Ombouwen hanglampen naar LED

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gooos
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-09 19:06
Ik wil mijn 2x Philips Amaze lampen met elk een 60W TL ombouwen naar LED met HUE bediening.

Ik ben de afgelopen weken veel aan het inlezen geweest mbt welke onderdelen ik nodig heb en ik denk dat ik eruit ben, maar heb nog een aantal vragen.

Dit is de situatie zoals het moet gaan worden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/KI9NBajPILFPTZbcXzGF83Ne/full.jpg

2 lampen dus, bij voorkeur met 1 adapter boven de ene lamp weggewerkt en dan de 2 GLEDOPTO GL-C-006 controllers boven de andere lamp. De lampen zijn geborsteld aluminium, en de kappen tegen het plafond hebben een dikte van 1mm. Kabels tussen de 2 lampen gaan via een plank tegen het plafond waarin kanalen zijn gefreesd. De kabels tussen het plafond en de lamp zelf zijn 4 aderig.

Dit is het overzicht van de onderdelen waarmee ik het wil doen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ifs63KtIHKcAFKri8o6m9sLd/full.jpg

Heb voor het gemak even alles bij 1 webshop, te weten ledstripkoning.nl, bij elkaar gezocht. Het kan ongetwijfeld goedkoper via Ali en dergelijke. Suggesties voor een goede WW / CW ledstrips zijn altijd welkom.

Mijn vragen:
  1. Kan ik met een 24V / 75W / 3.2A voeding de 2x controller + 1,2m LED strip voeden? Of heb ik een zwaarder exemplaar, bijv 108W / 4.5A, nodig?
  2. Zal het signaal van/naar de controllers goed door de aluminium kap heen komen? De HUE Bridge is circa 5m verderop in de meterkast en daar staat dan nog 1 binnenmuur tussen.
  3. Zijn er nog andere punten waar ik naar moet kijken / op moet letten?
Bij voorbaat dank voor jullie meedenken. Elektronica is niet direct mijn sterkste punt vandaar de vragen (ter bevestiging).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:43

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

gooos schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 17:53:
Kan ik met een 24V / 75W / 3.2A voeding de 2x controller + 1,2m LED strip voeden? Of heb ik een zwaarder exemplaar, bijv 108W / 4.5A, nodig?
De strip die je hebt uitgekozen is 16W per meter, dus de strip van 1,2 ,meter komt uit op zo'n 19W. Het verbruik van de zigbee-controllers zal verwaarloosbaar zijn, maar laten we voor de zekerheid stellen dat je 2x 19W + een beetje extra nodig hebt, dus zo'n 45W.

Lukt dat met een 75W voeding? Ja! Is het overbemeten en kun je met een veel lichtere voeding uit de voeten? Ook ja! :)
Zal het signaal van/naar de controllers goed door de aluminium kap heen komen? De HUE Bridge is circa 5m verderop in de meterkast en daar staat dan nog 1 binnenmuur tussen.
Als de kap aan de bovenkant open is denk ik dat het wel gaat lukken, maar zoiets is echt afhankelijk van jouw situatie. Dus geen garantie :)
Zijn er nog andere punten waar ik naar moet kijken / op moet letten?[/li]
Wat dingen die mij nu te binnen schieten:

Heb je twee controllers nodig? Als je de lampen niet los van elkaar wilt aansturen heb je aan 1 controller genoeg.

Als je toch bezig bent: waarom alleen witte leds en niet een RGBW-strip? Als je er eentje kiest met warm wit voor de witte led heb je prima licht voor thuis en daarnaast alle mogelijkheden om met kleur te spelen. Zoiets bij de winkel waar je nu hebt gekeken.

Prijs: Aliexpress is inderdaad flink goedkoper. Bij de Nederlandse winkel waar ik net naar link kost een meter RGBW-strip 25 euro. Op Aliexpress is dat 5,30 euro per meter (en je hebt meer keus qua aantal leds per meter, waterdichtheid, bevestingsmateriaal).

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gooos
@Gizz Die 75W is inderdaad wel overkill maar was even uitgegaan van wat ze online in de shop hebben staan. Ik zou inderdaad ook een MeanWell LRS-50-24 kunnen pakken met 50W, die als voordeel heeft dat 'ie nog net even een iets kleinere afmeting heeft dus makkelijker in de kap past (scheelt toch weer 15mm in de breedte).

Of het signaal door die kap heen komt... zal inderdaad een gevalletje probeer-het-en-je-weet-het worden. Net maar als test eens een GU10 spot op zolder erin gedaan en die heeft ook signaal met de HUE Bridge en dan gaat 'ie door 2 vloeren heen waarvan 1 met vloerverwarming. Die 1 mm aluminium kap zal dan waarschijnlijk ook geen probleem opleveren.

