Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Divestar
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 22-08-2024
Ik hoop hier een handje hulp te krijgen om een betere keuze te maken wat betreft zonnepanelen.
Heb nu de tweede offerte binnen en zij verschillen niet heel veel van prijs.

Budget: € 6000 all-in

Er passen tussen de 11 en 13 panelen op het dak.

Lokaal bedrijf:
Is langs geweest en gaf aan dat er 13 panelen op het dak passen. Hierbij adviseerde hij om 13 Canadian Solar KuPower 305WP panelen. De hellingshoek is ongeveer 46 graden. Zij regelen verder ook de installatie tot in de meterkast. Dit komt uit op 3965WP.
Verder adviseerde hij om de SolarEdge SE 3608H te gebruiker als omvormer maar die kant van het dak heeft bijna geen last van schaduw. Hij vond het wel verstandig om dit te gebruiken om een zo hoog mogelijk rendement te halen.
Totaal:
€ 5814,-

Zonneplan:
Heeft met behulp van software het dak ingericht en kwam uit op twee inrichtingen, een met 11 panelen en een 12.
Zij bieden de HoneyBlack 320WP aan, dit komt uit met 12 panelen op 3840WP. Als omvormer adviseren zij de SolarEdge SE3000 HD Wave.

Totaal:
€ 5497,49

Verbruik:
Zal rond de 2500kWh zijn, maar nog niet zeker omdat wij pas verhuisd zijn. Zit er wel aan te denken om binnenkort een elektrische auto aan te schaffen, wat het verbruik natuurlijk omhoog haalt.

Any advice?

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Sun-solar al gekeken?
Die hebben ook gewone stringomvormers.

Verder is advies geven niet mogelijk zonder een duidelijke foto van het dak (en omgeving), pan tot pan opmeten en pannen tellen.
Richting? 1 of 3-fase in huis? (Ook ivm laden EV)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:26

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Wat hierboven wordt gezegd.
En even uitgaande dat deze partijen de waarheid vertellen is het wel een idiote uitleg van Solar Edge.
Als er geen schaduw is, toch aanraden ivm rendement 8)7
Foei, die mag terug naar school :+

• AUijtdehaag
  • Niet online
@ApC_IcE Nou rekenen kan die wel :z

• PcPirate
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-07 22:39
Ik ben nu ook aan het oriënteren om zonnepanelen te plaatsen, echter de aanbieders die ik heb gesproken kraken alle andere merken af. Volgens hen is Solaredge het beste wat ooit op aarde is verschenen.

Heb het idee dat Solaredge vette commissies betaalt op elke verkochte omvormer.

Zoals door een andere tweaker aangegeven: er is een interessant artikel over Solaredge geschreven over de failures van hun producten. Interessant om een keertje door te nemen alvorens je definitieve keuze te maken.
https://www.mcelectrical....nverter-optimiser-review/

Na dat artikel gelezen te hebben en de gebruikerservaringen ben ik zelf niet meer zo gecharmeerd van dat merk. Er zijn genoeg andere tweakers die goede ervaringen hebben.

Zoals hierboven ook al aangegeven mbt Solar Edge: geen schaduw icm rendement voor Solaredge is toch een apart advies.

• ApC_IcE

ApC_IcE

Solar Edge geeft geen extra commissies kan ik je vertellen.
Tja het is ook een super goed product! (ja ik ben fanboy:P)

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:10
Wij hebben ook net een adviesgesprek gehad en in een vergelijkbare situatie wordt ons SolarEdge juist niet aangeraden omdat de extra kosten simpelweg niet opwegen tegen de voordelen. De zonnepanelen liggen niet in de schaduw en liggen allemaal aan dezelfde kant.

Het lokale bedrijf adviseert het volgende: met Heckert zonnepanelen (20 jaar fabrieksgarantie en 25 jaar rendementsgarantie) hebben wij nu een offerte liggen voor € 6.275 inclusief btw / € 5.187 exclusief btw voor 15 panelen à 320WP en een Solax omvormer (Mic3 - 5.0T). Die offerte is gevoelsmatig nog niet heel scherp, maar we moeten hem nog even goed doorlopen. Voor zo'n 600 euro minder hebben we 315WP panelen van het merk Jinko Cheetah (10 jaar fabrieksgarantie en 25 jaar rendementsgarantie).

