennium voldoen aan de 'recommended' specs (met uitzondering van een enkele low end Celeron en AMD CPU's)

[ Voor 4% gewijzigd door martyw op 18-01-2020 16:00 ]

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:13
Je verkijkt je ook volledig op die 4 cores.

P4 cores zijn net even andere soep dan Core 2 cores of moderne cores.

Passmark score (multithreading)
Intel Pentium Extreme Edition 3,73 GHz (de snelste P4 ooit) 961.

Xeon E5335: 2513 (dus bijna 3x zo snel)

I5 4570: 7160, dus 7-8x de Pentium.

https://www.cpubenchmark....tion-965/1229vs1896vs1132

V&A aangeboden: HP EliteDesk 800 G1 SFF - i5 4570|10GB

CPU: i5 4570
RAM: 10GB DDR3
SSD: 180GB (Intel 335)
HDD: 500GB

€ 150

Aan dat soort dingen moet je denken, niet aan servers.

• Damascus
Allemaal al heel erg bedankt voor het antwoord
Zdevam schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 15:34:
Ik heb inderdaad geen speciale serverruimte en zou deze gewoon in mijn kamer zetten. Aangezien ik niet zo vertrouwd ben met servers wist ik ook niet hoe het bij hun zat op vlak van lawaai en energie gebruik
kleine € 900 aan stroom per jaar. (Maar spekkoper natuurlijk voor die € 70,- :P )
Zal hem in dat geval inderdaad niet worden

Dus ik concludeer: gewone desktop kopen met ongeveer volgende specs?
CPU: i5 4570
RAM: 10GB DDR3
SSD: 180GB (Intel 335)
HDD: 500GB

€ 150
Kan ik ook gewoon met linux gaan of is dat niet zo'n goeie keuze?

Is het dan belangrijk dat ik zoiets nieuw koop of is 2de hands even goed?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:02
800G1 vind je alleen refurbished/2dehands. Prima snelle desktops voor lage prijs. Heb ze afgelopen jaar veel verkocht en werk dagelijks met zo'n ding.

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Ga gewoon voor Linux. Dat voldoet prima en het is een nog leerzaam ook om daar iets mee te bouwen. Wel belangrijk is, zorg voor een backup. In Linux kan je bijvoorbeeld met Amanda leuke dingen doen, en er zijn er genoeg andere mooie oplossingen.

Windows is ook leuk, maar voor jullie use case is Linux in combinatie met het eerste systeem wel cool.

Maar misschien iets zelf bouwen. Met € 200 kom je best ver tegenwoordig.

Neem bijvoorbeeld een Ryzen 3200 systeempje.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• Damascus
Na even zoeken heb ik volgende desktops gevonden, wat is jullie gedacht (prijs/kwaliteit)?

Desktop 1: € 150
i7-3770
8GB DDR3 (uitbreidbaar naar 16GB)
500 GB HDD

Desktop 2: HP Elitedesk 800G1 €145
i5-4690S
12GB RAM
500GB HDD

Desktop 3: HP Compaq Elite 8300MT €75
i5-3470
12GB RAM
250GB HDD

[ Voor 4% gewijzigd door Damascus op 19-01-2020 16:26 ]

• Zdevam
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 06-05 08:23
Prijs kwaliteit is het 3e systeem veruit het best, maar absoluut gezien is dat het minste systeem.

Ik denk dat ze alle 3 kunnen voldoen, maar ik zou er wel een SSD inzetten. Dat past ook binnen het budget. Geheugen kun je altijd nog naderhand uitbreiden.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:02
Damascus schreef op zondag 19 januari 2020 @ 16:26:
Na even zoeken heb ik volgende desktops gevonden, wat is jullie gedacht (prijs/kwaliteit)?

Desktop 1: € 150
i7-3770
8GB DDR3 (uitbreidbaar naar 16GB)
500 GB HDD

Desktop 2: HP Elitedesk 800G1 €145
i5-4690S
12GB RAM
500GB HDD

Desktop 3: HP Compaq Elite 8300MT €75
i5-3470
12GB RAM
250GB HDD
Pak voor die 800G1 een SFF ipv een USDT, dan heb je een CPU die iets beter presteert en daarbij wordt de SFF op dit moment gedumpt en is de USDT bijna niet meer te krijgen.