Ik wil 2 controllers doen zodat ze niet per se altijd beide aan hoeven te staan. Ik heb de spotjes in de woonkamer en de keuken voorzien van GU10 Color & White Ambiance lampen en daar kan ik op zich al genoeg kleur in de kamer aanbrengen. Alleen bij de eettafel is het nu een "donker gat" waar nog wel een beetje sfeerlicht in mag. Met eten of spelletjes spelen aan tafel is het wel fijn om beide aan te zetten.

Ik heb er inderdaad naar zitten kijken om er kleuren LED strips in te zetten maar ik wil graag het WW / CW (White Ambiance) bereik erbij in en dan kom je dus op LED strips met 5 of 6 aders uit. Hierbij is die kabel vanaf het plafond naar de lamp mijn bottleneck. Dat is een soort van transparante kabel met de 4 aders, elk in een soort van geweven mantel, ziet er erg mooi uit. Helaas kom ik niet een dergelijke kabel met 5 of 6 aders tegen... dus vandaar maar afgezien van de kleurtjes.

Bedankt voor je input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ook iets om op te letten, zeker als de lampen boven een eettafel hangen en je wilt dat eters en hun eten, 'prettig' naar hun maaltijden kunnen kijken:

Let niet alleen op de kleurtemperatuur van de LEDs, maar zeer zeker ook op de CRI waarde!

http://www.olino.org/blog...eindex-cri-nader-bekeken/
https://nl.qwe.wiki/wiki/...ing_index?ddexp4attempt=1
https://www.lighting.phil...ity-of-light-led-lighting
etc.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gooos
@ehtweak Ah ja, da's een goede, had er wel over gelezen maar eigenlijk nog niet naar gekeken wat de CRI waarde is van de strip bij de Ledstripkoning. Volgens opgave op de site is dat CRI >80.

Voor zover ik er wijs uit ben geworden is dat redelijk goed, correct?

Mooier zou wellicht een strip met CRI >90 zijn maar ook op Ali zie ik daar maar heel weinig van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Een CRI>80 kan van alles zijn...
81 of 95; dat scheelt nogal! ;)

Ze zijn er wel, op AE, maar dan moet je wel goed zoeken. :)
Vaak laten ze dat soort gegevens achterwege, ik had zelf via eBay meer succes.

ehtweak in "[Ervaringen] Online shoppen in China - Deel 3"
ehtweak in "F&V community topic"

Heb zelf wat ombouwprojectjes gedaan met gesloopte LED/LCD schermen en daar zocht ik nadrukkelijk LED strips met een hoge CRI waarde voor.

[ Voor 8% gewijzigd door ehtweak op 17-01-2020 23:50 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gooos
@ehtweak Inderdaad, er is nogal ruimte met >80. Zal dan waarschijnlijk eerder richting de 80 zijn dan richting de 95.

Ik ga je linkjes eens bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:38
gooos schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 18:50:
Ik heb er inderdaad naar zitten kijken om er kleuren LED strips in te zetten maar ik wil graag het WW / CW (White Ambiance) bereik erbij in en dan kom je dus op LED strips met 5 of 6 aders uit. Hierbij is die kabel vanaf het plafond naar de lamp mijn bottleneck. Dat is een soort van transparante kabel met de 4 aders, elk in een soort van geweven mantel, ziet er erg mooi uit. Helaas kom ik niet een dergelijke kabel met 5 of 6 aders tegen... dus vandaar maar afgezien van de kleurtjes.
https://www.elektrobode.n...ic-110-cy-7x1-5-1135907-1

Zoiets misschien? Is een kabel met een metalen vlechtwerk (afscherming) en daar overheen een kunststof mantel. Als je de opgedrukte tekst eraf gepoetst krijgt is dat ook best netjes gok ik. :)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gooos
Xander schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 00:02:
[...]

https://www.elektrobode.n...ic-110-cy-7x1-5-1135907-1

Zoiets misschien? Is een kabel met een metalen vlechtwerk (afscherming) en daar overheen een kunststof mantel. Als je de opgedrukte tekst eraf gepoetst krijgt is dat ook best netjes gok ik. :)
Is het niet helemaal maar dit is wel interessant en bied zeker mogelijkheden. Zie dat er 2 varianten zijn van Lapp Ölflex Classic 110 CY die wellicht bruikbaar zijn:Ik ga morgen eens de dikte van de huidige kabel opmeten :)

Zou 0.5mm2 niet te dun worden voor 24V?

