Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Gaming + licht foto- en videobewerken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• invix
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07-10-2024
Goedemiddag!

Er zijn wat jaartjes voorbij en mijn PC heeft last van uitvalverschijnselen. Zo ook deze ochtend heb ik geen beeld meer via mijn GPU. Na enkele uurtjes slaap i.v.m. nachtdiensten, was mijn lontje kort en besloot ik de inhoud van mijn pc te gaan vernieuwen! (oke, ik was al enkele weken aan het orienteren..)

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Mijn pc wordt voor van alles gebruikt. Naast het surfen op het web, wordt er vooral veel gegamed. Daarbij bewerk ik af en toe foto's in Photoshop en knutsel ik wat video's in elkaar met onder andere Fusion. CAD gebruikte ik, maar dat zal enkel nog een keer zijn als ik van plan ben iets te gaan bouwen (zeer sporadisch dus)

Games dat ik (nu nog) speel zijn onder andere GTA V, PUBG, LoL, AoE en dat soort games. Ook The Witcher 3 en Assasins Creed games heb ik gespeeld (om een idee te geven)

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik ben van plan ongeveer 1200 euro uit te geven, zodat ik wederom een jaar of 5 a 6 vooruit kan.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
https://tweakers.net/pric...-vaya-ii-value-zwart.html
https://tweakers.net/pric...7/asus-ve248hr-zwart.html
https://tweakers.net/pric...9/lg-w2343t-pf-zwart.html
https://tweakers.net/pric...sonic-m12ii-evo-520w.html
Daarnaast heb ik nog een Crucial CT120M500SSD1 120gb SSD en een Samsung HD103SJ 1TB hdd

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Nieuwe mobo, gpu, cpu en ram. Daarnaast twijfel ik of mijn voeding het houdt, deze is inmiddels ook al een jaar of 5 oud. De koeler heb ik toegevoegd omdat ik graag wil dat mijn pc fluistert.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb op dit moment een MSI gpu en mobo. Vanaf dag 1 eigenlijk al het probleem dat de gpu niet werkte in de juiste poort. Voorheen nooit problemen met MSI producten gehad. Het heeft ook niet per se mijn voorkeur. Ik vond altijd de rode kleur op de producten er vet uitzien. 8)7

Wat betreft de GPU twijfel ik sterk tussen een 5700 en de 1060/2060 varianten. Ik lees verschillende aanbevelingen en kan zelf niet duidelijk opmaken vanuit de specs welke nou het beste is.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Nee. Enkel dat ik van plan ben mijn Windows van mijn huidige SSD te migreren naar de nieuwe.

Ga je overklokken?
Ik heb dat nog nooit gedaan. Ben bang dat ik iets verneuk waar ik veel geld voor heb betaald. Als de mogelijkheid er is, is het misschien wel interessant voor in de toekomst..

Wat verwacht je van ons?
Net als bij mijn voorgaande computers hoop ik dat jullie professionals mij kunnen bijstaan met raad en daad! Voor mijn doeleinden hoop ik een stabiele, zeer snelle, maar ook enigszins toekomstgerichte pc te hebben.

De producten waar ik zelf in eerste instantie aan dacht:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 325,05€ 325,05
1MoederbordenMSI MPG X570 Gaming Plus€ 169,-€ 169,-
1VideokaartenMSI Radeon RX 5700 XT Gaming X€ 443,50€ 443,50
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 49,95€ 49,95
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 71,80€ 71,80
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 149,90€ 149,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.209,20

Alle reacties

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:23
Ik heb zelf de 5700XT (Sapphire Nitro+, maar ben dan ook Sapphire fan) en naar ik begrepen heb, is die sneller dan de genoemde Nvidia modellen. Als dat qua prijs weinig verschilt, zou ik zeker voor de 5700XT gaan.

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-10 17:25
Je kan alvast even de stock koeler proberen, stilte is voor iedereen wat anders... een Ryzen valt toch niet veel te overclocken dus daar moet je ook al geen dure koeler voor kopen.
Als het maar wat casual videoediting is kom je trouwens met een Ryzen 3600 ook al een heel eind.

Alternatief voor de SSD (meestal iets goedkoper te vinden dan die Samsung) pricewatch: PNY XLR8 CS3030 1TB

Alternatief voor mobo:
pricewatch: MSI B450 Tomahawk MAX
pricewatch: Asus PRIME X470-PRO (vooral een iets betere audio chip, mocht je high end speakers/headset hebben en/of dit belangrijk vinden)

So blijft er mssn wat budget over om ineens ook die spuuglelijke case te vervangen (imho :)) ...

Als je voeding al 10j 24/7 gewerkt heeft kan het ook interessant zijn om die ineens te vervangen.

[ Voor 13% gewijzigd door Inrage op 17-01-2020 16:01 ]

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:33
Wil je serieus een high-end systeem in zo'n budget van budget behuizing stoppen?

Voeding niet meenemen. Oud intern design dat niet compatibel is met nieuwe hardware en slechte en/of ontbrekende beveiligingen.

Niks Windows migreren. Gewoon een schone installatie doen bij een nieuw systeem want dan weet je zeker dat er geen oude drivermeuk meekomt dat voor problemen kan zorgen.

Mijn idee:
1MoederbordenMSI B450 Gaming Plus Max€ 99,-€ 99,-
1VideokaartenMSI Radeon RX 5700 XT Gaming X€ 443,50€ 443,50
1BehuizingenFractal Design Meshify C€ 74,90€ 74,90
1ProcessorkoelingThermaltake Contac Silent 12€ 28,90€ 28,90
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK€ 73,90€ 73,90
1VoedingenCorsair RM550x (2018) Zwart€ 92,65€ 92,65
1Solid state drivesPNY XLR8 CS3030 1TB€ 130,68€ 130,68
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.268,58

• invix
Goedemiddag!