Prodesk 600 kan je ook nog doen, zijn hetzelfde als de Elite 800, enig verschil is een uitgeschakelde management feature die jij niet gebruikt.

Pas op voor shops die ze met SSD aanbieden, die drukken er vaak een goedkoop chinees of russisch ding in.

[ Voor 17% gewijzigd door _JGC_ op 19-01-2020 18:31 ]

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Waarom een eigen server?

Zijn de specs die je nodig hebt dusdanig dat het niet op een virtuele server (VPS) kan?
(Heb je niet het gedoe van de verantwoordelijkheid van de hardware, het maakt geen herrie, etc, etc, etc.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• Damascus
unezra schreef op zondag 19 januari 2020 @ 18:16:
Waarom een eigen server?

Zijn de specs die je nodig hebt dusdanig dat het niet op een virtuele server (VPS) kan?
(Heb je niet het gedoe van de verantwoordelijkheid van de hardware, het maakt geen herrie, etc, etc, etc.)
Een eigen server leek mij het beste aangezien het niet enkel voor de game server zou zijn. Ook dacht ik dat de kosten lager gingen liggen dan 2 jaar aan een stuk voor een vps te betalen.
(Ik kan het hier ook mis hebben en zou tegenbewijs zeer graag zien)

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Het is alleen goedkoper als je minder uptime en minder performance wil. In alle andere gevallen kan je het meestal niet onder de prijs van de VPS kiloknallers doen.

• unezra

unezra

Damascus schreef op zondag 19 januari 2020 @ 18:29:
[...]
Een eigen server leek mij het beste aangezien het niet enkel voor de game server zou zijn. Ook dacht ik dat de kosten lager gingen liggen dan 2 jaar aan een stuk voor een vps te betalen.
(Ik kan het hier ook mis hebben en zou tegenbewijs zeer graag zien)
Hangt een beetje af van de specs die je zoekt en hoe je rekent.

Een eigen server kost stroom en zul je na verloop van tijd willen vervangen of upgraden, onderdelen kunnen kapot, etc.

Met een VPS heb je dat allemaal niet. Je betaald per maand en daar zit alles bij in.

Bijkomend voordeel, een VPS hoor je niet. :) Terwijl iedere PC of server, geluid zal maken. VPS draait immers op hardware die in de regel in een datacenter draait.

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:33
johnkeates schreef op zondag 19 januari 2020 @ 18:31:
Het is alleen goedkoper als je minder uptime en minder performance wil. In alle andere gevallen kan je het meestal niet onder de prijs van de VPS kiloknallers doen.
Die kiloknallers zijn vaak niet geschikt als gameserver omdat ze te weinig geheugen hebben, ergens in het buitenland staan (hoge Ping) en de harde schijven met veel te veel gebruikers gedeeld worden.

Ik raad in dit geval ook een eigen server aan, maar let inderdaad op het lawaai.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• Damascus
Voortstellen voor een goeie vps? Of is er hier ergens een forum rondt?

• johnkeates
DutchKel schreef op zondag 19 januari 2020 @ 18:33:
[...]

Die kiloknallers zijn vaak niet geschikt als gameserver omdat ze te weinig geheugen hebben, ergens in het buitenland staan (hoge Ping) en de harde schijven met veel te veel gebruikers gedeeld worden.

Ik raad in dit geval ook een eigen server aan, maar let inderdaad op het lawaai.
Ik doel dan ook niet op 'een server die goedkoop is om dat ie de middelen niet heeft'...
bijvoorbeeld een 0-overboeking VM bij TransIP (X4) kost 25 euro per maand. 2 Cores (4 threads), 4GB RAM, automatische backup snapshots, 150GB SAN SSD, monitoring enz. Natuurlijk kan je goedkoper gaan, of juist duurder.