[ Voor 50% gewijzigd door gooos op 18-01-2020 01:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:06
Voor de mooi zou ik de rozetten en de plaat vervangen door een ondiepe goot aan het plafond. Daarin kunnen aansluitingen en adapters.

Beide lampen zou ik 1 op 1 koppelen. Dat geeft een mooier lichtbeeld dan 1 lamp uitschakelen. Wel zorgen dat de lampen ver (<2%) teruggedimd kunnen worden, bij voorkeur met dim-to-warm lampen.

Overigens vind ik 45 watt erg veel. Wij hebben 6x 4 watt boven een eettafel van 2.80m. Moet echt onder de 10% voor sfeerverlichting.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:43

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

gooos schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 18:50:
@Gizz
Hierbij is die kabel vanaf het plafond naar de lamp mijn bottleneck. Dat is een soort van transparante kabel met de 4 aders, elk in een soort van geweven mantel, ziet er erg mooi uit. Helaas kom ik niet een dergelijke kabel met 5 of 6 aders tegen... dus vandaar maar afgezien van de kleurtjes.
Ik heb ook even gezocht, maar kan inderdaad geen transparante kabels met 5 of 6 aders vinden. Wat je wellicht kunt overwegen is een sleeve om je kabel. Maar dat moet je wel mooi vinden :)
Joris748 schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 07:35:
Overigens vind ik 45 watt erg veel. Wij hebben 6x 4 watt boven een eettafel van 2.80m. Moet echt onder de 10% voor sfeerverlichting.
Een en ander is natuurlijk ook afhankelijk van de efficiëntie van het armatuur. Hoeveel absorbeert het armatuur zelf, gaat al het licht naar de tafel of straalt het ook naar het plafond toe enzovoorts. Maar ben met je eens dat het waarschijnlijker is dat je de lamp ver dimt dan dat je de boel op 100% gebruikt.

Een ledstrip met minder leds (30 i.p.v. 60 per meter) zou een optie kunnen zijn, alleen wordt je lichtbeeld dan ook minder egaal.

Een andere optie is een kleinere voeding gebruiken en in de controller het verbruik limiteren. Geen idee of deze controllers dat kunnen, maar zelf gebruik ik WLED op een ESP8266-bordje van 3 euro als controller en daarbij kun je zelf het maximale verbruik simpel instellen.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gooos
Voor de mooi zou ik de rozetten en de plaat vervangen door een ondiepe goot aan het plafond. Daarin kunnen aansluitingen en adapters.
Zou een optie kunnen zijn. Wat ik in mijn vorige woning heb gedaan met deze lampen was een plank op de breedte van de rozetten en daardoor alle kabels weggewerkt. Die plank met een vachtroller zo geschilderd zodat het wegviel tegen het spuitwerk van het plafond. Geeft een mooi resultaat dan met die rozetten tegen het plafond.
Beide lampen zou ik 1 op 1 koppelen. Dat geeft een mooier lichtbeeld dan 1 lamp uitschakelen. Wel zorgen dat de lampen ver (<2%) teruggedimd kunnen worden, bij voorkeur met dim-to-warm lampen.

Hou graag de flexibiliteit en inderdaad het is ook wel veel, maar die kunststof kappen absorberen nog best een hoop licht. In de oorspronkelijke versie zit een 60W TL, die is sowieso veels te fel om als sierverlichting gebruikt te kunnen worden, vandaar de ombouw naar LED. Dan heb ik in ieder geval de mogelijkheid om te dimmen.

[quote[Een ledstrip met minder leds (30 i.p.v. 60 per meter) zou een optie kunnen zijn, alleen wordt je lichtbeeld dan ook minder egaal. [/quote]

Daar heb ik eigenlijk bewust niet voor gekozen omdat de HUE versie van de lampen (die enkel in witte en zwarte uitvoering te verkrijgen zijn) een ongelijkmatig patroon qua kleuren vertonen in de plastic binnenkap. Ik zal inderdaad de lamp voornamelijk in gedimde toestand gebruiken en slechts af en toe voller aan hebben staan.

Ik heb trouwens ook verder gekeken naar vervangende transparante kabels met 6 aders... die worden allemaal fors dikker dan de 4 aderige kabels die nu aan de lampen zitten.
Ik hou het dus daarbij en de consequentie dat ik dan alleen maar 'White Ambiance' (WW - CW) kan doen is wat mij betreft geen issue.

Bedankt allemaal voor het meedenken zover. Ik ga spullen bestellen en aan de slag met het maken van de aluminium cirkels met bevestigingen zodat de LED strip in de lampen gemonteerd kunnen worden.
Zodra het klaar is post ik foto's van het eind resultaat.
Pagina: 1