Troubleshoot hulp crashende PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omega_Shiva
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-10 22:21

Omega_Shiva

Word tijd voor vakantie

Topicstarter
Hoi,

Ik heb een nieuw systeem samengesteld en vanaf dag 1 ervaar ik regelmatig dat het systeem vast loopt. Dit gebeurd voornamelijk bij verschillende games en soms bij afspelen series/films

Dit ervaar ik precies:

Beeld word zwart op beide beeldschermen, geluid loopt nog kort door. Bij indrukken Num lock gaat lampje op keyboard niet wijzigen. Computer reageert nergens op. Alleen reset lost dit op.

Of

Beeld word zwart op de monitor waar game of serie/film op draait. met taakbeheer is de taak te sluiten. Maar herstarten van spel werkt niet tot systeem herstart is. Ik heb al bij taakbeheer alle openstaande onderdelen beëindigd van de game.

Of

1e optie gebeurd, maar driver beeldscherm crashed en word herstart. Dit merk ik op omdat blauw licht weer aan staat en deze staat standaard uit na zonsondergang. Game kan dan verder.

Wat heb ik al gedaan:

Moederbord bios upgrade en ook downgrades . na de een na laatste BIOS is het minder geworden, maar niet opgelost

Geheugen stond niet op de compatibility list van de moederbord fabrikant, daarom ander geheugen gekocht welke wel compatible was en met zelfde problematiek getest en RMA gestuurd. Was niet de oorzaak/oplossing

Tweede monitor/TV afgekoppeld. Geen oplossing.

Tekstgrootte aangepast van 125 procent naar 100 procent. Geen oplossing.

Full screen naar windowed mode. Dit lijkt probleem volledig op te lossen, maar ik heb games die dan niet op volle resolutie draaien en dan mis ik behoorlijk wat van het scherm.

Alle drivers (driver booster met abonnement) zijn volledig up to date.

Sinds de update van AMD naar de nieuwe 2020 versie is het wel veel slechter geworden. Ik zit er over te denken om terug te gaan naar een oudere versie.

Ik heb verschillende burn in benchmark gedraaid voor geheugen, CPU en videokaart. Allemaal succesvol. Temperaturen netjes. Zels furmark word netjes geraaid. Ook als ik alle benchmarks tegelijk draai zodat het systeem volledig onder druk word gezet resulteert niet in een crash.

Dit is mijn systeem:

Hoofdmonitor is aangesloten met een display port kabel en TV via HDMI. Ingesteld als uitgebreid bureablad.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 195,05€ 195,05
1MoederbordenMSI B450 Tomahawk MAX€ 110,-€ 110,-
1VideokaartenSapphire Radeon RX 5700 Pulse€ 347,43€ 347,43
1Interne harde schijvenSeagate Barracuda, 2TB€ 65,90€ 65,90
1Interne harde schijvenSeagate Desktop HDD, 1TB€ 37,87€ 37,87
1BehuizingenFractal Design Meshify C€ 74,90€ 74,90
1WebcamsLogitech QuickCam E2500€ 0,-€ 0,-
1MonitorenAcer Nitro VG270U Zwart€ 274,30€ 274,30
1PC speakersetsCreative Labs Four Point Surround FPS1600 (4.1)€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 49,95€ 49,95
2VentilatorenArctic P12 PWM PST Zwart, 120mm€ 5,60€ 11,20
1Geheugen internCrucial Ballistix Elite BLE2K8G4D36BEEAK€ 147,05€ 147,05
1VoedingenCooler Master B700€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesCrucial BX100 250GB€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesIntel 660p 1TB€ 116,04€ 116,04
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.429,69

Zo en dan nu de knop verzenden nog ;)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omega_Shiva

Omega_Shiva

Word tijd voor vakantie

Topicstarter
Update:

DUU tool gedraaid en schoon de drivers geïnstalleerd. Dit was geen oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eren
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07-10 04:29

Eren

Boss of this gym

Ik vind het zelf wel een beetje raar maar op internet heb ik wat zitten zoeken. ik denk dat de grote kans is dat het je videokaart het probleem is. De symptomen die je hebt kan je ook terug vinden op internet met de zelfde videokaart die je momenteel in je systeem hebt zitten.