Je bepaalt eerst wat je nodig hebt en dan match je daar de juiste prijs/kwaliteit bij. HackerNews maar ook https://lowendstock.com heeft prima lijsten met usertests. Klassieke voorbeelden in Benelux: OVH, TransIP, Scaleway, AWS, Leaseweb enz.

[ Voor 15% gewijzigd door johnkeates op 19-01-2020 18:40 ]

• Damascus
johnkeates schreef op zondag 19 januari 2020 @ 18:37:
[...]
25 euro per maand. 2 Cores (4 threads), 4GB RAM, automatische backup snapshots, 150GB SAN SSD, monitoring enz
Naar mijn weten is 4GB RAM niet voldoende voor een game server en voor 25 euro per maand heb ik toch al snel terugverdiend met een pc van 100 - 150 euro? Of ben ik hier mis in(ik heb niet zo'n goed zicht op energie verbruik/prijs)?

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Ik zou eerst op een rijtje zetten wat je nou wil qua specs en dan naar systemen zoeken, nu ben je gewoon allerlei systemen aan het posten zonder echt te weten wat je wil, lijkt me een beetje de omgekeerde aanpak.

Je kan wel systemen blijven posten van 2dehands.be of andere soortgelijke sites maar daar ga je niet verder mee komen, je zal alleen nog maar meer lost raken in de systemen 😉

[ Voor 32% gewijzigd door Turdie op 19-01-2020 18:47 ]

• johnkeates
Damascus schreef op zondag 19 januari 2020 @ 18:40:
[...]

Naar mijn weten is 4GB RAM niet voldoende voor een game server en voor 25 euro per maand heb ik toch al snel terugverdiend met een pc van 100 - 150 euro? Of ben ik hier mis in(ik heb niet zo'n goed zicht op energie verbruik/prijs)?
Stel dat je PC (~600?) 4 jaar mee gaat en je stoom 120 euro per jaar kost, en je dan zelf ook kosten maakt voor je backups (100 euro?), koeling en hardware schoonmaken enz (100 euro?). 480+600+100+100=1280 voor 4 jaar server spelen. 320 per jaar. 26,60 per maand + je tijd en je eigen internetverbinding.

Minecraft JE Server = ~2GB voor 10 users, 3GB is dus prima, zelfde met core count (2).

ARK is een ander geval, die wil 6GB baseline, 8GB dus nodig om je OS en extra players ruimte te geven. Ding wil ook het liefste 4 cores. Dat verdubbelt de prijs ook meteen als je bij TransIP zou blijven. Aan de andere kant; als 10 mensen elke maand 5 euro inleggen heb je het er uit.

[ Voor 25% gewijzigd door johnkeates op 19-01-2020 18:53 ]

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:33
johnkeates schreef op zondag 19 januari 2020 @ 18:43:
[...]

Stel dat je PC (~600?) 4 jaar mee gaat en je stoom 120 euro per jaar kost, en je dan zelf ook kosten maakt voor je backups (100 euro?), koeling en hardware schoonmaken enz (100 euro?). 480+600+100+100=1280 voor 4 jaar server spelen. 320 per jaar. 26,60 per maand.
We zullen jou berekening eens herformuleren:
Server kost 200 euro
Stroom kost 120 euro per jaar
Het is hobby dus backup kost 0 euro
Schoonmaken doen we zelf, het is immers hobby

Mijn eerste (ook 2e hands) server ging 6 jaar mee, als ik geld ervoor over had dan deed ik wel eens een upgrade of het preventief vervangen van hardeschijven. Maar dit was een keuze.

Ik kom dus uit op 940 euro over 6 jaar dat is 13,05 per maand.

Eerlijk: nu ik werk heb zou ik ook voor een vps of dedicated server gaan. Maar als student heb je daar totaal geen geld voor.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• johnkeates
DutchKel schreef op zondag 19 januari 2020 @ 18:52:
[...]

