Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grgr
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-08 00:47
Hi allemaal!

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
=> Belangrijkste doel is Cities Skylines op 4k te spelen vanaf de bank, de rest is minder relevant.

Wat mag het systeem gaan kosten?
=> Ca 1000-1200 euro

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
=> 4k scherm dat hergebruikt wordt is de Samsung QLED 75Q90R (75 inch TV) (pricewatch: Samsung QLED 75Q90R Zwart)

=> Videokaart dat hergebruikt wordt is de PowerColor Radeon RX 5700 XT Red Dragon
(pricewatch: Powercolor Red Dragon Radeon RX 5700 XT)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
=> Dit is de beoogde setup:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600X Boxed€ 218,-€ 218,-
1MoederbordenAsus ROG Strix B450-I Gaming€ 153,90€ 153,90
1BehuizingenKolink Rocket€ 170,01€ 170,01
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9a-AM4€ 39,95€ 39,95
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K16G4D32AESB€ 148,99€ 148,99
1VoedingenCorsair SF600 (2018)€ 119,60€ 119,60
1Solid state drivesIntel 660p 2TB€ 206,90€ 206,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.057,35

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
=> Nee, ik volg het advies van jullie tweakers!

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.
=> Behuizing blijft in het zicht in de woonkamer binnen HDMI kabellengte van de Samsung TV one-connect box. Voor betere airflow wil ik hem niet in een kast wegstoppen. Hij moet er estetisch strak uitzien vandaar de keuze voor de Kolink Rocket, en bij voorkeur geen opzichtige RGB kleuren, en daarnaast uiteraard zo stil mogelijk (relatief voor een ITX systeem dan). Op termijn wanneer ik een 92mm AIO waterkoeler kan vinden zou ik de CPU (of misschien zelfs GPU) willen koelen hiermee om hem stiller te krijgen.

Ga je overklokken?
=> Nee (heeft iig weinig prioriteit)

Wat verwacht je van ons?[i]
=> Zijn de onderdelen compatible met elkaar?
Past de voeding in de Kolink Rocket case? Is het RAM geheugen snel genoeg, of raad je iets anders aan?
Gaat de Kolink Rocket riser cable werken met het mobo en de 5700 XT? Zien jullie mogelijkheden er nog een watergekoelde CPU/GPU in kwijt te kunnen? Zo ja, weten jullie waterkoelers die kleiner dan 120mm zijn? (Bijv een 92mm single-fan AIO waterkoeler voor de CPU zou passen volgens deze site: https://pcpartpicker.com/b/GPjypg
Gaat de 5700 XT goed werken met de Samsung 4k TV?
Verwachten jullie freesync issues?

[ Voor 13% gewijzigd door grgr op 17-01-2020 18:16 . Reden: iets compactere text ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grgr
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-08 00:47
Update: ik heb het systeem met precies deze componenten gebouwd. De kolink is klein maar prima te doen, assemblage was makkelijk.

Issues bij 1e x opstarten:
- Ik kreeg 7 piepjes uit het mobo, bleek achteraf draadloos keyboard dat niet werkte. Ander keyboard met draad werkte wel.
- TV bleef op zwart ondanks 10tallen keren booten, soms wel RoG logo in beeld, soms niet, soms na inloggen windows ineens beeld weg, achteraf bleek hdmi kabel zelf niet hdmi 2.1 compatible. Voor de zekerheid de allerduurste/dikste hdmi 2.1b (oid) gekocht die bij BCC te vinden was (70 euro) daarna was probleem gelijk weg.
- Random vastlopers in windows met gewoon bureaublad in beeld. Voor de zekerheid bios geupdate voor ryzen 5 3600x. Mobo is out of the box hier eigenlijk niet compatible mee zonder bios update, geloof ik. Ook Radeon 5700 xt drivers herinstalled naar 1 oudere versie terug, daarna geen issues meer gehad. Laatste versie drivers waren wellicht toch nog te instabiel.