*driver beeldscherm crashed en word herstart*

Ik heb wel mijn vermoede dat het aan je kaart zou liggen. Als het nog binnen de 14 dagen is zou ik het terug sturen,RMA anders of een test kaart lenen van je vriend en in je systeem plaatsen en kijken of het de zelfde effect veroorzaakt zodat we zeker kunnen zijn dat het niet aan de kaart ligt.

4HEad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracoz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:16
Ik zou de drivers ook echt niet uitsluiten. Welke versie draai je op dit moment? 20.1.3 schijnt veel problemen op te lossen.

Oh en probeer eens met alleen je monitor aangesloten

[ Voor 18% gewijzigd door Dracoz op 23-01-2020 00:36 ]

Ryzen 7 7800X3D ,MSI PRO X670-P WIFI, 2x16GB DDR5 6000Mhz, Nvidia RTX2070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omega_Shiva

Omega_Shiva

Word tijd voor vakantie

Topicstarter
Dracoz schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 00:36:
Ik zou de drivers ook echt niet uitsluiten. Welke versie draai je op dit moment? 20.1.3 schijnt veel problemen op te lossen.

Oh en probeer eens met alleen je monitor aangesloten
Ik heb 20.1.2 Ik heb nu een aantal verschillende versie's geprobeerd, maar is er niet beter op geworden. Sinds de nieuwe opties lijkt het zelfs slechter te zijn geworden. Ik zal 20.1.3 installeren.

update:

20.1.3 loste naar verwachting het niet op. Ik had in een eerder stadium al getest zonder aangesloten TV ook dat bracht geen oplossing

[ Voor 13% gewijzigd door Omega_Shiva op 23-01-2020 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omega_Shiva

Omega_Shiva

Word tijd voor vakantie

Topicstarter
Eren schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 00:05:
Ik vind het zelf wel een beetje raar maar op internet heb ik wat zitten zoeken. ik denk dat de grote kans is dat het je videokaart het probleem is. De symptomen die je hebt kan je ook terug vinden op internet met de zelfde videokaart die je momenteel in je systeem hebt zitten.

*driver beeldscherm crashed en word herstart*

Ik heb wel mijn vermoede dat het aan je kaart zou liggen. Als het nog binnen de 14 dagen is zou ik het terug sturen,RMA anders of een test kaart lenen van je vriend en in je systeem plaatsen en kijken of het de zelfde effect veroorzaakt zodat we zeker kunnen zijn dat het niet aan de kaart ligt.
Ik begin nu ook veel issue's te vinden gelijkwaardig met wat ik ervaar. Lijkt inderdaad iets met de 5700 te maken te hebben, echter is nog niet duidelijk wat er mis gaat. Niet iedereen heeft er last van, maar wel zo veel dat dit niet incidenteel is. Kan drivers zijn, kan compatability zijn.

1 tip die iemand gaf is om de de PCI express van auto naar gen 3 te zetten in de bios. Dit gedaan en nog geen zwart scherm of crash mee gemaakt in full screen. Echter is het nog te vroeg om een oordeel te geven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:56
Doe er eerst een fatsoenlijke voeding in ipv die oude, niet met ATX2.4 compatibel voeding. Moderne systemen vereisen namelijk een ATX2.4 voeding, zonder dat kunnen er nogal wat problemen ontstaan. Ding is daarbij minimaal 5 jaar oud dus sws aan vervanging toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omega_Shiva

Omega_Shiva

Word tijd voor vakantie

Topicstarter
Op moederbord PCI express aanpassen van auto naar gen 3 gaf geen oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweaker0180
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-01 22:35
Wat @Uszka zegt zou ik sowieso een andere voeding in dit systeem stoppen.
Vriend van mij had (helaas) ook een B700 in zijn systeem zitten, na 2 maanden begaf het de PSU het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mokwai
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-10-2024
Uszka heeft gelijk, vaak meegemaakt met voedingen. Nieuw systeem is nieuwe voeding. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Omega_Shiva

Omega_Shiva

Word tijd voor vakantie

Topicstarter
Bleek toch een driver probleem. AMD heeft er lang over gedaan om een fix te maken met een driver. Sinds 20.2.2 heb ik geen issue's meer gehad.

Pagina: 1