We zullen jou berekening eens herformuleren:
Server kost 200 euro
Stroom kost 120 euro per jaar
Het is hobby dus backup kost 0 euro
Schoonmaken doen we zelf, het is immers hobby

Mijn eerste (ook 2e hands) server ging 6 jaar mee, als ik geld ervoor over had dan deed ik wel eens een upgrade of het preventief vervangen van hardeschijven. Maar dit was een keuze.

Ik kom dus uit op 940 euro over 6 jaar dat is 13,05 per maand.

Eerlijk: nu ik werk heb zou ik ook voor een vps of dedicated server gaan. Maar als student heb je daar totaal geen geld voor.
(welke 'we' herforumuleren dit hier?)

Backup kost niet 0 euro, backup doe je wel of niet, en als je het wel doet moet je dus ergens die data parkeren, en een gemiddelde externe schijf kost 100 euro. Je kan kiezen het niet te doen, en dan is het inderdaad 0 euro. En dat je eigen eerste server 6 jaar mee ging betekent niet dat dat bij iedereen het geval is. Als je 4 jaar neemt heb je een veilige kostenraming, want als je server 6 jaar mee gaat maar ondertussen een dode CPU fan heeft of een dode schijf, dan kost dat weer geld. Of wat als je software meer eisen krijgt, dan moet je upgraden.

Aan het eind van de rit kan je inderdaad veel functionaliteit weglaten, en er zelf veel tijd in steken, en dan ben je op z'n best 50% goedkoper uit. Maar of je vrienden dan blij zijn als je server plat ligt, je internet plat ligt door een DoS van een tiener die op je server wil maar niet mee mocht doen, of alle data weg is om dat je een backup niet nodig vond.. tja. Keuzes keuzes...

• Damascus
shadowman12 schreef op zondag 19 januari 2020 @ 18:42:
Ik zou eerst op een rijtje zetten wat je nou wil qua specs en dan naar systemen zoeken, nu ben je gewoon allerlei systemen aan het posten zonder echt te weten wat je wil, lijkt me een beetje de omgekeerde aanpak.

Je kan wel systemen blijven posten van 2dehands.be of andere soortgelijke sites maar daar ga je niet verder mee komen, je zal alleen nog maar meer lost raken in de systemen 😉
Ik zoek naar iets van zo'n 8-16 GB RAM (eigenlijk liefst 10-16), proccessor min 4 cores dus dan denk ik, en afgaand op vorige berichten, aan i5 of i7 3e/4e Gen en iets van 250GB aan opslag
johnkeates schreef op zondag 19 januari 2020 @ 18:58:
[...]

(welke 'we' herforumuleren dit hier?)

Backup kost niet 0 euro, backup doe je wel of niet, en als je het wel doet moet je dus ergens die data parkeren, en een gemiddelde externe schijf kost 100 euro. Je kan kiezen het niet te doen, en dan is het inderdaad 0 euro. En dat je eigen eerste server 6 jaar mee ging betekent niet dat dat bij iedereen het geval is. Als je 4 jaar neemt heb je een veilige kostenraming, want als je server 6 jaar mee gaat maar ondertussen een dode CPU fan heeft of een dode schijf, dan kost dat weer geld. Of wat als je software meer eisen krijgt, dan moet je upgraden.

Aan het eind van de rit kan je inderdaad veel functionaliteit weglaten, en er zelf veel tijd in steken, en dan ben je op z'n best 50% goedkoper uit. Maar of je vrienden dan blij zijn als je server plat ligt, je internet plat ligt door een DoS van een tiener die op je server wil maar niet mee mocht doen, of alle data weg is om dat je een backup niet nodig vond.. tja. Keuzes keuzes...
Laten we ons even geen zorgen maken over backup, ik beschik namelijk al over een eigen externe schijf. Verder heb je een punt moest de hardware het begeven maar het geval van een DoS betwijfel ik: Het is onder mijn vrienden en ik zie een groep van 2e jaars universiteits studenten nu niet bepaal een DoS uitvoeren omdat ze niet mogen meespelen.
En zoals DutchKel al zei, wij zijn studenten dus elke euro telt.