Bedankt voor de reacties!

@Uszka @Inrage De case in de link vind ik ook lelijk! Ik heb een rode variant en daar ben ik op zich nog tevreden mee. Misschien als van alles RGB gaat worden dat ik daar dan toch nog even naar ga kijken (heb ook net een nieuwe woning waar ook nog van alles aan moet gebeuren, waaronder vervangen bureau *moneysss*).

case

Ik heb de voeding aan de lijst toegevoegd. Ook heb ik het mobo vervangen voor de B450 Gaming Plus. T.o.v. de Tomahawk zie ik qua kenmerken zelf geen verschil, op de prijs na dan.
Zoals ik in meerdere topics heb gelezen ga ik er vanuit dat ik zonder bios-update de cpu kan plaatsen.

@Uszka Je hebt andere werkgeheugen en koeler benoemd. Ben nieuwsgierig waarom je deze aangeeft.
De koeler vanwege het prijsverschil neem ik aan.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:33
Het gaat mij niet om mooi en lelijk maar om kwaliteit, koeling, airflow etc. In die aspecten is de Sharkoon behuizing ronduit slecht. Daarom merk ik op dat het niet verstandig is een high-end systeem in een behuizing van dergelijk lage kwaliteit te stoppen.

Ander werkgeheugen omdat het Crucial beter compatibel is met Ryzen 3xxx en de koeler omdat die meer dan voldoende presteert voor die cpu.

• Immanent Ike
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 12-10 21:09
Grote kans dat de fans van die sharkoon het binnenkort gaan begeven, dus ik zou sowieso de fans vervangen. Maar eigenlijk loont het meer om zoals @Uszka zegt een geheel nieuwe case te kopen. Op de lange termijn gaan jouw onderdelen ook langer mee als een case goede stoffilters en airflow heeft.

• invix
Het werkgeheugen in ieder geval aangepast! SSD had ik na de eerste tips al geswitched :)
Ik kijk nog even naar cases en een koeler. Het hele RGB gebeuren ziet er leuk uit en een case met window wil ik sowieso. Misschien dat het dan een RGB koelertje gaat worden. Morgen maar even rondneuzen!

Update:
Heb even rondgekeken. Volgende cases lijken mij wel mooi en degelijk. Iemand enige ervaring of mening over deze?

1BehuizingenAntec NX210€ 42,-€ 42,-
1BehuizingenCooler Master MasterBox MasterBox MB520 ARGB€ 82,28€ 82,28
1BehuizingenSharkoon RGB LIT 100€ 55,34€ 55,34
1BehuizingenSharkoon TG6 RGB€ 80,95€ 80,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 260,57

[ Voor 74% gewijzigd door invix op 20-01-2020 17:15 ]

• invix
Vandaag nog even een keuze maken uit een case, de rest ga ik straks bestellen.

Ik twijfel denk ik het meeste tussen de Sharkoon TG6 en de Sharkoon RGB LIT 100. (lijkt wel alsof ik Sharkoonfan ben, niet perse het geval hoor! 8)7 )

Ik twijfel ook nog over de koeler. Of die ook RGB gaat worden of niet. Ik zag dat bij de huidige in mijn lijst hieronder het aantal dB wel meer is dan bij de Scythe Mugen 5. Is dat erg merkbaar of te verwaarlozen?

Inhoud verder zoals het lijstje hieronder. Mochten er nog nabranders zijn hierover of over een case, let me know! :*)

1MoederbordenMSI B450 Gaming Plus Max€ 99,04€ 99,04
1VideokaartenMSI Radeon RX 5700 XT Gaming X€ 446,01€ 446,01
1ProcessorkoelingThermaltake Contac Silent 12€ 28,90€ 28,90
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK€ 73,90€ 73,90
1VoedingenCorsair RM550x (2018) Zwart€ 92,65€ 92,65
1Solid state drivesPNY XLR8 CS3030 1TB€ 130,68€ 130,68
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.196,23

• Inrage
De Ryzen 3700x komt al met een RGB koeler.

RGB RAM :D
pricewatch: Corsair Vengeance RGB Pro CMW16GX4M2C3200C16

Kwa case blijf ik bij deze, vond die 2 maand geleden al mooi en nu nog steeds :)
En kwalitatief, goede airflow, etc...
pricewatch: Fractal Design Meshify C - Dark TG

• invix
@Inrage Je maakt het mij niet makkelijk! _O-
Kan de knoop nog niet helemaal doorhakken. Denk dat als de kast RGB wordt, ik de inhoud zo laat. PC staat tegenwoordig op mijn bureau, ben bang dat het teveel afleid.

Ik heb het meeste in een winkelmandje klaarstaan, ik zie echter dat de GPU werkt met een PCIe 4.0 interface. Het MOBO daarentegen heeft max een 3.0. Is dit niet 'zonde' ivm het verlies van bandbreedte?

• Inrage
Die GPU gebruikt volgens mij niet eens de bandwith van een PCIe 2.0 slot... dus dat is geen probleem hoor :)

• invix
Dat is mooi!

Bij beter uitpluizen kwam ik erachter dat de gpu zelf ook rgb heeft..
De msi gaming plus max is mij onduidelijk of ik rgb fans van een case kan aansluiten en kan aansturen.
Wat ik kon vinden over de Tomahawk max variant, is dat deze dat vermoedelijk wel kan.

Jij/iemand daar enige ervaring mee?
Het hoeft geen zaklantaarn te worden, maar enkele fans een gpu dat wat licht geeft lijkt mij wel mooi. Tenminste, als ze gelijk lopen :+

Iemand?
Pagina: 1