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• ApC_IcE

ApC_IcE

Zeker met een string omvormer moet je wel naar een euro/wp gaan

• Divestar
Het huis staat richting z, z/w en pannen opmeten zal ik vandaag proberen. Het jammere is dat wij hier een dakkapel op hebben waardoor minder plaats is...
Verder is het 1-fase en de foto's zal ik nog straks even maken.

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:44
Divestar schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 10:09:
Het huis staat richting z, z/w en pannen opmeten zal ik vandaag proberen. Het jammere is dat wij hier een dakkapel op hebben waardoor minder plaats is...
Verder is het 1-fase en de foto's zal ik nog straks even maken.
Vaak is op de dakkapel ook plaats dus meet daar ook zeker de maten van op

1 PVoutput . Dongen NB

• ApC_IcE

ApC_IcE

Met een dakkapel en panelen er naast of onder is een schaduwberekening soms interessant. Kijk met een dag als vandaag op meerdere tijdstippen even en maak een paar fotos

• Divestar
@reneeke1970 Helaas is dit hier niet het geval, het is maar een klein dakkapel..

Zie de link voor de foto's, heb nog niet genoeg karma om het direct te posten.
https://www.flickr.com/ph.../albums/72157712737886007

Meten en de schaduwfoto's heb ik nog niet kunnen doen, zijn nog druk bezig met de verbouwing en we willen graag binnenkort klaar zijn.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Uitgaand van 32,5 cm hoogte pan en 5 pannen hoogte tussen dakkapel en schoorsteen + 5 pannen hoogte daar boven, heb je 2x 1m60

Dan zouden er panasonic hit kuro 325 of 335 in portrait boven de dakkapel kunnen. (1580 x 1053)

En dan op de andere kant vh dak ook nog panelen voor de spreiding. (welke helling is die kant?)

Ik ben tegen tetris, dus plaats gewoon 2 rijtjes boven de dakkapel.

[ Voor 37% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-01-2020 18:24 ]

• Divestar
AUijtdehaag schreef op zondag 19 januari 2020 @ 18:21:
Uitgaand van 32,5 cm hoogte pan en 5 pannen hoogte tussen dakkapel en schoorsteen + 5 pannen hoogte daar boven, heb je 2x 1m60

Dan zouden er panasonic hit kuro 325 of 335 in portrait boven de dakkapel kunnen. (1580 x 1053)

En dan op de andere kant vh dak ook nog panelen voor de spreiding. (welke helling is die kant?)

Ik ben tegen tetris, dus plaats gewoon 2 rijtjes boven de dakkapel.
De andere kant zal vrijwel hetzelfde zijn ~46 graden.
Dus in plaats van de 8 en 9 op de foto, twee op het dakkapel?

• AUijtdehaag
  • Niet online
Nee.
Dakkapel ziet er niet stevig uit. Is teveel gedoe.

Gewoon 2 rijtjes boven de dakkapel (maar dan moet ik de maten weten) en op de andere kant vh dak, kan ook nog.
Stel dat er 9 panelen passen (5 + 4) op zuidwest, dat is dan al 9 op een 3-fase omvormer, of 5+4 op een 1-fase omvormer.
Vmpp = 59 Vmpp per paneel.

Sunnydesignweb, nieuw project, vul lokatiegegevens in en ga naar de pv configuratie

• Divestar
Alle bedrijven adviseren om geen zonnepanelen aan het noordkant van het dak te plaatsen omdat dit richting het noorden is.
Zelfstroom adviseerde om 9 panelen aan de voorkant te plaatsen, zou morgen de offerte moeten ontvangen.

Ik weet niet zo goed welke inverter ik moet pakken bij Sunnydesignweb.
Pagina: 1