• unezra

unezra

Damascus schreef op zondag 19 januari 2020 @ 19:08:
[...]
Ik zoek naar iets van zo'n 8-16 GB RAM (eigenlijk liefst 10-16), proccessor min 4 cores dus dan denk ik, en afgaand op vorige berichten, aan i5 of i7 3e/4e Gen en iets van 250GB aan opslag
Waarom denk je dat je dat nodig hebt?

Realiseer je dat die server van €150 van 10 jaar oud met 8G RAM en 4 cores, wel eens trager zou kunnen zijn dan een moderne VPS met minder specs van een tientje per maand die draait op moderne hardware.

Ik zou beginnen bij wat je nodig hebt, niet wat je denkt nodig te hebben.

• Damascus
unezra schreef op zondag 19 januari 2020 @ 19:14:
[...]

Waarom denk je dat je dat nodig hebt?

Realiseer je dat die server van €150 van 10 jaar oud met 8G RAM en 4 cores, wel eens trager zou kunnen zijn dan een moderne VPS met minder specs van een tientje per maand die draait op moderne hardware.

Ik zou beginnen bij wat je nodig hebt, niet wat je denkt nodig te hebben.
Oké, goed punt, maar dan zul je me wel moeten helpen wat ik hiervoor nodig heb
Damascus schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 12:32:

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het hoofddoel zou zijn om een ARK Survival Evolved of Minecraft Server te draaien voor max 10 personen(eerder zo'n 6tal). Daarnaast zou ik ook graag een database voor mijn lokale jeugdvereniging willen draaien. En eventuele een tweetal discord bots (Java). Er hoeft dus niet naar een 100% uptime gestreeft worden.

• johnkeates
Damascus schreef op zondag 19 januari 2020 @ 19:08:
[...]

[...]

Laten we ons even geen zorgen maken over backup, ik beschik namelijk al over een eigen externe schijf. Verder heb je een punt moest de hardware het begeven maar het geval van een DoS betwijfel ik: Het is onder mijn vrienden en ik zie een groep van 2e jaars universiteits studenten nu niet bepaal een DoS uitvoeren omdat ze niet mogen meespelen.
En zoals DutchKel al zei, wij zijn studenten dus elke euro telt.
Goedkoop=duurkoop. Ga er niet van uit dat er een 'slimme manier' is om opeens precies de server te krijgen die je nodig hebt zonder dat het geld kost. Zodra je iets wil, specs hebt om aan te voldoen, of iets beters wil dan wat je al hebt zal dat snel in de papieren lopen.

Kijk anders eerst naar de meest goedkope oplossing: de hardware gebruiken die je al hebt. Stel dat je een PC hebt waar je mee aan het gamen bent, en er zit genoeg CPU en RAM in, dan kan je daar ook je 'server' op draaien.

Als je puur kijkt naar wat je wil, samen gamen met vrienden, dan heb je eigenlijk geen server nodig, tenzij je verwacht dat zij gaan gamen zonder dat je mee doet.

Aan de andere kant: als je stoom gratis is, en lawaai van een server geen probleem is, koop dan een 6e gen i5 of i7, dat kost geen drol en doet meer dan genoeg. Andere optie is een Xeon E3 v3 of hoger, kost ook niks meer. Nieuw kopen is niet perse nodig, dat heeft in de praktijk vooral voordeel in de efficiency, maar als dat geen factor is kan je dat laten varen.

[ Voor 16% gewijzigd door johnkeates op 19-01-2020 19:29 ]

• Damascus
johnkeates schreef op zondag 19 januari 2020 @ 19:27:
[...]
Kijk anders eerst naar de meest goedkope oplossing: de hardware gebruiken die je al hebt. Stel dat je een PC hebt waar je mee aan het gamen bent, en er zit genoeg CPU en RAM in, dan kan je daar ook je 'server' op draaien.

Als je puur kijkt naar wat je wil, samen gamen met vrienden, dan heb je eigenlijk geen server nodig, tenzij je verwacht dat zij gaan gamen zonder dat je mee doet.
Ik game op een laptop die ik ook naar school meeneem, dus dat is niet zo'n optie en het is zeer goed mogelijk dat zij gamen zonder dat ik erop zit.

