PC valt uit tijdens gamen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esreveR-
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 24-01-2023
Sinds een paar dagen valt mijn PC uit tijdens het gamen en dit bij random intervallen. Om drivers/software uit te sluiten heb ik gisteren een clean install gedaan van Windows en 3u probleemloos gegamed. Gisteren als test ook de heaven benchmark op extreme een halfuur laten lopen zonder probleem. Vandaag echter viel hij na een halfuur weer uit tijdens Apex Legends.

Temperaturen zijn alright. Net voor de laatste crash 65° voor CPU en 83* voor GPU (wat bij 5700 XT normaal is heb ik inmiddels gelezen). Verder alle aansluitingen in de kast gechecked en alles ziet er normaal uit. Ook geen stof oid.

De PC valt volledig uit (geen reboot) en ik krijg hem ook niet onmiddellijk terug opgestart. Meestal een tijd wachten en voedingskabel eerst uittrekken en terug insteken voor dat ie het weer doet. Dit is ook volledig random: soms na 5 minuten, soms na 30 minuten. GPU is een paar maanden oud, de rest bijna een jaar oud.

Mijn gok gaat naar een defecte PSU? Systeem draaide probleemloos voor enkele maanden tot de miserie een paar dagen geleden begon. Hieronder mijn specs:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 2600X Wraith Boxed€ 135,-€ 135,-
1MoederbordenASRock B450M Pro4€ 75,-€ 75,-
1VideokaartenGigabyte Radeon RX 5700 XT Gaming OC 8G€ 406,-€ 406,-
1BehuizingenFractal Design Focus G Mini€ 48,90€ 48,90
1MonitorenMSI Optix MAG271CQR Zwart€ 446,54€ 446,54
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€ 65,95€ 65,95
1VoedingenBitFenix Formula Gold 450W€ 61,-€ 61,-
1Solid state drivesIntel 660p 1TB€ 116,04€ 116,04
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.354,43

[ Voor 9% gewijzigd door esreveR- op 17-01-2020 17:36 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n9iels
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Kun je wat meer info geven over het uitvallen? Is het echt alsof je de stekker uit het stopcontact trekt? Zo ja dan is je voeding wel een mogelijke verdachte. Hoe oud de volledige setup?

Edit: Ah ik zie nu meer info. Dat klink naar mijn idee ook als een issue met je PSU. Hoe oud is het volledige systeem? Overigens wel interessant dat de benchmark gewoon lang aan kan staan zonder issues. Maar vooral het niet direct opnieuw kunnen opstarten vind ik verdacht. Geen vreemde bij geluiden die uit je voeding komen verder?

[ Voor 50% gewijzigd door n9iels op 17-01-2020 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esreveR-
Exact zoals de stekker uit het stopcontact trekken. GPU is van november, de rest van maart 2019 dus nog geen jaar oud.

Raar vind ik dat hij ook niet onmiddellijk terug aan wilt wat zou kunnen wijzen op temperatuur problemen. Maar volgens MSI afterburner en Speedfan is alles OK. Voeding wordt ook niet extreem warm en diens fan doet het ook gewoon. Soms krijg ik hem na een paar minuten weer aan nadat ik de voedingskabel uittrek en terug insteek, soms moet ik een halfuur proberen. Voeding maakt totaal geen geluiden. :)

[ Voor 3% gewijzigd door esreveR- op 17-01-2020 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Er zijn zekeringen die ingrijpen bij hoge temperatuur. Komt er een "oververhitting"geur uit de voeding of van het moederbord als de crash plaatsvindt?

Het kan ook gewoon een onderdeel zijn dat niet goed meer werkt, zoals een defecte condensator. Soms zie je dat aan hoe die eruit ziet, bijvoorbeeld als die bol staat of als het kruis aan de bovenkant gebroken is, maar dat is niet altijd zo.

Temperatuursensoren zitten niet op elke plaats, dus die geven geen compleet beeld.

Met een multimeter kun je meten of de benodigde spanningen worden geleverd (3.3V, 5V en 12V).

Misschien heb je nog een oude voeding liggen of kun je er een lenen, dan kun je daar mee testen.

Met een energiemeter kun je testen of de standby (PC in slaapstand) van de voeding normaal is. Als die hoger is dan verwacht geeft dat een indicatie van de aanwezigheid van een kortsluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esreveR-
Alles op het moederbord lijkt me normaal uit te zien.

Morgen naar een kameraad zodat ik elke component kan omwisselen beginnend met de PSU. Hopelijk komen we er dan achter aan wat het ligt. Vervelende is dat ie het echt random lijkt te doen dus zal wel een paar uur in beslag gaan nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esreveR-
Even een update hier.

Heb dus PSU gewisseld en hebben erna 4u gegamed zonder problemen. Mijne niet uitgevallen, zijne ook niet (zelfde voeding). Dacht dus dat het eventueel aan een slecht contact in de stekkerdoos zou kunnen liggen. Die bij thuiskomen dus gewisseld en geen problemen meer gehad voor de volgende 4 dagen tot ie vandaag weer plots uitviel.

Aan de voeding ligt het dus al niet aangezien die van kameraad nu in de mijne steekt. Sinds gisteren wel een powercube gekocht voor een wat nettere kabelmanagement rond mijn PC te kunnen doen (onder lichte dwang van vriendin). Zou het eventueel daar aan kunnen liggen dat ie niet genoeg constante stroom geeft of weet ik veel wat er mis kan zijn met zo'n ding?

Vind het alleszins raar dat ie nu weer probleemloos ging de voorbije dagen en nu weer plots uitvalt en het wisselen van de stekkerdoos naar powercube is het enige wat er is gewijzigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:04
Het zou aan je videokaart kunnen liggen:

downloads: AMD Radeon Software Adrenalin 2020 Edition 20.1.3 (zie comments)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esreveR-
Na mijn clean install zit ik op 19.12.2

Lees wel dat 19.2.1 wel stabiel is voor de meeste dus misschien dat eens proberen dan.
Pagina: 1