Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CheopsChefren
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22-07 20:20
Mijn vraag

Ik overweeg de aanschaf van een compacte superzoom camera, en heb deze 2 camera’s op het oog. De keuze komt vooral door de 1 inch sensor welke de fotografische kwaliteiten ruim boven die van een mobiele foon camera uit doen stijgen.
De Sony is natuurlijk de camera to go for, maar is ook een heel ander budget, wat de keus misschien toch anders doet uitpakken, in het voordeel van de Canon.
Het grootste verschil, voor mijn soort van gebruik denk ik, is het verschil in diafragma, de Canon van 2.8 tot 5.6, de Sony van 2.4 tot 4.0.
Nu wil ik de camera gaan gebruiken voor 2 zaken, “gewoon” overdag fotografie, en voor het maken van video-opnamen bij concerten in bijvoorbeeld de Ziggo Dome. Dan wil ik dus kunnen zoomen over het hele bereik, maar dan heeft de Canon een diafragma van 5.6 tegen de 4.0 van de Sony. Wat betekent dat in de praktijk met het werken met deze camera’s gebruik makend van deze mogelijkheden? Is de mindere ?lichtgevoeligheid? van de Canon van zo veel invloed dat een “goede” video opname dan niet meer mogelijk is onder deze omstandigheden?
Graag hoor ik hier wat over van de gebruikers.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arumes
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
Ik denk dat je die keuze echt zelf moet maken. We kunnen alle verschillen wel opsommen, maar dat er grote verschillen zijn tussen een camera van €630 en €1579 snap je zelf ook wel. Er is in ieder geval veel meer om naar te kijken dan die ene stop licht op 600mm.

https://camerasize.com/compact/#626,722,ha,t
https://www.dpreview.com/...x&products=sony_dscrx10iv

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Furfoot
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-09 13:22
En voor Ziggodome is de Sony misschien net te groot om door security te komen.

Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CheopsChefren
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22-07 20:20
Bedankt voor de antwoorden. En ook al is de Sony natuurlijk de superieure camera in veel opzichten, misschien voor mijn doel een beetje overkill. Af en toe eens een foto, af en toe eens een concert-videootje. Dus ik vraag me gewoon af of het verschil in f-stops de canon onbruikbaar maakt in concertzalen als de Ziggo Dome in vergelijking met de Sony. Of is het verschil van f4.0 of f5.6 voor dit soort evenementen verwaarloosbaar? Ik wil de video’s op 1080/60 maken, en gebruik maken van bijna het hele zoombereik,
De tip over de grootte van de camera ivm security is ook iets waar ik niet aan had gedacht, maar wel heel belangrijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arumes
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
Het verschil is in ieder geval niet verwaarloosbaar, want op F/5.6 verdubbelt de hoeveelheid ruis t.o.v. F/4.

Ik weet niet hoe lang de werkelijke belichitng is op 60 fps; in de specs wordt dat eigenlijk nooit vermeld. Maar als we even de standaard regel van de helft aanhouden ben je dus met een sluitertijd van 1/120e bezig. Dan zit je in de Ziggo Dome al snel op 3200 ISO met een F/4 lens, en 6400 ISO met F/5.6.

Je kan je ook afvragen of je die 60 fps echt nodig hebt. De beeldkwaliteit wordt flink beter als je voor 30 of 24 fps kiest, en de Sony heeft dan nog een groot voordeel: je kan in 4K opnemen en achteraf downscalen naar 1080p. Ook dat is een aardige winst in beeldkwaliteit, en je hebt met bewerken nog wat vrijheid om te croppen of extra (digitaal) in te zoomen.

Maar dan moet die Sony wel naar binnen mogen...

[ Voor 8% gewijzigd door Arumes op 18-01-2020 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savalizz
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:54
Vroeger (lees meer dan 10 jaar geleden) ook regelmatig gefotografeerd tijdens concerten. De regel was toen dat van lens van meer dan 100mm niet mee naar binnen mocht of een fotopas moet hebben. Geen idee hoe het tegenwoordig is met de mobieltjes of ze daar makkelijker in zijn geworden.

Het scheelt ook waar je het wilt gaan doen en bij welke band. Kleine zalen en plaatsen waar ze je kennen gaat het makkelijker om een camera naar binnen te krijgen.

Grote shows is veel geluk hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-08-2022
Ik zou de Panasonic FZ1000 ii ook meenemen in je keuze.
Ook voor video is deze erg goed.

De "problemen" van de Canon is dat deze geen viewfinder heeft (wat ik irritant vind bij veel zoom) en het is een tragere camera op zo'n beetje alle vlakken (ook de autofocus).

[ Voor 6% gewijzigd door leendertv op 25-01-2020 10:15 ]

Pagina: 1