Hierna waanzinnig snel en extreem vet systeem om op 4k 75 inch te gamen met steam! Cities skylines 4k met 100+ mods, ultra settings, insane vet! Farcry 5, prachtig! Oudere games zoals Crysis zien er op zo’n scherm net zo gedateerd uit als Wolfenstein, op 75” ziet 1080p er bij stilstaande beelden al snel onscherp uit ( vergeleken met 4k).

De kolink staat in een tv meubel onder de tv. Bij gamen maakt ie toch redelijk veel herrie omdat ie de hitte niet kwijt kan, cpu blijft rond 90 graden hangen met kastdeurtje open. Met deurtje dicht passeert cpu binnen 10 min de 100 graden bij intensief 4k gamen en schakelt pc zichzelf uit. Waterkoeling nog niet uitgeprobeerd, maar ja dan kan ik net zo goed geen kolink nemen.

Ik zal nog even fotos erbij zoeken van de setup en experimenten met fans/koeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 23:04
Na de TS wilde ik al schriiven dat zo’n hete graka in deze behuizing misschien niet een heel goed idee is, maar je hebt het zelf inmiddels ook al door. Misschien dat meer casefans helpen? Hoe koeler, hoe stiller. Je hebt ook genoeg ruimte nodig aan beide zijden van de kast voor airflow

[ Voor 10% gewijzigd door Djarune op 18-09-2020 23:35 ]

Verwijderd

Als ik het goed heb, heeft de 3600x de optie (cTDP heet het) om hem op lager energie gebruik in te stellen in de bios van het moederbord. Totdat je een betere koeloplossing hebt is het misschien een goed idee om de cpu op 65W (of zelfs lager, als dat kan) in te stellen in plaats van de standaard 95W.

Verder vrees ik toch echt dat dit kastje niet helemaal past bij de specificaties. Bij dergelijke videokaart en cpu is voor ieder een aparte, en royale, luchtstroom (bijv. van twee 120mm front case fans) gewenst.

[ Voor 92% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2020 13:20 ]

• Involvement
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-06 16:10
@TS: Mooi dat je het (ondanks de initiële afwezigheid van feedback) toch nog even laat weten hoe het afgelopen is en wat er mis ging, dat kan voor anderen die een vergelijkbaar systeem bouwen zeker nuttig zijn.

Volgens mij is dat instellen van de vermogenslimiet niet uniek aan de 3600X, dat kan ook bij andere processors. Het verraderlijke is alleen dat "auto"≠TDP. Voor 65W onderdelen is de standaard waarde 84 of 88W geloof ik. AMD is sinds Zen 2 domweg gaan liegen over het vermogen van zijn processoren, ze verstoken gewoon meer vermogen. Door de aanwezigheid van precision boost klokken de processoren gewoon terug naar mate ze dichter bij de (soms instelbare) temperatuurslimiet aan lopen. Daarom komen ze er mee weg om de standaard 3600 met een koeler te leveren die te klein is om die >80W af te voeren. Die low-profile Noctua was in mijn geval ook niet genoeg om koel te blijven onder last (95°C) en de processor klokte terug naar onder de 3,9GHz om daar niet boven te komen.

Dat obscure gedrag heeft mij best even hoofdbrekens bezorgd, en ik heb het omzeild door de processor vast te zetten op 4GHz/1,125V. Dan ben je ook af van dat agressieve boostgedrag dat de fan telkens omhoog en omlaag doet spinnen. Dit is niet de ideale oplossing voor alle situaties, het instellen van een vermogenslimiet is waarschijnlijk beter voor de jouwe.

edit: In mijn Fractal Design Node 202 paste een Scythe Shuriken 2 precies en in combinatie met een Noctua NF-A9x14 PWM heeft hij uiteindelijk de herrie-/prestatieverhouding tot een acceptabel niveau verlaagd.

[ Voor 14% gewijzigd door Involvement op 19-09-2020 15:05 ]