Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

desktop voor fotobewerking

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Minette64
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 18-08-2024
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil de desktop m.n. gebruiken voor fotobewerking (Photoshop en Lightroom). Daarnaast ook mailen, internetten, soms een spelletje (geen zware games), Netflix kijken. Ik wil windows 10 gebruiken. Ik wil niet videobewerken

Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de 2.500 euro, dit is inclusief monitor

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
nee, ik ga van de grond af aan beginnen

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
behuizing, moederbord, SSD intern geheugen, processor, cpu koeler, geheugen, geluidskaart, videokaart, monitor, toetsenbord, muis. Misschien zijn er wel meer onderdelen nodig. Daar heb ik niet echt zicht op, ik weet te weinig van computers.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
ik heb geen voorkeur. Het moet wel goed zijn en ik wil weer een jaar of 6 a 7 vooruit kunnen met de nieuwe samenstelling

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Niet al te grote behuizing, pc staat in de huiskamer, moet dus stil zijn. Monitor 32 inch, wifi

Ga je overklokken?
nee?

Wat verwacht je van ons?
Ik wil graag advies hebben over een kwalitatief goede samenstelling van de pc. Ik wil de computer laten bouwen (heeft iemand een goed en betrouwbaar adres waar je de computer kunt laten bouwen?).

Alle reacties

• Immanent Ike
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 12-10 21:09
Je mag zelf eerst even met een opzetje komen. Kijk bijvoorbeeld in de BBG voor inspiratie.

2.500 euro is trouwens vrij veel voor fotobewerking. Ik vraag me daarom af wat voor pc of laptop je nu gebruikt. Waarschijnlijk kan je met een pc van 1250 ook jaren vooruit zonder grote concessies te doen. Hoeveel MP zijn je foto's, verwerk je grote hoeveelheden aan foto's per keer en hoe belangrijk is het dat je batch snel klaar is?

• Minette64
ik ben nieuw hier en ik heb geen idee wat BBG is.

Ik hen een IMac 27 inch uit 2013, maar deze voldoet niet meer, hij is bv erg traag. Aangezien apple computers verschrikkelijk duur zijn, zeker wanneer je iets wil uitbreiden, wil ik daar van af en overstappen op een windows computer.
Wanneer ik foto's bewerk, zijn dit zeer grote bestanden, zo'n 45MB per foto en wanneer ik foto's bewerk, is dat vaak na een vakantie, waarbij ik duizenden foto's heb. Die bewerk ik natuurlijk lang niet allemaal, maar ik moet ze wel bekijken om tot een selectie te komen. Ik wil ook dat het ik foto's snel kan bewerken en niet dat, zoals nu, ik veel tijd nodig heb om vanuit PS bv camera raw te openen

• Immanent Ike
De best buy guide: reviews: Desktop Best Buy Guide - januari 2020

Tegenwoordig is 45 MB per foto niets ongewoons en hoef je niet heel diep in de buidel te tasten om hier een goed systeem voor te bouwen.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 325,05€ 325,05
1MoederbordenMSI B450 Tomahawk MAX€ 110,-€ 110,-
1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1660 Super OC 6G€ 244,50€ 244,50
1BehuizingenFractal Design Define S€ 74,90€ 74,90
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K16G4D30AESB€ 146,95€ 146,95
1VoedingenCorsair RM550x (2018) Zwart€ 92,65€ 92,65
1Solid state drivesXPG SX8200 Pro 1TB€ 150,95€ 150,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.145,-

Een dergelijke build zal heel vlot gaan. Je zou zelfs nog verder kunnen besparen door voor een ryzen 3600 te gaan en een rx 580 videokaart.

Misschien nog een harddisk aan toevoegen of een grotere ssd.

• Minette64
Bedankt voor je reactie en je voorstel voor een systeem. Ik heb er een vraagje over:
Moet er niet een koeler o.i.d. in? Die kwam ik nl nog tegen in de BGG, vandaar mijn vraag.
Ik zou wel een grotere SDD willen hebben, bv 2TB. Je hebt het ook nog over een harddisk.
Waarom zou je een harddisk willen toevoegen, terwijl je al een SSD hebt? Is dat om geld te besparen of is daar een andere reden voor?

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Nu online

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Wat je vaak ziet is dat het besturingssysteem en andere apps op een aparte schijf worden geinstalleerd en dat is tegenwoordig vaak een SSD omdat die sneller zijn dan een harde schijf. Omdat SSD's echter relatief duur zijn en omdat data vaak veel ruimte inneemt gebruiken veel mensen daarvoor een grotere harde schijf omdat die goedkoper zijn dan een SSD van vergelijkbare grootte.

[ Voor 8% gewijzigd door Dwarlorf op 17-01-2020 22:06 ]

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

• Immanent Ike
Inderdaad, afhankelijk van hoeveel foto's je wilt bewaren op je pc is een hdd misschien een beter idee dan een ssd.

Een aftermarket koeler moet er zeker op als het echt stil moet zijn, alhoewel je de pc waarschijnlijk alleen gaat horen tijdens het exporteren van je foto's.

Ik heb zelf deze op mijn 3700x zitten: pricewatch: Scythe Ninja 5

Ik zie nu ook dat je graag wifi hebt dan is dit bordje beter: pricewatch: MSI B450 Gaming Pro Carbon AC

Edit: plus een 2gb ssd pricewatch: XPG SX8200 Pro 2TB

[ Voor 9% gewijzigd door Immanent Ike op 18-01-2020 00:22 ]

Pagina: 1