• johnkeates
Damascus schreef op zondag 19 januari 2020 @ 19:30:
[...]

Ik game op een laptop die ik ook naar school meeneem, dus dat is niet zo'n optie en het is zeer goed mogelijk dat zij gamen zonder dat ik erop zit.
Dan heb je inderdaad een 'server' nodig die onafhankelijk is van de spullen die je al hebt. Hoe zit het met je internetverbinding, kan je daar op hosten wat je maar wil?

Oh, en dit is een optie: V&A aangeboden: Dell OptiPlex 7040 (i5-6500, 8GB en 240GB SSD) dat kan alles hosten, ook tegelijk tenzij 10 mensen zowel ARK als Minecraft tegelijk open doen. Of deze: V&A aangeboden: Dell precision t1650 | Xeon e3-1240 v2 | 16gb | 2x 500gb niet de nieuwste E3, maar een v2 is prima op die kloksnelheid. Daar heeft Minecraft ook vooral baat bij.

[ Voor 39% gewijzigd door johnkeates op 19-01-2020 19:36 ]

• Damascus
johnkeates schreef op zondag 19 januari 2020 @ 19:32:
[...]
Hoe zit het met je internetverbinding, kan je daar op hosten wat je maar wil?
Ik meende mij te herrineren dat wij Scarlet Trio hebben maar als ik dan op de speedtest.net kijk komt dit niet overeen met de snelheden die zij adverteren (75 Mbps ipv 50 Mbps download en 25-30 ipv 4 Mbps upload)
Blijkt nu ook dat Scarlet een maximum van 500GB surfvolume per maand heeft.

De tweede pc die je voorstel schipt helaas enkel nationaal(in Nederland) dus dat zal moeilijk worden aangezien ik van België ben. (Of zal op z'n minst de vervoerskosten sterk verhogen)

[ Voor 16% gewijzigd door Damascus op 19-01-2020 19:47 ]

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Damascus schreef op zondag 19 januari 2020 @ 19:43:
[...]

Ik meende mij te herrineren dat wij Scarlet Trio hebben maar als ik dan op de speedtest.net kijk komt dit niet overeen met de snelheden die zij adverteren (75 Mbps ipv 50 Mbps download en 25-30 ipv 4 Mbps upload)
Blijkt nu ook dat Scarlet een maximum van 500GB surfvolume per maand heeft.

De tweede pc die je voorstel schipt helaas enkel nationaal(in Nederland) dus dat zal moeilijk worden aangezien ik van België ben. (Of zal op z'n minst de vervoerskosten sterk verhogen)
DHL naar België is volgens mij 9 euro, dus valt wel mee.

• AugmentoR
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-10 23:44
Ik ben zoekende naar een rackserver met beetje afwijkende eisen.

Het moet uitsluitend fungeren als lokale database server (linux).
Er gaan slaves draaien vanuit online/productie en meerdere lokale dev-clones.

Reken op 4x 500 GB databases.
Laag aantal gebruikers (<16) Hoge throughput eisen qua MB/s (ondermeer frequent 1:1 kunnen klonen van bepaalde tabellen)

Wel beetje betroubaar / A-merk, maar high-availability is geen hoofdzaak, dus hoeft niet per-se hot-pluggalbe of redundante voeding (mag wel).

De volgende eisen
64GB geheugen is afdoende
4 x 2TB NVME RAID 1 (4TB beschikbaar dus) dat op minimaal 1.5GB/s, liefst volle 3TB/s data van de ene naar de andere partitie kan pompen.
Uitbreiding naar meer NVME's is een sterke pré

Ik heb op Dell en Supermicro gezocht maar krijg geen werkende configuratie onder de 5.000 euro.

Dit moet toch ook wel kunnen voor een euro of 3.000?

Canon 400D, Sigma 17-70 2.8-4.5, Canon 50 1.8

Pagina: 1