Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Upgrade huis en game PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Eppux
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20-07 19:22
Aangezien mijn huidige game PC nog uit 2012 stamt is het stilaan tijd voor een grondige upgrade en afscheid te nemen van mijn i5 2500. Het enige dat ik in de loop der jaren eens een upgrade heb gegeven is mijn GPU. Origineel zat er een HD7870 in die het veel langer heeft uitgehouden als gedacht, maar deze is een 2 jaar geleden vervangen door een RX580.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Mijn vereisten zijn niet enorm. Ik game regelmatig wel eens maar voor mij moet niet alles op ultra-high kunnen werken. Ik wil gewoon een vloeiende spelervaring en momenteel begin ik hier stilaan tegen de grens aan te lopen. Recente voorbeelden van games zijn Hollow Knight, Cities Skylines en Hellblade. Het eerstvolgende zwaardere spel dat ik op mijn computer ga installeren zal waarschijnlijk Cyberpunk 2077 zijn. Misschien niet onbelangrijk is dat ik gebruik maak van een 1440p scherm wat ik ook graag op deze resolutie gebruik bij gamen. De combi met de RX580 is niet altijd top maar dat zal voor een volgende upgrade zijn.
Daarbuiten niets noemenswaardig, gewoon dagdagelijks computergebruik.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn idee voor de upgrade was een budget van €400-€500. Dit is geen harde limiet, indien beter toekomstbestendig wil ik gerust wat meer bijleggen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1VideokaartenSapphire Pulse Radeon RX 580 8GD5 (11265-05)€ 177,48€ 177,48
1Interne harde schijvenSeagate Desktop HDD, 2TB€ 88,33€ 88,33
1VoedingenXFX 550W Pro€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesCrucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 265,81

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 195,05€ 195,05
1MoederbordenMSI B450M PRO-VDH Max€ 74,05€ 74,05
1BehuizingenFractal Design Define Mini C€ 77,-€ 77,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 71,80€ 71,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 417,90

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
AMD en zo weinig mogelijk lichtgevende elementen ;).

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zoals je al kan zien gaat mijn voorkeur uit naar een mATX. Voorheen had ik een grotere case maar ik zou deze keer liever wat kleiner gaan. In de toekomst zou ik graag mijn Crucial SSD vervangen door een nog niet nader genoemde M2 SSD. Mijn nieuw moederbord zou hier dus zeker een slot voor moeten hebben, maar tegenwoordig is het al meer een uitzondering als er geen M2 slot is.

Ga je overklokken?
Nee, standaard voldoet.

Wat verwacht je van ons?
Mijn huidige PC heb ik laten samenstellen, deze zou ik graag zelf doen. Gaat de combinatie van deze onderdelen werken? Mijn voornaamste twijfels bevinden zich over de voeding. De grootte zou moeten lukken, maar is deze nog krachtig genoeg of is het misschien gewoon aan te raden om deze te vervangen na 8 jaar gebruik?
Qua CPU en RAM denk ik niet echt meer nodig te hebben als gekozen, maar misschien is er qua moederbord wel verbetering mogelijk? Ik heb het gekozen uit de recentste BBG en alles zit er op wat ik nodig acht, maar er is zo'n enorm aanbod dat ik de bomen door het bos niet zie.

Alle reacties

• DanDGT
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 13-11 17:35
Prima setje! Zou de voeding inderdaad ook wel vervangen na 8 jaar. En een grotere ssd maar dat geef je zelf al aan. Moederbord is ook prima, maakt zonder overklokken ook niet bijzonder veel uit zo lang alles er op zit wat je nodig hebt.

• Eppux
Bedankt voor het bevestigen van mijn vermoeden. Ik had gedacht aan eentje die ik regelmatig zie terugkomen in de BBGs, de BitFenix Formula Gold 450W. Als ik alle piekwattages (CPU 135 + GPU 200 + rest 25) optel kom ik rond de 350W. Dat laat me in de toekomst nog wat ruimte.

Upgrade van mijn SSD staat vast maar is inderdaad voor later. Die 128GB main disk was doenbaar in het begin maar een TB lijkt me wel aangenaam met die huidige prijzen.

• Thehope
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 05-03-2024
Eppux schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 09:19:
Bedankt voor het bevestigen van mijn vermoeden. Ik had gedacht aan eentje die ik regelmatig zie terugkomen in de BBGs, de BitFenix Formula Gold 450W. Als ik alle piekwattages (CPU 135 + GPU 200 + rest 25) optel kom ik rond de 350W. Dat laat me in de toekomst nog wat ruimte.

Upgrade van mijn SSD staat vast maar is inderdaad voor later. Die 128GB main disk was doenbaar in het begin maar een TB lijkt me wel aangenaam met die huidige prijzen.
Goede keuze dat te doen, echter weet ik niet of de rx 570 goed genoeg is voor cyberpunk 2077 op 1440p. Misschien is de rx 5700 een goede koop daarvoor.

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-10 17:25
Als je toch je OS opnieuw moet installeren dan is het misschien nu de beste moment om ineens ook die nieuwere snellere grotere SSD er in te prikken
Tis wel 20% extra ten op zichte van je huidige winkelmandje, maar het komt er zowiezo en dan zit je ineens even goed.

Prijs/GB nog steeds erg goed is deze...
pricewatch: Intel 660p 1TB
Andere SSD's lijken de laatste weken alweer sterk in prijs gestegen.

• Eppux
Nog even voor de volledigheid is dit uiteindelijk de upgrade geworden. Toch maar ineens voor een nieuwe M2 SSD gegaan aangezien deze momenteel gunstig geprijsd stond. Enige waar ik geen rekening mee gehouden had was mijn niet over te zetten OEM licentie. Heb dus maar ineens een W10 retail versie gekocht.

1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 195,05€ 195,05
1MoederbordenMSI B450M PRO-VDH Max€ 73,71€ 73,71
1BehuizingenFractal Design Define Mini C€ 74,-€ 74,-
1BesturingssystemenMicrosoft Windows 10 Home (alle talen) 32/64bit, Retail€ 119,79€ 119,79
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 69,90€ 69,90
1VoedingenBitFenix Formula Gold 450W€ 65,-€ 65,-
1Solid state drivesIntel 660p 1TB€ 120,-€ 120,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 717,45
Momenteel heb ik niet meer echt het budget voor een nieuwe GFX dus ik hoop dat mijn RX580 het nog trekt. Maar aangezien Cyberpunk toch is uitgesteld heb ik wel weer even tijd om wat te sparen :+.
Pagina: 1